Opbouw houtskeletbouw - waar folie en welke types?

• Tags dakconstructie dakisolatie isolatie muren
  • Lid geworden
    13 feb 2024
    Waarderingsscore
    0
    Punten
    1
    Hallo,
    ik ga beginnen aan een deftige tuinkamer in houtskeletbouw.
    De muren wil ik als volgt opbouwen, gebaseerd op het materiaal wat ik al heb, en dit van binnen naar buiten:
    binnenplaat wordt multiplex van 8mm, dan een folie (vraag?), dan CLS van 184 mm met daarin 18 cm glaswol, daarop MDF plaat van 8 mm, dan een damp open folie (Delta VitaXX Plus), daarop kaderwerk met als afwerking gevel thermo ayous.
    Vraag hierbij: wat voor folie plaats ik nog aan de binnenkant, mag dit een gewone plastic folie zijn, beter niet?

Voor het dak ga ik rechtopstaande balkjes van 15 gebruiken, extra isolatie tussen die balken, daarop een raamwerk en platen van joris ide met al 6 cm isolatie onder (vast als 1 geheel), ook hier is een dampscherm nodig onderaan de balken, waarop dan een planchet komt ter afwerking. Ook hier, welk type folie best hier?

Alvast bedankt voor alle tips.
    D

Regenscherm aan de buitenzijde, net achter de gevelafwerking
    dampscherm aan warme zijde, binnenzijde van de isolatie
    altijd zelfde

8mm multiplex is echt weinig, ik zou daar voor minstens 15mm gaan
    en die mdf aan de buitenkant zou ik al helemaal niet doen

als dit het materiaal is wat je al hebt: van binnen naar buiten:

multiplex 8mm
    mdf 8mm (geschrankt tov mulitplex)
    kader met isolatie
    koop een houtvezelplaat genre steico of celit van 22mm
    delta doek
    latten + gevelbekleding

voor je plafond heb je een zogenaamd intelligent dampscherm nodig, genre intello

Dankjewel voor de feedback en tips, zeer nuttig

ik zou overigens die mdf niet gebruiken en op je kader starten met een OSB van 15mm. Dat kost de wereld niet en zal je een veel beter vlak geven om daarop je multiplex te schieten/lijmen (ik ga ervan uit dat je de multiplex zichtbaar wil houden?). Zo heb ik het gedaan (weliswaar met multiplex van 12mm)

OK, ik heb die MDF liggen in relatief kleine platen van 1 m op 50 cm en zou ik willen gebruiken voor de stevigheid, multiplex moet ik nog kopen dus 12 mm is zeker een beter optie, bedankt

Mdf geeft geen stevigheid, dat is geperst stof met lijm, daarin duw je een vijs gewoon met de hand scheef.

Multiplex 15mm (zal wel voldoende zijn voor zo’n laag gebouwtje) is wat de zijdelingse structurele sterkte zal geven aan het kader (veel sterker dan OSB). Al de rest is decor of isolatie.

Ik zou die MDF gewoon niet gebruiken, en de opbouw van @doddel met 15mm multiplex (zoals hij zelf voorkeur aangaf) opbouwen.

De muur heb je volgens mij geen dampscherm nodig, gewoon van binnen naar buiten steeds dampopener opbouwen.

Dak wel intelligent scherm binnen, want dat is compleet niet dampopen, zo’n roofing of epdm, en condens loopt niet weg maar drupt naar beneden.

als je de multiplex nog moet kopen: niet twijfelen: koop 15 of 18mm, bij voorkeur tand en groef, en laat de OSB weg.

en gebruik die mdf voor iets anders ;-)

Oké ik zal de MDF niet gebruiken… ben wel nog verward met die soorten schermen en folies, aan de buitenkant een regenscherm zoals delta maar ik let er nog bij kopen… kan dit doek ook daarvoor dienen:
    Of ook Tyvek Typrotect Onderdakdoek?

En aan de binnenkant een intelligent dampscherm als intello maar kan het volgende dan ook dienen:

Ik heb geen zo een grote hoeveelheden nodig en zoek de juiste alternatieven.

Sorry voor de extra vragen maar ik wil goed begrijpen welke functies die folies moeten hebben en wat op de markt bestaat…

Dampscherm dient om ”vochtige” binnenlucht weg te houden van de isolatie, omdat (afhankelijk van het weer) het dauwpunt in de isolatie ligt en daar dus de waterdamp gaat condenseren naar water. Dit met natte isolatie tot gevolg.

facade doek dient om de gevel te beschermen tegen de directe weersinvloeden van buitenaf. Deze folie moet waterdicht maar dampopen zijn zodat vochtige isolatie naar buiten toe kan uitdrogen.

afhankelijk van je type gevelbekleding, kan de buitenste doek ook dienen als UV scherm. Dit is eigenlijk enkel nodig bij vertical houten latten (waar tussen elke plank een opening is)

maak het uzelf simpel

binnenkant met OSB tand en groef, of multiplex tand en groef, en je hebt geen dampscherm nodig voor je muren
    buitenkant een stijve houtvezelplaat (genre celit 4D of steico universal) en je hebt geen damprem meer nodig. Is wel wat duurder, maar veel makkelijker te plaatsen!

binnenkant met OSB tand en groef, of multiplex tand en groef, en je hebt geen dampscherm nodig voor je muren
    buitenkant een stijve houtvezelplaat (genre celit 4D of steico universal) en je hebt geen damprem meer nodig.
    De meningen zijn verdeeld over osb maar meestal wordt inderdaad aanzien als dampdicht. Uiteraard we aftapen en een leidingsspouw voorzien. Als je de osb doorboort is de functie uiteraard weg.

OSB3 met naden die zijn afgeplakt is perfect dampdicht

De ene plaat al meer als de andere (smartply is bv beter dan egger). Zoals ik zei de meningen zijn verdeeld.

Voor een wand is OSB3 meer dan dampdicht genoeg, op voorwaarde dat die wand voldoende dampopen is naar buiten.
    Zolang de opbouw voldoende kan uitdampen en genoeg buffer heeft voor lastige periodes (qua vocht dan) is er geen probleem.

Enkel voor platte daken (of andere dampdichte buitenlagen) is de dampdichting zeer belangrijk, en indien koud dak dan zeker intelligente rem nemen.

Nu ja, er bestaan evengoed concepten die dampopener zijn naar binnen toe. Al vermoed ik wel dat die zwaar leunen op ventilatie.

Nog meer tips :)... bedankt iedereen !!

Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Terug
Bovenaan