• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Ophogen rookkanaal

Lid geworden
9 mrt 2011
Berichten
4
Waarderingsscore
0
Punten
1
Hallo, onze houtkachel is volledig reglementair geplaatst, dubbelwandige flexibel etc ...
Echter klagen de buren van rookhinder / sterke geurhinder wanneer onze houtkachel brandt.
Te weten dat zij ventilatie-systeem D hebben geïnstalleerd en de zuigkop op dezelfde hoogte zit als de uitmonding van onze schouw.
Maw ze trekken de rook / geur binnen.

Wij hebben reeds aannemers gecontacteerd, de eerste wil het niet doen omdat hij alleen werkt en eerlijk gezegd die mens is al van leeftijd, ik begrijp dat hij zulke zware werken niet meer ziet zitten. Hij is ook de plaatser van de kachel.
De tweede aannemer heeft ons lang in de draai gehouden en is uiteindelijk dan toch komen kijken naar de situatie maar stuurde uiteindelijk een mailtje dat hij afziet van de werken omdat hij een hoogtewerker (die over het dak kan) moet inhuren en telkenmale er een herstelling om één of andere reden zou moeten uitgevoerd worden, dit op zijn eigen kosten zou moeten ingehuurd worden. Plus de dakwerker vond het niet verstandig om de schouw met kabels onder de nokpannen vast te leggen in onze houten balken.

Toch geloven wij erin dat die ophoging van het rookkanaal geen onoverkomelijk werk is.
Zijn er nog mensen die probleem gehad hebben?
Eventueel namen / adressen van aannemers regio Gent en omstreken?

Alvast bedankt!
Aagje en Jurgen
 

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Berichten
21.936
Waarderingsscore
6.589
Punten
113
en je buur zijn inlaat verhogen of met een bocht erop ?
Want eigenlijk moet hij wel aantonen dat :
1 de hinder wel degelijk komt van jouw schoorsteen
2 dat zijn inlaat volgens de regels der kunst is geplaatst
3 wat stond er eerst, schoorsteen of inlaat ?

Hier ook dat geval voor gehad, buur had bij zijn nieuwbouw Vent D geplaatst en iedereen moest stoppen met hout stoken begot zelfs het grasafrijden en hagen machinaal snoeien werd door die ' brave man ' aan banden gelegd . Politie werd telkenmale naar de onverlaten gestuurd tot er ene uit zijn krammen is geschoten en klacht heeft ingediend.

Conclusie van de rechter ( vredegerecht zandhoven) man zijn installatie was niet geplaats volgens de regels der kunst en goed vakmanschap. Hij moest zelf instaan voor verhoging inlaat, hij moest instaan voor andere positie ten opzichte van deze met de houtkachel. En hij kon geen enkele eis opleggen als ik men motorheggescharen , tractoren, kraan en grasmaaiers in gang trok.

En het grappige is/was, die man reed rond met een datsun van de jaren 90 , dieselwalmen bleven uren lang in de straat hangen, maar dat was een oldtimer.
 

Enk

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
23 mrt 2011
Berichten
9.421
Waarderingsscore
405
Punten
83
Ik vind het edelmoedig dat jullie proberen probleem van je buur op te lossen. Maar eigenlijk is dat jullie zaak niet echt in deze (tenzij het moest zijn dat jullie den helen tijd meer dan alleen maar proper hout verstoken). Verhogen van schouw bvb zal geen oplossing bieden als er ne keer mist hangt, of je moet aan het denken zijn om zo een schouw te plaatsen van een steenbakkerij in den tijd.

Buur zal eerder gediend zijn van aktief koolfilter op zijn D-inlaat. Dat heeft natuurlijk ook een keerzijde. (kostprijs, debiet, ...)

EDIT: Wil er nog ff bijzeggen: het is jullie zaak niet als jullie schouw reglementair is geplaatst natuurlijk. Mss eens fotoke tonen.
 
Laatst bewerkt:
Lid geworden
25 nov 2022
Berichten
1
Waarderingsscore
0
Punten
1
Rook is niet schadelijk ,is een alternatief voor zuurstof.
Dat is onze recht om egoistisch te zijn ,niet aan toekomst,onze kinderen en zijn gezondheid of milieu te denken, geld die we sparen van hout te branden is meer warde dan alles,en later proberen we met die centjes om gezondheid van ons en onze kinderen te kopen.

Altijd gezond geleven,ook nooit gerokt, Ik ben geboren in een huis die hout brandt ,als ik 20jaar oud word begint ademhalings problemen,op 27 jaar uitgevonden dat een Loongemfizeem hebt, op 36 jaar ,een jaar geleden, bijna gestorven van Corona door ademhalings probleem.
Lucht kwaliteits voor me is zeer belangerijk.
Nu ik begin laast van rook hebben van de buren in mijn huis.
Dat is niet u probleem ,en u moet zeggen Thanks God!

Blijf in u huis en brand u zuurstof en adem u de gasen van wat u brand als een echte man, in straat komen protesteren voor corecte energie prijzen is voor stomeriekes.

Slieme mensen vinden ze alternatieven en ze sparen ook geld ,beste alternatief GAS = hout of waroom niet afval .


Houtstoken of houtbrander volgens vetgeving das voor 3de wereld, we moeten in een openhaard stoken voor sfeer zoals vroeger, nostalgisch,en zeker ook een Wc van achter in het tuin zoals vroeger das zeker een must , voor sfeer eee!?

Proficiaat dat Zonnepanelen op U dak hebt ,premiegeld in U zak en afval in u OUDE allesbrander.


God Bless Europe
 
V

Verwijderd lid 219242

Guest
Rook is niet schadelijk ,is een alternatief voor zuurstof.
Dat is onze recht om egoistisch te zijn ,niet aan toekomst,onze kinderen en zijn gezondheid of milieu te denken, geld die we sparen van hout te branden is meer warde dan alles,en later proberen we met die centjes om gezondheid van ons en onze kinderen te kopen.

Altijd gezond geleven,ook nooit gerokt, Ik ben geboren in een huis die hout brandt ,als ik 20jaar oud word begint ademhalings problemen,op 27 jaar uitgevonden dat een Loongemfizeem hebt, op 36 jaar ,een jaar geleden, bijna gestorven van Corona door ademhalings probleem.
Lucht kwaliteits voor me is zeer belangerijk.
Nu ik begin laast van rook hebben van de buren in mijn huis.
Dat is niet u probleem ,en u moet zeggen Thanks God!

Blijf in u huis en brand u zuurstof en adem u de gasen van wat u brand als een echte man, in straat komen protesteren voor corecte energie prijzen is voor stomeriekes.

Slieme mensen vinden ze alternatieven en ze sparen ook geld ,beste alternatief GAS = hout of waroom niet afval .


Houtstoken of houtbrander volgens vetgeving das voor 3de wereld, we moeten in een openhaard stoken voor sfeer zoals vroeger, nostalgisch,en zeker ook een Wc van achter in het tuin zoals vroeger das zeker een must , voor sfeer eee!?

Proficiaat dat Zonnepanelen op U dak hebt ,premiegeld in U zak en afval in u OUDE allesbrander.


God Bless Europe
Ten eerste haal uw reactie niet door een vertaal app dat neemt elke emotie weg in uw reactie. Plaats uw reactie dan in engels.

Ik heb begrip voor uw probleem echter is de luchtkwaliteit op dit moment de beste sinds de industriele revolutie. Als er hout wordt verbrand, wat nog steeds in grote getale in Duitsland en Oostenrijk wordt gedaan, via goede systemen zoals vergassing dan kan hier niets op worden aangemerkt, ook niet mbt uw aandoening. Als u aangeeft dat hout verbranding voor de derde wereld is dan vind ik dit een "kort door de bocht reactie" door iemand die niet op de hoogte is van moderne biomassa installaties.

On topic: Het pleit voor u dat u wil zorgen voor uw buurman. De vraag valt echter uit elkaar in twee hoofdvragen:
1. Hoe stookt u en wat verbrand u
2. Is de last die de buurman van u ondervind enkel aan u toe te schrijven?
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan