Bouwinfo-tip:
Vragen over (ver)bouwen? Vraag hier je bouwgids aan

Opbouwhoogte vloer verdieping

MrPilops

Zeer Actief lid
Lid geworden
18 nov 2021
Waarderingsscore
130
Punten
43
Hallo

Wij hebben een grote leefruimte ingetekend in onze nieuwbouw, wat uiteraard betekent dat er een grote overspanning moet worden opgevangen. Ik heb reeds met mijn stabiliteitsingenieur samengezeten en deze heeft mij 2 mogelijke opties voorgeschoteld.

Optie 1 is de bijlage waar er in het groen een grote stalen ligger geplaatst wordt en de welfsels/predallen daar in komen te liggen. Dit zou (volgens een schatting) een HEB40 of iets in die aard worden, een flinke jaap dus. Ik heb in bijlagen ook de lijnlasten (de muren op het verdiep) ingetekend in de gele snipperlijnen ter informatie. Dit zijn dus de muren op het verdiep. Huidige staalprijzen voor een HEB40 van een 7,6m + zaagsneden is +/- 1600 euro volgens een offerte van 2025 van een collega, dus misschien nu nog wel iets meer in 2026.

Optie 2 worden geen stalen liggers geplaatst maar predallen met een overspanning van 8m en extra bijlegwapening en dikkere stortlaag. Ruwe schatting van de ingenieur zou dek dus een +/- 32cm worden.

Ik heb aantal kuub beton voor 10cm extra op het dek berekend en dit is qua kostprijs hetzelfde als de stalen ligger, dit krijgt dus zeker mijn voorkeur dan een stalen ligger aangezien deze problematisch wordt ivm vloeropbouw verdiep. Indien deze legger niet langs onder uit het plafond komt zal dit een 40cm + ventilatiebuis 63mm en dan nog opbouw voor vvw betekenen waardoor de vloeropbouw wel heel hoog wordt van het verdiep en mijn trap dan erg stijl wordt.

Er wordt op het verdiep ook vvw voorzien en architect had 8cm PUR + 7cm chappe voorzien + 1cm afwerking (vinyl) = 18cm vloeropbouw voorzien. Mijn trap komt met de huidige setup (3m 0peil-plafond) + 50cm totale vloeropbouw (32cm predallen + stortlaag en de 18cm afwerking) net nog uit, dus 24cm aantrede en 19,4cm optrede. Met de stalen ligger zie ik dit niet goed komen want dan wordt die opbouw nog hoger.

Wat zouden jullie zelf doen in mijn situatie? Ook de stalen liggers weglaten en voor dikker dek gaan? Kan ik nog op die 50cm vloeropbouw winnen door minder PUR (bijvoorbeeld 7cm iets dikker dan ventilatiebuis) en ander type chappe waardoor er niet minimaal 7cm nodig is? Is PUR op een verdiep in een goed geïsoleerd huis nog wel gangbaar want ik lees ook veel op het forum hier dat mensen bewust geen isolatielaag in de vloer van het verdiep hebben geplaatst. Tevens zou huidige setup betekenen dat mijn plafondhoogte op verdiep 2,4m bedraagt, indien vloeropbouw met ligger nog hoger wordt moet ik daar dus ook nog op inleveren wat mijns inziens wel krap wordt. Huidige maximale kroonlijsthoogte is reeds gebruik van gemaakt volgens verkavelingsvoorschriften.

Gr

Bijlagen

• vloeropbouw.png
    vloeropbouw.png
    1,1 MB · Weergaven: 27
  • optie2.png
    optie2.png
    1,1 MB · Weergaven: 27
  • optie1.png
    optie1.png
    1,1 MB · Weergaven: 26
Die PUR op het verdiep verbaast me ook een beetje, want ik dacht dat je net tussen verwarmde ruimtes niet diende te isoleren. Vermoed dat dat deels dient om te vermijden dat er teveel warmte van de VVW verloren gaat aan de draagconstructie.

ik heb op de predalllen 15cm beton, dan 5 cm isolatie chape om de ventilatie buizen en andere technieken al wat uit te vullen( ventilatie zijn duco witte buizen van 63 of 68mm) en op die ventilatiechape ligt nog eens 6cm gewone chape, de chapper wou dat er 5 cm boven de buizen kwam. isolerende chape heb ik zelf gelegd, alleen maar om wat gewicht te besparen. deze opbouw lukte omdat ik geen vvw boven heb, totaal nutteloos. Geef dat geld aan airco, kan je lekker sturen wat je wil in de kamer.

7cm PUR en 7 chappe + 1 afwerking zou volgens architect voldoende zijn. We gaan wel sowieso vvw plaatsen op het verdiep en voorzien wel de buizen voor airco's maar dat zal pas verwezenlijkt worden indien blijkt dat we het niet voldoende koel kunnen houden met de screens en vloerkoeling. Eerder dus als backup. Niemand hier die ook gewerkt heeft met lange predallen en dikke stortlaag ipv metalen liggers?

