• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

openbaar onderzoek - aanvraag voor verbouwing buur

Lid geworden
12 mrt 2006
Waarderingsscore
0
Punten
0
beste,

eerder deze week kregen wij een brief in de bus van het gemeentehuis dat we een openbare aanvraag van de verbouwing van onze buur konden inkijken.

Deze plannen zijn we weest inkijken en op zich ziet het er wel tamelijk goed uit, toch stel ik me enkele vragen.

-Welke "expert" moet ik aanspreken om alles eens te overlopen (architekt of ingenieur of nog iemand anders en wat zou dat ongeveer kosten). Het betreft onder meer een aanbouwing tegen onze muur in houtskelet en zou daar graag eens meer uitleg over gehad hebben. Op het gemeentehuis was de man van stedebouwkunde zelf in verlof deze week. Is deze man mss geschikt om mijn vragen aan te stellen.

-Voor bepaalde werkzaamheden moeten ze op ons plat dak lopen, op zich geen probleem mee, maar waar kan ik terrect bij eventuele schade?

-hoe zit dat met eventuele bouwovertredingen, bij de opbouw is alles aanwezig om achteraan een dakterras aan te leggen, maar deze staat niet op hun plan zelf en zou wss ook niet goedgekeurd worden omwille van de inkijk op onze eigendom die dan zou onstaan. Maar wat als ze daar plots wel een dakterras zou komen (dus zonder aanvraag)

Het valt jammer genoeg niet mee om zulke dingen aan de buur te vragen...

Het is niet mijn bedoeling om moeilijk of lastig te doen over de aanvraag, maar ik heb gewoon enkele vragen over eventuele problemen die kunnen opduiken tijdens de verbouwingen.

nog iets raars... op het gemeentehuis kon ik geen kopie krijgen van de aanvraag, maar ik mocht wel het dossier van a tot z overschrijven en tekenen :s zal wel typisch belgisch zijn veronderstel ik :s

alvast bedankt voor de hulp

Je bedoeld: openbaar onderzoek naar aanleiding van de stedenbouwkundige aanvraag. ^^ (titel aangepast)

Het eerste wat ik wou zeggen is eens met de buur gaan praten, of anders eens die zn architect opbellen met een paar gerichte vragen.

Ivm je vragen over de bouwovertreding kan je je licht idd op steken bij de dienst stedenbouw.

Heb je echt problemen dan kan je natuurlijk zelf een architect aanstellen.

En dat je geen kopie krijgt is idd heel normaal, is altijd zo bij zo'n dingen.

Davy wrote:
-Welke "expert" moet ik aanspreken om alles eens te overlopen (architekt of ingenieur of nog iemand anders en wat zou dat ongeveer kosten). Het betreft onder meer een aanbouwing tegen onze muur in houtskelet en zou daar graag eens meer uitleg over gehad hebben. Op het gemeentehuis was de man van stedebouwkunde zelf in verlof deze week. Is deze man mss geschikt om mijn vragen aan te stellen.

idd architect van de buur

Davy wrote:
-Voor bepaalde werkzaamheden moeten ze op ons plat dak lopen, op zich geen probleem mee, maar waar kan ik terrect bij eventuele schade?

Normaal voorziet diegene die bouwt voor een plaatsbeschrijving voor aanvang van de werken, daar wordt de precieze toestand van uw woning in beschreven. Zo is er achteraf geen discussie mogelijk over schade die al was of die ontstaan is door de werken bij de buren.

Wordt normaal gezien door de bouwer voorzien.

(weet niet of het een verplichting is, maar ik heb het in ieder geval door mijn architect laten uitvoeren op mijn kosten (als verbouwer) is zowel in mijn belang natuurlijk als dat van de buren)

Davy wrote:
-hoe zit dat met eventuele bouwovertredingen, bij de opbouw is alles aanwezig om achteraan een dakterras aan te leggen, maar deze staat niet op hun plan zelf en zou wss ook niet goedgekeurd worden omwille van de inkijk op onze eigendom die dan zou onstaan. Maar wat als ze daar plots wel een dakterras zou komen (dus zonder aanvraag)

Als ze opzij een afscherming voorzien van 1.80m hoog om de inkijk te beperken dan kan een terras, maar daar is idd een bouwaanvraag voor nodig. Als ze er toch een plaatsen, dan stap je gewoon binnen op de dienst stedebouw van je gemeente en leg een klacht neer, 't zal rap uit de voeten zijn dan.

Davy wrote:
nog iets raars... op het gemeentehuis kon ik geen kopie krijgen van de aanvraag, maar ik mocht wel het dossier van a tot z overschrijven en tekenen :s zal wel typisch belgisch zijn veronderstel ik :s

Zo'n dossier wordt opgesteld door een architect en die wordt daar ook voor betaald hé, niet meer dan normaal dat je dat niet mag kopiëren.

Quote:
Davy schreef:

Zo'n dossier wordt opgesteld door een architect en die wordt daar ook voor betaald hé, niet meer dan normaal dat je dat niet mag kopiëren.

wat is het verschil tss een kopie (die ik niet krijg) en alles letterlijk gaan overschrijven (wat ik wel mag doen)? Buiten het feit dat het wat langer duurt om alles over te schrijven dan :p

Maar ga idd eens contact opnemen met hun architect en al mijn vragen op papier zetten.

Dat je wat moeite moet doen om alles over te schrijven/tekenen.

Een copietje is anders vlug gemaakte n gereproduceerd.

Zo ga je enkel opschrijven wat je echt nodig hebt en geen 20 kopieën bijmaken om uit te delen

DHZ-er wrote:
[

Normaal voorziet diegene die bouwt voor een plaatsbeschrijving voor aanvang van de werken, daar wordt de precieze toestand van uw woning in beschreven. Zo is er achteraf geen discussie mogelijk over schade die al was of die ontstaan is door de werken bij de buren.

(weet niet of het een verplichting is, maar ik heb het in ieder geval door mijn architect laten uitvoeren op mijn kosten (als verbouwer) is zowel in mijn belang natuurlijk als dat van de buren)

thx... ga dat proberen uit te zoeken of dat idd verplicht is.

mss als iemand daar een antwoord op weet?

zeker niet verplicht

aan te raden bij werken met een hoger risico op schade.

Davy wrote:
DHZ-er wrote:
[

thx... ga dat proberen uit te zoeken of dat idd verplicht is.

mss als iemand daar een antwoord op weet?

Ook geen idee. Maar je kan dat voorstellen aan je buur. Als hij niet wil kan je bezwaar indienen tegen zijn aanvraag met de vraag om een plaatsbeschrijving als voorwaarde op te nemen.

digitale camera meenemen, en alles fotograferen. 'k weet niet of het mag, maar tegen dat ze het doorhebben zijn je foto's gemaakt

hoow wrote:
Je bedoeld: openbaar onderzoek naar aanleiding van de stedenbouwkundige aanvraag. ^^ (titel aangepast)

Het eerste wat ik wou zeggen is eens met de buur gaan praten, of anders eens die zn architect opbellen met een paar gerichte vragen.

Ivm je vragen over de bouwovertreding kan je je licht idd op steken bij de dienst stedenbouw.

Heb je echt problemen dan kan je natuurlijk zelf een architect aanstellen.

En dat je geen kopie krijgt is idd heel normaal, is altijd zo bij zo'n dingen.

perfect

en voor je plat dak en gemene muur, ... een plaatsbeschrijving laten opmaken, jij en buur elk 50% betalen, kan door zelfde architect (of landmeter) die je contacteerd voor inlichtingen, en dit document met foto's in handen hebben VOOR start van de werken

indien je dit te duur vindt dan : zelf foto's nemen en eventueel aan buur voorleggen en hem laten teken voor ontvangst

Ik zou niet weten waarom Davy 50% van de plaatsbeschrijving zou betalen.

De plaatsbeschrijving moet de buur (of aannemer van de buur) laten doen om zichzelf veilig te stellen. Zonder plaatsbeschrijving kan Davy zelfs bestaande schade achteraf gaan verhalen op de buur (of aannemer).

Nevermore wrote:

De plaatsbeschrijving moet de buur (of aannemer van de buur) laten doen om zichzelf veilig te stellen. Zonder plaatsbeschrijving kan Davy zelfs bestaande schade achteraf gaan verhalen op de buur (of aannemer).

Het omgekeerde is ook waar: de verzekering zou makkelijk kunnen zeggen: die schade bestond al. Begin dan maar eens te bewijzen dat het nieuwe schade is.

chime wrote:
Nevermore wrote:

Het omgekeerde is ook waar: de verzekering zou makkelijk kunnen zeggen: die schade bestond al. Begin dan maar eens te bewijzen dat het nieuwe schade is.

Nee nee, bewijs maar eens dat het bestaande schade is.

Ik zou er wel op aandringen dat het gebeurt, er zijn verzekeringsmaatschappijen die de schade niet uitbetalen indien er geen plaatsbeschrijving is.

£bij HOB is het zeker nuttig om een ABR verzekering af te sluiten (de buurman dan)

ondertussen ben ik nog niet veel wijzer geworden... stedebouwkundig ambtenaar is reeds 3 wkn afwezig.

Heb me door iemand vanop de technische dienst wel laten vertellen dat ik in een bezwaarschrift wel kan laten zetten om een plaatsbeschrijving op te maken.

Zelf ben ik van plan om foto's te nemen, maar wat moet ik doen om deze eventueel rechtsgeldig te maken... laten handtekenen door beide partijen?

Heb wel nog wat bijkomende vraagjes.

de buur zou zijn scheidingmuur lang onze zijde langs de buitenkant willen isoleren (8cm) en bekleden met leien. Deze zou dus een 10 cm "dikker" worden en zodoende op onze eigendom komen te staan. Ik kan me niet voorstellen dat zoiets eigenlijk mag. het gaat om een buitenmuur van hen die tegen mijn platform komt (hun achterbouw komt een stuk verder dan onze achterbouw)

Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Bovenaan