• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Oprijplaat maken van houten balk

sociaalverhuurder

Gewaardeerd lid
Lid geworden
18 mei 2012
Waarderingsscore
486
Punten
63
Ik zit in het tuinhuis met een opstap van 8cm naar de dorpel van de houten deur.
Dit is moeilijk voor de kinderen om hun fiets daar over te tillen en ook voor de bakfiets is dat een hoge drempel om over te steken.
Ik was aan het kijken naar rubberen oprijplaten maar degene die ik vond kosten al snel 60 euro.

Ik vroeg me af of ik zo'n oprijplaat niet gewoon uit een balk kan (laten) zagen.
Is dat moeilijk om een balk van bijvoorbeeld 70*270 in de lengte diagonaal door te zagen?

Kan je voor zoiets terecht bij een houtzagerij? Brico, gamma en hubo zagen enkel loodrecht.

Iemand een idee waar ik dit zou kunnnen laten doen regio Hasselt?

Ik kan aardig uit de voeten met schrijnwerkerij gerelateerde machines (en mijn vader was schrijnwerker) maar zo ne dikke balk diagonaal doorzagen is geen evidentie. Met een grote lintzaag moet dat eventueel lukken, maar dan moet je weer eerst een mal maken en opspannen om dat mooi diagonaal gezaagd te krijgen.
Ofwel schuin aanschaven, dat kan ook (en is ook makkelijker maar dan ben je een halve balk hout armer).

Ik kan aardig uit de voeten met schrijnwerkerij gerelateerde machines (en mijn vader was schrijnwerker) maar zo ne dikke balk diagonaal doorzagen is geen evidentie. Met een grote lintzaag moet dat eventueel lukken, maar dan moet je weer eerst een mal maken en opspannen om dat mooi diagonaal gezaagd te krijgen.
Ofwel schuin aanschaven, dat kan ook (en is ook makkelijker maar dan ben je een halve balk hout armer).
dus dan ga ik ervan uit dit duurder uitkomt dan een 50 euro om te laten doen?

Geen idee, maar ne simpele grenen balk is een heel stuk goedkoper dan hetzelfde formaat in bijvoorbeeld afzelia. Maar die afzelia balk ligt er binnen 10 jaar met 100% zekerheid nog, die grenen balk...
Over welke breedte spreken we?

Ofwel ne keer naar Top-Abri rijden in Zonhoven met een schets. Dat is een sociale werkplaats die metaalwerken doen aan een heel schappelijke prijs. Ik heb er al werk van gezien en dat was best goed gedaan. En dat gaat wellicht langer mee dan die houten balken mits een laagje lak of verf of poederlak (of in aluminium of rvs laten maken).

Geen idee, maar ne simpele grenen balk is een heel stuk goedkoper dan hetzelfde formaat in bijvoorbeeld afzelia. Maar die afzelia balk ligt er binnen 10 jaar met 100% zekerheid nog, die grenen balk...
De deuropening is 1m40, maar met 1m of 1m10 ben ik tevreden.

Als zagen gemakkelijk zou kunnen dan volstaat 1 balk van 700*250*70

Het is trouwens voor de binnenkant, normaal komt daar geen vocht

I just found this on AliExpress: €19.99 | Portable Car Wheel Driveway Ramps Anti-Slip Wheel Chock Heavy Duty Threshold Ramp Kit For Car Trailer Truck Bike Accessorie M3V8

7 of 11 cm, dus wel nog wat chipoteren
7 cm is ideaal.
Met op Ali-express rond te kijken wel 110 euro kwijt waarvan 50 euro voor passende rijplaten :-D

Ik denk dat €60 voor een rubberen oprijhoek waar je nooit meer naar moet omkijken een mooie prijs is. Ik denk niet dat je goedkopere opties gaat vinden.

Kan je dat niet gewoon aancementeren of een ramp in beton "gieten" (kwakken neerleggen) en mooi afstrijken onder de gewenste hoek?
Eerst folie mooi tegenaanleggen. Aan de lage lange zijde een latje zodat je nog een opkantje hebt van een cm. Beton mixen of een zak voorgemengde droge beton halen en water bijmengen. Ik zou zeker ook met veel compaktuna werken om de afsmeerbaarheid te verbeteren.

Kan je dat niet gewoon aancementeren of een ramp in beton "gieten" (kwakken neerleggen) en mooi afstrijken onder de gewenste hoek?
Eerst folie mooi tegenaanleggen. Aan de lage lange zijde een latje zodat je nog een opkantje hebt van een cm. Beton mixen of een zak voorgemengde droge beton halen en water bijmengen. Ik zou zeker ook met veel compaktuna werken om de afsmeerbaarheid te verbeteren.
Dat is ook een interessante optie. Daar had ik nog niet aan gedacht.
Bedankt voor de tip.

Ofwel ne keer naar Top-Abri rijden in Zonhoven met een schets. Dat is een sociale werkplaats die metaalwerken doen aan een heel schappelijke prijs. Ik heb er al werk van gezien en dat was best goed gedaan. En dat gaat wellicht langer mee dan die houten balken mits een laagje lak of verf of poederlak (of in aluminium of rvs laten maken).
Ziet er een interessant concept uit. Als ik voor iets anders metaalwerken nodig heb ga ik zeker eens kijken.

Ziet er een interessant concept uit. Als ik voor iets anders metaalwerken nodig heb ga ik zeker eens kijken.
ter info, ik heb een offerte ontvangen. Als mensen nog iets gelijkaardig zoeken:

prijs voor het maken van een oprijramp in traanplaat staal 3/5

Met afmetingen 300x76x1400mm het geheel onbehandeld, bedraagt:

- 113€ excl.btw. af fabriek.
In aluminium:
159,50

Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Bovenaan