7cm PUR en 7 chappe + 1 afwerking zou volgens architect voldoende zijn. We gaan wel sowieso vvw plaatsen op het verdiep en voorzien wel de buizen voor airco's maar dat zal pas verwezenlijkt worden indien blijkt dat we het niet voldoende koel kunnen houden met de screens en vloerkoeling. Eerder dus als backup. Niemand hier die ook gewerkt heeft met lange predallen en dikke stortlaag ipv metalen liggers?
steek dat geld van die vvw en die pur boven in je aircos

Om op je vraag te antwoorden: ik zou altijd voor beton gaan. Materiaal soorten tot een minimum beperken beperkt ook het aantal scheuren.

steek dat geld van die vvw en die pur boven in je aircos
De vrouw is niet zo fan van aircos want het trekt in hare nek, ook als je aangeeft dat dit niet hetzelfde tocht als een airco op kantoor van het werk...
Oja en vergeet "diejen lelijken bak in onze slaapkamer da trekt op geen orgel" niet...
Om op je vraag te antwoorden: ik zou altijd voor beton gaan. Materiaal soorten tot een minimum beperken beperkt ook het aantal sc
Dat was dus ook mijn insteek

Die PUR op het verdiep verbaast me ook een beetje, want ik dacht dat je net tussen verwarmde ruimtes niet diende te isoleren. Vermoed dat dat deels dient om te vermijden dat er teveel warmte van de VVW verloren gaat aan de draagconstructie.
klopt,
maar meestal gekozen om vloerverwarming vast te prikken
het alternatief kost ook veel en meest chauffageisten vinden dat niet leuk, (wapeningsnet en binddraadjes)

De vrouw is niet zo fan van aircos want het trekt in hare nek, ook als je aangeeft dat dit niet hetzelfde tocht als een airco op kantoor van het werk...
Oja en vergeet "diejen lelijken bak in onze slaapkamer da trekt op geen orgel" niet...
Airco met kanalisatie (zoals die in de huizen van de US).

• Leuk
Waarderingen: DDVL
Gezien er lijnlasten zijn ga ik ervan uit dat er muren aanwezig zijn. Kan je geen omgekeerde betonbalken inwerken om de betonplaat stijver te krijgen of zijn er te veel openingen waardoor betonbalk niet kan doorlopen?

Gezien er lijnlasten zijn ga ik ervan uit dat er muren aanwezig zijn. Kan je geen omgekeerde betonbalken inwerken om de betonplaat stijver te krijgen of zijn er te veel openingen waardoor betonbalk niet kan doorlopen?
Helaas niet mogelijk ivm deurposten.

EVentueel voorgespannen predallen als je dikte wilt reduceren... maar is volgens mij wel kostelijker.

EVentueel voorgespannen predallen als je dikte wilt reduceren... maar is volgens mij wel kostelijker.
Lopen die niet een beetje bol op zo een lange overspanning? Dan zou de stucadoor redelijk dik moeten opzetten op het plafond of ben ik mis? Gaat dat dan niet meer werken op het stucwerk?

Lopen die niet een beetje bol op zo een lange overspanning? Dan zou de stucadoor redelijk dik moeten opzetten op het plafond of ben ik mis? Gaat dat dan niet meer werken op het stucwerk?
Ja die liggen bol maar als deze belast worden komen ze recht liggen.

Ik heb een huis waar er 7,5m overspanning zijn, dat is allemaal met voorgespannen welfsels gemaakt, er komt geen poutrel aan te pas. Ook daar staan muren op de welfsels.

Mijn eigen huis is alles met predallen gemaakt, wegens overkragingen en andere gekke dingen.

Als ik jou tekening zie, zijn er geen gekke dingen te zien. Is het gewoon vol leggen met welfsels en klaar. Misschien je stabi een beetje challegen.

Ja die liggen bol maar als deze belast worden komen ze recht liggen.

Ik heb een huis waar er 7,5m overspanning zijn, dat is allemaal met voorgespannen welfsels gemaakt, er komt geen poutrel aan te pas. Ook daar staan muren op de welfsels.

Mijn eigen huis is alles met predallen gemaakt, wegens overkragingen en andere gekke dingen.

Als ik jou tekening zie, zijn er geen gekke dingen te zien. Is het gewoon vol leggen met welfsels en klaar. Misschien je stabi een beetje challegen.
Dat klinkt al positief! Vorige bouw had ik een stabiliteitsingenieur die rekening gehouden had dat er een gevechtshelicopter op mijn zadeldak moest landen, dus dit keer heb ik er verschillende een offerte laten maken en dan inhoudelijk wat meer details opgevraagd. Bleven uiteindelijk 2 ingenieurs over die een degelijke prijs hadden en niet pas in detail wouden treden na ondertekenen offerte. Uiteindelijk dan maar voor die gegaan wat het nu enkel nog in bijberoep doet aangezien deze gepensioneerd is, toevallig diegene wat mijn buurman nu gebruikt tijdens zijn bouw. Daar de plannen opgevraagd en vond dat er geen gekke dingen te zien waren. Ik had bij deze dus wel het idee dat hij niet meer wilt intekenen dan nodig. Maarja je gaat nooit zelf kunnen beslissen of het overgedimensioneerd is, tenzij je samenwerkt met die ingenieur waar ik vorige keer mee heb samengewerkt dan is het vrij snel duidelijk dat deze zijn risico met 400% afdekt.

voorgespannen welfsels bedoel je?
Neen voorgespannen predallen bestaan ook. Net zoals voorgespannen welfsels hebben deze door voorspanning een opbolling. Bij belasten gaat meeste opbolling wel weg...

voorgespannen welfsels bedoel je?
Neen voorgespannen predallen bestaan ook. Net zoals voorgespannen welfsels hebben deze door voorspanning een opbolling. Bij belasten gaat meeste opbolling wel weg...
Ga het eens aankaarten bij de stabi en zien wat zijn input hieromtrent is. Kostprijs is voor mij iets minder van belang want het is enkel de leefruimte waar er een iets "moeilijkere" situatie is.

Terug
Bovenaan