Bouwinfo-tip:
Vragen over (ver)bouwen? Vraag hier je bouwgids aan

Opnieuw vastzetten cederhout gevelplanken

• Tags gevelplanken
  • GunSmoke007

Zeer Actief lid
    Lid geworden
    17 nov 2011
    Waarderingsscore
    2
    Punten
    38
    Dit weekend heb ik twee zijden van mijn tuinhuis de gevelbekleding afgebroken, de cederlatten waren in de groef bevestigd met inox nieten van 16mm, tand van plank is maar 5 a 6mm. Na 10 jaar zijn door het hard leven van de latten omdat ze maar 13mm dik zijn ongeveer bol komen te staan en overal aan het loskomen.
    Ik zou de planken nu opnieuw willen bevestigen maar niet meer in de groef maar volledig door de plank. Op de totale hoogte van 2,7m zouden het 8 bevestigingen worden.
    Ik had gedacht aan de Makita db350 tacker met Brads van 3,5cm zodat ze zeker ver genoeg in het constructiehout zitten. Bedoeling is in hoofdzaak om alles beter vast te zetten en minder op het esthetische.
    Graag jullie tips of dit een goed idee is?

Ander idee zou zijn om alles af te breken en te vervangen door alu constructiewerk met gelijmde en gelakte alu platen. Ik werk op metaalbedrijf dus op zich kan ik dat net wat voordeliger krijgen. Maar dit zal uiteraard altijd veel meer kosten.

Ik hoor graag jullie meningen/adviezen/do’s en dont’s

Eventueel foto’s kan ik ook nog maken of toevoegen indien nodig.

Het is de Makita DFN350, had verkeerde model opgegeven.

Gebruik schroeven met een kleine kop, speciaal voor gevelplanken... Schroeven zijn meestal met een Torx10/15 vast te zetten, en nauwelijks zichtbaar.
    Maar die blijven zitten, dat komt niet los door het werken van het hout.

of je moet de hoek van je nagel/brad steeds veranderen. Dus niet loodrecht schieten maar de ene keer hoek naar boven en dan hoek naar onder

of je moet de hoek van je nagel/brad steeds veranderen. Dus niet loodrecht schieten maar de ene keer hoek naar boven en dan hoek naar onder
    Dat werkt ook niet voor lang, als de brads inox zijn dan roesten die zich niet voldoende vast in het hout en worden gewoon naar buiten gewerkt een honderdste van een millimeter met de keer. Het hout trekt eens naar links, eens naar rechts, eens naar boven, eens naar onder… elke richting die je schiet moet er uiteindelijk aan geloven.
    Er zijn naar verluidt ook inox brads met weerhaken, maar nog niet tegengekomen voor een standaard 1,6 mm GA of 1,8mm DA schieter.

En als je geen inox brads neemt, wel ja, na 10j mag je ook herbeginnen.

In principe leeft hout niet in de lengte, dus als je in 2 richtingen schuin volgens de lengte schiet zou het langer moeten meegaan, maar ook het links-rechts wringen van uitzettend en weer krimpend hout duwt die inox brads uiteindelijk naar buiten.

Laatst bewerkt:
    Je kan Brads of nietjes schieten als deze maar RVS zijn en je kan zo instellen dat de brad/niet iets dieper wordt geslagen.
    Weet dat je als richtregel qua lengte voor een Brad/niet min. 3x de houtdikte moet nemen en deze schuin inschiet zoals @lukanar al heeft meegegeven.
    Je kan vlonderschroeven gebruiken (TX-25)
    Wil je per se met een smal kopje werken, gebruikt dan de glaslatschroef (TX-10)
    Als het te verwerken hout spijten gevoel is dan steeds voor boren! Lastig werken maar het spaart u onnodige schade aan de plank/plancet.

Bedankt al voor de reacties. De twee wanden die ik eerst opnieuw wil vastmaken zijn nadien niet meer echt zichtbaar. Dus ben aan het kijken voor de schroefoptie. Lijkt mij idd ook de beste en meest kwalitatieve oplossing.
    De andere twee wanden zijn nadien wel zichtbaar maar ook aan de minder zonne en windkant, op die wanden is momenteel ook nog geen probleem, hier zou ik dan willen werken met het schieten van inox nagels in de planken zelf en niet in de groef zoals voorheen.

Is er dan niemand nog die met een klip de plank op zijn plaats houdt ? Voordeel is dat het hout in alle richtingen kan leven . Wel een beetje meer werk omdat je niet meer met de nietmachine of nagelmachine aan de slag kunt en tegenwoordig is het nog enkel : Time is money .

Is er dan niemand nog die met een klip de plank op zijn plaats houdt ?
    Heb je een voorbeeld van het type clips waar u naar verwijst.
    Deze van de DHZ zijn buigzaam, naar mijn mening.
    De terrasclips laten een opening tussen de planken/latten.

Ooit eens mee geholpen aan het plaatsen van een eiken plafond . Die klipjes werden gehaakt tussen plafond en plank . Het uitstekende deel was voorzien van een gat waar je met de hand ( soort handpalm handvat ) een nageltje in duwt . Ik heb al eens gegoogled maar ik vind niet direct daar een gelijkend voorbeeld van .

Dit waren veruit de enige clips die ik zag op mijn zoektocht naar houten gevelbekleding.
    Probleem ermee is dat wanneer je tand niet exact 100% dezelfde afmeting heeft, je snel op de sukkel geraakt.

Je kan Brads of nietjes schieten als deze maar RVS zijn en je kan zo instellen dat de brad/niet iets dieper wordt geslagen.
    Weet dat je als richtregel qua lengte voor een Brad/niet min. 3x de houtdikte moet nemen en deze schuin inschiet zoals @lukanar al heeft meegegeven.
    Je kan vlonderschroeven gebruiken (TX-25)
    Wil je per se met een smal kopje werken, gebruikt dan de glaslatschroef (TX-10)
    Als het te verwerken hout spijten gevoel is dan steeds voor boren! Lastig werken maar het spaart u onnodige schade aan de plank/plancet.
    Hey Regis07, denk dat ik wel voor glaslatschroeven zou gaan dan. Wil toch zo min mogelijk zien van de kop in de planken. Moet ook RVS zijn want is in ceder hout. Anders krijg je zwarte afdruipers dacht ik.
    Ik heb schroeven nodig van 35mm lengte dus had gedacht aan deze: glaslatschroef
    Als ik vlonderschroeven zoek die zijn iets sterker maar hebben een grotere kop en zijn ook wat overkill. Op een hoogte van 2.6m heb ik 8 bevestigingspunten dus dat wil zeggen 16 schroefbevestigingen per lat met een dikte van 12.5mm en een breedte van +- 13cm.
    Voorboren zou ook niet nodig zijn door de voorborende punt.
    Ik vind geen schroeven met een nog kleinere kop dus denk ik dat dit algemeen de beste optie is.

Dan nog een bijkomende vraag:
    Ik zou mijn tuinhuis ook willen isoleren, dit om zomer en winter net wat aangenamer in te kunnen werken en in de winter al mijn planten te laten overwinteren. Momenteel is de opbouw van binnen naar buiten: OSB12.5 - houten constructie met balken 9cm (geen isolatie) - dampscherm - panlatten 2.5cm verticaal en horizontaal - cederlatten 12.5mm dik tand en groef -> in deze constructie ga ik 10cm isolatie steken in die 9cm constructie, neem aan dat dit geen probleem geeft? (momenteel na +10 jaar is al het hout nog echt mooi droog, enkel tussen de verticale cederlatten is bij het schieten van de nietjes hier en daar een vochtplekje in de panlat maar kan je denk ik nooit voorkomen, er kan ook lucht achter de cederlatten)
    Nog een probleem is muizengaten in het dampscherm, via de elektriciteitsbuizen zijn er ooit muizen binnengeraakt en hebben gaten gemaakt in dampscherm... als ik deze gaatjes afplak met ductape is dat voldoende? is ook niet de massa, als er 5 a 10 gaten zijn is het veel.

Iedereen al bedankt voor het meedenken, ga nu de schroeven bestellen en opnieuw de latten trachten vast te maken, sommige zijn echt al vervormd door de jaren en zitten niet meer tand en groef dus zal niet evident worden.

PS. Momenteel ook voor het tuinhuis een aluminium overkapping aan het laten bouwen, hier komt tegen het tuinhuis een alu voorzetwand. Op termijn zou alles in ditzelfde principe afgewerkt worden. Maar gaat nog ff duren wegens financieel. Als het zover is, dan kom ik hier weer even terug met extra vragen ivm opbouw. (ff snel gedacht, panlatten verwijderen en in de plaats alu kaderwerk schroeven op de houten constructie tegen dampscherm, op die alu kader kleef ik dan gelakte alu platen)

Is er dan niemand nog die met een klip de plank op zijn plaats houdt ? Voordeel is dat het hout in alle richtingen kan leven . Wel een beetje meer werk omdat je niet meer met de nietmachine of nagelmachine aan de slag kunt en tegenwoordig is het nog enkel : Time is money .
    Ik gebruik geen clips omdat ik niet zou weten voor mijn hout welk type ik zou moeten nemen... gevelplanken zijn meer dan 10 jaar geleden aangekocht via mijn schrijnwerker die ondertussen op pensioen is spijtig genoeg. Denk dat de zoektocht naar de juiste alleen maar moeilijker zou zijn en moeten volgens mij ook echt goed passen. Maar in betere omstandigheden zou clips idd een mooiere optie zijn dan wat ik nu ga doen, dus zeker waardering voor uw opmerking/tip.

Glaslatschroeven zijn hier iets goedkoper voor hetzelfde aantal
    Blaas met de compressor een soort vergif voor ongedierte in de openingen voordat je deze dichtmaakt en plakt aan de ducetape een aantal korrels voor als het ongedierte tot daar geraakt

Terug
Bovenaan