• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

opleg dwarsbalken correcte methode

Jonas 12

Lid
Lid geworden
1 okt 2017
Berichten
244
Waarderingsscore
9
Punten
18
Hallo iedereen,

Voor de bouw van een thuinshuis wil ik een plat dak maken met aan de voorkant een hoogte van 2m40 en achteraan 2m30 (afwatering naar achteren toe). Als ik mijn dwarsbalken leg van de hoogte van 2m40 naar 2m30 zal de dwarsbalk niet overal “raken”. Deze zal ergens slechts op één rib van de balk steunen… is dit een probleem volgens jullie of moet ik dit anders oplossen?
Zeker omdat de stabiliteitsingenieur op de plannen een “dubbele balk” heeft aangeraden doet dit mij twijfelen gezien de dwarsbalken dus slechts op één van die 2 balken zullen rusten ?
Excuses voor de “domme vraag”.

Mvg,
 

D I Y

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 aug 2013
Berichten
16.038
Waarderingsscore
4.939
Punten
113
metalen dakplaten
die zijn toch grotendeels zelfdragend? Waarvoor hebbje die dwarsbaljen nog nodig? Volgend mij heb je enkel maar 3 (dubbele) draagbalken nodig: 1 vooraan, 1 midden en 1 achteraan en dan daar gewoon de dakplaten op vijzen. Balken bovenaan afzagen onder de juiste hellingshoek. Op een dikte van 7cm zal dat niet simpel zijn…
 

grandscenicman

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
4 dec 2011
Berichten
2.413
Waarderingsscore
485
Punten
83
metalen dakplaten
die zijn toch grotendeels zelfdragend? Waarvoor heb je die dwarsbalken nog nodig ?
Mogelijks omdat er alleen aan die buitenkanten ( hoeken) een steun kan voorzien worden ?
Maar dan kan je net zo goed aan die kant alleen een steun(balk) voorzien en aan de andere kant niet en werken met idd 3 balken van 225x75 waarvan je de bovenkant ofwel (deels) schuin maakt of gewoon onder hoek legt zodat de bovenkanten 1 vlak vormen...
Ik vraag me nog altijd af waar de goot komt eigenlijk...en hoe de bovenkant van die metalen platen afgewerkt worden om alles waterdicht te krijgen.
 

Jonas 12

Lid
Lid geworden
1 okt 2017
Berichten
244
Waarderingsscore
9
Punten
18
metalen dakplaten
die zijn toch grotendeels zelfdragend? Waarvoor hebbje die dwarsbaljen nog nodig? Volgend mij heb je enkel maar 3 (dubbele) draagbalken nodig: 1 vooraan, 1 midden en 1 achteraan en dan daar gewoon de dakplaten op vijzen. Balken bovenaan afzagen onder de juiste hellingshoek. Op een dikte van 7cm zal dat niet simpel zijn…
Ik heb afstanden tussen de dwarsbalken van 52,3 cm en als ik de metalen plaat bekijk op de website heb ik de indruk dat die toch serieus kunnen "doorbuigen" en die 52,3 cm overspanning misschien niet zo mooi gaan aankunnen. daarom dat ik graag nog een rooster bovenop zou leggen met oplegbalken.
 

Jonas 12

Lid
Lid geworden
1 okt 2017
Berichten
244
Waarderingsscore
9
Punten
18
metalen dakplaten
die zijn toch grotendeels zelfdragend? Waarvoor heb je die dwarsbalken nog nodig ?
Mogelijks omdat er alleen aan die buitenkanten ( hoeken) een steun kan voorzien worden ?
Maar dan kan je net zo goed aan die kant alleen een steun(balk) voorzien en aan de andere kant niet en werken met idd 3 balken van 225x75 waarvan je de bovenkant ofwel (deels) schuin maakt of gewoon onder hoek legt zodat de bovenkanten 1 vlak vormen...
Ik vraag me nog altijd af waar de goot komt eigenlijk...en hoe de bovenkant van die metalen platen afgewerkt worden om alles waterdicht te krijgen.
de goot komt achteraan, het dak zal naar achteren toe afhellen en daar wordt het water opgevangen dmv een dakgoot
 

Jonas 12

Lid
Lid geworden
1 okt 2017
Berichten
244
Waarderingsscore
9
Punten
18
Hallo beste forumleden,

Graag zou ik nog even een bijkomende vraag stellen inzake de opleg die ik wens te voorzien. De "bouw" :) vordert snel dus de opleg zal voor zeer binnenkort zijn :)
Ik had graag jullie hulp voor de opleg van de hoofdbalken te bepalen.

Hieronder een schets van de situatie:
1641809220273.png
Aan kant 1 komen de balken gemonteerd aan de houten ligger: dit zal ik doen met balkdragers. Lijkt me de enige oplossing.

Aan kant 2 komen de balken boven op een gemetseld muurtje te liggen (snelbouw PLS 50 x 14 x 24,9). Gezien de kolom al vast bepaald is op 243 cm, en mijn muurtje "in theorie" zal uitkomen op +/- 239,5 cm zal ik het muurtje dus +/- 3,5 cm moeten verhogen met een plank of iets dergelijk.

Wat is volgens jullie de beste oplossing:
1) een houten plank over de volledige lengte en daarin de balken telkens links en rechts vastzetten met L-profieltjes (is 3,5 cm diep vastschroeven in die plank voldoende sterk bij opwaartse lift van heel het geheel?)
2) de balken enkel lokaal "verhogen" met een blokje eronder, en dan de balken telkens in de snelbouwsteen verankeren met een gedraaid anker of iets dergelijk
3) Iets langere hoekijzers in de steense muur met één kant tegen de snelbouw en één kant tegen de onderkant van de balk. (zou dit stevig genoeg zijn? want dan zijn de balken langs linkse kant en langs rechtse kant helemaal niet gestut)

p.s.: als een balkdrager niet perse met de onderkant van de ligger gelijk moet zitten, kan ik ook 3,5 cm zakken met mijn balkdragers (mag dit?) in de balk aan kant 1 en hoef ik die ophoging aan kant 2 niet.

Een alternatieve oplossing zou zijn om de laatste rij stenen ook gewoon 24,9 cm hoogte te zetten in plaats van 13,4 cm hoogte (totale hoogte zal dan 251 cm zijn), en om dan ook met balkdragers te werken (dus aan de muur monteren en niet er op leggen), maar is dat wel een goed idee zo in de allerlaatste rij een balkdrager boren in een snelbouwsteen naar stabiliteit toe?

Hopelijk kunnen jullie er aan uit, en kunnen jullie mij verder op weg zetten ;-)

groetjes,

Jonas
 

grandscenicman

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
4 dec 2011
Berichten
2.413
Waarderingsscore
485
Punten
83
Ik neem aan dat het bruine deel enkel de tekening is en dat IRL daar dus een balk ( dubbel ? ) ONDER komt ?
Is het niet goedkoper om enkel een poutrel te steken ( = bruin gedeelte dan op je tekening, maar er onder natuurlijk) ==> minder hoog en is / kg dacht ik , houten balken kosten ook wel wat....
 

Jonas 12

Lid
Lid geworden
1 okt 2017
Berichten
244
Waarderingsscore
9
Punten
18
Ik neem aan dat het bruine deel enkel de tekening is en dat IRL daar dus een balk ( dubbel ? ) ONDER komt ?
Is het niet goedkoper om enkel een poutrel te steken ( = bruin gedeelte dan op je tekening, maar er onder natuurlijk) ==> minder hoog en is / kg dacht ik , houten balken kosten ook wel wat....
Ja dat is misschien wat verwarrend, de stukken die de balken aan de rechter kan nog verder gaan, ga ik met L-profielen "ophangen" aan de balk langs de rechter zijde. Gezien daar toch haast geen belasting op komt. Dus ze zijn weldegelijk volledig onderbroken door de bruine balk...
 

grandscenicman

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
4 dec 2011
Berichten
2.413
Waarderingsscore
485
Punten
83
Ik zou de balken toch laten doorlopen , er komt misschien wel wat meer kracht op dan je denkt.....
 

Jonas 12

Lid
Lid geworden
1 okt 2017
Berichten
244
Waarderingsscore
9
Punten
18
Ik zou de balken toch laten doorlopen , er komt misschien wel wat meer kracht op dan je denkt.....
Maar dan kom ik wel héél erg hoog uit, want dan zit ik met mijn dubbele balk vanvoor die 22,5 cm is, en daar bovenop de dwarsbalken van 17,5 cm, dan zit ik al op 40 cm opbouw...

En wat zou uw visie zijn op de andere punten? welke optie gebruik ik best?
 

grandscenicman

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
4 dec 2011
Berichten
2.413
Waarderingsscore
485
Punten
83
Ik heb voor mijn tuinhuis de balken ingemetst op de betonblokken en opgespied en dicht gevoegd met mortel.
Voor de balken die bij mijn uitbouw uitsteken zoals op de tekening heb ik de stukken die oversteken ingekort in de HOOGTE .
Dit omdat ik door de dakopbouw( plat dak + isolatie+opkant) al rond de 50 cm hoogte kwam....daarom +- 10 cm van de balken van 22.5 cm onderaan afgezaagd.
Net omdat je met weinig of minder hoogte zit zou ik een poutrel nemen....spaart hoogte uit en je kan in c dan nog bvb 5 cm winnen door de balken onderaan in te korten in hoogte. Zo heb je maar 17.5 cm opleg in de hoogte wel ipv de volle 22.5 cm
 

Jonas 12

Lid
Lid geworden
1 okt 2017
Berichten
244
Waarderingsscore
9
Punten
18
Ik heb voor mijn tuinhuis de balken ingemetst op de betonblokken en opgespied en dicht gevoegd met mortel.
Voor de balken die bij mijn uitbouw uitsteken zoals op de tekening heb ik de stukken die oversteken ingekort in de HOOGTE .
Dit omdat ik door de dakopbouw( plat dak + isolatie+opkant) al rond de 50 cm hoogte kwam....daarom +- 10 cm van de balken van 22.5 cm onderaan afgezaagd.
Net omdat je met weinig of minder hoogte zit zou ik een poutrel nemen....spaart hoogte uit en je kan in c dan nog bvb 5 cm winnen door de balken onderaan in te korten in hoogte. Zo heb je maar 17.5 cm opleg in de hoogte wel ipv de volle 22.5 cm
Helaas is een poutrel geen optie meer, de houten balken liggen al klaar :-(
 

Jonas 12

Lid
Lid geworden
1 okt 2017
Berichten
244
Waarderingsscore
9
Punten
18
@grandscenicman misschien kan het wel helpen om één balk te laten doorlopen (zie hieronder rood gearceerd) en die dan kops in de (bruine) hoofbalk te monteren. Op die manier heb ik toch al één balk die wél volledig doorloopt en kan ik die als steun gebruiken (samen met een volledig doorlopende aan de andere kant, die op de tekening hieronder niet te zien is), voor de andere stukken van 35 cm ook aan te verankeren?
1642272977574.png
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan