• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

opendeurdagen SAPA en reynaers

b2

Lid geworden
23 nov 2012
Berichten
584
Waarderingsscore
0
Punten
0
Het laatste weekend van september zijn er weer opendeurdagen bij SAPA en reynaers. Op hun website blijven ze echter vaag over de promoties, bij reynaers is het isolatievoordeel, bij SAPA kan je een bon afdrukken voor "een geschenk". Iemand toevallig deze maand nog bij SAPA of reynaerts geweest en die weet wat de promoties gaan inhouden? Dan weet ik waar ik mij aan kan verwachten en wat ik kan gedaan krijgen als ik deze maand eens terug ga met mijn offertes...
 
A

Atoomn°13

Guest
Ik vrees er een beetje voor dat de tijd van promoties voorbij is.

Bij Reynaers kan je ook nog een 'inspiratieboek' krijgen bovenop die isolatie maar ik denk niet dat je je nog aan méér mag verwachten.



Slechten tijden he...
 

b2

Lid geworden
23 nov 2012
Berichten
584
Waarderingsscore
0
Punten
0
Atoomn°13;1864709 wrote:
Bij Reynaers kan je ook nog een 'inspiratieboek' krijgen bovenop die isolatie maar ik denk niet dat je je nog aan méér mag verwachten.



Dat boek krijg je ook al zo hoor :) maar wat zou de isolatie inhouden? En ik weet niet of het slechte tijden voor promoties zijn, het gaat niet zo goed in de bouw en hier en daar merk je dat wel aan de prijzen hoor :) enfin, in de positieve zin
 
Lid geworden
5 feb 2011
Berichten
382
Waarderingsscore
0
Punten
0
Niet goed gaan in de bouw.... als je de manier waarop de aannemers hun klanten behandelen, dan verwonderd het mij niet dat het niet goed gaat in de bouw. Bij iedereen die ik al gesproken heb de laatste maanden, en die aan het verbouwen of bouwen is/was, had iedereen problemen met aannemers die niet komen opdagen en niets laten weten, zeer gebrekkige afwerking en doen alsof dat normaal is, ...



Moest ik bij onze klanten zo doen... we waren allang failliet.
 
A

Atoomn°13

Guest
Tja... Vroeger was bouwen een inter-actie van lokale architecten en stielmannen die elkaar kenden en de dingen 'vanzelf' op elkaar afstemden omdat ze gewoon waren van elke dag met elkaar te werken en elkaar op te volgen.



Maar vandaag kan de bouwheer GOOGLEN hé.

Bouwplaats GENT. Architect van Oostrozebeke. Aannemer van Sint Niklaas. Ramen van Dilsen Stokkem... want dat waren van allemaal de GOEDKOOPSTE.



en dus... komen de bouwheren altijd terecht in WACHT-E-BEKE en klagen ze dat het een niet afgestemd is op het andere en dat de afwerking op geen **** lijkt.



Bovendien. Vroeger zaten die architect en die aannemer en die vloerder en die loodgieter de zondag met hun gezin samen in dezélfde kerk met de bouwheren en hun gezin... Er bestond nog zoiets als beroepstrots en fierheid.



En nu? Hey... stamp het er maar in dat we hier weg zijn. Want we staan straks nog 3 uur in de file eer we thuis zijn in Dilsen Stokkem !
 
Lid geworden
7 okt 2012
Berichten
2.037
Waarderingsscore
1
Punten
0
be004837;1865758 wrote:
Niet goed gaan in de bouw.... als je de manier waarop de aannemers hun klanten behandelen, dan verwonderd het mij niet dat het niet goed gaat in de bouw. Bij iedereen die ik al gesproken heb de laatste maanden, en die aan het verbouwen of bouwen is/was, had iedereen problemen met aannemers die niet komen opdagen en niets laten weten, zeer gebrekkige afwerking en doen alsof dat normaal is, ...



Moest ik bij onze klanten zo doen... we waren allang failliet.



Dat laatste is nu toch wel iets dat nu al zo afgezaagd is en helemaal niet representatief. In alle sectoren is het wel iets. En als je de tegenpartij hoort dan zeggen die op hun beurt dat klanten ondertussen niet ontziende respectloze en boertige partijen zijn geworden.

Laten we het maar houden op de tijdsgeest waar iedereen wel boter op zijn hoofd heeft.

Ipv er over te zitten klagen moet je jezelf eerder afvragen hoe je zelf wil behandelt worden.

Wie dat al doet straalt een positieve energie uit die vruchten afwerpt.
 
V

Verwijderd lid 178789

Guest
botoxbuilder;1865926 wrote:
be004837;1865758 wrote:
Niet goed gaan in de bouw.... als je de manier waarop de aannemers hun klanten behandelen, dan verwonderd het mij niet dat het niet goed gaat in de bouw. Bij iedereen die ik al gesproken heb de laatste maanden, en die aan het verbouwen of bouwen is/was, had iedereen problemen met aannemers die niet komen opdagen en niets laten weten, zeer gebrekkige afwerking en doen alsof dat normaal is, ...



Moest ik bij onze klanten zo doen... we waren allang failliet.



Dat laatste is nu toch wel iets dat nu al zo afgezaagd is en helemaal niet representatief. In alle sectoren is het wel iets. En als je de tegenpartij hoort dan zeggen die op hun beurt dat klanten ondertussen niet ontziende respectloze en boertige partijen zijn geworden.

Laten we het maar houden op de tijdsgeest waar iedereen wel boter op zijn hoofd heeft.

Ipv er over te zitten klagen moet je jezelf eerder afvragen hoe je zelf wil behandelt worden.

Wie dat al doet straalt een positieve energie uit die vruchten afwerpt.

Als dat geen wijze les is !

Ik ben het nu eens helemaal eens.
 

b2

Lid geworden
23 nov 2012
Berichten
584
Waarderingsscore
0
Punten
0
Maar nu even on topic, heb vandaag post gehad van Oben (reynaers dealer). De promo bij hun:

- gratis ecotec warm-edge afstandshouder

- CS77HI voor de prijs van CS68

- 3% korting bij bestelling tijdens opendeurweekend
 
A

Atoomn°13

Guest
b2;1865964 wrote:
Maar nu even on topic, heb vandaag post gehad van Oben (reynaers dealer). De promo bij hun:

- gratis ecotec warm-edge afstandshouder

- CS77HI voor de prijs van CS68

- 3% korting bij bestelling tijdens opendeurweekend



Ik zou zeggen: DOEN!



Ecotec warm edge:

Van zodra men de betere profielseries (CS86 of CS104) wil aanwenden, is het ten zeerste aanbevolen dat men dubbele beglazing plaatst met warm-edge.



Alles heeft te maken met de psi-factor. (de warmteverliezen via die afstandshouder tussen het dubbel glas)



Plaatst men dubbel glas (met gewone alu-afstandshouder) in een PVC of houten raam, dan vallen die warmteverliezen (per lopende meter omtrek van het glas) nog enigszins mee.



Daarentegen, plaatst men dubbel glas (met gewone alu-afstandshouder) in een ALUMINIUM-raam, dat vliegen de warmteverliezen de hoogte in.



Alles heeft te maken met het feit dat zo'n alu-spacerke (van het dubbel glas) bij alu-ramen niet zo 'geisoleerd' is ingepakt.



CS77HI voor de prijs van CS68

Vergelijk de profielsecties van beiden.

Bij de CS77 sluit de middendichtingsrubber aan met de buitenzijde van de thermische isolator van de raamvleugel... waardoor de ganse isolator over zijn volle diepte (= 100%) zijn 'isolerend' werk kan doen.



Bij de CS68 sluit die echter maar halverwege aan, waardoor de helft van de isolator er eigenlijk niks zit te doen.



3% korting bij bestelling tijdens opendeurweekend

Bovenvermelde twee aanbieden vanwege Oben, zullen u op lange termijn véél meer opbrengen dan die 3% korting bij bestelling tijdens de opendeur.
 

b2

Lid geworden
23 nov 2012
Berichten
584
Waarderingsscore
0
Punten
0
Bedankt voor de toelichting. Het enige probleem is dat de initiële offerte van Oben vreselijk duur was dus dat ze, zelfs met deze promoties, toch nog steeds niet de goedkoopste zijn hoor.
 
A

Atoomn°13

Guest
b2;1866242 wrote:
Bedankt voor de toelichting. Het enige probleem is dat de initiële offerte van Oben vreselijk duur was dus dat ze, zelfs met deze promoties, toch nog steeds niet de goedkoopste zijn hoor.



Oeps... klein foutje. Heb de CS 68 verwisselt met CS 86.



Bij de CS68 en de CS77 ligt die aansluiting van de rubber in beide gevallen halverwege.



Pas vanaf de CS86 en de CS104 ligt die aansluiting volledig aan de buitenzijde met 100% rendement.



Dus eigenlijk is die CS77 van Oben toch nog niet zo ideaal.
 
Lid geworden
7 okt 2012
Berichten
2.037
Waarderingsscore
1
Punten
0
b2;1866242 wrote:
Bedankt voor de toelichting. Het enige probleem is dat de initiële offerte van Oben vreselijk duur was dus dat ze, zelfs met deze promoties, toch nog steeds niet de goedkoopste zijn hoor.



Ach is het daar weer om te doen ?

Oben kennende a sector genoot rekenen ze eigenlijk nog te weinig aan voor de manier waarop zij werken en dan gaat het nog niet eens over het verzagen van de profietjes want dat kunnen we allemaal.



Spijtige zaak dat men in hoofdzaak weer kijkt naar het cijfer onder de lijn en niet naar wat er in de kantlijn staat
 
Lid geworden
28 nov 2010
Berichten
196
Waarderingsscore
0
Punten
0
botoxbuilder;1866311 wrote:
b2;1866242 wrote:
Bedankt voor de toelichting. Het enige probleem is dat de initiële offerte van Oben vreselijk duur was dus dat ze, zelfs met deze promoties, toch nog steeds niet de goedkoopste zijn hoor.



Ach is het daar weer om te doen ?

Oben kennende a sector genoot rekenen ze eigenlijk nog te weinig aan voor de manier waarop zij werken en dan gaat het nog niet eens over het verzagen van de profietjes want dat kunnen we allemaal.



Spijtige zaak dat men in hoofdzaak weer kijkt naar het cijfer onder de lijn en niet naar wat er in de kantlijn staat



Amai!

Als je op een ander 30% meer moet betalen, dan denk je toch wel even na, of niet?

Hoever moet je gaan?

Ik ben begonnen in mijn zoektocht met 'ik pak de goedkoopste witte pvc' en ben geëindigd bij degelijke alu-ramen en deuren in de kleuren die ik wou. Ik heb een 20% meer betaald als de goedkoopste pvc-leverancier en een 40% minder als de duurste alu-aanbieder...



Het is o-zo moeilijk om door het bos de bomen nog te zien, dus ja ik zou iedereen aan raden vergelijk!!!
 

invictus66

Zeer Actief lid
Lid geworden
29 jun 2011
Berichten
1.200
Waarderingsscore
13
Punten
38
botoxbuilder;1866311 wrote:
Spijtige zaak dat men in hoofdzaak weer kijkt naar het cijfer onder de lijn en niet naar wat er in de kantlijn staat

Probleem is dat dat cijfers onder de lijn vaak de enige echt duidelijke referentie is. Ik ben er zeker van dat de ene al beter werk levert dan de andere, maar het is vaak zeer moeilijk voor een leek om deze verschillen op te merken.

Ik zou met plezier iets meer betalen voor een beter product, maar hoe komt een leek er achter wat beter is? Je zou moeten kunnen vertrouwen op de professional, maar als je verschillende offertes vraagt gaat de goedkope echt niet zeggen dat de duurdere ook betere kwaliteit levert.

En dan nog, is beter altijd verantwoord? Als product A bv 100 jaar meegaat, is het dan nog interessant om meer te betalen voor product B dat 150 jaar meegaat?
 
Lid geworden
7 okt 2012
Berichten
2.037
Waarderingsscore
1
Punten
0
Beste,



Als u de beoordeling van een aannemingsovereenkomst gaat beoordelen via een cijfer onder de lijn dan vind ik dat u als bouwheer dan toch wel een flinke inschattingsfout maakt.

Aannemingsovereenkomst en bouwheer dat zijn dus de 2 sleutelwoorden die ik zeer bewust gebruik want het gaat hier dus niet om een eenvoudige goederen- aankoop van een standaardproduct door verschillende aanbieders.

Bovendien zou u voor dergelijke zaken dan toch ook wel ten rade moeten gaan bij uw architect ofwel zelf de ronde doen. Maar wat mij meer en meer opvalt is dat bouwgegadigden dat ook meer en meer minder of helemaal niet doen.

Ik denk wel dat je al door dieper in te gaan op een offerte kan zien met wie je te doen hebt. En met er dieper op in te gaan bedoel ik bezoekje aan werkplaats, bezoekje aan werf, hoe zit het met de kennis van de verkoper, volgt die zelf uw zaak of is er een werfleider etc etc etc. Ik zeg niet dat je de hele lijst moet aflopen maar alleen cijfers vergelijken voor zulke belangrijke zaken zie ik toch als een serieuze nalatigheid van iemand die gaat bouwen.

Maar uiteindelijk is deze discussie hier al zo vele malen gevoerd en heeft ieder wel zijn zienswijze over he het wel en niet moet. Maar eerlijk gezegd en mogelijke klant die het niet de moeite vind om op die manier te worden overtuigd door zijn kandidaat uitvoerder krijgt ook een bepaalde beoordeling. Want niet iedere aannemer wil werken voor een klant waar alleen de prijs van hoofdbelang is en alleen daar wordt naar gekeken
 

F-B

Zeer Actief lid
Lid geworden
3 aug 2006
Berichten
4.861
Waarderingsscore
38
Punten
48
botoxbuilder;1866557 wrote:
Beste,



Als u de beoordeling van een aannemingsovereenkomst gaat beoordelen via een cijfer onder de lijn dan vind ik dat u als bouwheer dan toch wel een flinke inschattingsfout maakt.

Aannemingsovereenkomst en bouwheer dat zijn dus de 2 sleutelwoorden die ik zeer bewust gebruik want het gaat hier dus niet om een eenvoudige goederen- aankoop van een standaardproduct door verschillende aanbieders.
't Probleem is dat je niet altijd weet waar het verschil zit.

je kan -als leek- moeilijk weten waar je soms moet op letten om te zien of aannemer A inderdaad betere kwaliteit levert dan aannemer B. En dan is het nog niet gezegd of die aannemer A waar je misschien wel goede referenties van hebt gezien, het bij u ook zo goed gaat doen. Veel hangt soms af van de werkmannen die uw werf bezoeken.
 
Lid geworden
11 apr 2012
Berichten
3.234
Waarderingsscore
0
Punten
0
Referenties, dat gaat over de totale gemiddelde kwaliteit die ze geleverd hebben, de steekproef die jij daaruit nam, en de kans dat uw resultaat daarop gaat lijken. Heel belangrijk, maar je bent nooit helemaal zeker.



Wat ik trouwens belangrijk vind is op welke manieren ze hun fouten rechtzetten. Die maakt trouwens iedereen, maar de afhandeling ervan verschilt sterk.



En voor wie enkel naar de getalletjes kijkt: Doe voor die amper 20K eens de moeite om de getalletjes van de vennootschap op te vragen, en als je n iet weet wat ze betekenen, huur voor een uurtje een boekhouder in, of ga ermee langs bij uw bankier.



Help voorschot is betaald en firma failliet.

Help kromme ramen staan erin en firma bestaat niet meer.
 

invictus66

Zeer Actief lid
Lid geworden
29 jun 2011
Berichten
1.200
Waarderingsscore
13
Punten
38
botoxbuilder;1866557 wrote:
Beste,



Als u de beoordeling van een aannemingsovereenkomst gaat beoordelen via een cijfer onder de lijn dan vind ik dat u als bouwheer dan toch wel een flinke inschattingsfout maakt.



Persoonlijk ga ik uiteraard niet enkel af op enkel het cijfer onder de lijn, ik probeer het dan ook iets ruimer te zien dan enkel mezelf. Dit verandert niet dat er weinig, voor de leek zichtbare, objectieve dingen zijn die je kan vergelijken bij ramen.
 
Lid geworden
7 okt 2012
Berichten
2.037
Waarderingsscore
1
Punten
0
ik zie idd het woord "leek" voorkomen en dus als je het zelf niet weet dan is er nog altijd jullie architect

Maar dat ze ik hier nergens vermeld. Moet ik dan concluderen dat er teveel geknibbelt word aan het ereloon van jullie archi zodat dit buiten zijn taken valt ?

En is dat correct vergelijken van offertes dan geen valkuil omdat men niet over of te weinig bagage beschikt ? Ik zeg niet dat dat heiligmakend is maar ik zie dat van de 3 poten die een offerte moeten beoordelen er steevast één ontbreekt en/of een tweede te weinig kennis heeft

Je kan toch niet gemakkelijker hebben dan met 3 rond de tafel gaan zitten. Bouwheer archi en uitvoerder
 
A

Atoomn°13

Guest
botoxbuilder;1866557 wrote:
Beste,

Bovendien zou u voor dergelijke zaken dan toch ook wel ten rade moeten gaan bij uw architect ofwel zelf de ronde doen. Maar wat mij meer en meer opvalt is dat bouwgegadigden dat ook meer en meer minder of helemaal niet doen.



Inderdaad, er is meer dan het eindbedrag van de offerte.

Ikzelf weet (in alle bescheidenheid) nogal tamelijk veel van (énkel nog maar) aluminiumramen en mijn kop barst al van de veelheid aan info welke ik (énkel nog maar mbt. alu-ramen) te verwerken heb.



Men kan dus mijn insziens moeilijk gaan verlangen dat een architect (of een bouwheer) dit van élke offerte (beton, ondergronds metselwerk, mortel, ramen, dakpannen etc etc etc) zou kunnen gaan uitpluizen.



En zelfs al weet men van één bouw-onderdeel (in mijn geval alu-ramen) nogal veel... soms frons ik toch ook mijn wenkbrauwen.



Bijvoorbeeld:

De TV188 (Technische Voorlichting nr. 188 van het WTCB) gaat over het plaatsen van schrijnwerk.

Dat boek dateert van 1993 (is dus zo oud als de straat) en amper op één pagina staat een tekeningetje mbt. de plaatsing van alu-schrijnwerk. Opgelet: NIET thermisch onderbroken, dan nog wel hé!

:confused: Maar met dié TV188 moeten wij het wel doen vandaag hé!



Nog zoiets:

In het kwaliteitshandboek van de aluminiumconstructeur staat lettelijk te lezen: "5.11 Maatvoering

De buitenmaten van een gevelelement mogen ten opzichte van de nominale maten niet meer afwijken dan plus of min 1,5 mm voor ramen met afmetingen tot 1 meter, en plus of min 2,5 mm voor grotere afmetingen.

Geen van de toleranties mag ten koste gaan van de wind- en waterdichtheid. De maatvoering tussen beweegbare delen en kozijnen moet zodanig zijn, dat voldaan wordt aan de functionele eisen. Hierbij dienen de maatafwijkingen kleiner te zijn dan 2,5mm. Voor verder informatie verwijzen we naar de systeemleveranciers."



:confused: En nu moet men mij eens uitleggen hoé een raam waterdicht kan blijven als men het vaste raamkader anderhalve millimeter te groot zou zagen en de raamvleugel anderhalve millimeter de klein zou zagen... wetende dat die middendichtingsrubber amper 3 mm opdek heeft ?:confused:



Dus eigenlijk staat daar:

Je mag als constructeur een tolerantie hebben van anderhalve millmeter op je onderdelen (kader, vleugel) maar ge moogt eigenlijk géén tolerantie hebben of je raam laat water binnen. En als je als constructeur tóch water binnen hebt... doe dan eens een klapje met je aluminiumleverancier... inmiddels zal het water vanzelf opdrogen. :lol:



Wil ik maar zeggen.

Als professioneel aluminium-ramen-man, sla ik al tilt, en dit, nog maar énkel van de nonsens die men in mijn eigen (beperkt) vakgebied produceert.
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan