• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Opnieuw noodweer

Lid geworden
11 mrt 2006
Waarderingsscore
3
Punten
0
miserie, miserie en dan mag ik nog niet klagen want op Pukkelpop is het een klein drama.

Moeten schuilen eerst met de bestelwagen achter huis, vervolgens water gevonden in de living, hal, bureau en een slaapkamer boven. De wind drukte de profielen blijkbaar naar binnen en alzo dus water binnengekregen.

Net ook nog water van op het spanplafond laten weglopen (luster ontmanteld), dus daar is ook via 1 of andere weg water op terechtgekomen.

http://www.facebook.com/video/video.php?v=2335350990008 vanuit bestelwagen.

Elders dorp onder water, zonnepanelen gaan vliegen bij anderen, feesttent boerenrock die ze aan het opstellen waren is in flarden gerukt.

Wij wilden net vertrekken naar Pukkelpop toen het hier ook vreselijk lelijk begon te doen. Besloten om eerst op 't gemakske een Colruytje te doen, te kijken wat het weer zou doen en dan eventueel pas te vertrekken (manlief wilde Foo Fighters zeker zien). Op weg naar Colruyt het nieuws over Pukkelpop. Aangekomen aan Colruyt kwamen de ongeruste sms'jes van vrienden al binnen die weten dat wij Pukkelpop nooit overslagen. Toch maar snel ook naar onze ouders gebeld die onze kindjes opvangen, voor het geval die naar het nieuws zouden kijken. Zelf ook nog wachtend op nieuws van een aantal vrienden. Nog niet de moed gehad om op onze bouw te gaan kijken naar de pas geïnstalleerde buitenunit (warmtepomp). Noodweer, toch altijd bang hartje heb ik erbij.

De Waversebaan in oud-heverlee is een slalomparcours tussen de omgevallen bomen. Schade bij ons: een rij dakpannen van het nieuwe dak ligt beneden. In Binkom was het blijkbaar nog veel erger, daar liggen hele huizen om :shock:

Ik hoop dat iedereen in Kiewit nu op een vlotte manier weg kan geraken, heb er ook enkele fam.leden zitten ...

Bij ons in Balen valt het (op het eerste zicht) mee, geen grote wateroverlast. In Herentals ook kleine drama's : woningen die onderlopen in het centrum. Materiële schade is natuurlijk iets anders dan menselijke/fysieke drama's, maar toch ...

Amai Dieke, hebben jullie efkes chance gehad!

Kidcool, redelijk wat schade bij jullie, da's minder natuurlijk...

Hier enkel een relatief korte zondvloed, ons terras kwam efkes blank te staan. Maar 't was rap weer voorbij allemaal, donderslagen zijn precies nooit echt heel dichtbij geweest. Bliksem heb ik zelfs helemaal niet gezien.

In sommige regio's was 't precies toch echt weer serieus prijs...

Wij zaten op Pukkelpop. Tijdens het onweer zat ik in de Marquee, die blijven staan is (en waar ironisch genoeg Panic at the Disco net aan hun set gingen beginnen). Mijn vriend stond aan de inkom: hij heeft nog net zijn bandje gekregen, maar mocht niet meer binnen. Onze vriendenkring is ok, maar anderen hebben minder geluk gehad. :(

Vriend had aan het station van Hasselt geparkeerd en was met de pendelbus naar het terrein gekomen. Bussen terug waren er niet omdat de weg vrijgehouden werd voor de ambulances die de hele tijd af en aan reden. Maar tot aan het station wandelen was nu 't minste, ik was al blij dat ik nog kon wandelen. :?

Het terrein zag er lief uit: overal tot halverwege je kuiten in de modder, overal ingezakte tenten, omgevallen bomen, in elkaar gestuikte staketsels met spots/vlaggen/wegwijzers... En dat allemaal op amper tien minuutjes. Tijdens het onweer zag het er eigenlijk nog niet zo erg uit van waar wij stonden: veel wind en water ja, maar verder? Pas toen we buiten kwamen zagen we de schade...

Wij gisteren ook op pukkelpop, nooit gezien.

Totale chaos, mensen zien liggen die niet meer bewegen etc.

