Opbouw plat dak

Jil

Lid geworden
13 dec 2011
Berichten
7
Waarderingsscore
0
Punten
0
Ik ga mijn plat dak zelf met iemand renoveren.
Ik behou gewoon de draagbalken
Ik wil als volgt te werk gaan:
- OSB plaat erop
- Dampscherm plastiek
- Isolatie van 10 cm
- Onderlaag roofing
- Bovenlaag roofing

Is dit een juiste opbouw?
Alvast bedankt,
 

Keon

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
14 nov 2015
Berichten
5.830
Waarderingsscore
658
Punten
113
Opbouw is goed maar...
  1. Neem als dikte van de OSB-platen 18mm.
  2. Kleef de naden van uw OSB-platen af. Op die manier heb je geen apart dampscherm ("plastiek") meer nodig.
  3. Verzorg zeer goed de aansluiting van de OSB-platen tegen de bestaande de muren, dat moet dampdicht/dempremmend zijn afgewerkt.
  4. Neem toch wat meer isolatiedikte dan die 10cm... Als de ruimte eronder een leefruimte is, dan zou ik toch naar 20à25cm gaan, liefst in een zo zwaar mogelijk isolatiemateriaal...

Komt er nog ballast bovenop de roofing?

 
 

grandscenicman

Gewaardeerd lid
Lid geworden
4 dec 2011
Berichten
1.785
Waarderingsscore
123
Punten
63
Neem gewoonweg de goedkoopste platen die je op het ogenblik kunt kopen met weet-ik-veel welke actie dan ook in de DHZ-zaak of andere leverancier.

Dikte 18 of 19 mm , soms heb je dus "hydro"-platen voor de prijs van een gewone osb.

Wat ik dan zou doen ( en gedaan heb ! )  : een laag roofing als dampscherm.GEEN PLASTIEK DUS.

Waarom : stel dat je ooit een lek hebt dan gaat uw isolatie wat nat worden ( maar meestal neemt deze geen water op.....) en zal je binnenin geen lek hebben omdat je dampscherm roofing is.......en 100% waterdicht indien vastgebrand ......en je kan gerust een tijdje wachten met de isolatie van je dak vermits je het zelf gaat doen...

Met een plastiekske daarentegen .......hoe ga je daar isolatie aan kleven/vastmaken ?

Gebruik zeker niet van die "doppen" om de isolatie vast te vijzen....weer een gat meer in je dampscherm....

Althans mijn keuze toch.

Op die roofing/dampscherm dus minstens 2 lagen van 6 tot 10 cm isolatie/laag gekruist leggen .+ vastlijmen.

Onderlaag roofing.

Toplaag roofing.

Hou er rekening mee dat je wel met een hoge "opkant" zit na al deze werken: 

balken 180 mm + osb oid 19 mm + onderlaag/dampscherm 5 mm + isolatie 200 mm + onderlaag 5 mm +toplaag 5mm + opstaande rand van minstens 10 cm  en je zit vooraan met +- 50 tot 55 cm .

Dit in het geval de balken oversteken en de koppen worden afgewerkt/dichtgemaakt.

Succes !

 

 

 

 
 

charel

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
9 apr 2010
Berichten
16.401
Waarderingsscore
1.253
Punten
113
In principe moet je altijd proberen om aan de binnenkant zo dampdicht mogelijk te werken en aan de buitenkant zo dampopen mogelijk. 

Vermits je bij een plat dak niet dampopen aan de buitenkant kunt werken wegens de agbsoluut waterdichte dakbedekkig is het daar van het grootste belang dat je een zeer dampdicht dampscherm hebt, minstens even dampdicht als de dakbedekking.

Die mate van dampdichtheid heb je niet  met een plastiekfolie en zeker ook niet met enkel al dan niet afgekleefde osb dakplaten.

En dan heeft grandscenicman gelijk dat je als dampscherm best een laag roofing waterdicht aanbrengt op de osb-platen. Die hebben het voordeel dat ze kunnen verlijmd of gebrand worden op de dakvloer en de opstanden, waarna de isolatie kan verlijmd worden op dat dampscherm en vervolgens de dakbedekking op de isolatie. Op die manier moet er niet met dampschermdoorborende bevestigingen gewerkt worden en is een ballastlaag ook overbodig.
 

Keon

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
14 nov 2015
Berichten
5.830
Waarderingsscore
658
Punten
113
Het opsluiten van isolatie tussen twee dampdichte lagen (roofing) is OK als het isolatiemateriaal zelf ook min of meer dampdicht is, bijv. bij de meeste kunststofschuimen (uigezonderd Resol). In de andere gevallen, bijv. minerale wol, Resol of houtvezel, is het beter dat het teveel aan vocht er tijdens de zomermaanden weer kan "uitdampen" naar binnentoe. Zie ook het principe van de zgn. "intelligente" dampschermen.

Wat betreft een eventuele ballastlaag: zo'n laag verbetert zeer goed het thermisch comfort in de zomer (en in de winter).
 

charel

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
9 apr 2010
Berichten
16.401
Waarderingsscore
1.253
Punten
113
Weet dat er een verschil is in type plat dak !

Hier gaat het over een warm dak. De isolatie bevindt zich aan de buitenkant van het dak waardoor de ganse dakconstructie gevrijwaard is van temperatuurverschillen, de ganse dakconstructie krijgt de temperatuur van de binnenruimte. En dus kan daarop geen condensatie ontstaan.

Bij een koud dak is dat helemaal anders: daar zit de volledige dakvloer aan de buitenkant van het dak terwijl de balkenconstructie ook nog een koudebrug vormen met de koude dakvloer. Gans de constructie is hier dus zeer sterk onderhevig aan temperatuurschommelingen waardoor er dan ook een groot risico op condensatie tegen de houten dakvloer en de balken bestaat. En daarom is het in zulk geval beter om een intelligent dampscherm te voorzien.

Echter hier, bij een warm dak,  plaats je beter geen intelligent dampscherm maar een zo dampdicht mogelijk scherm ! Een dampscherm in roofing (bestaande of nieuwe) is dan meestal ideaal.
 

Jil

Lid geworden
13 dec 2011
Berichten
7
Waarderingsscore
0
Punten
0
Keon zei:
Opbouw is goed maar...
  1. Neem als dikte van de OSB-platen 18mm.
  2. Kleef de naden van uw OSB-platen af. Op die manier heb je geen apart dampscherm ("plastiek") meer nodig.
  3. Verzorg zeer goed de aansluiting van de OSB-platen tegen de bestaande de muren, dat moet dampdicht/dempremmend zijn afgewerkt.
  4. Neem toch wat meer isolatiedikte dan die 10cm... Als de ruimte eronder een leefruimte is, dan zou ik toch naar 20à25cm gaan, liefst in een zo zwaar mogelijk isolatiemateriaal...

Komt er nog ballast bovenop de roofing?

 

Neen geen ballast op

MVG
 
Bovenaan