Opbouw terras op betonplaat + herstelling scheimuur

• Tags beton DIY riolering vloeropbouw
  • Lid geworden
    10 jul 2020
    Waarderingsscore
    2
    Punten
    3
    Goedemorgen,

na de voorbije maanden hier verschillende topics te lezen en de vraag bij een aantal aannemers en medeverbouwers te leggen ben ik nog steeds niet tot een duidelijk antwoord gekomen voor onze situatie. Bij deze dus in de hoop dat hier iemand een wat duidelijker beeld kan geven.

Tussen onze woning en de tuin ligt een verhard stuk (betonplaat) van +-20m² waar de regenwaterput onder geïnstalleerd is. Hier lagen vroeger betondals van 5cm op, naar wat we konden zien vol in mortel. Nu we binnen (voorlopig) klaar zijn zou ik graag deze zomer dit stuk terug wat opfrissen.
    De plaat watert af naar het gras toe en er blijft enkel wat water liggen in de oneffenheden die erin zitten (zie bv. aangeduide punten op de overzichtsfoto). De hoogte tussen de gevelsteen/onderste trede trap en de plaat bedraagt 12cm (en deze lijn op zich ligt nog eens een 2tal cm onder de vloerpas binnen).
    We hebben onlangs een lot terrazzo (beton)tegels op de kop kunnen tikken van 30x30x2,7cm die we hier willen plaatsen.
    Daarnaast heeft de scheimuur het over de jaren al wat te verduren gekregen en zou ik deze willen herstellen en terug gelijk maken.

De vraag is nu natuurlijk, hoe begin ik hieraan en vooral met welk materiaal, gezien ik hiervoor al alle mogelijk combinaties heb gelezen.
    Eerst de scheimuur terug "opvullen" en dan het terras of andersom? Deze muur zou ik willen afwerken met een soort kalei/pleister. kan ik deze ter herstelling/gelijkmaking dan gewoon opsmeren met iets (diepste punten zijn +-3cm)?
    De oneffenheden in de betonplaat eerst opvullen zodat deze egaal is (putzuna heb ik hiervoor al een aantal keer zien voorbij komen?)?
    Welke opbouw/materiaal onder de tegels en dien ik iets tegen de gevel te plaatsen (folie, mat, ...)?

Advies is meer dan welkom gezien ik ondertussen door de bomen het bos niet meer zie.

2 bonusvragen:

1) Er is ruimte achter de betonplaat voorzien om een afvoergoot te plaatsen die naar de riolering gaat (extra leiding voor gescheiden afvoer is daar ook al voorzien). Is dit aan te raden (zodat bij hevige buien en verzadiging van de grond alles weg kan) of juist niet (zodat bij regenbuien het water de grond in kan lopen?

2) Volgende methode zie ik recent ook regelmatig passeren, iemand hier ervaring mee? Gelet op de bereikbaarheid van het terras (kelderniveau door de achterdeur) en beschikbare handen hier lijkt dit makkelijk.

Alvast bedankt om hier mee jullie licht op te laten schijnen.
    Als ik informatie vergeten ben, laat het gerust weten.

Groeten,

Bijlagen

• IMG_20210611_100415.jpg
      IMG_20210611_100415.jpg
      594,4 KB · Weergaven: 47
    • Herstelling-scheimuur-1.jpg
      Herstelling-scheimuur-1.jpg
      361,4 KB · Weergaven: 12
    • Herstelling-scheimuur-2.jpg
      Herstelling-scheimuur-2.jpg
      394,9 KB · Weergaven: 11
    • Herstelling-scheimuur-3.jpg
      Herstelling-scheimuur-3.jpg
      400,2 KB · Weergaven: 12
    • Herstelling-scheimuur-4.jpg
      Herstelling-scheimuur-4.jpg
      357,6 KB · Weergaven: 11
    • Herstelling-scheimuur-5.jpg
      Herstelling-scheimuur-5.jpg
      347,3 KB · Weergaven: 11
    • IMG_20210713_083514.jpg
      IMG_20210713_083514.jpg
      376 KB · Weergaven: 12
    • terras op betonplaat.jpg
      terras op betonplaat.jpg
      348 KB · Weergaven: 13
    Nu gene tijd om hier dieper op in te gaan.
    Maar sowieso maak je eerst je muur in orde. Je wil echt niet kliederen op een pas gelegd terras.
    Maar voor je die muur in orde maakt zoek je zwel in de tuinmuren als in de gevels naar een waterkering .
    In het huis zal die precies wel te vinden zijn.
    Maar in die tuinmuur die hersteld moet worden ???
    vrees ik ervoor

Maar voor je die muur in orde maakt zoek je zwel in de tuinmuren als in de gevels naar een waterkering .
    vrees ik ervoor

Binnen hebben we deze in de meeste muren (soms door heel goed te moeten kijken) gevonden en zit deze net 1 à 2 cm boven de vloerafwerking (polybeton, geen plinten wegens kelderverdieping).
    Op de buitenmuur zal deze dus achter de gevelsteen zitten.

In de tuinmuur is er inderdaad niets zichtbaar aan geen van beide kanten. Eerder heb ik de dekstenen bovenop wel hersteld en daaronder waren wel restanten zwart "papier" te zien (het is dus niet per se dat er volledig zonder kering gebouwd is). Zou het nuttig zijn om in de tuinmuren dit te voorzien d.m.v. bijvoorbeeld gelinjectie?

@lukanar , moest je alsnog binnenkort tijd vinden om er effectief dieper op in te gaan, uw advies is zeker welkom.

vrees ik ervoor

Binnen hebben we deze in de meeste muren (soms door heel goed te moeten kijken) gevonden en zit deze net 1 à 2 cm boven de vloerafwerking (polybeton, geen plinten wegens kelderverdieping).
    Op de buitenmuur zal deze dus achter de gevelsteen zitten.
    Nee je moet deze ZEKER vinden in de buitensteen !!!
    Je muur is waarschijnlijk opgebouwd met een buitensteen ( buitenblad in het jargon, spouw en dan de binnenstenen ( binnenblad)
    Die in de woning is de aanwijzing dat er een zit, maar tis degene die buitenzit die van belang is .
    Buiten ga je bij graafwerken een eerste waterkering vinden die de fundering bovenaan afsluit tegen optrekkend vocht. Op deze fundering komt deels je vloerplaat te liggen en op het resterende deel de buitenstenen - blad. Vergeet even de opbouw van binnenstenen .
    Maar in het buitenblad gaat je enkele rijen steen boven de fundering terug opnieuw die waterkering vinden. Deze verzorgt de maximale hoogte van je grondslag of je verharding. Hier kan en mag je niet boven gaan met een verharding of met grond of met de zandbak .

De waterkering vind je dus in de horizontale voeg tussen 2 stenen .
    In de woning vermoed ik dat deze in de voeg steekt juist onder de verticaal gemetste steen.
    In de tuinmuur.... zal je er geen vinden vrees ik.
    In de tuinmuur is er inderdaad niets zichtbaar aan geen van beide kanten. Eerder heb ik de dekstenen bovenop wel hersteld en daaronder waren wel restanten zwart "papier" te zien (het is dus niet per se dat er volledig zonder kering gebouwd is). Zou het nuttig zijn om in de tuinmuren dit te voorzien d.m.v. bijvoorbeeld gelinjectie?

@lukanar , moest je alsnog binnenkort tijd vinden om er effectief dieper op in te gaan, uw advies is zeker welkom.
    Een waterkering onder een deksteen helemaal boven is onzin en heeft geen enkele functie.

Een detail dat ik hier nog bij was vergeten: onze buitenmuren zijn volle muren, zonder spouw dus (bouwjaar 1952, dus volgens wat ik heb gelezen niet meer altijd gangbaar maar nog normaal).
    In dit geval zou dan de "lijn" van binnen gelijk lopen met de (bovenste) lijn buiten. Zal alleszins op de buitenmuur ook nog eens goed gaan borstelen om te zien of ik ze effectief ook zichtbaar krijg. In elk geval zijn we niet van plan om boven de lijn van het vorige terras te gaan (aansluiting met de verticale stenen dus).

Aangaande die laag onder de deksteen, dat dacht ik er ook van maar ja. Misschien indertijd als bijkomende veiligheid gedaan of een overschotje ertussen gestokken. Met de gaten die ertussen zaten ondertussen had het alleszins geen kwaad gekunnen (zie foto).
    Is het dan alsnog nuttig om dit nu zelf onderaan te voorzien in de tuinmuur?

Suggesties over het bijwerken van de tuinmuur? Idealiter wou ik dit met een soort mortel doen in één of meerdere lagen, al dan niet een fijne laag over de intacte stenen zodat alles mooi gelijk komt. Ik kom er echter gewoon niet uit welk product ik hiervoor dan best kan gebruiken.

En hetzelfde geldt dus ook voor de opbouw van het terras op de betonplaat, hoewel ik hier al heb begrepen dat stabilisé zeker uit den boze zou zijn.

Bijlagen

• IMG_20210403_184900.jpg
      IMG_20210403_184900.jpg
      517,7 KB · Weergaven: 20
    Afgaande op het bouwjaar 1952 en vooral op het metselverband en de soort van gevelsteen aan de buitenkant heb je zo goed als zeker een spouw tussen de gevelsteen en het metselwerk aan de binnenkant.
    Onder dekstenen zoals ze hier zijn gebruikt werd vroeger wel degelijk een roofing of teerpapier gebruikt en dat was ook nuttig want die met mortel aangestreken overlappingen blijven nooit lang waterdicht .
    Over het bijwerken van die muur zit je in de goede richting te denken.
    Idealiter wou ik dit met een soort mortel doen in één of meerdere lagen, al dan niet een fijne laag over de intacte stenen zodat alles mooi gelijk komt. Ik kom er echter gewoon niet uit welk product ik hiervoor dan best kan gebruiken.
    Na het proper borstelen en licht bevochtigen van de muur kan je die bijwerken met een mortelsamenstelling van 2 tot 3 delen zand en 1 deel trasskalk (ipv cement !). Met diezelfde mortelsamenstelling kan je dan ook de gehele muur kaleien of bepleisteren.
    Je kan die muur injecteren tegen opstijgend vocht maar volgens mij is dat niet echt noodzakelijk. Het kan immers geen kwaad dat er opstijgend vocht in de muur komt zolang je die maar niet te dampdicht afsluit met bijvoorbeeld een cementpleister. Met een kalkmortel heb je dat probleem niet.

Over het al dan niet aanwezig zijn van een spouw hebben we de voorbije jaren al een aantal (verschillende) oordelen gehad, gezien dit stuk (het is een verhoogd terras dat gelijk komt met ons bel-étage "gelijkvloers") volgens de verkoper en vorige eigenaars pas begin jaren '90 is bijgebouwd terwijl het wel op de originele bouwplannen staat. Tegelijkertijd is deze buitenste muur slechts 18cm dik (incl. gevelsteen) en de volgende binnenmuur is er 36cm (op zich wel logisch, gezien deze 2 verdiepingen verder omhoog doorloopt). Aan de binnenkant van de buitenste muur heb ik ook een stuk moeten afkappen en is er een sleuf voor de leidingen van de buitenkranen die toch een aantal cm diep zit. Als er dus toch een spouw tussen zit, zal het een zeer dunne zijn denk ik.

Los daarvan, ik heb ondertussen online wat liggen zoeken naar trasskalk en lijk dit maar in één merk terug te vinden (Tubag)?
    Daarnaast vind ik ook op het eerste zicht niet al te veel plaatsen (rondom Antwerpen) waar ik dit zou kunnen vinden. Eén winkel in de buurt had het, inclusief uitgebreid advies, maar die zijn natuurlijk in bouwverlof momenteel.
    Enig advies waar ik dit normaal nog zou kunnen vinden, aangezien ik toch liefst de komende dagen er al eens aan zou willen beginnen zodat het geheel (inclusief terras) deze zomer nog klaar geraakt?

Daarnaast, is er een specifieke soort zand die hiervoor best gebruikt wordt? Ik heb nog wat Lommelzand en rivierzand staan, maar kwam in de artikelen regelmatig wit zand tegen.

Bedankt voor de hulp.

Ik noemde trasskalk omdat dit een veelgebruikte hydraulische kalk is maar je kan ook een ander soort hydraulische kalk gebruiken van verschillende merken. Het gaat dan om witte natuurlijk hydraulische kalk NHL 2 tot 5 naargelang de gewenste hardheid. Trasskalk heeft een grijze kleur zoals cement.
    Lommelzand, rivierzand, zavel of wit zand, het kan in principe allemaal, het ene zal al een grovere structuur geven dan het andere.
    Wit zand wordt vaak gebruikt in een samenstelling met witte hydraulische kalk omwille van de witachtige kleur.
    Zo zou je bijvoorbeeld ook zavel met witte kalk kunnen gebruiken om een okerkleur te bekomen.

Duidelijk. Ik ga morgen eens langs de lokale bouwhandel, daar zouden ze een aantal opties moeten hebben.
    De kleur maakt nog niet zoveel uit, gezien we dit waarschijnlijk nog gaan afwerken met een kalkverf.

Gelet op de dampopenheid van deze mortel vermoed ik dat een afwerking tot tegen de betonplaat geen probleem is hiermee of zie ik dat verkeerd?

Als er daarna nog iemand advies zou hebben voor de opbouw en werkwijze van de terrasvloer, dan ben ik weer enkele weken zoet :)

Vermits er ook geen waterkering in de muur zit maakt het ook niet veel uit dat de kalkmortel tot onderaan wordt aangebracht. Dat zal alleszins veel beter zijn dan de huidige toestand.

Ondertussen heb ik vorige week al de eerste, zwaarst beschadigde, muur kunnen doen.
    Een beetje onderschat qua benodigde tijd, maar tevreden van het resultaat voor dit een allereerste keer te doen.
    Dit heb ik nu met een plakspaan gedaan en daarna nog wat opgeschuurd.
    De overstaande muur is echter nog vrijwel intact dus daar zou ik de methode met een blokborstel willen proberen. Doe ik dan gewoon iets meer water bij de mortel zodat die wat lopender en smeerbaarder wordt?

Om het uitzicht op dit niveau gelijk te trekken (en enkele kleine scheurtjes in te vullen) zou ik eveneens het stukje gevel hiermee willen behandelen. Gelet op het feit dat dit, in tegenstelling tot de scheimuren, een buitenmuur van de woning is, kan dat met hetzelfde mengsel of zou er dan nog een extra toevoeging nodig zijn?

Bijlagen

• IMG_20210727_213728 (1).jpg
      IMG_20210727_213728 (1).jpg
      271,6 KB · Weergaven: 36
    Professionele metselaars of bezetters zullen er misschien anders over denken maar persoonlijk vind ik dit resultaat prima van uitzicht voor een tuinmuur.
    Om te kaleien met een blokborstel doe je inderdaad gewoon iets meer water in de mortel, je moet dat een beetje experimenteren. Bedoeling is wel dat je nog altijd een bepaalde goed dekkende dikte overhoudt waarbij j wel nog de voegen wat afgezwakt blijft zien.
    Voor de rest hetzelfde mengsel van kalk en zand gebruiken zonder enige andere toevoeging.

Professionele metselaars of bezetters zullen er misschien anders over denken maar persoonlijk vind ik dit resultaat prima van uitzicht voor een tuinmuur.
    Die gedachte had ik ook ?

Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Terug
Bovenaan