Open bebouwing LM - definitief

LMDW

Zeer Actief lid
Lid geworden
26 dec 2020
Waarderingsscore
214
Punten
43
Aangezien ik deze ochtend contract getekend heb met de aannemer en de plannen nu definitief zijn. Ga ik hier proberen de vorderingen wat bij te houden.

Samenvatting:

650 m2 hoekperceel in een verkaveling.
Wegens kroonlijsthoogte van slechts 3m50, is er gekozen voor 'bouwen onder gabarit'.

Voorgevel ZUID met carport:

voorgevel.jpg

Zijgevel WEST met buur op 8m - kant voordeur:

zijgevel2.jpg

Zijgevel OOST zonder buren:

zijgevel.jpg

Achtergevel NOORD:

achtergevel.jpg

Bijlagen

• zijgevel2.jpg
    zijgevel2.jpg
    42 KB · Weergaven: 34

Resi

Nieuw Lid
Lid geworden
7 feb 2022
Waarderingsscore
13
Punten
8
Dat kan toch niet allemaal aan prijsstijgingen van materiaal en uurloon zijn in die periode. Ofwel hebben ze bij de eerste offerte hun werk niet goed gedaan, ofwel ruiken ze geld en profiteren ze ervan.

Ofwel vraag jij nu meer of andere dingen dan waar ze in hun eerste offertes rekening mee gehouden hebben, en dan ligt de 'miscalculatie' bij jezelf.

Vaak een combi van beiden ;)

In mijn omgeving zijn er overigens genoeg aannemers die wel hun prijs willen vastleggen. En naar wat ik hier en daar opvang is het wel wat aan het minderen in den bouw, dus hopelijk (zonder glazen bol) normaliseren zowel de prijsstijgingen als afspraken in de loop van de komende maanden.

Aan jou om de juiste aannemers en werkwijzes te selecteren en je niet te snel vast te pinnen aan materialen of aannemers waar je bvb binnen een half jaar wel even kwailiteitsvolle maar goedkopere oplossingen voor vindt.
Wij werken met een aannemer die een vaste prijs heeft vastgelegd. Deze blijven onveranderd aangezien het om zijn uurloon gaat etc. Materialen zijn hier niet inbegrepen. De aannemer besteld de materialen en de factuur komt rechtstreeks naar ons. Ik denk dat het in deze tijden belangrijk is dat je een aannemer zoekt zonder de prijs van materialen inbegrepen dan weet je ten minste een beetje waar je voor betaald. Maar, het blijft moeilijk als je een jaar op voorhand offertes laat maken van materialen omdat deze prijzen zodanig stijgen.

Lid geworden
29 feb 2012
Waarderingsscore
0
Punten
1
Knap ontwerp LMWD en smaakvolle inrichting. Alvast bedankt om dit project te delen.

Er is duidelijk over nagedacht, met duidelijke keuzes. Ik ben benieuwd naar het vervolg/de uitvoering. Ook naar het 'totaalplaatje' inclusief de energieprestatie en technieken. Wat ambieer je op het vlak van energieprestatie?

Kan je aangeven hoeveel vierkante meter de woning / de verdiepen bedragen?

Zelf kochten we in juni een grond met een oude gelijkvloerse woning ('62) die we zullen slopen (sloop en herbouw) of zullen renoveren (IER) en uitbreiden. Jouw woning sluit aan bij de stijl die we in gedachten hebben dus we gaan ze zeker volgen. Altijd interessant om te zien hoe zo'n project zijn verloop kent.

Een punt dat ons momenteel bezig houdt voor ons eigen project en een groot vraagteken is, is het budgettaire plaatje anno 2022 en verder. Jouw feedback over je buffer maakt ons toch ietwat ongerust en voorzichtiger.
We lazen hier op het forum zoveel we konden over de prijsstijgingen, maar het blijft moeilijk inschatten wat het zal kosten voor ons project met uitvoering in '23-'24.
Binnenkort gaan we op zoek naar een architect. Uit de verkennende gesprekken hopen we een klik te vinden met één van de architecten qua bouwstijl en werkwijze, zodat die samen met ons de woning kan vormgeven.
Ook hopen we meer zicht te krijgen op het minimale benodigde budget en buffer.

We kunnen bouwen aan 6% btw, maar hoeveel we dan moeten voorzien vandaag de dag in vergelijking met wat we tot twee jaar terug vaak hoorden voor nieuwbouw ("1850-2000 euro/m² als je alles laat doen" of "reken minimum 2000 euro/m²") is koffiedik kijken. Ik kan die bedragen omrekenen naar 6% btw en er wat bijdoen, maar of dat zal volstaan? We hebben/hadden een woning in gedachten van zo'n 250 m², twee verdiepen met plat dak. Het kan zijn dat we ofwel in m² gaan moeten inboeten, in afwerking of in beiden. Eventueel gefaseerd bouwen indien mogelijk.

LMDW

Zeer Actief lid
Lid geworden
26 dec 2020
Waarderingsscore
214
Punten
43
Het is in mijn ogen woning met net voldoende m2 voor mijn gezinssituatie: met op gelijkvloers wc, woonkamer, bureau, eetkamer en keuken.
Op het verdiep zijn dan 2 slaapkamers, wc en badkamer.

Gelijkvloers is +/- 130m2 en verdiep +/- 70m2 binnenruimte. Samen dus een 200m2.

Lid geworden
13 mrt 2021
Waarderingsscore
4
Punten
3
Knap ontwerp LMWD en smaakvolle inrichting. Alvast bedankt om dit project te delen.

Er is duidelijk over nagedacht, met duidelijke keuzes. Ik ben benieuwd naar het vervolg/de uitvoering. Ook naar het 'totaalplaatje' inclusief de energieprestatie en technieken. Wat ambieer je op het vlak van energieprestatie?

Kan je aangeven hoeveel vierkante meter de woning / de verdiepen bedragen?

Zelf kochten we in juni een grond met een oude gelijkvloerse woning ('62) die we zullen slopen (sloop en herbouw) of zullen renoveren (IER) en uitbreiden. Jouw woning sluit aan bij de stijl die we in gedachten hebben dus we gaan ze zeker volgen. Altijd interessant om te zien hoe zo'n project zijn verloop kent.

Een punt dat ons momenteel bezig houdt voor ons eigen project en een groot vraagteken is, is het budgettaire plaatje anno 2022 en verder. Jouw feedback over je buffer maakt ons toch ietwat ongerust en voorzichtiger.
We lazen hier op het forum zoveel we konden over de prijsstijgingen, maar het blijft moeilijk inschatten wat het zal kosten voor ons project met uitvoering in '23-'24.
Binnenkort gaan we op zoek naar een architect. Uit de verkennende gesprekken hopen we een klik te vinden met één van de architecten qua bouwstijl en werkwijze, zodat die samen met ons de woning kan vormgeven.
Ook hopen we meer zicht te krijgen op het minimale benodigde budget en buffer.

We kunnen bouwen aan 6% btw, maar hoeveel we dan moeten voorzien vandaag de dag in vergelijking met wat we tot twee jaar terug vaak hoorden voor nieuwbouw ("1850-2000 euro/m² als je alles laat doen" of "reken minimum 2000 euro/m²") is koffiedik kijken. Ik kan die bedragen omrekenen naar 6% btw en er wat bijdoen, maar of dat zal volstaan? We hebben/hadden een woning in gedachten van zo'n 250 m², twee verdiepen met plat dak. Het kan zijn dat we ofwel in m² gaan moeten inboeten, in afwerking of in beiden. Eventueel gefaseerd bouwen indien mogelijk.
Wat mij ondertussen duidelijk is geworden, is dat elk project anders is.
Je kan wel kijken wat er gemiddeld per m² wordt gerekend, maar er zijn zoveel zaken die de kosten bepalen.

Het begint al bij de grond.
Kan er gewoon met een vloerplaat gewerkt worden? Of is een kruipkelder/kelder aangeraden naar stabiliteit?
Hiervoor begin je dus al met een grondsondering.

Maar ook het ontwerp en 'afwerking' zullen prijsbepalend zijn.

Wij hebben onze grond gekocht in 2020, hebben onze bouwaanvraag ingediend in zomer 2021 en zijn sinds vorige maand begonnen.

Wij zijn met een budget naar de architect gegaan en hebben gezegd wat we graag wouden (stijl, oppervlakte en indeling).
Na enkele ontwerpen zijn we dan tot een resultaat gekomen en bij het ontvangen van de kostenraming vielen we 'achterover'.
Ik denk dat we op +20% zaten van wat we oorspronkelijk als budget hadden. (wetende dat hierbij dan nog bepaalde zaken bewust uitgelaten waren omdat dit moeilijk is om in te schatten wat de bouwheer hieraan wil besteden. bv: Verlichting, keukenapparatuur, ingemaakte kasten, tuinaanleg,...).
Wij geven wel effectief alles uit handen en werken met gesplitste aanneming, hierbij krijgen wij ondersteuning van de architect (hij vraagt offertes aan en giet deze in een vergelijk.) We mogen uiteraard ook zelf partijen aanbrengen en dan vraagt hij daar ook prijs aan.

Onze offertes dateerden van Okt-nov-dec 2021 en deze zaten telkens mooi op de raming van onze architect. Nu wij begonnen zijn is er een kleine meerkost op de ruwbouw gekomen maar we spreken over 0,5% op het totaal bedrag.

Dus hoe sommige op een half jaar tijd 100K buffer laten verdwijnen is voor mij ook onduidelijk.

LMDW

Zeer Actief lid
Lid geworden
26 dec 2020
Waarderingsscore
214
Punten
43
Ik hoef me niet te verantwoorden denk ik.
Je kan twee huizen met elkaar niet vergelijken. Dit gaat over een totaalproject met maatmeubilair en ik die als bouwheer zelfs nog geen hamer ga vastnemen.

Laat ons zeggen dat 11% prijsstijging op 450.000 euro een verschil is met 11% prijsstijging op dit project.

Lid geworden
29 feb 2012
Waarderingsscore
0
Punten
1
Het is in mijn ogen woning met net voldoende m2 voor mijn gezinssituatie: met op gelijkvloers wc, woonkamer, bureau, eetkamer en keuken.
Op het verdiep zijn dan 2 slaapkamers, wc en badkamer.

Gelijkvloers is +/- 130m2 en verdiep +/- 70m2 binnenruimte. Samen dus een 200m2.
Bedankt voor de info. Groot gelijk dat je voor je woning vertrekt van wat je zelf nodig hebt en aangenaam vindt.
Als wij puur kijken naar wat wij denken nodig te hebben aan kamers en wat we zelf aangenaam vinden qua grootte van ruimtes, zou voor ons (koppel met 1 dochter) zo'n 200 m² zeker volstaan. Met een goed ontwerp en indeling en juiste keuzes die het ruimtegevoel benadrukken is dit eigenlijk meer dan voldoende voor ons. We merken wel dat we geneigd zijn om toch te gaan uitbreiden in vierkante meters onder het mom van 'als het kan, waarom dan niet groter', dus dat is voor ons een evenwicht zoeken.

Projecten zijn moeilijk te vergelijken, want wensen en voorkeuren verschillen. Dit is wel een mooi voorbeeld van een compacte woning die mij toch een zeer aangename leefomgeving lijkt, met een mooi ruimtegevoel. Knap ontwerp.

Woubeir

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
16 sep 2008
Waarderingsscore
251
Punten
83
Ik hoef me niet te verantwoorden denk ik.
Je kan twee huizen met elkaar niet vergelijken. Dit gaat over een totaalproject met maatmeubilair en ik die als bouwheer zelfs nog geen hamer ga vastnemen.

Laat ons zeggen dat 11% prijsstijging op 450.000 euro een verschil is met 11% prijsstijging op dit project.
Hoe zit het nu eigenlijk met de beoogde energieprestatie ? En niet alleen het E-peil, maar dus ook het S-peil.

• Leuk
Waarderingen: Kvgw
Lid geworden
23 aug 2021
Waarderingsscore
37
Punten
18
Reken maar op 2.000 à 2.100 €/m² excl. BTW als je 2 linkse handen hebt... Hier ga ik wel uit van veel glas (triple - Sapa profielen), geothermie en maatwerk.Wij beginnen in november en vergeleken met het budget van '21 zitten we ongeveer 10% boven ons initieel budget. Met name prijsstijgingen voor schrijnwerk en maatwerk.
Moderne bouw met Agora Nevelwit gevelsteen.
S 31 en E peil valt nog af te wachten. Mits de nodige zonnepanelen moet E0 toch mogelijk zijn...

LMDW

Zeer Actief lid
Lid geworden
26 dec 2020
Waarderingsscore
214
Punten
43
Reken maar op 2.000 à 2.100 €/m² excl. BTW als je 2 linkse handen hebt... Hier ga ik wel uit van veel glas (triple - Sapa profielen), geothermie en maatwerk.Wij beginnen in november en vergeleken met het budget van '21 zitten we ongeveer 10% boven ons initieel budget. Met name prijsstijgingen voor schrijnwerk en maatwerk.
S 31 en E peil valt nog af te wachten. Mits de nodige zonnepanelen moet E0 toch mogelijk zijn...

Heb je een schets of 3D zicht? dacht dat je van grootte iets groter zat dan mijn huis en ook Noordgericht.

Lid geworden
23 aug 2021
Waarderingsscore
37
Punten
18

Heb je een schets of 3D zicht? dacht dat je van grootte iets groter zat dan mijn huis en ook Noordgericht.
Zal je in privé bericht plannen bezorgen. Groter is het niet hoor, wij hebben 187 m² bovengronds en dan nog kelder van 100 m² (noodzakelijk voor stabiliteit woning - ligt op een helling). Achtergevel inderdaad bijna volledig in glas en noord(west) gericht. Lekker fris in de zomer (achter ons ligt een mooi parkgebied) en toch nog ruimte om iets dieper in de tuin een terras aan te leggen waar in de late lente en zomer toch veel zon komt. Uw opmerking over financiële stress kan ik perfect beamen ... :) Het wordt er niet gemakkelijker op en ik vrees dat we het einde nog niet gezien hebben. Alleen al die energieprijzen!

LMDW

Zeer Actief lid
Lid geworden
26 dec 2020
Waarderingsscore
214
Punten
43
Ik heb maar 129m2 ongeveer hoor op gelijkvloers. Prijs all-in excl schilderwerk en tuinaanleg is toch eerder al richting 2800 excl./M2 hier.

Natuurlijk doet maatwerk in zwarte eik en travertin geen goed aan mijn gemiddelde prijs.

Ik heb jaren gezocht naar betaalbare grond met een mooi uitzicht of park, maar heb het hier niet gevonden onder 450k. Deze grond was backup, maar door uiteen te gaan en wat ouder te worden dan toch maar op deze grond iets neerpoten.

Voordeel is 7min van mijn werk en 5min van mijn dochter.

Borgersbaas

Nieuw Lid
Lid geworden
19 apr 2021
Waarderingsscore
7
Punten
8
Ik heb maar 129m2 ongeveer hoor op gelijkvloers. Prijs all-in excl schilderwerk en tuinaanleg is toch eerder al richting 2800 excl./M2 hier.

Natuurlijk doet maatwerk in zwarte eik en travertin geen goed aan mijn gemiddelde prijs.

Ik heb jaren gezocht naar betaalbare grond met een mooi uitzicht of park, maar heb het hier niet gevonden onder 450k. Deze grond was backup, maar door uiteen te gaan en wat ouder te worden dan toch maar op deze grond iets neerpoten.

Voordeel is 7min van mijn werk en 5min van mijn dochter.
Amaai dure gronden in die regio dan. En dan moet je er nog wat opzetten voor een aanzienlijk bedrag! Vorig jaar onze grond gekocht voor 96k, het perceel is 7a54. Dus ruim genoeg en in een rustige woonwijk gelegen aan een natuurreservaat.

Groot gelijk om dan toch maar op je stuk grond wat je al had wat te bouwen. Zeker als afstand werk en dichter zo ideaal is!

Wijgaan(ver)bouwen

Zeer Actief lid
Lid geworden
23 okt 2021
Waarderingsscore
165
Punten
43
Een Eames in huis .. ondanks dat ik ook wel fan ben van zijn ontwerpen, vrees ik dat het even orgineel als de "Vlaamse" pastorij in het straatbeeld.
Ik zit al 10 jaar elke avond in mijn XL palissander lounge... maar staat inderdaad in elk interieurboekje...waardoor de kans groot is dat de stoel niet mee zal verhuizen.

Kans is groter dat mijn Andy (B&B Italia), LC2 (Cassina) en Egg Chair (Fritz Hansen) in de nieuwe woonkamer zal terechtkomen.
ik zou liever de ottoman meenemen dan de lc2 :)

Moest je nog een zwartgerookte eiken Cassina Naan 3m tafel willen ... de onze past helaas niet in het nieuwe huis. ik wil ze wel ruilen voor je ottoman, haha

LMDW

Zeer Actief lid
Lid geworden
26 dec 2020
Waarderingsscore
214
Punten
43
Het zal eerder de zwart eiken seven tafel van B&B Italia worden.

Vandaag de nulpas uitgezet. Nog een maand en dan beginnen de (grond)werken.

LMDW

Zeer Actief lid
Lid geworden
26 dec 2020
Waarderingsscore
214
Punten
43
Eerste aangepaste keuze is al daar:

voorziene waterput van 10.000 liter of toch upgraden naar 15.000 liter?

Kwakkel

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
13 okt 2011
Waarderingsscore
355
Punten
83
Gaat die van 15k voldoende kunnen overlopen?

LMDW

Zeer Actief lid
Lid geworden
26 dec 2020
Waarderingsscore
214
Punten
43
Offerte / prijsverschil is nog niet binnen. Volgens berekening architect kan het dak die put vullen.

Waterput zal aangesloten worden op 2 toiletten en een buitenkraantje. (ik woon alleen)
1 extra leiding naar wasmachine (indien die keuze ooit moet gemaakt worden) - standaard voorzien op leidingwater

Woubeir

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
16 sep 2008
Waarderingsscore
251
Punten
83
ik zou de wasmachine net eigenlijk standaard voorzien op regenwater. Gewoon al voor de lage hardheid. Veel beter voor je was.

Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan