• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Opbouw terras voor keramische tegels

Lid geworden
8 mrt 2011
Berichten
10
Waarderingsscore
0
Punten
0
Hallo,

Ik ga 65 m² vorstbestendige keramische tegels van 1 cm dikte in wildverband verlijmen met flexlijm, deels onder een vrijstaande poolhouse en deels erbuiten. 
De poolhouse staat al op 10 betonnen zuilen van 50 x 50 cm, er komt geen zware belasting op de vloer.
Ik heb een chapist laten komen en die zegt, 15 cm uitgraven, PE-folie leggen en daarop 15 cm chape met netten erin en hier en daar een uitzettingsvoeg. 
Nu vraag ik me af:
- Is die folie nodig voor buiten? 
- Houdt die opstijgend water tegen?
- Of zal die juist eventueel  doorsijpelend water niet laten wegvloeien?
- Is het een goed idee om in plaats van folie een drainagemat met vlies op de volle grond te leggen om eventeel doorsijpelend water op te vangen en af te voeren?
- Bestaat dit in een systeem dat niet op een afvoer moet aangesloten zijn? 
Ik zou dit gewoon op het zand leggen zodat het water kan absorberen. 

Heeft dit nut of is dit overbodig?
Alvast bedankt voor jullie reacties
 

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Berichten
21.935
Waarderingsscore
6.588
Punten
113
Werkwijze voorgesteld door 'chapist' is voor betegeling BINNEN  !!!

Met deze werkwijze voor buiten voldoet dit niet volgens de regels van vakmanschap.

Zoek een verhardingsman.

Folie nooit onder je chape, vriest allemaal kapot

Netten, is voor niets nodig, betonnetten in de chape of stabilisé zorgen voor roestvlekken op je tegels

chapenetten kunnen , maar is enkel van toepassing bij zeer specifieke problemen.

Werkwijze voor volkeramische tegels.

opmerking: hoe groter de tegel, hoe meer de noodzaak om te werken met ontkoppelingsmatten !!!

ondergrond: eventueel uitkofferen en aandrillen met gebroken betonpuin.

Gewapende chappe  versterkt met vezels, niet met netten!

lijming van drainmat over gans de oppervlakte

lijming van ontkoppelingsmat

lijming van de tegels

invoegen.

>Door het noodzakelijk gebruik van een drainmat, moet je er dus ook voor zorgen dat deze drainmatten hun water kunnen afgeven BUITEN het werkvlak en dient dit te worden afgevoerd.

> drainmatten leggen op de bodem is onzin.

Als je hangwater door de chape tegels en de chappe geraakt tot de ondergrond, dan hebben die drainmatten op die plaats geen enkele zin. Zit je echter met een waterzieke grond dan zal je de ondergrond moeten voorzien met drainagebuizen ( en aflopen) en daar dan gebroken betonpuin voor de drainage van het cunnet.

O en vorstbestendige tegels .... sorry daar moet ik mee lachen, want zelfs de meest vorstbestendige tegel vriest los als de fundering slecht is. Zoals de werkmethode die jij en je chapeman willen uitvoeren.
 
Lid geworden
8 mrt 2011
Berichten
10
Waarderingsscore
0
Punten
0
Bedankt al voor Uw reactie, dan zal ik me eens verder informeren over die ontkoppelings en drain matten.   Ik dacht al dat er toch iets niet volledig klopte.
 
Lid geworden
13 mrt 2006
Berichten
5.341
Waarderingsscore
18
Punten
0
Opbouw voor een open terras, een overdekt terras, een pergola .... en waar er later geen veranda of een andere gesloten ruimte  zal geplaatst worden. 

De ondergrond dient draagkrachtig te zijn (vermijden van barsten in de verdere opbouw)  en drainerend. (water doorlaten naar de ondergrond zodat de opbouw niet kan opvriezen).  20 tot 30cm gebroken betonpuin - maximaal 10cm gewapende chape - de tegels op de chape verlijmen. 

Een drainage mat op de chape wordt geplaatst bij ondergronden die zelf onvoldoende drainerend zijn - die mat dient haar water ook ergens te kunnen afgeven aan een drainerende geul of goot of een verticale double drain mat tussen het terras en de boordstenen. Op een niet drainerende ondergrond wordt op de chape de waterdichte kerdi mat gelijmd en daarop de ditra drain 4 mat. 

Op de site van fabrikant  schlueter.be  vind je alle informatie over het gebruik van de soorten matten. 

jp
 

Tibs

Lid
Lid geworden
6 sep 2006
Berichten
667
Waarderingsscore
22
Punten
18
Waarom mag hiervoor geen stabilisee gebruikt worden?

Wij leggen onze tegel binnen ook door naar buiten. Al is deze voor buiten dan wel 20mm dik in plaats van 10mm.

Hiervoor hebben wij ook aangetrild puin, 20-25 cm stabilisee en daarop de tegels verlijmen.

Of is dit zo fout?
 
Lid geworden
13 mrt 2006
Berichten
5.341
Waarderingsscore
18
Punten
0
Stabilisé bevat te weinig cement en de toplaag is te zanderig om daarop te kunnen lijmen.  Daarop kan wel een mortelspecie aangebracht worden, maar omdat keramische tegels zo goed als waterdicht zijn wordt gevraagd die tegels te lijmen, omdat bij de aanmaak van tegellijm veel minder water wordt gebruikt en er geen film water achterblijft tussen de tegellijm en de keramische tegel.  

jp
 
Lid geworden
8 mrt 2011
Berichten
10
Waarderingsscore
0
Punten
0
Dus als ik het goed begrijp, vloerder jp, als mijn ondergrond waterdoorlatend is en mijn chape ongeveer 1.5 % afwatert, dan moet ik geen drainagematten plaatsen ?  En zeker geen plastic folie eronder.  

Dan toch nog 1 vraagje : mijn eiken constructie is als volgt gezet : beton gegoten van 50x50x 1m diep. Daarop een arduinen blok met een bekisting ingegoten in krimpvrij beton. (zie foto)  Ik veronderstel dat de chape niet direct in contact mag komen met deze beton.   Is het voldoende op een isolatieplaatje van 2 cm op de bovenkant van de beton en de krimpvrije beton te lijmen  en dan randisolatie rond de arduin ?

bedankt voor jullie tips en advies.

foto_1.jpg


 
 

Bijlagen

  • foto.JPG
    foto.JPG
    400,3 KB · Weergaven: 9

Enk

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
23 mrt 2011
Berichten
9.421
Waarderingsscore
405
Punten
83
Ik pik ff in als ik mag ook naar aanleiding van mijn vraag hier:


Als ik reactie van JP en Luk hier goed begrijp is het mogelijk om op het gebroken betonpuin (aangedrild) rechtstreeks te chappen (vezelgewapend en max 10cm dik), zonder tussenliggende laag stabilisé, vervolgens een ontkoppelingsmat te verlijmen over gans de oppervlakte, en daarop de keramische tegel (60x60) te verlijmen (dubbel).

Ik ga ervoor zorgen dat mijn 'vloervlakken' niet groter zijn dan een 16m² adhv uitzetprofielen in de chappe en doorlopende elastische voeg.

Drainage mat is in onze context niet nodig naar mijn gevoel, de grond is op die plek voldoende 'absorberend' onder het betonpuin (grotendeels aangevuld + gedrild met geel zand).

Indien ja, dan ben ik een blij man :)
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Lid geworden
13 mrt 2006
Berichten
5.341
Waarderingsscore
18
Punten
0
lemmensi : ik begrijp niet goed waarom je de natuursteen in de ondergrond wil "begraven".  
 
Lid geworden
13 mrt 2006
Berichten
5.341
Waarderingsscore
18
Punten
0
enk : ja, die opbouw is okee. 

