• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!
  • Vraag hier je gratis tickets voor bis beurs 2024 in gent aan!

Open bebouwing - eerste voorontwerp

LL23

Actief Lid
Reaction score
32
Dag iedereen

Na wat kijken naar de opties op de verschillende kavels, hebben we uiteindelijk de keuze gemaakt. Op onze kavel mag er 10,5 breed x 10 diep en max uitbouw van 6m geplaatst worden. Qua look aan de voorgevel gaan we naar pastorijstijl - langs binnen/achteren willen we echter moderner gaan om meer lichtinval te creëeren met grotere ramen.

We hebben een eerste ontwerp gekregen van de architect (voorlopig plaats ik enkel het grondplan, gezien ik dit eerst wil finetunen alvorens de boven te regelen). Zie hieronder het voorontwerp van de architect dat ikzelf alvast wat bijgewerkt heb in paint volgens zaken die ik anders wou.

Om een idee te geven van de ruimtes:
- garage 3,6m x 6m
- entree: breedte 1,8m (idem dus voor koele berging)
- living en eetplaats 4x 10m
- wasplaats 2,2m x 3m (+- want deze ruimte heb ik aangepast)
- douchekamer 2,2m x 1,7m (+- want deze ruimte heb ik aangepast)
- Keuken: moeilijkste om in te schatten, ik denk +- 3,6 m 4,7m (+- want deze ruimte heb ik aangepast)

Eventueel zou ik het toilet 90 graden draaien en onder einde van de trap onderbrengen, met verlies van koele berging maar anderzijds mogelijkheid om inbouwkasten onder de trap te brengen.

Graag jullie mening op dit plan. Een totaal ander idee mag zeker ook gelanceerd worden. Garage ligt op het noorden, eettafel op het zuiden (om orientatie te schetsen). Bij voorkeur gaan we niet groter dan onderstaande omwille van budget.

1639818485471.png

Je wil modernere indeling, maar ze is heel klassiek.
Zeker die keuken-eetkamer zo afgezonderd.
Trek dat open en maak er een open geheel van.
Maak er dan een 4kant van ipv die insprong aan de eetkamer. Meer ruimte en recht op recht is goedkoper.
Wil je veel licht, maak dan ramen op het noorden. Daar heb je zeker in de zomer veel licht en weinig.
Koele berging, met woningen die een zeer laag warmteverlies hebben gaat die niet zo zijn als dat je wss in je hoofd hebt over zo'n berging in oude woningen.

ik volg mario
De indeling is niet alleen klassiek maar heel onpractisch
Hokjes .
Hokje voor de heilige auto ( zet die buiten ) een auto kan perfect buiten staan zonder die wilde verhalen van de jaren 50-60 dat hij doorroest.
Hokje was, hokje strafkotje, hokje keuken, hokje koel , hokje eten en hokje tv met de inkom en wc.

Speelt met die ruimtes en vergeet de visuele en fysieke relatie niet tussen binnen naar buiten.
Loop eens door je huis en ga van de garage naar ... keuken.
Van de garage naar het wc ... dringend ! klein mannen en je kan dan beter stoppen bij de wasmachine want oeps te laat .
Garage naar achtertuin zonder de garagepoort open te doen ?

Ik zou heel snel weglopen van zo'n architect want er zit niks in.

Bedankt voor de feedback alvast. Ik begrijp zeker de feedback, maar met mijn eigen aanpassingen kom ik "slechts" tot dit. Als er adviezen zijn hoe jullie het anders zien, hoor ik het graag. eigenlijk hadden we er graag ook nog een bureau ingekregen (dat later slaapkamer kan worden), maar dan moet de woning sowieso groter. Dus dit idee laten we al dan niet vallen.

Met bureau/slaapkamer had ik onderstaande eens uitgetekend, maar hier liep ik ook niet warm van (er zitten sowieso enkele defautljes in, zoals vb kant vd kookplaat).

1639829019794.jpeg

Zoals reeds door @Mario_ aangehaald, ik zou dat recht doortrekken. Wij hebben in onze living een kleine insprong als je echt zoiets wil (pakweg een 70 cm, ik heb zoiets op de schets gezet). Dat breekt een beetje de ruimte. Rood zijn muren op mijn schets, blauw zijn ramen en groen is keuken kasten.

Jullie hebben een mooie bouwbreedte voor dag van vandaag met 10,5m breedte, jammer om daar toch "maar" terug een 6m huis van te maken door uw bergingen/douche kamer. Ik zou daarom uw bergingen omdraaien en maken dat uw keuken aan de volledige achterkant gaat zitten. Zou kan je veel meer ramen naar uw tuin hebben en aangezien voornamelijk noorden is ga je enkel op late namiddag er zon hebben dus misschien niet direct screens nodig. Je kan op die manier ook voor veel meer kasten gaan in uw keuken en een eiland ipv schiereiland. Dan ergens doorgang in die kasten naar uw berging.

Wij hebben ook douchekamer/wc op gelijkvloers en die is 1m op 2,5m van formaat en dat is meer dan voldoende, dus moet zeker niet zo groot zijn als een volwaardige badkamer.

1639828900636.png

Bedankt voor de feedback. Hiermee benader je het plan van de architect terug meer, behalve dat de woning nu langer is met de berging, want hij had geen berging getekend (enkel ruimte in garage/onder trap). Ik wou wat meer berging, vandaar dat ik die opzij gezet had links. Ivm de insprong rechtsboven, daar had ik het bouwvolume niet vergroot tov het plan van de architect om 1. minder extra kosten tov huidig plan en 2. Het leek ons wel handig om daar een hoek te hebben, leek ons een warmer plekje om in de zomer buiten te zitten. Maar ik begrijp je wel, hier ga ik eens verder over nadenken.

Andere adviezen zijn ook nog steeds welkom!

Vertrek idd een vanuit de ruwe schets van Tornadinho. Je wil een moderne open indeling, dus gebruik die breedte van de woning, maak een leefkeuken met groot eiland/werkblad dat je dan verlengd met de eetkamer.
Vergeet ook niet dat je ergens je technieken moet plaatsen.
Voor die garage ... Ga je die echt gebruiken om wagen inte plaatsen.
Ga gerust eens kijken bij heel wat inpandige garages van die grootte. Je zal zien dat erg veel van die garages vol staan met van alles en nog wat. Auto raakt er niet meer in of je kan amper de deur fatsoenlijk opendoen.

Die insprong is idd minder opp, maar daarom niet goedkoper

Garage is een must, daarvan zijn we zeker dat die gebruikt gaat worden. Maar we willen wel voldoende andere bergruimte zodat de garage geen berghok wordt ;-) Technieken moeten inderdaad ook nog plaats krijgen, die willen we in berging en wat op zolder kan, graag op zolder.

Verschiet niet van de plek die technieken innemen, zeker als je met bv een groot buffervat gaat werken.
Wassen en drogen, iedereen zijn voorkeur, maar hier gebeurt dat boven. Geen op en neer met wasmanden.
Inpandige garage kan dan ook dienen om later nog een slaapkamer te maken als je echt zo slecht te been bent dat je niet meer boven raakt, maar meestal is alle Sean te veel. Woning te groot, onderhoud tuin etc...
Fietsen, (tuin)gereedschap, opbergen in winter van tuinmeubelen....die kommen dan in een tuinhuis ? Laat dat meteen mee op een in de vergunning, altijd handig

Ik ging wassen en drogen eerst boven steken, maar ga het nu toch beneden doen. Idd, de bureau/slaapkamer zouden we wel laten vallen en dan kan indien nodig de garage omgebouwd worden. Technieken vind ik echt de moeilijkste om in te schatten... Zoals gezegd, voor ons mag er maximaal op zolder zitten (door pastorij hebben we nog een behoorlijke zolder, waar we geen kamers gaan maken. Maar niet alles kan boven. Fietsen, tuingerief etc zullen inderdaad in tuinhuis komen.

Het idee van de douche onder de trap te steken heeft me daarnet wel tot een nieuw idee gebracht wat ikzelf wel vrij goed vind. Hierop feedback mag altijd.

1639832597594.png

Blijf het spijtig vinden dat je de woning zo versmalt achteraan. Die inham ontneemt je veel ruimte en mogelijkheden en gaat wss meer kosten dan rechte hoek. Tornadinho zijn schets vond ik persoonlijk veel beter.
Zolder maken om er niets met te doen... Kan je beter kleiner opp bebouwen en die wel gebruiken, komt ook budget ten goede.
En je tekent al kasten in je garage. Best wagen met schuifdeuren nemen.

Het idee van de douche onder de trap te steken heeft me daarnet wel tot een nieuw idee gebracht wat ikzelf wel vrij goed vind. Hierop feedback mag altijd.
Wil je echt uit uw living naar die douche kunnen? Ik ga er vanuit dat je die op gelijkvloers gaat gebruiken als je van ergens buiten vuil komt, is dan ingang vanuit de garage niet beter zodat je niet door living/keuken moet? Anders zit je daar altijd met die deur in de living, terwijl een lange muur in living wel leuk kan zijn voor wandmeubel. Stel als je dan later van de garage een slaapkamer zou maken, dan heb je direct al de badkamer en suite erbij.

En ik zou nog altijd serieus overwegen om uw keuken daar anders te doen, je hebt zo een mooie breedte en blijft vasthouden aan de indeling van een klassieke Vlaamse rijwoning waarbij er van de garage naar berging naar tuin moet kunnen.

Verder zoals ze zeggen, voor technieken (elektriciteit/verwarming/verluchting/...) zou ik toch minstens een 3 tot 4m² tot volle hoogte voorzien in uw huis.

En waarom vast houden aan die douche?
Ga je in de tuin jezelf zo vuil maken dat je niet meer boven geraakt zonder dat de modder overal ligt?
Die douche wordt een paar keer per jaar gebruikt, en moet je wel regelmatig poetsen of het is een spinnen kweekplaats.
Kijk eens welke afstanden je met je was moet afleggen?

De helft van de was kan direct in de badkamer opgeplooid worden en de kasten in. (Lakens en handdoeken). Er zijn echt elegante manieren om de wasmachine in de badkamer te zetten hoor.

Fietsen: als je die regelmatig gebruikt, dan wil je die in de garage, en niet in een. Tuinhuis. Een koersfiets houdt niet van vocht, een ebike niet van vocht en kou.

Zet een buitendouche :cool:
veel plezanter

Hokje voor de heilige auto ( zet die buiten ) een auto kan perfect buiten staan zonder die wilde verhalen van de jaren 50-60 dat hij doorroest.
Voor een gewone wagen geef ik je gelijk maar er zijn ook mensen die een oldtimer of liefhebberswagen hebben, ik denk dat iedereen die liever binnen zet.
Mijn liefhebberswagen is 3 jaar geleden gestolen van op mijn oprit (garage was nog in opbouw), nu staat hij mooi binnen en dat zal zo blijven.

Ik heb het een beetje door elkaar geshuffeld. Om het moderner te maken heb ik de ruimtes wat open getrokken. Vanuit het idee van een 'leefkeuken' heb ik de trap ook vanuit de leefruimtes laten starten. hierdoor creer je kastenwand tot aan het plafond in de berging/wasplaats. Deze bergruimte zou nog uitgebreid kunnen worden door de trap met een bordes te laten starten en de berging dieper in de woning door te trekken. Als je de plafonds optrekt tot 2,8m dan geeft dat nog een groter ruimtegevoel.

Attachments

• plattegrond.png
    plattegrond.png
    126,2 KB · Views: 98
Laat het duidelijk zijn dat van zaterdag tot gisteren er nu al 5 wijzigingen zijn doorgegeven op het plan van de architect.
Ik weet het niet hoor, maar als ik een ontwerp maak dat van alle kanten rammelt en waarbij de opdrachtgever dit al gewijzigd op forum zet en als daar 24 uur later al 5 planteasers op komen...... ???

Enkele bedenkingen:
- Waarom willen er zoveel mensen zo'n dure autostaanplaats?! Die vierkante meters zijn verloren!
- een inkomhal zonder plaats voor jassen/schoenen?
- Altijd door de ganse woning lopen met de was (van boven langs de inkom, door de zithoek, langs de eettafel, door de keuken naar de wasplaats)?
- Wat ga je doen in dat hoekje achteraan naast het keukenaanrecht?

Een tip die wij zelf héél handig vonden tijdens de ontwerpfase:
Teken de looplijnen van een week uit op de plan. Neem de afgelopen week en teken van iedere bewoner/bezoeker uit hoe die de woning gebruikt heeft. Je staat op tot je gaat slapen. Doe dit voor verschillende soorten weken (werkweek, vakantieperiode, familiefeest, ..) Houdt die tekening ook goed bij, want zijn nuttig voor bv. lichtplan, meubilair te plaatsen, ...

Ik veronderstel dat je tuin boven het plan ligt. Dan zou het zonde zijn dat je links uitzicht op de tuin kleiner maakt door daar de berging te zetten.
Het plan Tornadinho met de groene keuken lijkt mij beter. Alhoewel ik graag doorgang heb van mijn keuken naar de berging. De inkom lijkt mij misschien ook een beetje krap. Er zou toch tenminste een kleine vestiaire moeten in kunnen.

Bedankt voor alle feedback, heb het intussen even laten bezinken. Dat plan met de groene keuken lijkt sterker op het voorstel van de architect. Maar dan wordt de rechterkant ook langer dan we willen bouwen (rechts willen we het op buitenmaat 10m houden). Als je dan links gaat inspringen, heb je een smalle doorgang naar de keuken waardoor ik de connectie met living mis. Tuin ligt inderdaad achteraan, dit is eveneens de zuidkant.

Het andere voorstel met de trap in de living is ook wel inspirerend om eens iets geheel anders te zien. Anderzijds, we wensen de trap echt wel liefst in de hal.

Het idee van de douche beneden willen we er ook echt in. In de afgelopen jaren te vaak moeten vaststellen dat een badkamer na operatie of incident niet toegankelijk was omdat deze op hoogte lag. We zouden deze badkamer dan ook eerst opdoen en de badkamer boven pas enkele jaren later als we terug wat gespaard hebben.

Ik heb zelf ook al vanalles geprobeerd maar de ideale tekening heb ik nog niet gevonden.

Last edited:
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief