opleg dwarsbalken correcte methode

Jonas 12

Lid
Lid geworden
1 okt 2017
Berichten
214
Waarderingsscore
9
Punten
18
Hallo iedereen,

Voor de bouw van een thuinshuis wil ik een plat dak maken met aan de voorkant een hoogte van 2m40 en achteraan 2m30 (afwatering naar achteren toe). Als ik mijn dwarsbalken leg van de hoogte van 2m40 naar 2m30 zal de dwarsbalk niet overal “raken”. Deze zal ergens slechts op één rib van de balk steunen… is dit een probleem volgens jullie of moet ik dit anders oplossen?
Zeker omdat de stabiliteitsingenieur op de plannen een “dubbele balk” heeft aangeraden doet dit mij twijfelen gezien de dwarsbalken dus slechts op één van die 2 balken zullen rusten 😉
Excuses voor de “domme vraag”.

Mvg,
 
Lid geworden
15 mrt 2010
Berichten
324
Waarderingsscore
7
Punten
18
Je kan je balken op 230 leggen overal of 240 en spieen laten zagen bij de houthandel om zo u afschot te halen.

Ellenenbram
 

Jonas 12

Lid
Lid geworden
1 okt 2017
Berichten
214
Waarderingsscore
9
Punten
18

Je kan je balken op 230 leggen overal of 240 en spieen laten zagen bij de houthandel om zo u afschot te halen.

Ellenenbram
Bedankt voor de feedback. Is het dan ook gebruikelijk om mijn dwarsliggers zelf de laten "schuin afzagen" (pakweg van 17 cm dik naar 14 cm dik om zo een afschot te krijgen, of is dat een dom idee?
Zoals u het zegt is het gewoon een dun balkje schuin laten verzagen en dat bovenop de dwarsligger plaatsen?
 

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Berichten
17.946
Waarderingsscore
2.731
Punten
113
Ik volg niet:
Er zijn me een paar dingen neit duidelijk

Hallo iedereen,

Voor de bouw van een thuinshuis wil ik een plat dak maken met aan de voorkant een hoogte van 2m40 en achteraan 2m30 (afwatering naar achteren toe).
Hoe veel bedraagt de overspanning ?
Als ik mijn dwarsbalken leg van de hoogte van 2m40 naar 2m30 zal de dwarsbalk niet overal “raken”. Deze zal ergens slechts op één rib van de balk steunen… is dit een probleem volgens jullie of moet ik dit anders oplossen?
Bedoel je hiermee dat de balk ( roostering ) niet volledig op de muur rust en slechts contact heeft met de rib van de muur ?
Indien ja.
Dan kap je de opleg van de balk uit zo dat deze 100% gedragen wordt door de muurplaat.

Zeker omdat de stabiliteitsingenieur op de plannen een “dubbele balk” heeft aangeraden doet dit mij twijfelen gezien de dwarsbalken dus slechts op één van die 2 balken zullen rusten 😉
Excuses voor de “domme vraag”.

Mvg,
Als de muurplaat bestaat uit een dubbele balk dan zou ik graag even zien hoe dit uitgetekend is.
Ik kan me niet zo direct voorstellen dat ik voor een tuinhuis een dubbele balk zou voorzien als muurplaat of als roostering.
 

grandscenicman

Gewaardeerd lid
Lid geworden
4 dec 2011
Berichten
1.987
Waarderingsscore
230
Punten
63
Ik kan ook niet volgen......echter :

Vermits het een tuinhuis is , lijkt de kans klein dat dit groter is dan pakweg 5 x 5 meter....( wilde gok )
Ik neem ook aan dat het dus een plat dak wordt en dan is het zeker al voldoende om amper 1 cm per meter verloop te hebben ( ik heb zelfs nog minder bij mijn uitbouw ( ( ik dacht iets van een 5 cm op 6.5 meter....) en daar staat zga geen water op na een regenbui en een beetje wind.
Voor mijn tuinhuis idem dito , gewoon de balken wat opgespied/uitgevuld en amper water te zien na een regenbui.
Persoonlijk ben ik tegen de regel van x-aantal cm/meter verloop , bedenk dat dan het water ook heel snel aan je afvoergat is en dat gat moet dat water kunnen slikken hee.
Zolang het maar naar de juiste kant afwatert is het dus ok....
Heb je ook een foto/schets /plan van de situatie ?
 
Lid geworden
15 mrt 2010
Berichten
324
Waarderingsscore
7
Punten
18

Je kan je balken op 230 leggen overal of 240 en spieen laten zagen bij de houthandel om zo u afschot te halen.

Ellenenbram
Bedankt voor de feedback. Is het dan ook gebruikelijk om mijn dwarsliggers zelf de laten "schuin afzagen" (pakweg van 17 cm dik naar 14 cm dik om zo een afschot te krijgen, of is dat een dom idee?
Zoals u het zegt is het gewoon een dun balkje schuin laten verzagen en dat bovenop de dwarsligger plaatsen?
Dat is inderdaad niet slim je balk van 17 naar 14 afzagen... gewoon inderdaad dun balk laten verzagen en er bovennop vastvijzen. Heb dit voor mijn dak ook laten doen en was heel makkelijk werken. Paar vijzen erin en klaar en osb erop
 

disco stu

Gewaardeerd lid
Lid geworden
13 dec 2012
Berichten
968
Waarderingsscore
272
Punten
63
Persoonlijk ben ik tegen de regel van x-aantal cm/meter verloop , bedenk dat dan het water ook heel snel aan je afvoergat is en dat gat moet dat water kunnen slikken hee.
De helling lijkt me niet relevant voor hoe wel of niet goed het afvoergat het water kan slikken.
Je mag je helling zo stijl maken als je wilt, er zal maar zoveel water aan het afvoergat terecht komen als dat er x aantal seconden vooraf op het dak is gevallen, en dat is een vast gegeven.
Dit punt zou enkel relevant worden in een transiënte situatie waarbij je bij wijze van spreke 10 grote emmers water in een paar seconden tijd zou uitkappen over je dak. Ik denk dat we regen iets meer "steady state" mogen beschouwen dan dat. En ook in geval van een enorme stortbui met veel liters water per minuut, kan deze potentieel vele minuten aanhouden en moet dus vooral je afvoergat zelf voldoende groot gedimensioneerd zijn voor dit debiet.
De tijdsvertraging (en dus bufferende capaciteit) van een plat dak met relatief lichte afwateringshelling, is verwaarloosbaar klein om relevant te zijn ten opzichte van de tijdsconstante van een hevige stortbui die bijvoorbeeld 5 of 10 minuten of zelfs langer kan aanhouden.
 

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Berichten
17.946
Waarderingsscore
2.731
Punten
113
Pfffff

:unsure::unsure::unsure:
dit heb ik toch efkes 3 keer moeten traag opnieuw lezen stu.

Om eigenlijk te zeggen:
Als het badkuipen regent zo fel dat met nog een drupke meer je gewoon naar boven kunt zwemmen, dan gaat die afvoer dat niet slikken.
Als het gewoon mals regent zoals altijd hier , paar dagen aan een stuk, dan zal dat afvoerke het wel rustig aan slikken
Als het muggepist en dan nog eens in de winter dan speelt zelfs dat afvoerke gene rol meer want dan zal dat dak wel bufferen.

:ROFLMAO::ROFLMAO::ROFLMAO:
zalig, mijne dag is goe.
 

disco stu

Gewaardeerd lid
Lid geworden
13 dec 2012
Berichten
968
Waarderingsscore
272
Punten
63
Ja ik heb m'n punt niet al te eenvoudig uitgedrukt... :geek:

Een iets simpelere analogie: pakweg een ligbad met een afvoerbuis en een waterkraan om te vullen.
Als je afvoer minder snel water kan afvoeren dan dat de kraan aan debiet kan toevoegen in het bad, loop je het risico dat je bad gaat overstromen. Je zou dan het volume van het bad als buffer kunnen gebruiken om de zeer tijdelijke situatie waarin de aanvoer van water groter is dan de afvoer te kunnen ondervangen zonder dat het bad overloopt.

Maar stel dat je bad nu een buffervolume heeft om, wanneer de kraan volledig openstaat, deze situatie gedurende 10sec (1) te bufferen. Daarna loopt het bad alsnog over. Als je je bad wat groter maakt zodat het 15sec (2) kan bufferen, is dat dan een oplossing als de kraan in extreme situaties tot 10minuten (3) volledig kan openstaan? Neen, de enige degelijke oplossing is er voor te zorgen dat je de afvoer zwaarder dimensioneert en gemakkelijk het debiet kan afvoeren dat er kan bijkomen als de kraan volledig open staat.

(1) vergelijk met buffertijd van een plat dak met relatief grote afwateringshelling, waarbij het water bv. 10sec nodig heeft om tot aan de afvoer te lopen
(2) vergelijk met buffertijd van een plat dak met relatief kleine afwateringshelling, waarbij het water bv. 15sec nodig heeft om tot aan de afvoer te lopen
(3) vergelijk met de tijd dat een hevige stortbui kan aanhouden
 

charel

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
9 apr 2010
Berichten
16.511
Waarderingsscore
1.329
Punten
113
Persoonlijk ben ik tegen de regel van x-aantal cm/meter verloop , bedenk dat dan het water ook heel snel aan je afvoergat is en dat gat moet dat water kunnen slikken hee.
Beste gsm, die redenering klopt niet.
Vanaf het moment dat het water van het dak in de afvoer begint te lopen zal dat afvoergat altijd even veel te slikken te krijgen en zal de snelheid van het afvoeren altijd hetzelfde zijn ongeacht of het dak nu sterk afwatert, waterpas ligt of in tegenhelling ligt.
Als ik @disco stu goed begrijp is dat ook wat hij bedoelt.
Die afwateringsregel heeft daar dan ook niets mee te maken.
 

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Berichten
17.946
Waarderingsscore
2.731
Punten
113
:Fietser op zijn bek:
Mijn vergelijking met badkuipen , naar omhoog kunnen zwemmen( gedaan met files ) muggepissen die last hebben van prostaat, en oudewijven en venten regen vind ik visueel duidelijker
:ROFLMAO::ROFLMAO::ROFLMAO::ROFLMAO:

eigenlijk hebben we wel veel woorden voor regen
slagregen, motregen, druilregen, muggepis, oude wijven, badkuipenweer ( of is dat lukiaans?)
zeikregen, malse regen, zachte regen, blaakesregen...
Nog anderen ?
 

charel

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
9 apr 2010
Berichten
16.511
Waarderingsscore
1.329
Punten
113
Duveltjeskermis! Tegelijk zon en regen.
 

Jonas 12

Lid
Lid geworden
1 okt 2017
Berichten
214
Waarderingsscore
9
Punten
18
@lukanar en @grandscenicman excuses voor de onduidelijkheid. In bijlage een schets

Als ik de balken dus in afschot leg dan steunen ze maar op één rib van de dubbele balk (zie rechts onder detail)
 

Bijlagen

  • schets tuinhuis.PNG
    schets tuinhuis.PNG
    250,3 KB · Weergaven: 34

D I Y

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 aug 2013
Berichten
12.216
Waarderingsscore
1.515
Punten
113
Je kan in de opgelegde balken de spie wegsnijden zodat er wel volledige dracht is. Of je zaagt de dragende balken onder hoek aan de bovenkant (minder aangewezen omwille van schuifkrachten).
Nog beter is om de draagbalken plat te leggen en de oplegbalken in verschillende hoogtes te leggen of met afschotspieën, afhankelijk van in welke richting welke balken liggen (ik meen te begrijpen dat het afschot de richting van de opgelegde balken volgt, dus spieën leggen of de oplegbalken spits zagen is dan beste keuze). De spie moet overigens niet over de volle lengte lopen. De laatste halve meter mag plat blijven en dat vormt dan de bakgoot. Uiteraard moet er wel nog afschot in de andere richting op zitten richting het tapgat, maar dat is maar 0,5 tot 1% of zo. Dit doe je door de oplegbalken telkens wat kleiner in de hoogte te zagen (voordat je de spie er op legt) zodat er ook zijdelings afschot is. Dit kan van de zijkanten naar het midden, van links naar rechts of omgekeerd, of van het midden naar de zijkanten (2 tapgaten in de achterste hoeken, elk 1).
 
Laatst bewerkt:

grandscenicman

Gewaardeerd lid
Lid geworden
4 dec 2011
Berichten
1.987
Waarderingsscore
230
Punten
63
Volgens mij maakt het niks uit dat die balken maar op 1 balk steunen....zorg gewoon dat die balken goed aan elkaar zitten ( die 2x 225 x75)
Je kan toch nog altijd een winkelhaak vijzen aan de kant die zogezegd geen steun geeft ?
Waar komt de afloop ?
 

charel

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
9 apr 2010
Berichten
16.511
Waarderingsscore
1.329
Punten
113
Je moet die dubbele balken zo aan mekaar bevestigen dat ze als één geheel kunnen beschouwd worden en dan maakt dat weinig of niets uit dat de dwarsbalken niet over de gehele dikte steunen.
Maar sowieso kan je ook nog een lat bovenop de achterste van de twee balken leggen waardoor de dwarsbalken ook daar kunnen steunen.
 

Jonas 12

Lid
Lid geworden
1 okt 2017
Berichten
214
Waarderingsscore
9
Punten
18
Volgens mij maakt het niks uit dat die balken maar op 1 balk steunen....zorg gewoon dat die balken goed aan elkaar zitten ( die 2x 225 x75)
Je kan toch nog altijd een winkelhaak vijzen aan de kant die zogezegd geen steun geeft ?
Waar komt de afloop ?
Bovenop komen er metalen dakplaten en dan een dakgoot, dus de afloop is gewoon de hele achterkant.
 

Jonas 12

Lid
Lid geworden
1 okt 2017
Berichten
214
Waarderingsscore
9
Punten
18
Je moet die dubbele balken zo aan mekaar bevestigen dat ze als één geheel kunnen beschouwd worden en dan maakt dat weinig of niets uit dat de dwarsbalken niet over de gehele dikte steunen.
Maar sowieso kan je ook nog een lat bovenop de achterste van de twee balken leggen waardoor de dwarsbalken ook daar kunnen steunen.
OK dus dan toch de 2 dubbele balken een verschil in hoogte geven (pakweg 240 cm en 235 cm) en daar dan de draagbalken boven ineens in helling?

Gezien ik metalen dakplaten ga leggen heb ik toch steun nodig om deze te monteren dus ik moet bovenop de draagbalken alsnog oplegbalken doen.
Ik zou heel de onderstructuur "pas" kunnen leggen en het afschot creëren met de oplegbalken van hoog naar laag, of ik zou de draagbalken alvast in helling kunnen leggen en dan overal dezelfde hoogte oplegbalk erop... weet gewoon niet wat het beste is (of het makkelijkste werkt) :)
 

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Berichten
17.946
Waarderingsscore
2.731
Punten
113
Ik snap iets niet.
Je balk heeft een sectie van 75 breed en 225 hoog .
Je overspanning langste zijde is 4 meter .
Vuistregel : een overspanning is 20x de hoogte.
Je hoogte is 225 mm x20 = 4500mm oftewel 4.5 meter.
Ik zie geen ENKEL NUT om daar nog eens een extra balk tegen te vijzen die geen knijt invloed ga hebben op de maximale overspanning !
Wil je dit wel verzwaren dan moet je je balk in de hoogte verhogen, niet in de breedte.

Zou die plannen van die ingenieur voor een simpel tuinhuizeke van 4 op 3 is willen bekijken .
Ik voel aan mijne kleine teen dat er heel waarschijnlijk een dubbele bewapende betonplaat met vorstrand tot 80 cm diep inzit .
Tis een tuinhuis dat er wordt gebouwd geen torenflat.
 

charel

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
9 apr 2010
Berichten
16.511
Waarderingsscore
1.329
Punten
113
Volgens mijn interpretatie van de tekening gaat het niet over het dak op het tuinhuis maar over een open overkapping tegen het tuinhuis.
En dan lijken me die dubbele balken naast elkaar redelijk logisch. Vermits daar geen ondersteunende wand onder zit moeten ze het ganse gewicht van het dak dragen, van alle overige balken die er op steunen. Ook kunnen ze door hun verdubbeling in de dikte meer weerstand bieden tegen zijwaartse krachten of torsies.
 
Bovenaan