Knap ontwerp LMWD en smaakvolle inrichting. Alvast bedankt om dit project te delen.
Er is duidelijk over nagedacht, met duidelijke keuzes. Ik ben benieuwd naar het vervolg/de uitvoering. Ook naar het 'totaalplaatje' inclusief de energieprestatie en technieken. Wat ambieer je op het vlak van energieprestatie?
Kan je aangeven hoeveel vierkante meter de woning / de verdiepen bedragen?
Zelf kochten we in juni een grond met een oude gelijkvloerse woning ('62) die we zullen slopen (sloop en herbouw) of zullen renoveren (IER) en uitbreiden. Jouw woning sluit aan bij de stijl die we in gedachten hebben dus we gaan ze zeker volgen. Altijd interessant om te zien hoe zo'n project zijn verloop kent.
Een punt dat ons momenteel bezig houdt voor ons eigen project en een groot vraagteken is, is het budgettaire plaatje anno 2022 en verder. Jouw feedback over je buffer maakt ons toch ietwat ongerust en voorzichtiger.
We lazen hier op het forum zoveel we konden over de prijsstijgingen, maar het blijft moeilijk inschatten wat het zal kosten voor ons project met uitvoering in '23-'24.
Binnenkort gaan we op zoek naar een architect. Uit de verkennende gesprekken hopen we een klik te vinden met één van de architecten qua bouwstijl en werkwijze, zodat die samen met ons de woning kan vormgeven.
Ook hopen we meer zicht te krijgen op het minimale benodigde budget en buffer.
We kunnen bouwen aan 6% btw, maar hoeveel we dan moeten voorzien vandaag de dag in vergelijking met wat we tot twee jaar terug vaak hoorden voor nieuwbouw ("1850-2000 euro/m² als je alles laat doen" of "reken minimum 2000 euro/m²") is koffiedik kijken. Ik kan die bedragen omrekenen naar 6% btw en er wat bijdoen, maar of dat zal volstaan? We hebben/hadden een woning in gedachten van zo'n 250 m², twee verdiepen met plat dak. Het kan zijn dat we ofwel in m² gaan moeten inboeten, in afwerking of in beiden. Eventueel gefaseerd bouwen indien mogelijk.
Wat mij ondertussen duidelijk is geworden, is dat elk project anders is.
Je kan wel kijken wat er gemiddeld per m² wordt gerekend, maar er zijn zoveel zaken die de kosten bepalen.
Het begint al bij de grond.
Kan er gewoon met een vloerplaat gewerkt worden? Of is een kruipkelder/kelder aangeraden naar stabiliteit?
Hiervoor begin je dus al met een grondsondering.
Maar ook het ontwerp en 'afwerking' zullen prijsbepalend zijn.
Wij hebben onze grond gekocht in 2020, hebben onze bouwaanvraag ingediend in zomer 2021 en zijn sinds vorige maand begonnen.
Wij zijn met een budget naar de architect gegaan en hebben gezegd wat we graag wouden (stijl, oppervlakte en indeling).
Na enkele ontwerpen zijn we dan tot een resultaat gekomen en bij het ontvangen van de kostenraming vielen we 'achterover'.
Ik denk dat we op +20% zaten van wat we oorspronkelijk als budget hadden. (wetende dat hierbij dan nog bepaalde zaken bewust uitgelaten waren omdat dit moeilijk is om in te schatten wat de bouwheer hieraan wil besteden. bv: Verlichting, keukenapparatuur, ingemaakte kasten, tuinaanleg,...).
Wij geven wel effectief alles uit handen en werken met gesplitste aanneming, hierbij krijgen wij ondersteuning van de architect (hij vraagt offertes aan en giet deze in een vergelijk.) We mogen uiteraard ook zelf partijen aanbrengen en dan vraagt hij daar ook prijs aan.
Onze offertes dateerden van Okt-nov-dec 2021 en deze zaten telkens mooi op de raming van onze architect. Nu wij begonnen zijn is er een kleine meerkost op de ruwbouw gekomen maar we spreken over 0,5% op het totaal bedrag.
Dus hoe sommige op een half jaar tijd 100K buffer laten verdwijnen is voor mij ook onduidelijk.