De chape wordt gewapend met galva netten 50/50/2 - kunststofvezels als extra zijn beter, maar niet noodzakelijk.  Wapening met chemische additieven zijn evengoed als de galva netten.  

Een ontkoppeling is een goede voorzorg, vooral bij donkerkleurige keramische tegels.

Een drainage mat op een drainerende ondergrond is overbodig - wil je die toch, dan dien je ervoor te zorgen dat de mat het condens en water kwijt kan aan de randen van het terras.  Zoniet, dan wordt de drainage afgesloten en vriest alles op.    

jp
 

Enk

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
23 mrt 2011
Berichten
9.421
Waarderingsscore
405
Punten
83
Oorspronkelijk bericht geplaatst door vloerder jp

enk : ja, die opbouw is okee. 

De chape wordt gewapend met galva netten 50/50/2 - kunststofvezels als extra zijn beter, maar niet noodzakelijk.  Wapening met chemische additieven zijn evengoed als de galva netten.  

Een ontkoppeling is een goede voorzorg, vooral bij donkerkleurige keramische tegels.

Een drainage mat op een drainerende ondergrond is overbodig - wil je die toch, dan dien je ervoor te zorgen dat de mat het condens en water kwijt kan aan de randen van het terras.  Zoniet, dan wordt de drainage afgesloten en vriest alles op.    

jp

Thx JP.

Ik snap het verband echter niet tussen donkerkleurige tegels en de ontkoppelingsmat. Heeft dit te maken met hoger oplopende temperatuur wanneer de zon invalt op het terras? In dat geval ga ik ze zeker plaatsen, better safe than sorry. Is een imitatie blauwsteen tegel weliswaar naar de lichtere kant (eerder grijs-blauw dan zwart-blauw) maar terras ligt wel vol op het zuiden.

 
 
Lid geworden
8 mrt 2011
Berichten
10
Waarderingsscore
0
Punten
0
vloerder jp,   de chape komt tot 4 cm boven de krimpvrije beton, er steekt dan nog 15 cm arduin boven de chape uit.   Ik ga volgende week alles rondom  uitgraven.  Ik vroeg me alleen af met welk materiaal ik best de beton en de daarop liggende krimpvrije beton kan ontkoppelen van de chape ?  Dit zou anders scheuren kunnen geven had ik eens gehoord.

bedankt voor de raad

 
 

Enk

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
23 mrt 2011
Berichten
9.421
Waarderingsscore
405
Punten
83
Enk zei:
Thx JP.

Ik snap het verband echter niet tussen donkerkleurige tegels en de ontkoppelingsmat. Heeft dit te maken met hoger oplopende temperatuur wanneer de zon invalt op het terras? In dat geval ga ik ze zeker plaatsen, better safe than sorry. Is een imitatie blauwsteen tegel weliswaar naar de lichtere kant (eerder grijs-blauw dan zwart-blauw) maar terras ligt wel vol op het zuiden.

 

ff mijn eigen quoten en bumpen :)

Eén van dees komen ze de chape plaatsen zodoende dat het terras erin ligt tegen de communie :)

Ben bij tegelboer geweest voor dikte te kennen van zo'n een ontkoppelingsmat kwestie dat ik de chapedikte er kan laten voor aanpassen.

Eerste mat die ze mij voorstelden en waar ze bij hoog en bij laag bij zweerden was slechts een 3mm dik 'En tegelijk waterdicht membraan'. ikke: Euh.... wat is dan het nut van een drainerende ondergrond? Zij: Ge moet zien dat uw terras goed kan afwateren. ikke: en wat dan als er eens een voegje barst? Zij: Ge moet voegen met silicone, dat barst niet. ikke: Neen, maar dat blijft toch ook niet 'oneindig' ongeschonden.

Enfin in hunne catalogus gaan kijken en daar kwamen we volgende tegen:

http://www.blanke-systems.de/nl/de-producten-voor-de-tegelzetter/produkten/balkon-en-terrasprofielen/blanke-ultra-drain

Ontkoppeling en drainage in 1 doek. Mij lijkt het geschikt, en de tegelwinkel zag het ook wel zitten, maar afgaand op de eerdere conversatie kom ik toch ff hier polsen. 't is wel een stuk dikker 6.3mm.

Mag ik die mat trouwens met gewone (flex) tegellijm (en hoe dik reken ik hier de lijmlaag?) bevestigen?

En dan daarop tegelen met opnieuw flex tegellijm?

Merci voor de info!
 
Lid geworden
13 mrt 2006
Berichten
5.341
Waarderingsscore
18
Punten
0
Met de producten van Blanke heb ik geen ervaring - ook geen opleiding daarvan gevolgd.  In de technische fiche staat vermeld dat deze mat op een waterdichte ondergrond dient geplaatst te worden, omdat het een drainerende mat is.  Op een drainerende opbouw is geen drainerende mat nodig.  Een ontkoppelingsmat is nuttig bij tegels van grotere formaten en donkere kleuren en bij plaatsing met niet doorlopende voegen.  Vermoedelijk heeft de tegelwinkel daarom de 3.0mm ontkoppelingsmat van Schlüter voorgesteld.  De opleiding in de fabriek van Schlüter  in Duitsland heb ik gevolgd.  Blanke en Schlüter zijn jeugdvrienden uit Iserlohn.  Blanke was een metaalbewerker en Schlüter was een vloerder.  De ontkoppelingsmat Ditra van Schlüter plaats ik - volgens de adviezen van Schlüter -  met de vloeibedlijm Ditra Kerdi FBM van Ardex met een vierkant vertande lijmkam van 3mm in een  hoek van 45° = een lijmdikte van 1mm na het vlakrollen met een verzwaarde wel van Raimundi.  De open vakjes van die mat worden eerst opgevuld met tegellijm en daarop worden dan de lijmrillen van de tegellijm getrokken.  De omtrekken van die vakjes zijn hol en dienen om de spanningen op te vangen tussen de chappe en de terrasvloer.  Voor de plaatsing van de terrastegels wordt een vorstvrije tegellijm klasse C2(T)E S1 gebruikt.  Voor de voegen een industrieel voegsel klasse CG2W Ar.  Bij snelhardend voegsel  de termijnen van opkuis en nabevochtiging respecteren :  te vroeg = ingevallen voegen - te laat : hardnekkige cementsluier, zeker op een terras.  

jp  
 

Enk

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
23 mrt 2011
Berichten
9.421
Waarderingsscore
405
Punten
83
vloerder jp zei:
Met de producten van Blanke heb ik geen ervaring - ook geen opleiding daarvan gevolgd.  In de technische fiche staat vermeld dat deze mat op een waterdichte ondergrond dient geplaatst te worden, omdat het een drainerende mat is.  Op een drainerende opbouw is geen drainerende mat nodig.  Een ontkoppelingsmat is nuttig bij tegels van grotere formaten en donkere kleuren en bij plaatsing met niet doorlopende voegen.

Sorry dat ik hier even op terug kom. Mijn terras ligt pal zuid. Volkeramische tegels 60x60. Imitatie blauwe steen. Op voorgaande berichten in dit topic afgaand heb ik een drainerende ondergrond in betonpuin voorzien waar nu gaat op gechapt worden (een 6-tal cm dik vezel en netwapening)

De drainerende ondergrond is aangeraden om ervoor te zorgen dat er geen water onder de tegels kan blijven staan en zo opvriezen te vermijden, anders had ik evengoed een beton kunnen gieten.
Op een drainerende opbouw is geen drainerende mat nodig

Dat snap ik dus niet. Waarom er ineens een ontkoppelingsmat zou moeten onder de tegels komen die water niet doorlaat? Het is toch de bedoeling dat uw water kan draineren door de mat naar de ondergrond? Wat is anders het nut van uw drainerende ondergrond/opbouw?

I'm puzzled
unknw.gif


 
 

Enk

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
23 mrt 2011
Berichten
9.421
Waarderingsscore
405
Punten
83
Ze komen donderdag chappen... ik zou graag geweten hebben met wat ik nu moet rekening houden. 6.3mm (drainerend) of 3mm (waterdicht) of 0mm (geen mat)

Geloof niet dat hier niemand is die het hoe of wat logisch kan uitleggen?

Of stel ik teveel lastige vragen :) ?
 
Lid geworden
13 mrt 2006
Berichten
5.341
Waarderingsscore
18
Punten
0
Onder een keramische tegel 60/60 met doorlopende voegen plaats ik een ontkoppelingsmat als die tegel tot bijna zwart van kleur is.  Omdat een dergelijk kleur geweldig opwarmt, wordt dat op een terras vermeden.. Is er een risico op loskomen van de tegels, dan wordt er een ontkoppelingsmat geplaatst.  Is er een risico op opvriezen van de tegels wordt een draiinage mat geplaatst, soms in combinatie met een waterdichte mat errond, naargelang de opbouw van de ondergrond. 

jp
 

Enk

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
23 mrt 2011
Berichten
9.421
Waarderingsscore
405
Punten
83
Merci JP :)

Ik ga het dan verder aanpakken zoals ik het in mijn gedacht had. Chappe van een 6 à 7 cm dik met de nodige uitzetvoegen rechtstreeks op gedrild betonpuin. Daar dan de drainage/ontkoppelingsmat over. Vervolgens de keramische tegels van 60x60.

Water dat door een eventuele barst in de voegen toch doordringt kan verder draineren naar de ondergrond. Tegels kunnen 'vrij' uitzetten/krimpen dmv de ontkoppelingsfunctie van de mat.

Moet in orde komen :)
 
Lid geworden
14 apr 2020
Berichten
4
Waarderingsscore
0
Punten
0
Nadat we onze binnentegels al hebben gelegd naar de kunst van Vloerder JP, willen we ook ons terras buiten doen, maar geraken we maar niet wijs uit alle opinies op de sociale fora.

De situatie is de volgende:

- 5-10 cm steenpuin

- 20 cm chape (met 250 kg cement/m³, vezelversterkt), helling van iets meer dan 1 cm/m

We gaan keramische tegels lijmen van 60*60 cm. Onze vraag is nu of we iets moeten voorzien van drainagemat en/of ontkoppelingsmat. Wat is jullie mening hierover?

Alvast bedankt
 

Enk

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
23 mrt 2011
Berichten
9.421
Waarderingsscore
405
Punten
83
Evelyn De Meyer zei:
Nadat we onze binnentegels al hebben gelegd naar de kunst van Vloerder JP, willen we ook ons terras buiten doen, maar geraken we maar niet wijs uit alle opinies op de sociale fora.

De situatie is de volgende:

- 5-10 cm steenpuin

- 20 cm chape (met 250 kg cement/m³, vezelversterkt), helling van iets meer dan 1 cm/m

We gaan keramische tegels lijmen van 60*60 cm. Onze vraag is nu of we iets moeten voorzien van drainagemat en/of ontkoppelingsmat. Wat is jullie mening hierover?

Alvast bedankt

20 cm chape is teveel. Dan is uwe ondergrond niet waterdoorlatend genoeg.

Vul eerst verder aan met betonpuin en/of stabilisé. Dan uwe chape. Dan uw drainage + ontkoppelingsmat. Ik heb de matten van Blanco gebruikt (die kosten wel een arm en een been)

Tegels dubbel verlijmen.

Drainage dient om geen waterophopingen te krijgen onder uw tegels.

Ontkoppeling om grote temperatuursverschillen tussen oppervlaktes en lagen op te vangen. bvb vlakke zon op uw terras met een deel onder de parasol.
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan