Oprit met welk soort grind - beste keuze ?

KoendeBouwer

Nieuw Lid
Lid geworden
16 mei 2015
Waarderingsscore
3
Punten
8
Hoi iedereen,

Na onze verbouwingen is ons budget wreed geslonken, maar toch willen we onze voortuin een klein beetje opkuisen zodat het tenminste niet meer lijkt alsof de familie Flodder hier woont.

We hebben een vrij lange oprit van zo'n 26 meter waar nu van die typische blauwe kalksteen split ligt. Goed genoeg voorlopig, maar alleen is door het af en aanrijden van bestel- en vrachtwagens tijdens de verbouwingen heel wat split verdwenen. Tijd voor een nieuwe laag dus. Die willen we budgetgewijs opnieuw in die blauwe kalksteen split doen, alsook een padje dat naar de voordeur gaat. (Klinkers hadden de voorkeur, maar dat gaat financieel gezien niet nu).

Er is in de voortuin ook voldoende plek om twee auto's te parkeren, hetgeen we nu ook doen. Maar om niet een zee van blauwe steentjes in de voortuin te hebben, willen we daar graag een andere kleur split.

Iemand suggesties voor een type/kleur split dat goed matcht bij de blauwe steentjes? Liefst iets dat niet stoft, voldoende groot is zodat het niet tussen autobandgroeven en voetzolen blijft zitten etc. Of een ander creatief en budgetvriendelijk idee om de parkeerruimte van te voorzien?

Ik voeg nog even een voorlopig schetsje toe dat ik gemaakt heb, om ook even aan te duiden waar borders en aanplanting moet komen in de toekomst.

voortuin ontwerp.JPG

KoendeBouwer

Nieuw Lid
Lid geworden
16 mei 2015
Waarderingsscore
3
Punten
8
Hoe langer ik nu naar m'n eerste ontwerp kijk, hoe minder leuk ik het vind, LOL :p

Dilemma blijft: hoe maak je van een ruimte die vooral dient als parking en manoeuvreerruimte (om het cru te zeggen), toch iets gezelligs met veel groen, en... budgetvriendelijk, zucht... :)

leiepisser

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
20 feb 2016
Waarderingsscore
678
Punten
113
En hoe krijg je het vergund...

Tomvdw

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
28 jun 2017
Waarderingsscore
2.351
Punten
113
Niet, nooit, nada, noppes...
Uitzonderlijk zijn er is enkelen op hun vingers getikt maar verder blijft verharden toch nog steeds ongestraft in Vlaanderen...

pplakke

Lid
Lid geworden
18 mei 2010
Waarderingsscore
9
Punten
18
Niet, nooit, nada, noppes...
Uitzonderlijk zijn er is enkelen op hun vingers getikt maar verder blijft verharden toch nog steeds ongestraft in Vlaanderen...
Wat ik vreemd vond. Onze straat is 2020-2021 helemaal vernieuwd (riool water splitsen). En de split die lag in de gemeente berm (door bewoners gelegd). Die hebben ze waar dit voorheen lag opnieuw gelegd.

Men vader had eind jaren 80 ook de berm in split veranderd. Ik had nu specifiek gevraagd opnieuw gras wegens dat split moeilijk onkruidvrij te houden is zonder glyfosaat. Maar anders maakten de wegenwerkers het weer als hoe het voorheen was. Vind het beetje vreemd dat gemeente niet gewoon beslist heeft ineens alle bermen gras te maken.

Eigenlijk plaatsen die zelf illegale verharding. Want voor zo ver ik weet was dit toen nooit vergund. Om legaal te zijn zonder vergunning moest de verharding dateren van voor 1978 las ik eens in artikel over illegaal tennisveld in een tuin. Maar huis dateert hier van 1988. Split kon dus nooit van voor 1978 zijn.

Blijkbaar moet het zijn dat gemeente er automatisch van uit gaat dat verharding van voor 1978 lag. Nochtans zijn vele huizen van na die tijd. In sommige gevallen lag de split er zelfs nog maar enkele jaren. Er is zelfs nog iemand die na de werken heel de berm naar split heeft veranderd.

Ik weet zelfs niet of die mensen zich bewust zijn. Dat dit eigenlijk niet meer mag tegenwoordig. Volgens mij zien ze het elders gebeuren en denken ze dan dat het toegestaan is. Ofwel riskeren ze het en breken ze het desnoods af mocht er één of andere controle komen op illegale verharding.

invis

Gewaardeerd lid
Lid geworden
7 jan 2018
Waarderingsscore
491
Punten
63
Hoe langer ik nu naar m'n eerste ontwerp kijk, hoe minder leuk ik het vind, LOL :p

Dilemma blijft: hoe maak je van een ruimte die vooral dient als parking en manoeuvreerruimte (om het cru te zeggen), toch iets gezelligs met veel groen, en... budgetvriendelijk, zucht... :)
Bij ons zijn de meeste paden/verhardingen in organische vorm. Iets wat jullie ontwerp veel zachter zou maken is bvb de dolomiet split voor de parking afboorden met een enkele rij kasseien. En dan niet in een rechthoek, maar eerder organisch. Wel goed nadenken over de manouvres die je wil kunnen uitvoeren.

Of dit budgetvriendelijk is weet ik niet zeker..

Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan