Opinie over deze offerte (dakwerken)

Scholar-Athlete

Nieuw Lid
Lid geworden
19 mei 2024
Waarderingsscore
1
Punten
8
Dag allen,

Ik heb een dak dat aan vernieuwing toe is en ik vroeg me af of dit een goede/ mooie prijs is voor de uit te voeren werken.
Ik heb nog niet veel offertes laten opmaken (een stuk of 3) maar dit was de enige die duidelijke prijzen heeft vermeld per uit te voeren onderdeel.

Misschien ook wat inzichtelijk voor mensen die een soortgelijke vernieuwing zoeken.

Afbraakwerken:
- Afbraak van bestaand dak (225m2) , verwijdering asbestmaterialen en verwijdering van een schouw: €7960
- Levering en plaatsing van onderdak, tengel/panlatten, extra spanten, dakpannen en kantpannen, vorsten: €27.650
- Dampscherm 190 m2 + 200m2 zoldervloerisolatie 22cm: €6.800
- Nieuwe dakgoten en goothaken, afvoerbuizen, kielgoten en rockpanel, €14.250
Prijzen zijn incl BTW 6%: Totaal = €56.660

Wat denken jullie?
Ik had wel een goed gevoel bij deze persoon maar als het elders voor tienduizend euro goedkoper kan zoek ik toch best verder denk ik.

Laatst bewerkt:
Oud dak zelf afbreken zal je veel besparen.

Oud dak zelf afbreken zal je veel besparen.
Zo lastig te coördineren soms, zeker met grotere bedrijven.

Wanneer komen ze langs, laten ze de stellingen alvast al plaatsen, valt het weer mee, weet de particulier hoe ze asbest leien kunnen verwijderen op een verantwoorde wijze (onderdak ook mogelijks asbest). Zijn er geen vertragingen of ziektes vanuit het bedrijf, …

Ik zou ook eens luisteren bij een paar andere bedrijven, vergelijk het verschil, als iemand 10k goedkoper is ‘zomaar’ klopt er iets niet. Hou ook rekening met de garantie waarvoor je standaard betaalt, als je een aannemer die na 2 jaar failliet is omdat hij te goedkoop verkoopt, heb je er ook niets aan.

Ook specificaties van de materialen, zodat je goed kan vergelijken.

Waaron zoldervloer isoleren ipv dak ? Extra ruimte binnen isolatieschil is altijd een meerwaarde

Waaron zoldervloer isoleren ipv dak ? Extra ruimte binnen isolatieschil is altijd een meerwaarde

Heb er over nagedacht maar volgens de dakdekker zou het 7000 euro verschillen tussen zoldervloer of dakisolatie.

Rekening houdend met dit aanzienelijk prijsverschil, aangezien het een gelijkvloerse bungalow betreft en er een ventilatiesysteem komt te zitten met buizen die in de weg lopen en naar elke kamer aftakken had ik eerder het gevoel om voor zoldervloer isolatie te gaan.

55k vond ik al zeer prijzig dus om dan nog eens 7k extra neer te leggen voor een ruimte die ik toch niet zal gebruiken leek me niet zo aangewezen

7000euro meer? hoeveel duizend vierkante meter is dat dak? Ik vroeg een jaar geleden prijs om dak te isoleren met 22cm glaswol en dampscherm en dat was incl werk en btw geen 40 euro per vierkante meter

Heb er over nagedacht maar volgens de dakdekker zou het 7000 euro verschillen tussen zoldervloer of dakisolatie.

Rekening houdend met dit aanzienelijk prijsverschil, aangezien het een gelijkvloerse bungalow betreft en er een ventilatiesysteem komt te zitten met buizen die in de weg lopen en naar elke kamer aftakken had ik eerder het gevoel om voor zoldervloer isolatie te gaan.

55k vond ik al zeer prijzig dus om dan nog eens 7k extra neer te leggen voor een ruimte die ik toch niet zal gebruiken leek me niet zo aangewezen
7000 EUR???
Oké, denk dat het toch tijd is dat je een andere contacteert, daar klopt iets niet.

• Leuk
Waarderingen: BnB2
7000euro meer? hoeveel duizend vierkante meter is dat dak? Ik vroeg een jaar geleden prijs om dak te isoleren met 22cm glaswol en dampscherm en dat was incl werk en btw geen 40 euro per vierkante meter
Dat was letterlijk wat hij me heeft verteld. Ik vroeg expliciet hoe veel het verschil zou zijn als ik voor isolatie in het dak zou kiezen ipv zoldervloer en hij vertelde me (inclusief extra werk) rond de 6000 tot 7000 euro zonder 6% BTW.

Er komt in ieder geval volgende week nog iemand een offerte opmaken, ik zal dit exact eens navragen. Voor 2000 euro verschil is dit inderdaad een nobrainer.

Is dit ook niet wat beter voor het EPC en het algemeen verbruik? Op internet vind ik deze logica ook terug:
Om zo weinig mogelijk energie te verspillen, houdt u uw beschermd volume zo klein mogelijk. Het beschermd volume is het deel van de woning dat verwarmd dient te worden.
Hoe kleiner u dit volume houdt, des te meer energie u zal besparen.

Zelf isoleren is misschien ook een optie ?
Natuurlijk is het energiezuiniger om kleinere ruimte te hebben.
Maar als je goed isoleert is het verlies kleiner, en als je dan de doorgang naar de zolder zo luchtdicht mogelijk afsluit, is het nog minder.
Maar persoonlijk vind ik een bewoonbare zolderruimte ( optie tot) toch een hele meerwaarde.

Zelf isoleren is misschien ook een optie ?
Natuurlijk is het energiezuiniger om kleinere ruimte te hebben.
Maar als je goed isoleert is het verlies kleiner, en als je dan de doorgang naar de zolder zo luchtdicht mogelijk afsluit, is het nog minder.
Maar persoonlijk vind ik een bewoonbare zolderruimte ( optie tot) toch een hele meerwaarde.
Vind ik ook maar dan nog veluxen, licht, stopcontacten, verwarming, afwerking, vloer

Zal voor iemand die niets zelf zal doen deftige kostenplaatje hebben

Voor iemand die een beetje handig is: allemaal zelf heel goed doenbaar, enorme besparing..

Dag allemaal,

Ik heb onlangs een offerte voor een vernieuwing van het dak geplaatst en kreeg van jullie het advies om wat verder te zoeken.
Nu is er onlangs iemand langsgekomen met een veel betere prijs maar ik had wat bedenkingen waar ik via opzoekwerk zelf niet 100% uit ben.
Ik probeer ze even zo duidelijk mogelijk te formuleren

- Het betreft een gelijkvloerse vrijstaande bungalow, gunstige EPC met ongebruikte zolderverdieping, amateuristisch aangebrachte zoldervloerisolatie met een Rd waarde 1.6 op het EPC attest.
- Wegens grootte en opbouw van zolder: nieuwe dakdekker stelt dat het juist gemakkelijker en goedkoper zou zijn om dakisolatie te plaatsen (enkel met een Rd waarde 3.6?) in tegenstelling tot zoldervloerisolatie waar de vorige dakdekker juist een fan van was.
- Premie: minstens Rd waarde 4.5 om in aanmerking te komen (scheelt toch bijna 4000 euro voor mij)

Nu vroeg ik me af wat ik hier het beste zou doen.
Verschillende dakdekkers zeggen precies ook iets anders (de ene wil zoldervloer isoleren, de andere adviseert juist het dak)
In principe zou ik mijn beschermd volume zo klein mogelijk willen houden want de zolderverdieping is écht gigantisch, dit met name verbruik maar ik neem ook aan dat het EPC hierdoor enorm hoger zal komen te liggen (?) moest ik opeens het beschermd volume verdubbelen?

Klopt deze theorie?
Wat zouden jullie hier doen?
Ik heb geen plannen om de zolderverdieping te gebruiken, zelfs niet als opslagplaats, en zoldervloer- + dakisolatie is misschien wat overkill?

Toch vind ik het vreemd dat dakdekker 1 beweert dat dakisolatie plaatsen duizenden euro's duurder zal zijn; en deze nieuwe dakdekker nu opeens aangeeft dat zoldervloerisolatie duizenden euro's duurder zal zijn (omwille van werkuren)

Ter illustratie de zolderruimte

Bijlagen

• 20241104_134823.jpg
    20241104_134823.jpg
    181 KB · Weergaven: 30
Laatst bewerkt:
Optie 3 : plat dak ipv huidige dak vervangen

Laatst bewerkt door een moderator:
Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Terug
Bovenaan