Opbouw terras gepolierde beton bij nieuwbouw

• Tags beton nieuwbouw terras
  • Lid geworden
    10 jul 2023
    Waarderingsscore
    11
    Punten
    3
    Onze nieuwbouw vlot goed, zo goed dat we er zelf aan durven denken om deze zomer samen met de polybeton binnen meteen ook ons betonnen terras buiten te gieten. Ik had al enkele ideeën qua opbouw, maar ik ben benieuwd naar de mening van de ervaringsdeskundigen!

Het grondniveau ligt momenteel 75 cm onder het uiteindelijke niveau van het terras. Graag zouden we dus aanvullen met eerst een 45-tal cm grond, we hebben toch nog grond over na het uitgraven van de kelder, deze zouden we tijdens het aanvullen dan om de tiental cm aantrillen met een trilplaat om verzakkingen te voorkomen. Hierna komt er een 20-tal cm betonpuin (0/40) op, dit trillen we dan ook aan, en als laatste een 15-tal cm gepolierde beton. Dit wordt de uiteindelijke afwerking.

Het terras zelf zou uiteindelijk 6 cm onder de vloerpas van binnen komen. En dus ook onder de waterkering. Het terras zou afhellen weg van het huis. Dienen we dan nog een lijngoot te voorzien tussen terras en huis of is dit niet nodig aangezien het terras weghelt van het huis? Onze architect stelde een lijngoot voor maar ik meen hier al op het forum gelezen dat hebben dat dit niet nodig was.

Qua bekisting voorzien we betonplex van 18 mm dik, 30 cm hoog. Paaltjes om de 60 cm. Hebben jullie nog andere tips om te vermijden dat de bekisting het begeeft tijdens het gieten van de beton? Dat lijkt me een nachtmerriescenario.

In het terras zouden we 2 ronde uitsparingen willen voorzien voor een boom/beplanting. Diameter c. 1m-1.5m. De bekisting hiervoor zou 3mm betonplex zijn die we dan gaan proberen buigen in een cirkel.

Dienen we ook nog bekisting te voorzien tussen de muur van het huis en het terras of kunnen we de beton rechtstreeks tegen de muur van het huis gieten. We blijven steeds onder de waterkering uiteraard.

Als laatste plannen we om bouwfolie te voorzien op betonpuin om te voorkomen dat beton uitdroogt.

In bijlage een sketchup schets. De trappen rond het terras zijn nu enkel nog een idee en plannen we eerder om op langere termijn uit te voeren.

Bijlagen

• Screen Shot 2026-05-02 at 19.18.32.png
      Screen Shot 2026-05-02 at 19.18.32.png
      205,2 KB · Weergaven: 22
    Aangeroerde grond terug aantrillen maakt er nog geen onaangeroerde grond van, dan nog eens eindigen met een polybeton die 0,0 elastisch is, is vragen om problemen .

Aangeroerde grond terug aantrillen maakt er nog geen onaangeroerde grond van, dan nog eens eindigen met een polybeton die 0,0 elastisch is, is vragen om problemen .
    Ok, maar tegenwoordig staat zowat de helft van alle nieuwbouwwoningen op niet onaangeroerde grond (dit door het gebruik van volle vloerplaat -al dan niet met vorstrand- ipv gewone strokenfundering zoals vroeger het geval was)

De grond wordt (al dan niet na wegnemen teelaarde) gewoon op hoogte gebracht (tot onderkant vloerplaat) met mengpuin 0/40 (soms betonpuin) en daarop komt dan de betonplaat.Dus dat is ook aangetrilde ondergrond (meestal gewoon met rupskraan overgereden)

Qua bekisting voorzien we betonplex van 18 mm dik, 30 cm hoog. Paaltjes om de 60 cm. Hebben jullie nog andere tips om te vermijden dat de bekisting het begeeft tijdens het gieten van de beton? Dat lijkt me een nachtmerriescenario.
    Best even overleggen met degene die de polybeton zal uitvoeren.
    Er zijn namelijk firma's die met een dergelijke afboording niet zullen willen storten., wegen het gevaar voor schade achteraf bij het wegnemen bekisting. Zij maken liever gebruik van prefab beton elmenten als afboording .
    bijvoorbeeld : betoraill elementen
    1777821825407.png

Enkel betonplex met paaltjes om de 60cm komt niet goed. Je moet minstens een houten brug/badding/... achter deze betonplex steken. En zeker zorgen dat al de paaltjes diep genoeg geklopt zijn zodat ze met hun poliermachine over de rand kunnen vlinderen

Bedankt voor jullie input alvast, heel waardevol!

Best even overleggen met degene die de polybeton zal uitvoeren.
    Er zijn namelijk firma's die met een dergelijke afboording niet zullen willen storten., wegen het gevaar voor schade achteraf bij het wegnemen bekisting. Zij maken liever gebruik van prefab beton elmenten als afboording .
    bijvoorbeeld : betoraill elementen

Ik bespreek het eens met de aannemer die de beton komt storten en polieren en hou jullie op de hoogte.

Enkel betonplex met paaltjes om de 60cm komt niet goed. Je moet minstens een houten brug/badding/... achter deze betonplex steken. En zeker zorgen dat al de paaltjes diep genoeg geklopt zijn zodat ze met hun poliermachine over de rand kunnen vlinderen
    Badding kunnen we nog voorzien. Bedankt voor de tip. Ben wel verrast dat 18mm betonplex geen 15cm beton zou kunnen houden, zeker als we genoeg paaltjes voorzien.

@. Zenikda . en @minoeske, voor het verzakken van de grond zal ik dus het meest moeten opletten lijkt me. Ter info, het terras komt tegen ons huis, vorige zomer is daar dus een kelder uitgegraven met afschuining om inkalving bouwput te voorkomen. Die afschuining is in oktober vorig jaar terug opgevuld, maar dus de helft van het terras ligt wel op 3m opgevulde Brabantse kleigrond die er nog maar een 6-tal maanden ligt. De aannemer zei wel dat hij heel veel met zijn 5.5tonner over de grond heeft gereden om goed aan te dammen tijdens het opvullen. Voor wat het waard is...

Is er uberhaupt nog een optie om die 3m diepe aangevulde grond te compacteren? Of dienen we gewoon te wachten tot de grond zich "zet"? Kan je dit op een bepaalde manier meten, hoe compact een grond al is en hoeveel die nog kan zetten? We willen absoluut vermijden natuurlijk dat ons betonnen terras na enkele jaren begint te scheuren.

ojee
    een bouwput ophogen met brabantse kleigrond en dan op het einde er ff over met een 5 tonnerke om wat aan te dammen ????

Als je weet dat we bij aanvullingen steeds aanlagen met een laagdikte van 20 tot 30 cm en elke laag verdichten met een trilstamper en zo tot bovenaan , dan kun je nu al op een briefje geven dat die sleuf voor de fundering gaat inklinken.

en dan verder werken op een 3 m opgevulde kleigrond ???? Als er nu één grondsoort is dat een merde betekent voor de waterinfiltratie dan is het wel kleigrond. En of die nu in brabant ligt of aan de schelde speelt gene rol. Kleigrond gebruik je niet om aan te vullen en al zeker niet voor ondergrond voor constructies.

Ik hoop dat die prutser rekening heeft gehouden met toch maar een drainagebuis te steken maar daar kan je al op zeggen ,nee steekt er niet . Want een drain in een klei grond is nu ook niet van dat.

Om die 3 meter aanvullign te compacteren zal je met een heimachine ( zo'n bonker ) moeten gaan werken ... maar je bouw staat er al , dan gaat dit qua kostprijs de spuigaten uitlopen.

Wachten tot de kleigrond zich zet ? .. 3 meter in 1 ruk erin ??
    ik schat een jaar of 5-6.
    Want als wij een ophoging doen met zand dan rekenen we op 6 maanden tot 1 jaar na spitten en dat gaat maar 40 cm diep ( oke daarna verdichten we niet want we willen plantjes en gazon hebben)

Ja je kan dit meten met een penetrometer voor de bodem en dan et doel voor verhardingen ( je hebt er ook voor weerstandsmeting maar dan voor planten.

Mijnprofessioneel advies ?
    Stop met alle buiten werken.
    Haal die klei er terug uit en vul aan met zand en gebroken betonpuin.
    Voorzie een ringdrainage rondom de woning ( en je zit in kleigrond) houdt er rekening mee dat je eventueel een bijkomende ringdrainage rondom je terras moet plaatsen. Zeker als de rest van de tuin kleigrond is.
    Doe onderzoek naar de harde lagen IN je bodem en zet dit uit op een reliefplan want als die harde ondergrondse lagen in helling zitten naar de woning toe. Of die bovengrond van kleilaag helt af naar de woning , dan krijg je daar een opvangbekken voor water.

Je kan aan de had van een hoogtemeting, een reliefplan van het terrein, grondlagen onderzoek en weerstandsmeeting dan de beste strategie uitdenken om dat terras 75 cm boven de grondslag te leggen zonder problemen.
    Want heb ik nu echt gelezen dat je architect heeft gezegd, vul die 75 cm eerst aan met grond???

ik weet niet maar voor tuinaanleg en al zeker verhardingen in deze omstandigheden , zou ik toch sterk aanraden om met een TUINARCHITECT te handelen en niet met een architect en al zeker niet met een betonboer.

Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Terug
Bovenaan