• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Oprit met steenpuin (dikte laag?...)

Lid geworden
22 okt 2009
Berichten
110
Waarderingsscore
0
Punten
0
oprit.jpg




Wij zouden graag onze grond ophogen (met zwarte zand) en terwijl de ondergrond voor de oprit plaatsen.



De persoon die dit in onderaanneming wil doen stelt steenpuin voor.

Ik zou willen weten wat de minimum dikte van deze laag hiervoor moet zijn,

rekening houdend met het feit dat er met de wagen haaks op gedraaid wordt.

Ik zou nl. niet graag spoorvorming voor de voordeur krijgen o.w.v. de scherpe bocht

die moet gemaakt worden bij het binnenrijden van de carport.



Mvg,

L.B.
 
Lid geworden
9 jul 2006
Berichten
50
Waarderingsscore
0
Punten
0
Wij voorzien een 20 cm onder onze oprit (+ 15cm stabilisé). Volgens mij is dit ruim voldoende voor normaal vervoer.
 

Donny

Lid
Lid geworden
21 apr 2010
Berichten
339
Waarderingsscore
0
Punten
16
bij mij is er ook ongeveer 20cm betonpuin gelegd, deze goed aangetrild en daarbovenop porfier.
 

Enk

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
23 mrt 2011
Berichten
9.421
Waarderingsscore
405
Punten
83
Belangrijk is ook dat ge betonpuin gebruikt in tegenstelling tot steenpuin, dat is hier (gisteren? eer-gisteren?) nog aan bod gekomen



wij:

beurstapijt (zonder plastieke onderzijde)

20cm puin (na het aantrillen) dus niet 20cm uitstrooien en dan aantrillen

20cm stabilisé aangetrild

klinkers
 
Lid geworden
18 mrt 2010
Berichten
65
Waarderingsscore
0
Punten
0
In theorie is een laag van 20cm voldoende. belangrijkste is goed verdichten! (niet met een trilplaatje van 80kg!)



De laag stabilisee onder je klinkers ook max 6cm dik doen, (bij voorkeur pouche 2/4)

Wil je er 10cm onder, gebruik dan goede stabilisee ( min 150kg)



na 2-3 jaar vermijd je de zakkingen die dan pas voorkomen.



Ik heb op mijn 2de oprit 40cm betonpuin liggen (verdicht met trilplaat 350kg) daarop 5cm pouche 0/4 en dan klinkers van 10dik. en na 2 jaar heb ik hier zelfs al lichte insporing in door een vrachtwagen weliswaar( max 30ton ofzo). Maar normaal zou het niet mogen.
 

Geen antwoord op je vraag? Misschien vind je iets in onderstaande topics.

Onderwerp
Aangemaakt door
Laatste reactie
Reacties
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan