• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Opmeten keuken tijdens ruwbouw

mortelkuip

Actief Lid
Lid geworden
2 jun 2016
Berichten
307
Waarderingsscore
46
Punten
28
Wij hebben een jaar geleden onze keuken besteld terwijl we nog moesten starten met onze bouw. We hebben gelukkig een ruime tijd prijsvastheid gekregen. Nu kregen we onlangs de vraag van de keukenbouwer of ze konden komen opmeten. Aangezien we nog maar net klaar zijn met de metselwerken van het gelijkvloers heb ik hen moeten teleurstellen.

Ik kreeg toen het antwoord dat ze al kunnen opmeten als het plafond (predallen) er liggen en het meterpas aangeduid is.

Lijkt me persoonlijk raar, want die afmetingen wijzigen toch nog na de pleisterwerken? Dus zo exact kunnen ze dan toch niet meten. Tijdens mijn vorige verbouwing kwam de keukenbouwer ook maar opmeten na de pleisterwerken.

Wil onze keukenbouwer het misschien wat overhaasten om de keuken in productie te steken omwille van de stijgende materiaalkosten? Het wordt een keuken op maat, dus geen standaard kastjes met wat paslatten. Daarom dat deze manier van werken me vreemd lijkt.

Wanneer zijn ze bij jou komen opmeten: voor of na de pleisterwerken?
 

grandscenicman

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
4 dec 2011
Berichten
2.413
Waarderingsscore
485
Punten
83
Op maat is heel ruim : passtukken van 10 cm of van muur tot muur en vloer tot plafond en enkel afgekit en geen passtukken. Allebei maatwerk maar een groot verschil.
Ik heb btw mijn eigen keuken gemaakt en heb dus enkel een kitvoeg zowel links als rechts bij de onder en bovenkasten.. ?
Ik heb zelfs speciaal een blokkaderbinnendeur gemaakt om geen chambranten te hebben aan 1 kant... Anders kwamen de potten lades ertegen.
 

Tomvdw

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
28 jun 2017
Berichten
4.488
Waarderingsscore
3.039
Punten
113
Hoe ziet je ontwerp eruit?
Want hier zitten op bepaalde plaatsen net 'paslatten' als visueel blokeffect die dus ook aan de zijkant terugkomen.
 
V

Verwijderd lid 219242

Guest
De normale manier is inderdaad na de stucwerken en voor de betere zelfs pas na de vloerwerken.

Zoals @grandscenicman ook aangeeft is een maatkeuken nogal een breed begrip. Als jou keuken bv maar langs 1 zijde een vast verbinding heeft met de muur dan heb je heel veel vrijheidsgraden en kan het in principe geen probleem zijn. Komt daar bv een spoelbak in composiet (gelijmd uit 1 stuk) bij met ingebouwd wandkraan dan heb je alweer een vrijheidsgraad minder, alhoewel je deze dan tijdens het plaatsen nog kunt verzetten.

Als je nu tussen twee wanden zit en eventueel nog de hoek om moet dan wordt het natuurlijk een andere zaak...
 

mortelkuip

Actief Lid
Lid geworden
2 jun 2016
Berichten
307
Waarderingsscore
46
Punten
28
De keukenkasten met kookplaat komen tussen 2 muren. Het eiland zal het meest flexibele onderdeel zijn.

De werkbladen, zowel tussen de muren als het eiland zijn in keramiek dus dat moet ook uit één stuk zijn dacht ik.
 

LL23

Actief Lid
Lid geworden
31 okt 2021
Berichten
158
Waarderingsscore
32
Punten
28
Vanavond een kleine zelfstandige bij ons gehad om prijs te maken voor onze keuken. Hij zei dat de prijs van het hout aan het dalen is.

Verrassend dat je keukenbouwer het dan forceert?
 

Tomvdw

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
28 jun 2017
Berichten
4.488
Waarderingsscore
3.039
Punten
113
Het werkblad wordt meestal pas opgemeten als de keuken volledig staat hé. Ik vermoed dat de keuken bouwer alles al wil verzagen / monteren
 
Lid geworden
14 jan 2020
Berichten
9
Waarderingsscore
4
Punten
3
Bij ons wou de keukenbouwer pas komen opmeten nadat de pleisterwerken gedaan waren.
Wij hadden een kastengedeelte tussen 2 muren en ook nog eens eentje tussen 2 deuren.
 

minoeske

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
23 dec 2012
Berichten
3.015
Waarderingsscore
1.932
Punten
113
Zolang ge niet moet tekenen voor de juistheid van de opgmeten maten en de keukenbouwer daarin alle verantwoordelijkheid neemt is dat zijn probleem.
Gezien er nogal eens wordt mis gemeten (zelfs als alles klaar is) heb ik toch mijn twijfels
 

grandscenicman

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
4 dec 2011
Berichten
2.413
Waarderingsscore
485
Punten
83
@TS : heb je iets van tekening/voorbeeld van hoe je keuken er ongeveer gaat uitzien IRL? Aan de hand van zulke schets/tekening/voorbeeld kan je toch al meer zeggen dan enkel te moeten wachten tot alles bepleisterd is... En gevloerd.
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan