Opbouw houten tuinhuis

charel

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
9 apr 2010
Waarderingsscore
1.238
Punten
113
Lucky bastard;1967113 wrote:
charel;1966535 wrote:
Inderdaad, dat had ik nog niet gezien. Die zou ik er toch nog afdoen (of afsnijden) voor zover het gaat.

Hout te goed willen afschermen heeft soms een averechts effect, het kunnen uitdrogen is soms belangrijker dan het niet nat worden.

Ik kan er niet meer aan Charel.

De latten hangen er ondertussen allemaal tegen en deze bevestiging onderaan

is ter hoogte van waar de diba zit, alleen aan de binnenkant

kan ik er nog aan, maar of alleen de binnenzijde weghalen

nog veel nut heeft?... Onderaan is er over de gehele lengte

die resitrix tegengeplakt dus die moeft ook niet meer.

Worst case senario dan: Wat kunnen de problemen worden als die onderste balk

door het vocht begint te rotten?

Ik zou dan de binnenkant al zeker wegsnijden, dat heeft daar totaal geen nut en dan kan het hout langs daar altijd terug opdrogen.

Als die Resitrix er aan de onderkant inderdaad is tegengeplakt (gelijmd of gebrand) dan is dat al veel beter dan los er onder omdat er dan geen capillariteit is tussen de twee materialen, er kan dan geen vocht tussen de Resitrix en het hout dringen.

Worst case scenario? Uw hele tuinhuis is verankerd aan de betonplaat via die onderste balk. Als die wegrot dan hebben de bevestigingen geen houvast meer en zou bij een storm het hele geval kunnen opgelicht worden. Ook kan de vochtigheid in die onderste balk verder doortrekken naar de rest van de opbouw en de afwerking. Maar zoals gezegd, als er geen capillair vocht kan tussen hout en Resitrix dan lijkt het mij geen probleem meer.

Lid geworden
22 okt 2009
Waarderingsscore
0
Punten
0
charel;1967245 wrote:
Lucky bastard;1967113 wrote:
charel;1966535 wrote:
Inderdaad, dat had ik nog niet gezien. Die zou ik er toch nog afdoen (of afsnijden) voor zover het gaat.

Hout te goed willen afschermen heeft soms een averechts effect, het kunnen uitdrogen is soms belangrijker dan het niet nat worden.

Ik kan er niet meer aan Charel.

De latten hangen er ondertussen allemaal tegen en deze bevestiging onderaan

is ter hoogte van waar de diba zit, alleen aan de binnenkant

kan ik er nog aan, maar of alleen de binnenzijde weghalen

nog veel nut heeft?... Onderaan is er over de gehele lengte

die resitrix tegengeplakt dus die moeft ook niet meer.

Worst case senario dan: Wat kunnen de problemen worden als die onderste balk

door het vocht begint te rotten?

Ik zou dan de binnenkant al zeker wegsnijden, dat heeft daar totaal geen nut en dan kan het hout langs daar altijd terug opdrogen.

Als die Resitrix er aan de onderkant inderdaad is tegengeplakt (gelijmd of gebrand) dan is dat al veel beter dan los er onder omdat er dan geen capillariteit is tussen de twee materialen, er kan dan geen vocht tussen de Resitrix en het hout dringen.

Worst case scenario? Uw hele tuinhuis is verankerd aan de betonplaat via die onderste balk. Als die wegrot dan hebben de bevestigingen geen houvast meer en zou bij een storm het hele geval kunnen opgelicht worden. Ook kan de vochtigheid in die onderste balk verder doortrekken naar de rest van de opbouw en de afwerking. Maar zoals gezegd, als er geen capillair vocht kan tussen hout en Resitrix dan lijkt het mij geen probleem meer.

Resitix hangt tegen de diba die op zijn beurt rond de onderste balk geniet is.

Tijdens de opbouw heeft er wel water op de beton gestaan en ook die onderst balk heeft flink water gezien

maar nu het tuinhuis dicht staat, denk ik niet dat er nog water aan de balk kan.

zie schets

Bijlagen

• IMG_1137 (1280x1078).jpg
    IMG_1137 (1280x1078).jpg
    24,9 KB · Weergaven: 100
Lid geworden
22 okt 2009
Waarderingsscore
0
Punten
0
Ik zou toch graag isolatie tussen de balkjes steken maar weet niet welke in mijn geval

de interessantste keuze is (xps, rotswol, glaswol,...)

Het is vooral om het vorstvrij houden van het tuinhuis vermits er verf e.d.

opgeslagen wordt. ook wordt er een pomp voor grondwater in voorzien.

Normaal gezien gaat er geen verwarming in komen alhoewel er mss wel af en toe

een elektr. vuur gezet gaat worden als ik in de winter aan een fiets ofzo moet sleutelen.

Ik had een opstelling in gedachte volgens bijgevoegde schets.

Isolatie tussen de balken plaatsen, een 6tal cm dik zodat er nog plaats over

is (3.5cm) voor elektr. leidingen.

tegen de binnenkant komt dan osb.

Mijn vraag: welk type isolatie is best te gebruiken alsook is een dampscherm nodig

tussen de osb en de balkstruktuur.

Als ik rockwool voor daken neem, das isolatie met aan 1 kant van die allu-folie tegen,

en ik plaats die met de allu-folie naar de binnenkant toe, is dat niet voldoende?

Langs de buiten kant is het een open struktuur van hout (ayous thermowood) met daarachter een damp-open

waterdichte folie. de te plaatsen isolatie zou met deze folie geen contact maken

vermits de horizontale latten van 45x22 er tussen zitten.

Alvast bedankt.

Bijlagen

• opbouw_0.jpg
    opbouw_0.jpg
    27,2 KB · Weergaven: 52

GunSmoke007

Zeer Actief lid
Lid geworden
17 nov 2011
Waarderingsscore
0
Punten
36
Die OSB12mm gaat ge daar dingen aan "vasthangen", lijkt mij een beetje weinig ik zou al voor 18mm gaan.

Dampscherm had ik persoonlijk als 3de in de rij gestoken, eerst uw thermodwood dan gedrenkte panlatten en dan pas uw doek. Zo had er lucht achter uw thermwood gekunnen voor betere verluchting.

Dan uw isolatie, ge gaat een "verschil" creeeren door te isoleren, maar let goed op. In de zomer als het bv 5 dagen 30 graden is dan zal bij u de 6de dag het daarbinnen ook zeker 30 a 35 graden zijn. Nadien word het kouder buiten, door de isolatie gaat het enkele dagen nog "warmer" zijn in uw tuinhuis. Het omgekeerde telt ook, eens de koude of vrieskou binnen zit dan zult ge zowieso moeten stoken.

Wat ik zou doen:

- verfpotten in een gesloten houten kast steken kans dat er echt iets aankomt is wel klein hoor dan.

- enkel en alleen een soort kast maken met deur rond uw pompinstallatie en enkel deze isoleren. Zal veel goedkoper zijn dan een gans tuinhuis waar ge toch maar misschien af en toe is gaat verwarmen...

Ik heb persoonlijk ook staan twijfelen en tot nu toe geen isolatie gestoken en geen spijt van :)

Is natuurlijk mijn persoonlijke mening en misschien hebben andere mensen argumenten die voor u meer toepasbaar zijn.

charel

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
9 apr 2010
Waarderingsscore
1.238
Punten
113
Over heel de lijn eens met Gunsmoke.

Lid geworden
22 okt 2009
Waarderingsscore
0
Punten
0
GunSmoke007;1976584 wrote:
Die OSB12mm gaat ge daar dingen aan "vasthangen", lijkt mij een beetje weinig ik zou al voor 18mm gaan.

Dampscherm had ik persoonlijk als 3de in de rij gestoken, eerst uw thermodwood dan gedrenkte panlatten en dan pas uw doek. Zo had er lucht achter uw thermwood gekunnen voor betere verluchting.

Dan uw isolatie, ge gaat een "verschil" creeeren door te isoleren, maar let goed op. In de zomer als het bv 5 dagen 30 graden is dan zal bij u de 6de dag het daarbinnen ook zeker 30 a 35 graden zijn. Nadien word het kouder buiten, door de isolatie gaat het enkele dagen nog "warmer" zijn in uw tuinhuis. Het omgekeerde telt ook, eens de koude of vrieskou binnen zit dan zult ge zowieso moeten stoken.

Wat ik zou doen:

- verfpotten in een gesloten houten kast steken kans dat er echt iets aankomt is wel klein hoor dan.

- enkel en alleen een soort kast maken met deur rond uw pompinstallatie en enkel deze isoleren. Zal veel goedkoper zijn dan een gans tuinhuis waar ge toch maar misschien af en toe is gaat verwarmen...

Ik heb persoonlijk ook staan twijfelen en tot nu toe geen isolatie gestoken en geen spijt van :)

Is natuurlijk mijn persoonlijke mening en misschien hebben andere mensen argumenten die voor u meer toepasbaar zijn.

Wss ga ik het dan maar laten...

Onder de carport hier liggen al 37 osb-platen klaar van 12mm

dus de variant van 18mm zal niet meer gaan (een punt heb je zeker)

Alles van kastenwerk aan de binnenkant zal door die 12mm door,

tegen de balkstructuur vastgemaakt worden, goed uitmeten en aftekenen dus...

walter

Zeer Actief lid
Lid geworden
11 mrt 2006
Waarderingsscore
4
Punten
36
Wat correcties ivm temperaturen:

-Als het zeer warm is zet je vensters en deuren open savonds en is je tuinhuis Smorgens terug koel, hoe warm het de dag voor dien ook was.

- Je isoleert de vloer niet. Die zal in warme periodes een grote buffer zijn en voor wat koelte zorgen

- Omgekeerd, de vloer kan in de winter zorgen dat het uiteindelijk nooit zal vriezen. Al valt dat nog te zien.

