Opmerkingen bouwplannen

Lid geworden
7 nov 2024
Waarderingsscore
0
Punten
1
Hallo,
Wij hebben onze architect al heel wat aanpassingen laten doorvoeren aan ons ontwerp voor een landelijke woning. Hebben jullie nog opmerkingen of tips op ons ontwerp?

Bijlagen

• Screenshot_20250310_085423_M365 Copilot.jpg
    Screenshot_20250310_085423_M365 Copilot.jpg
    88,7 KB · Weergaven: 204
  • Screenshot_20250310_085446_M365 Copilot.jpg
    Screenshot_20250310_085446_M365 Copilot.jpg
    186,1 KB · Weergaven: 199
  • Screenshot_20250310_085338_M365 Copilot.jpg
    Screenshot_20250310_085338_M365 Copilot.jpg
    157,1 KB · Weergaven: 187
  • Screenshot_20250310_085407_M365 Copilot.jpg
    Screenshot_20250310_085407_M365 Copilot.jpg
    145,7 KB · Weergaven: 191
Ik snap dat het in de stijl past, maar ik zou de ramen toch overal wat breder maken.. Je hebt een grote ruime woning, maar trekt amper licht binnen in bureau, slaapkamers, badkamer...
Verder lijkt het me wel praktisch ingericht. De hal boven neemt wat veel plaats in, maar er is nog ruimte genoeg in de kamers en zo kan je makkelijker door met een wasmand bvb. tip: je badkamer zit recht boven de berging, je kan een waskoker in een kast wegwerken :)

En hal van 1.75m breed ... dat vind ik wel heel breed en dat trekt zich door naar de rest van de woning:
- grote zone tussen zithoek en keuken
- boven ook zo ne grote gang (hier heeft het wel als toegevoegde waarde dat ge nog kasten hebt in slaapkamer 1 thv de deur, maar die zijn misschien gewoon getekend om de ruimte te benutten?)

Persoonlijk vind ik dat veel verloren m² waar ge niks aan hebt.

De hal boven is enorm, en beneden heb je geen plaats om een jas te hangen en schoenen uit te doen als je thuis komt.

En verder idd kleine ramen, maar dat past wat bij die stijl...
Met al die verdelingskes heb je bovendien ook geen mooi zicht naar buiten.

En de berging beneden heeft 3 deuren, en een douche en wasbak waardoor er geen plaats meer is om iets te zetten.
Heb je echt die douche beneden nodig?
Ik heb het meermaals gezien in huizen, en dat wordt dan niet gebruikt, amper gepoetst en na een jaar is dat een stofnest die niet uitnodigt om terug te gaan gebruiken.
Trouwens, als je boven een mooie badkamer hebt, waarom zou je dan gaan douchen in een berghok...

De hal boven is enorm, en beneden heb je geen plaats om een jas te hangen en schoenen uit te doen als je thuis komt.

En verder idd kleine ramen, maar dat past wat bij die stijl...
Met al die verdelingskes heb je bovendien ook geen mooi zicht naar buiten.

En de berging beneden heeft 3 deuren, en een douche en wasbak waardoor er geen plaats meer is om iets te zetten.
Heb je echt die douche beneden nodig?
Ik heb het meermaals gezien in huizen, en dat wordt dan niet gebruikt, amper gepoetst en na een jaar is dat een stofnest die niet uitnodigt om terug te gaan gebruiken.
Trouwens, als je boven een mooie badkamer hebt, waarom zou je dan gaan douchen in een berghok...
Zelf zullen wij zo goed als nooit gebruik maken van de voordeur en altijd via de achterdeur binnenkomen. Daar voorzien we iets voor onze schoenen en jassen. Zelf prefereren we wel voor een kleine douche onder zodat als we buiten aan het werk zijn, of ik terugkom van het mtbn, we niet met onze vuile kler3n doorheen het huis moeten.

Ieder is verschillend natuurlijk, en bij met echte regelmaat gaan mtb-en is het begrijpelijk, maar bij mijn moeder zaliger was er indertijd ook een douche in het waskot aan de achterdeur gemaakt, voor 'na het werken in de tuin'.
Die is in 30 jaar maar enkele keren gebruikt geweest (in de beginperiode).

Wat ik zelf bijzonder handig vind, ne zwemvijver.
Als ik vol vuil en zweet sta, is dat buiten kleren uit en hop, plons.
Niet alleen doet dat enorm deugd wanneer in volle zomer in de tuin gewerkt, maar je komt daar volledig proper en afgekoeld weer uit.
Gebruik ik ook altijd na gebruik van mijn crosstrainer.

En indien er zicht is van de geburen kan je een deftig uitziend slipje gebruiken :)

Die opmerkingen betreffende dat dat een grote inkomhal zou zijn, ik vind dat net prettig. Als er bezoek komt of vertrekt, moet de hele bende geen polonaise door de hal doen...
Dat is het eerste visitekaartje dat je gasten tegenkomen in huis.
Zelf hebben we een benedenhal van 4m50 x 3m10 en een nachthal op het verdiep van 4m50 x 4m10 (verbouwing, dus gebonden aan de oorspronkelijke maten). In het ouderlijk huis was de inkomhal zelfs 5m50 x 4m80 (maar daar stond dan ook een monumentale trap in.

Die opmerkingen betreffende dat dat een grote inkomhal zou zijn, ik vind dat net prettig. Als er bezoek komt of vertrekt, moet de hele bende geen polonaise door de hal doen...
Zelf hebben we een benedenhal van 4m50 x 3m10 en een nachthal op het verdiep van 4m50 x 4m10 (verbouwing, dus gebonden aan de oorspronkelijke maten). In het ouderlijk huis was de inkomhal zelfs 5m50 x 4m80 (maar daar stond dan ook een monumentale trap in.
Inderdaad, dat idee hebben wij ook.

De ruime hal vind ik ook niet storend. Ik zou dan wel in de zichtlijn van de hal altijd (met eventueel tussenliggende deur met glas) een mooi raam naar de tuin voorzien. En dan zou ik de vloer van de hal doortrekken in die zone. Zo ontstaat ook binnen een verwijzing naar vervlogen tijden (waar jullie wel van houden als ik de buitenkant zie) met een gang van voor naar achter doorheen de woning.
Het werkgedeelte van de keuken gaat volgens mij heel donker zijn terwijl er volgens mij in de zijgevel toch een mogelijkheid is voor een raam. Nu voelt het leefgedeelte als een driegevelwoning.

De afstand tussen badkamer en toilet is ook redelijk ver. Je moet de trap en alle slaapkamers voorbij.

Persoonlijk zou ik eerder geneigd zijn om de badkamer en het toilet te wisselen met slaapkamer 2.

ramen, is al opgemerkt, ik zou iets groter voorzien, zeker aan noordkant. da krijg je steeds veel licht binnen, zonder overlast van de zon.
scheiding keuken-living en eetkamer, zou ik helemaal anders doen en een mooie leefkeuken maken, kookplaat op het eiland. Eiland loopt over in zitplaatsen. Zeer leuk als kinderen bezig zijn voor school terwijl je aanhet koken bent. Gasten die aperitieven rondom. Kan dienen als buffet bij feestje in tuin..
Wassen en drogen doen wij op het verdiep. Zo lopen we amper op en neer met wasmanden.
Waarvoor dient de trap buiten links (ook op 1ste ? )
Met kinderen vind ik een aoparte douchekamer ook wel leuk. Hier is er een en-suite in de "master". Makkelijk, vanuit douche direct bed is. Terwijl badkamer door anderen kan gebruikt worden.

ramen, is al opgemerkt, ik zou iets groter voorzien, zeker aan noordkant. da krijg je steeds veel licht binnen, zonder overlast van de zon.
scheiding keuken-living en eetkamer, zou ik helemaal anders doen en een mooie leefkeuken maken, kookplaat op het eiland. Eiland loopt over in zitplaatsen. Zeer leuk als kinderen bezig zijn voor school terwijl je aanhet koken bent. Gasten die aperitieven rondom. Kan dienen als buffet bij feestje in tuin..
Wassen en drogen doen wij op het verdiep. Zo lopen we amper op en neer met wasmanden.
Met kinderen vind ik een aoparte douchekamer ook wel leuk. Hier is er een en-suite in de "master". Makkelijk, vanuit douche direct bed is. Terwijl badkamer door anderen kan gebruikt worden.
Ramen gaan we inderdaad goed bekijken om groter te maken. Natuurlijk heeft ieder andere leefgewoontes. Wij prefereren hier naar de indeling hoe het nu is.
Trap buiten is ingang naar kelder.

wij hebben bewust kleinere ramen gestoken en niet te veel. ofwel teveel of te weinig licht, en te warm worden in de zomer. led lampje gebruikt niet zoveel

• Leuk
Waarderingen: TS97
.
Trap buiten is ingang naar kelder.
Degene die ik ken met zo'n trap zijn er niet erg tevreden mee. ophoping van vuil, wateroverlast. Bedoeling was bij sommigen om daar effectief fietsen en tuingerief te stallen, maar paar jaar later toch een tuinhuis gezet.

Bij de vorige generatie huizen was er praktisch altijd een grote inkomhall met trap
(Een trap in de living of weggewerkt tussen twee muren zoals vandaag veel voorkomt was toen zeker not done)

Dat dichtgemetst sierraampje in de topgevel van de achtergevel vind in persoonlijk geen meerwaarde - zou ik weglaten
Grote topgevels hebben sierankers , kleine topgevel achter niet - zou ik dan ook wel doen
Eventueel, bij dit type woning een simpel deurportiek in blauwe hardsteen
Doch alles is UW keuze, en hoe meer meningen, hoe meer modellekes, hoe moeilijker die keuze zal worden

• Leuk
Waarderingen: TS97
Dat dichtgemetst sierraampje in de topgevel van de achtergevel vind in persoonlijk geen meerwaarde - zou ik weglaten
Grote topgevels hebben sierankers , kleine topgevel achter niet - zou ik dan ook wel doen
Eventueel, bij dit type woning een simpel deurportiek in blauwe hardsteen
Doch alles is UW keuze, en hoe meer meningen, hoe meer modellekes, hoe moeilijker die keuze zal worden
Klopt inderdaad, dat is nog iets wat we gaan weglaten.

Het toilet op de bovenverdieping vind ik heel ongelukkig geplaatst.

Een enorm deel van je hal boven dient nu enkel om dat toilet te kunnen bereiken én je moet de hele gang rondwandelen om van de badkamer naar het toilet te gaan. Ik zou hier ofwel het toilet mee opnemen in de badkamer of kijken of je die twee deuren dichter bij elkaar kan krijgen.

ik zou beneden tussen berging en wc een deur steken. je zal maar in de eethoek zitten en naar het wc moeten. boven wc gewoon bij je badkamer steken.

Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Terug
Bovenaan