Was met een vriend net de regenjassen halen. Na een half uur zoeken toch de vriendinnen ongedeerd terug gevonden. Onze auto stond op de parking en rond 21h toch weggeraakt, na enkele geruststellende telefoons/sms'en blijkt dat wij en onze vriendengroep ok zijn. Minder geluk voor sommige anderen. zot, zotter zotst

gisteren zelf nog bericht gehad dat een collega van mijn werk afgevoerd was voor verder onderzoek in het ziekenhuis van Diest. Had een stuk tak/boom/mast/whatever op de hand en hoofd gekregen :(

Zometeen gaan we hier maar eens starten.

Om U een idee te geven: toilet staat hier centraler in huis, luchtafvoer is er via een kanaal van pakweg 7 meter met een 90° bocht in. Wel de wind heeft het water via de muurafdekking in deze buis tot in de WC geblazen. Wind moet hier ook enorm zitten draaien hebben, toen ik in de bestelwagen geblokkeerd zat op pakweg 1 km van mijn huis, waaide die extreem vanuit zuidelijke richting, het huis echter heeft de volle laag gekregen via de noordwestelijke hoek (mais lag ook zo plat tegenover het huis).

Gisteren was ik rond 17h15 aan het rijden richting Grimbergen ...

Op gegeven moment toch maar "bergop genomen" ik was immers aan het rijden in ongeveer 15 cm modderbrei die van de wegen naar de dorpskom vloeide ...

Ik ben alle dagen op de baan ... en ben dus niet het type dat even aan de kant gaat staan voor een buitje (ook nu niet) ... maar waarom men mij allemaal voorbijsteekt als ik 120 m voor een rood licht stop (aan de plasrand)en wacht tot iedereen weg is uit die 20 cm diepe plas dat ontgaat mij toch ...

Blijkbaar zijn er een hoop kinderen op de baan die liever in de beek zitten dan er naast te staan.. :mrgreen:

K' heb verder nog ne sukkel met ne paraplu aan boord gepakt ...

So sorry voor de slachtoffers in Hasselt , ... , alsook voor de organisatie natuurlijk.

k.b.

Gistermiddag de regenton erin gestoken. Toen het noodweer hier in Zuid-Limburg toesloeg, sloeg de schrik me om het hart. Ik zag in gedachten die reusachtige vlotter van 4,2 ton en 7500 liter al naar boveb komen. Dus in de bliksem en gietende regen met afvoerbuizen en emmers toch een 500 liter water in de ton gekregen om die beneden te houden.

Vandaag dus modder uit de nieuwe regenton scheppen/pompen. Maar inderdaad, dit is peanuts vergeleken met de enorme ravage op Pukkelpop en andere locaties, met veel menselijk leed en materiele schade tot gevolg.

Zelden zo een snel opkomend onweer gezien. Dat was hier echt een kwestie van minuten voor de hel los brak!

K.B. wrote:
So sorry voor de slachtoffers in Hasselt , ... , alsook voor de organisatie natuurlijk.

k.b.

Inderdaad.

Ik zat gisteren omstreeks 17u in de wagen. Op studio Brussel maakte de presentator een opmerking dat er een hevig onweer aan de gang was in Brussel. "En dan gaan we nu live naar Pukkelpop...dag xxx, hoe is het weer daar?" "Het weer is hier uitstekend en ..."

Ik dacht toen in mijn eigen "amai die gaan nog wat mee maken".

Maar wie had toen kunnen denken dat...

Sterkte voor de nabestaanden en de slachtoffers.

macfall wrote:
K.B. wrote:

k.b.

Inderdaad.

Ik zat gisteren omstreeks 17u in de wagen. Op studio Brussel maakte de presentator een opmerking dat er een hevig onweer aan de gang was in Brussel. "En dan gaan we nu live naar Pukkelpop...dag xxx, hoe is het weer daar?" "Het weer is hier uitstekend en ..."

Ik dacht toen in mijn eigen "amai die gaan nog wat mee maken".

Maar wie had toen kunnen denken dat...

Sterkte voor de nabestaanden en de slachtoffers.

Klinkt cru .... maar met ongeveer 50.000 aanwezigen , die allen drummen voor een plekje in een tent / onder een boom ...

lijkt mij de balans toch nog enigzins mee te vallen ...

Het kon daar nog veel erger geweest zijn ...

k.b.

Geen schade hier. Op een ondergelopen emmer cement na.

Wel nog wat motivatie bijgekregen voor de nieuwbouw. Waar we nu (nog) wonen regent het binnen.

.

ik was gisteren daar op pukkelpop

Niet als festivalganger, maar als hulpverlener bij het snelle interventieteam van het rode kruis.

Het was inderdaad een heel groot drama!!

Heb verschrikkelijke dingen gezien en gehoord.

Wat je op tv ziet en hoort is echt maar een fractie van de werkelijkheid!!

Daarjuist zeiden ze op tv dat er 140 verzorgingen waren. In werkelijkheid waren het er 100-den. Velen zijn gewoon niet geregistreerd omdat er op dat moment geen tijd voor was.

Ook alle hulpverleners gaan hun klop nog krijgen omdat het zo onwerkelijk leek wat er gebeurde.

Er waren 50 ambulances die constant af en aan reden.

Moet nog een hele hoop huishoudelijk werk doen vandaag, maar ik kom er gewoon niet aan toe. Die beelden blijven mij gewoon door mijn hoofd spoken.

Heb als verpleegkundige al veel meegemaakt, maar dit...

Op dat moment was het puur werken op adrenaline: geen oog voor tijd of emoties. Nu komt de klap natuurlijk!

Best dat jullie er waren - en zijn!!!!

pluim voor alle hulpverleners

volgens het weinige wat er op het nieuw te zien is, lijkt het alsof de hulpverlening al bij al vrij vlot verlopen is.

Die collega waar ik het voorheen over had, resultaat: gekneusde hand en schouder + een hoofdwonde die meteen geopereerd is.

Verder nog het mentale trauma want blijkbaar is er naast haar iemand gestorven (indien ze 2 meter verder had gestaan, was het ...).

Ik zag die pikzwarte lucht achter mij opdoemen, sneeuw, ijzel, hevige regen, niet makkelijk dat ik daarvoor stop. Nu echter in de bestelwagen, heen en weer schudden continue, neen, vond er niets tofs aan met zijn momenten.

een vriendin van mij heeft een gebroken arm, maar gelukkig is dat een kleintje in vergelijking met anderen

sterkte voor de familie en nabestaanden

Ik stond er ook, gelukkig ongedeerd, we stonden onder een grote tent (niet de chateau). Toen die scheurde zijn we eronder uit gelopen en zagen we de tent tegen de grond gaan. Opeens gingen alle ritsen van de eettentjes (vooral de grote chice oesterbar!) toe, bang dat iedereen daarin ging vluchten. We hebben dan op elkaar gedrumd tegen de dichte eettentjes gestaan in de hagel en regen. In de tent waar we uitliepen is 1 dode gevallen. Het was echt hallucinant, leek wel de apocalyps. :( We hebben echt chance gehad.

Ik heb er een dubbel gevoel over. Je kon uren op voorhand perfect zien wat er aan de hand was op meteox.be .

Een uur eerder was de storm over Brussel geraasd met een ongekende intensiteit en kracht.

Het KMI heeft dit voor 100% voorspeld en ik en iedereen wist al 3 dagen op voorhand van de voorspelde problemen op donderdag.

Natuurlijk wist de organisatie ervan: er is zelfs lang over nagedacht of men het festival zou laten doorgaan of niet. Weeral voor het geld gekozen en fout gegokt.

Ik raadpleeg meteox.be al jaren om te zien of ik kan trainen met de fiets. Je weet gewoon VIER UUR OP VOORHAND wat er gaat gebeuren: de buien worden voorspeld met een nauwkeurigheid tot op 5 minuten en je kan bovendien inzoomen op een bepaald gebied in België.

Bovendien wordt deze website overgenomen (embedded) in honderden andere websites zoals de belangrijkste nieuwssites zoals HLN.be enz (btw. ook op de smartphones te zien).

ps. 24u op voorhand was er http://www.meteox.be niet gewoon alarm-code geel maar alarm-code oranje.

(code rood is het hoogste alarm)

Gelukkig was er geen enkele bliksem inslag in de massa: 1 inslag in open veld kan opslag rond de 8 doden maken.

Leg eens aan (hoeveel duizend man gaan daar naar toe) mensen uit dat je een festival aflast omdat er een onweer voorspelt is.

Wat onweer en regen heeft een echte festivalganger nog nooit thuisgehouden.

en kon men op voorhand ook weten dat een fiks onweer ook een windhoos zou gaan betekenen?

Denk dat je bij aflasten zonder zichtbare reden pas gedrum en opstand en problemen zou krijgen.

Met zo'n massa's moet je toch ten alle tijde geduw zien te voorkomen.

Gelukkig was er op dat moment nog niet al het volk dat verwacht werd.

Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Bovenaan