Walter

Donat

Lid
Lid geworden
27 aug 2007
Waarderingsscore
10
Punten
18
Heel mooi gedaan! echt chapeau!

Ik plan in de toekomst iets gelijkaardig en volg je wel wat betreft de delta facade dat je de horizontale latten niet wil zien zo is het veel mooier. Mag ik vragen of je merkt dat het buitenste thermowood niet goed uitdroogt of trager omdat die niet echt geventileerd zit ?

Ikzelf zou er ook een 'onzichtbare' deur in willen met dezelfde gevelbekleding maar weet niet goed hoe ik dat moet aanpakken..

Knappe bouwtekeningen ook !

Lid geworden
22 okt 2009
Waarderingsscore
0
Punten
0
Donat;1977116 wrote:
Heel mooi gedaan! echt chapeau!

Ik plan in de toekomst iets gelijkaardig en volg je wel wat betreft de delta facade dat je de horizontale latten niet wil zien zo is het veel mooier. Mag ik vragen of je merkt dat het buitenste thermowood niet goed uitdroogt of trager omdat die niet echt geventileerd zit ?

Ikzelf zou er ook een 'onzichtbare' deur in willen met dezelfde gevelbekleding maar weet niet goed hoe ik dat moet aanpakken..

Knappe bouwtekeningen ook !

Ik heb de indruk dat dat heel goed meevalt.

Maar het zit er nog maar een goei maand tegen, we zullen na de

winter mss meer weten i.v.m. onderhevig zijn aan vocht.

Lid geworden
22 mrt 2012
Waarderingsscore
0
Punten
0
Knap gedaan!

Eventueel een foto nu van wanneer het helemaal af is?

Mvg,

Christophe

Lid geworden
22 okt 2009
Waarderingsscore
0
Punten
0
Ja, sorry...

ene Christophe vroeg naar de huidige stand van zaken dus bij deze:

Binnenafwerking+ elekriciteit is halverwege (winter wat stil gevallen)*blush*

en aan de buitenkant moet enkel de dakrand er nog op.

Ik heb hier bewust tijd overheen laten gaan opdat het hout egaal kon verkleuren, je ziet nl. vaak vlak onder een dakrand,

oversteek,... dat het hout daar anders verkleurt dus vandaar.

Grtz...

Bijlagen

• IMG_20150318_163059.jpg
    IMG_20150318_163059.jpg
    954,3 KB · Weergaven: 125
  • IMG_20150318_163115.jpg
    IMG_20150318_163115.jpg
    882 KB · Weergaven: 120
  • IMG_20150318_163128.jpg
    IMG_20150318_163128.jpg
    723,5 KB · Weergaven: 112
Lid geworden
22 mrt 2012
Waarderingsscore
0
Punten
0
Bedankt voor de foto's en inpiratie, ondertussen staat mijn tuinhuis ook

Viper_

Lid
Lid geworden
19 jun 2013
Waarderingsscore
0
Punten
16
ja graag wat foto's

ben ook benieuwd ! 

dees zomer mijn tuinhuisproject! 

Lid geworden
12 jan 2012
Waarderingsscore
1
Punten
0
vraagje voor de topic starter, hoe plaats je de lat op de hoek mooi in lijn met beide vlakken ?

Lid geworden
22 okt 2009
Waarderingsscore
0
Punten
0
Balkjes (vierkant 40x40) in de "v"van het horizontale lattenwerk gedrukt op de hoeken en dan langs binnen onder 45° vastgeschroefd

Lid geworden
22 okt 2009
Waarderingsscore
0
Punten
0
Binnenkant

Bijlagen

• IMG_20150717_133348.jpg
    IMG_20150717_133348.jpg
    404 KB · Weergaven: 84
  • IMG_20150717_133418.jpg
    IMG_20150717_133418.jpg
    451,7 KB · Weergaven: 78
  • IMG_20150717_133405.jpg
    IMG_20150717_133405.jpg
    377,5 KB · Weergaven: 70
  • IMG_20150717_133453.jpg
    IMG_20150717_133453.jpg
    326,3 KB · Weergaven: 75

laserq

Lid
Lid geworden
23 feb 2014
Waarderingsscore
3
Punten
18
mooi *good*, waar ga je hem voor gebruiken?

Lid geworden
23 feb 2012
Waarderingsscore
0
Punten
0
Als je zou willen isoleren zou ik dit direct doen. Op die manier kan je je opstelling ideaal uitvoeren:

* OSB

* Kepers + isolatie tussen (houtvezel is het beste want het heeft een grote massacapaciteit, het houdt dus veel warmte vast; cellullosevlokken is ook niet slecht; rotswol of glaswol is daarentegen een stuk minder goed)

*Dampopenfolie (geen OSB want die is dampdicht)

* Uitlatting voor thermowood

* Thermowood

Bovenaan