Ophoging oprit buren tegen onze zijgevel

Lid geworden
30 mei 2021
Waarderingsscore
0
Punten
1
Enige tijd geleden hebben de buren(halfopen bebouwing) hun oprit verhoogd met ongebroken steenpuin van hun afgebroken woning tot tegen onze zijgevel. Waardoor we nu al met een niveauverschil zitten van rond de 50 cm. Dit zal bij de uiteindelijke afwerking waarschijnlijk nog hoger te komen liggen. Als afwerking zouden ze voor polybeton gaan.

Mag de buur zomaar zijn oprit ophogen tot tegen onze zijgevel? De buur gebruikt eigenlijk mijn gevel als steunmuur voor hun oprit.

Dient de buur maatregelen te treffen betreffend waterafvoer van hun perceel?

Onze gevel staat nat tot de hoogte van de ophoging van de buren. Op sommige plaatsen sijpelt het water gewoon binnen.

De percelen liggen in overstromingsgevoelig gebied.

Bijlagen

• 191569401_1661686240887134_4843742973187726361_n.jpg
    191569401_1661686240887134_4843742973187726361_n.jpg
    118,3 KB · Weergaven: 191

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Waarderingsscore
2.751
Punten
113
Eerst mondeling de buur aanmanen om die ophoging ongedaan te maken .
Indien geen effect hem met aangetekend schrijven nogmaals op de hoogte brengen en dan is het vredegerecht.

Ophoging of afgraving van meer dan 50 cm MOET met omgevingsvergunning.
Ophoging of afgraving in kwetsbare of waardevolle gebieden moeten steeds met omgevingsvergunning ( zelfs bij 5 cm )
Ophoging of afgraving mag alleen ZONDER wijziging van functie, hier oprit.
Ophoging of afgraving moet zonder wateroverlast voor de naastliggende percelen
Het volume moet kleiner zijn dan 30 kubieke meters ( 3 camions)

Je kunt ook klacht indienen bij de gemeente.

charel

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
9 apr 2010
Waarderingsscore
1.329
Punten
113
Maar het belangrijkste voor jou persoonlijk is dat hiermee jou woning schade wordt toegebracht. Je mag er zeker van zijn dat je hiermee vochtproblemen gaat krijgen aan jouw woning !
Men heeft een wel zeer ondoordachte beslissing genomen !

Tornadinho

Gewaardeerd lid
Lid geworden
1 mei 2017
Waarderingsscore
351
Punten
63
Enige tijd geleden hebben de buren(halfopen bebouwing) hun oprit verhoogd met ongebroken steenpuin van hun afgebroken woning tot tegen onze zijgevel. Waardoor we nu al met een niveauverschil zitten van rond de 50 cm. Dit zal bij de uiteindelijke afwerking waarschijnlijk nog hoger te komen liggen. Als afwerking zouden ze voor polybeton gaan.

Mag de buur zomaar zijn oprit ophogen tot tegen onze zijgevel? De buur gebruikt eigenlijk mijn gevel als steunmuur voor hun oprit.

Dient de buur maatregelen te treffen betreffend waterafvoer van hun perceel?

Onze gevel staat nat tot de hoogte van de ophoging van de buren. Op sommige plaatsen sijpelt het water gewoon binnen.

De percelen liggen in overstromingsgevoelig gebied.
Ik verschiet er van dat sommige mensen nog altijd zo achterlijk en ondoordacht kunnen bezig zijn (ik heb het over uw buur).

Zoals @lukanar zei: praat met hem rustig, zeg dat je nu reeds vochtproblemen hebt en dat hij onmiddellijk puin moet weghalen tegen uw muur. Ik zou daarvoor maximum 7 dagen geven, hij moet maar volgend weekend doorwerken als hij tijdens de week niet kan. Zijn oprit moet niet direct volledig weg, maar 1 meter naast uw huis kan terug naar oorspronkelijke toestand gebracht worden/minstens een paar cm onder uw vloerpas. Spreekt voor zich dat hij ook kan tussenkomen met de waterschade dat je nu reeds in uw woning hebt (op zijn minst verf en schildermateriaal kopen eenmaal opgedroogd is).

Indien binnen de 7 dagen niet gebeurd is (of bij gesprek duidelijk is dat hij het probleem niet ziet en op lange baan gaat schuiven), aangetekend schrijven, vredegerecht en reeds gemeente op de hoogte brengen van illegale ophoging. Volledig documenteren met de gevel met foto's, ook van uw vochtproblemen binnen, dit dagelijks/om de paar dagen zodat je de evolutie hebt.

Bij oprit naar verhoogde parking boven kelder van appartement dat ik woonde, was het huis ernaast op gewoon niveau. Bij bouw was er daar in beton een keerwand gebouwd met 50 cm afstand tussen beton en die muur van de buur. We moesten met de bewoners opletten in de herfst dat er daar niet te veel blad ging ophopen omdat dit snel vochtproblemen bij hen binnenbracht. Water dat een beetje kan "staan" niet onderschatten hoe snel door een muur kan zonder spouw. Dus zelf mocht hij beton keerwand plaatsen zal je nog altijd moeten opletten met vocht problemen bij u binnen.

Eenmaal materiaal weg is nakijken of er geen barsten/vervormingen in uw gevel zijn ontstaan door de zijdelingse druk.

Dit is geen geval waar "voor de goede rust met de buren" je het naast je kan leggen.

Patrico

Zeer gewaardeerd lid
Forumleiding
Lid geworden
7 okt 2019
Waarderingsscore
283
Punten
83
Normaal staat dat toch omschreven in de respectielijke bouwvergunningen?

Ik zou echt zo snel mogelijk (1) met je buren een gesprek aangaan en afhankelijk van dat gesprek (2) dadelijk in actie treden zoals hier eerder al gezegd geweest is. Dit is werkelijk not done.

invis

Gewaardeerd lid
Lid geworden
7 jan 2018
Waarderingsscore
322
Punten
63
Zit dat betonbuin dan ook niet boven de waterkering?

Joske_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
16 jan 2012
Waarderingsscore
297
Punten
83
Idd, lijkt me ook boven de waterkering te zitten en vocht als gevolg daarvan.
Als toevoeging zou ik uw verzekering ook al op de hoogte brengen.

charel

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
9 apr 2010
Waarderingsscore
1.329
Punten
113
Zo te zien is die muur altijd al vochtig geweest, vandaar ook dat men er vroeger al eens een cementpleister heeft aangebracht. TS had ook al aangegeven dat er geen waterkering in de muur zat, iets wat hij los van dit probleem van ophoging sowieso nog zou moeten doen.
Maar in feite maakt dat niets uit, de huidige vochtigheid is omwille van opstijgend vocht door gebrek aan een waterkering wat nu nog gaat verergeren doordat de muur niet meer kan uitdrogen boven het maaiveld en door het bijkomend oppervlaktewater.

jm188

Gewaardeerd lid
Lid geworden
25 jul 2017
Waarderingsscore
256
Punten
63
en ik weet ook niet of je er zomaar mag vanuit gaan dat die muur zoveel bijkomende zijwaardse druk aankan...

JeroenDf

Gewaardeerd lid
Lid geworden
21 jan 2020
Waarderingsscore
275
Punten
63
Een ophoging van 50cm met daarop een polybeton om auto's op te zetten en dat laten steunen tegen een gevelmuurtje, daar ben ik bereid geld op te zetten dat die muur naar binnengeduwd gaat worden. Een steentje van 9 kan dat nooit aan.

Lid geworden
30 mei 2021
Waarderingsscore
0
Punten
1
Zo te zien is die muur altijd al vochtig geweest, vandaar ook dat men er vroeger al eens een cementpleister heeft aangebracht. TS had ook al aangegeven dat er geen waterkering in de muur zat, iets wat hij los van dit probleem van ophoging sowieso nog zou moeten doen.
Maar in feite maakt dat niets uit, de huidige vochtigheid is omwille van opstijgend vocht door gebrek aan een waterkering wat nu nog gaat verergeren doordat de muur niet meer kan uitdrogen boven het maaiveld en door het bijkomend oppervlaktewater.
Vroeger stonden er op een 20 tal centimeter stallingen.. Deze beschermende dan toch enigszins de zijgevel?

Om de zijgevel komende tijd te beschermen zouden we er een gevelfolie op zetten.. Maar dan is het probleem van het opstijgend vocht niet opgelost.

Ik heb dit ook gevraagd aan de buren, wie dit moet uitvoeren..
Zij zien dit niet zitten omdat we op termijn heel de achterbouw met garage willen afbreken en heropbouwen. Het is toch niet omdat we op termijn gaan afbreken dat die muur moet nat staan?

Lid geworden
30 mei 2021
Waarderingsscore
0
Punten
1
Een ophoging van 50cm met daarop een polybeton om auto's op te zetten en dat laten steunen tegen een gevelmuurtje, daar ben ik bereid geld op te zetten dat die muur naar binnengeduwd gaat worden. Een steentje van 9 kan dat nooit aan.
De zijgevel is volgens mij in kruisverband gezet..

Bijlagen

• 20200616_170234.jpg
    20200616_170234.jpg
    974,3 KB · Weergaven: 64
  • 20200616_170227.jpg
    20200616_170227.jpg
    446,5 KB · Weergaven: 64

JeroenDf

Gewaardeerd lid
Lid geworden
21 jan 2020
Waarderingsscore
275
Punten
63
De zijgevel is volgens mij in kruisverband gezet..
Mmmm, ok dan zet ik er al minder geld op dat het naar binnenkomt op korte termijn :p

Maar dan nog is het gevaarlijk, op lange termijn mag je je toch zeker aan schade verwachten. Om nog maar te zwijgen over de implicaties voor als je het later wilt afbreken, want als je tot op de grond wilt afbreken ga je de oprit van je buur beschadigen. Defacto ga je dus je heropbouw moeten verkleinen om dat te vermijden, en dat is zeker niet de bedoeling.

Lid geworden
30 mei 2021
Waarderingsscore
0
Punten
1
Even een kleine update.

Vandaag zijn we naar de stedenbouw geweest om het een en ander na te vragen. Het inkijken van hun plannen.

Er werd ons meegedeeld dat zij het oorspronkelijke maaiveld gingen aanhouden.

Dus de ophoging is dan in principe een bouwovertreding..

Allen alvast bedankt voor jullie input.

janus wago

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
5 dec 2009
Waarderingsscore
548
Punten
113
En gaan ze optreden tegen die bouwovertreding?

grandscenicman

Gewaardeerd lid
Lid geworden
4 dec 2011
Waarderingsscore
232
Punten
63
Je zal dan een klacht moeten indienen versta ik hieruit ? Anders zal er geen schot in de zaak komen vrees ik.

Lid geworden
30 mei 2021
Waarderingsscore
0
Punten
1
We gaan eerst proberen een gesprek aan te gaan met hun.. De uitkomst van dat gesprek zal uitwijzen welke stappen we verder zullen ondernemen.

Bovenaan