Opmerkingen bouwplannen

Lid geworden
7 nov 2024
Waarderingsscore
0
Punten
1
Hallo,
Wij hebben onze architect al heel wat aanpassingen laten doorvoeren aan ons ontwerp voor een landelijke woning. Hebben jullie nog opmerkingen of tips op ons ontwerp?

Bijlagen

• Screenshot_20250310_085423_M365 Copilot.jpg
    Screenshot_20250310_085423_M365 Copilot.jpg
    88,7 KB · Weergaven: 226
  • Screenshot_20250310_085446_M365 Copilot.jpg
    Screenshot_20250310_085446_M365 Copilot.jpg
    186,1 KB · Weergaven: 219
  • Screenshot_20250310_085338_M365 Copilot.jpg
    Screenshot_20250310_085338_M365 Copilot.jpg
    157,1 KB · Weergaven: 204
  • Screenshot_20250310_085407_M365 Copilot.jpg
    Screenshot_20250310_085407_M365 Copilot.jpg
    145,7 KB · Weergaven: 208
ik zou beneden tussen berging en wc een deur steken. je zal maar in de eethoek zitten en naar het wc moeten. boven wc gewoon bij je badkamer steken.
Die deur onder zou nog kunnen, maar wc op badkamer hebben we liever niet

Het toilet op de bovenverdieping vind ik heel ongelukkig geplaatst.

Een enorm deel van je hal boven dient nu enkel om dat toilet te kunnen bereiken én je moet de hele gang rondwandelen om van de badkamer naar het toilet te gaan. Ik zou hier ofwel het toilet mee opnemen in de badkamer of kijken of je die twee deuren dichter bij elkaar kan krijgen.
Toilet op badkamer vinden we maar niets. De gang dient ook om de zolder te bereiken.

De gang is wel interessant: tegen muur van trap een enorme kast plaatsen voor kledij van de kinderen. Geen kasten nodig in de kamers zelf, enorme hoeveelheid opbergruimte en geen plaatsverlies.

ik zou beneden tussen berging en wc een deur steken. je zal maar in de eethoek zitten en naar het wc moeten. boven wc gewoon bij je badkamer steken.
Dat zijn nu net 2 dingen die ik niet zou doen.
Zo zie je maar : ieder zijn meug ;)

Is het geen idee om in de badkamer boven een toilethokje te maken dus met een deur? De vorige eigenaars van ons huis hadden dat ook gedaan dus zoiets als de foto in bijlage maar dan in hedendaagse vorm. Dan is het ook niet zo ver van de badkamer naar het toilet…

Bijlagen

• bcc1f26f-e001-41d0-83d5-3027fd6c7ed2.jpeg
    bcc1f26f-e001-41d0-83d5-3027fd6c7ed2.jpeg
    357,5 KB · Weergaven: 47
Is het geen idee om in de badkamer boven een toilethokje te maken dus met een deur? De vorige eigenaars van ons huis hadden dat ook gedaan dus zoiets als de foto in bijlage maar dan in hedendaagse vorm. Dan is het ook niet zo ver van de badkamer naar het toilet…
Bedankt voor je reactie, maar de indeling badkamer - wc gaat blijven zoals het getekend is. Vind het een beetje een vreemd dat iedereen de wc heem dicht bij de badkamer wil hebben. Ik loop vaker van een kamer naar de wc dan van de badkamer...

Bedankt voor je reactie, maar de indeling badkamer - wc gaat blijven zoals het getekend is. Vind het een beetje een vreemd dat iedereen de wc heem dicht bij de badkamer wil hebben. Ik loop vaker van een kamer naar de wc dan van de badkamer...
Wij hebben de onze uit de badkamer gehaald (wel naast de badkamer - de deuren beginnen op 40cm van elkaar) en we hadden ook iemand die dat niet snapte want kinderen konden zich toch zo lang niet inhouden 🙈 Iedereen heeft zo zijn eigen mening en gewoontes dus inderdaad dan kijken hoe jullie leefgewoontes zijn

Toch stiekum opmerkingen over de badkamer boven:

Vrijstaand bad zo dicht bij de muur hebben wij (eigenlijk de schoonmaakster) enkel ellende van. Moeilijk schoon te maken tussen de muur en het bad en je kunt niet gemakkelijk flesjes oid plaatsen.

De spiegels en wasbakken staan eigenlijk in een donker gedeelte. Het licht komt vanachter. Zeker voor de dames betekend het dan dat je heel goed licht bij die spiegel moet hebben, maar ook verschillende kleuren om goed het effect van de make-up in te kunnen schatten. In onze laatste nieuwe huizen/appartementen zijn de wasbakken gelukkig geplaatst op een plek waar het natuurlijke daglicht op beide kanten van het gezicht schijnt. De vrouw is daar zeer content mee.

Wasmachine/Droger staan beneden terwijl er voldoende plek in de badkamer boven lijkt te zijn. Waarom elke keer de kleding van boven naar beneden, naar boven willen brengen? En dat niet alleen voor de was, maar ook voor elk vuil paar sokken dat een plekje moet vinden. Wordt een leuke verzamelplaats op elk van de slaapkamers.

Inkom beneden mist een vestiare en zitplaatsje om de schoenen aan te doen.

Moet de wasbak in het keukeneiland echt een afwas druipgedeelte krijgen? Visueel niet echt mooi en waarschijnlijk gaat alles de machine in. Jammer dat het uberhaupt in het eiland geplaatst is. Om de spetters op te ruimen moet je helemaal omlopen. Er is toch voldoende ruimte tussen de eetkamer en de keuken om nog iets extras bij te plaatsen?

Muur van 10cm tussen slaapkamer 1 en 3 is een beetje krap.

Douche beneden zou ik zelf ook graag gewild hebben. Handig voor Ageing in Place.

Zit er een watertap in de muur bij de carport of moet het uit die wasbak komen? Waar komen de fietsen te staan? En tuingereedschap? Berging lijkt aardig volgepropt met randzaken.

Hier ook een toilet apart voorzien, wel een gastentoilet. Maar het idee om je toilet én badkamer te combineren zoals vroeger werd gedaan, daar zie ik geen voordelen in (ook niet met kleine kinderen). Zorgt er ook voor dat je niet naar toilet kan terwijl er iemand de badkamer voor iets anders gebruikt.

Hier ook een toilet apart voorzien, wel een gastentoilet. Maar het idee om je toilet én badkamer te combineren zoals vroeger werd gedaan, daar zie ik geen voordelen in (ook niet met kleine kinderen). Zorgt er ook voor dat je niet naar toilet kan terwijl er iemand de badkamer voor iets anders gebruikt.
Maar dat komt toch niet voor? Je hebt in een gemiddeld huis op de begane grond een toilet en boven een badkamer/toilet. Twee stuks is toch voldoende?
Ga je de badkamer boven splitsen of in ieder geval een badkamer zonder toilet/bidet creeren, wat is daar een voordeel aan? Wijzelf gebruiken vaak het toilet om daarna meteen de douche in te duiken.
Ik zie het meer als voorkeur, dan als voordeel.

Vind ik ook, het is maar wat je gewoon bent. Ik ben opgekweekt in een huis met een toilet in de badkamer en woonde daarna in een huis waar het toilet ver van de badkamer is. Ergens in mijn hoofd is er een connectie die maakt dat ik naar het toilet moet als ik in een badkamer kom, dus telkens in mijnen bloten heel het huis door naar het toilet.
Nu heb ik opnieuw een toilet in de badkamer, oef!

Maar dat komt toch niet voor? Je hebt in een gemiddeld huis op de begane grond een toilet en boven een badkamer/toilet. Twee stuks is toch voldoende?
Ga je de badkamer boven splitsen of in ieder geval een badkamer zonder toilet/bidet creeren, wat is daar een voordeel aan? Wijzelf gebruiken vaak het toilet om daarna meteen de douche in te duiken.
Ik zie het meer als voorkeur, dan als voordeel.
ieders zijn voorkeur. Wij hebben ook bewust gekozen om die buiten de badkamer te houden. Net zoals we gekozen hebben om wasmachine en droogkast niet in de badkamer te plaatsen zoals er ook velen doen. Is ook niet dat je met splitsen een probleem creeert. Vroeger was het toilet buiten in een apart huizeke... :LOL:

In een gemiddeld modern huis, misschien... Meeste woningen in Vlaanderen zijn wel wat ouder. Ik ken weinig oudere huizen met twee toiletten, tenzij er verbouwd werd.

Toen ik klein was (30-40 jaar geleden) hadden wij thuis 4 toiletten.
De toen nog oudere huizen van mijn grootouders hadden toch ook 2 toiletten.
Maar misschien is dat in uw regio anders :unsure:

Hier toch ook alle huizen die wij in de eerste zoektocht bekeken hebben (10 jaar geleden, to be fair) met meestal maar 1 toilet. Als er al een tweede was, was dat er achteraf bijgezet in renovatie.

Toen ik klein was (30-40 jaar geleden) hadden wij thuis 4 toiletten.
De toen nog oudere huizen van mijn grootouders hadden toch ook 2 toiletten.
Maar misschien is dat in uw regio anders :unsure:
Ik denk dat mijn beide grootouders voor hun generatie een gemiddeld huis hadden qua grootte. Ene met gelijkvloerse badkamer én enige wc daarin. Andere met badkamer wel al op 1e verdieping, maar het enige toilet zat in een aanbouw van koterijen. Dat was zo'n klassiek buitentoilet net boven de septische put 🤣. En altijd buitenklimaat. Daar zat ge nooit lang op in de winter.

4 lijkt mij voor een ouder huis net echt wel uitzonderlijk.

Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Terug
Bovenaan