Opdeling zekeringkasten

Lid geworden
16 jun 2024
Waarderingsscore
4
Punten
3
Hallo,

Ik heb vroeger een opleiding electriciteit gehad en probeer nu me in te lezen met de laatste veranderingen.

Bij de schoonzoon komt er een aansluitng in de woning, 3N400 32A. Aansluitkabel straat omwille van lengte EXVB 4x25mm². Aansluitkabel hoofverdeelbord XVB 4x10mm2.

Hoofverdeelbord in de woning plannen we op de kop de verschillende diff's 4P40A 30mA en één diff 4P 40A 300mA parallel te zetten, met max 8 kringen erachter verdeeld over de fase's. Cablering kast met VOBst 10mm² en adereindhulzen. Geen 3f verbruikers gepland momenteel (later ooit wp misschien of laadpaal wie weet)

Er komt nog een bijkomend verdeelbord in de aanpalende loods, hier komen stopcontacten, verlichting, een grondwaterpomp en omvormer zonnepanelen. Er is nog niet geweten hoeveel panelen dus willen nog alle kanten uit kunnen.

Achter de diff 4P 40A 300mA in het hoofdbord zouden vaste kringen komen zoals de oven, verder kan ik weinig bedenken wat er nog achter kan van vaste kringen. Ook achter deze diff 4P 40A 300mA in het hoofdbord via een zekering 4P 32A en kabel XVB 5G6mm² naar het verdeelbord loods komen (PV=300mA, mogelijks 3f, mogelijks hybride/batterij)

Moet er in verdeelbord loods terug een zekering om dit bord spanningsloos te kunnen zetten ? Moet er een extra diff 30mA in voor de gewone kringen stopcontacten en verlichting, enz ?

Is dit ok qua zwaarte om nog alle opties open te houden en ook naar de mogelijks gecombineerde stroom PV + verbuik toe ?
IMG_0977.jpeg

Sinds wanneer mag je zoveel diff’s parallel naast elkaar zetten op kop?

en ja, bord in loods moet kunnen uitgezet worden en heeft diff 30mA nodig

Hoofverdeelbord in de woning plannen we op de kop de verschillende diff's 4P40A 30mA en één diff 4P 40A 300mA parallel te zetten, met max 8 kringen erachter verdeeld over de fase's.
Waarom zou je dat doen? Het mag niet, is onveiliger, en minder praktisch werken. (ja er zijn uitzonderingen voor laadpalen maar laten we het topic relevant houden)

Doe maar gewoon, een 300mA en daarachter de verschillende 30mA's.

Zet op de kop een hoofdiff van 300mA Selectief.
Zet daaronder x aantal subdiffs van 30mA (of eventueel 100mA voor stroombanen waarvoor 30mA niet verplicht is).
Zo heb je totale selectiviteit.

Zet daaronder x aantal subdiffs van 30mA (of eventueel 100mA voor stroombanen waarvoor 30mA niet verplicht is).
Ja dat klinkt ook goed, heeft deze selectieve hoofddiff een bepaalde type naam aanduiding of hoe vind ik deze terug aub ? Thx

ff tussendoor, waarom zou dat niet mogen? je moet tenminste 1 diff op kop hebben van max 300mA.

Je mag zeer zeker met meerdere diffs op de kop werken, maar zoals je ook kan zien op het tweede schema in de foto die TS postte, de gevoelige diffs voor de stopcontacten, verlichting en enkele natte dingen moeten secundaire diffs zijn. Ze moeten dus achter een hoofddiff zitten. Die mag natuurlijk ook 30mA zijn, maar het mag ook meer.
Het lijkt een beetje over the top om telkens 2 diffs van 30 achter elkaar te zetten.

De betere beveiliging heeft ook niks te zien met de rest van de installatie die niet mee uitvalt als er 1 klapt. Maar gaat er over dat personen beter beveiligd zijn mocht er per ongeluk eentje niet klappen zodat die tweede alsnog overneemt.
Diff beschermt personen, niet de installatie. Automaat beschermt de installatie, niet personen. Het zijn twee heel verschillende dingen.

Sinds wanneer mag je zoveel diff’s parallel naast elkaar zetten op kop?

en ja, bord in loods moet kunnen uitgezet worden en heeft diff 30mA nodig
Bord loods kan uitgezet worden in hoofdbord. Er staat nergens in Arei dat secundair bord ook een hoofdautomaat of differentieel nodig heeft.

Ja dat klinkt ook goed, heeft deze selectieve hoofddiff een bepaalde type naam aanduiding of hoe vind ik deze terug aub ? Thx
In de korte omschrijving (bv op webshops) staat er dan meestal gewoon de term "selectief" bij. Of type S (wat normatief niet correct is, maar soit).
Ik zou altijd wel dubbelchecken; met de artikelnummer vd fabrikant de datasheet opzoeken en daarin nakijken.
Op de differentieel zelf staat meestal de hoofdletter S (al of niet in een kadertje) gedrukt.

Ik heb het eendraadschema uitgetekend, hoofdaansluiting 3f 32A, Diffs 63A en een 32A remautomaat naar de tweede zekeringkast met PV (hoeveel PV nog te beslissen).

Kunnen jullie eens een blik werpen of dit ok is en conform zo ? Thx
docv2.png

https://postimg.cc/mtsShZzP

Laatst bewerkt:
Ik heb het eendraadschema uitgetekend, hoofdaansluiting 3f 32A, Diffs 63A en een 32A remautomaat naar de tweede zekeringkast met PV (hoeveel PV nog te beslissen).

docv2.png

IS gewoon zekering naar 2de kast.
Rem-automaat is niet nodig. Want 16+32 is minder dan 63A van de diffs.
Maar je zou wel de diffs van 40A kunnen gebruiken. Dan moet je wel een rem zetten, maar die moet dan aan de 30mA diffs van kring B en C staan en aan de 30mA diff van de 2de kast.

docv2.png

IS gewoon zekering naar 2de kast.
Rem-automaat is niet nodig. Want 16+32 is minder dan 63A van de diffs.
Maar je zou wel de diffs van 40A kunnen gebruiken. Dan moet je wel een rem zetten, maar die moet dan aan de 30mA diffs van kring B en C staan en aan de 30mA diff van de 2de kast.
Thx! Ga de 63A diff's houden kosten 7€ meer bij arva dus een 4P remautomaat zou op hetzelfde ongeveer neerkomen

Ik lees nu wel dat volgens het arei de laadpaal nog een eigen exclusieve type A 30mA diff in de kast nodig heeft. (de laadpaal vermeld enkel dat hij over een dc lekstroombeveiliging beschikt). Klopt dit ?

En mag er achter de hoofddifferentieel meer dan 8 kringen ? (heb nl nu al 3 secundaire diffs en 6 zekeringen)

Een diff vormt toch geen kring? Een kring begint achter een automaat. Dus dan heb je nu 6 kringen achter je hoofddiff.

Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Terug
Bovenaan