Opbouw houten gevelbekleding correct + hoe aansluiten op bestaande gevel?

redbaron

Zeer Actief lid
Lid geworden
24 mrt 2008
Berichten
1.029
Waarderingsscore
26
Punten
48
Aangezien onze CLT leverancier ons bij onze totaalrenovatie plots met onze rug tegen de muur heeft gezet (bij opmeting sprong de planning plots 5 maand vooruit), hebben we de optie van CLT laten vallen en hebben we eerder deze week een oplossing bekeken om de optopping van onze garage in Ytong uit te voeren.

Nu was ik even het detail aan het uittekenen van de opbouw en vroeg me af of ik correct zat:

1724426409567.png

Bestaande situatie:

  • Garagemuur (waar de optopping en dus Ytong op komt) bestaat uit binnen en buitenblad van 9cm volle baksteen uitgevuld met rockwool (aub geen discussies rond draagvermogen, daar heeft de ingenieur reeds andere elementen zoals poutrel etc voor voorzien)
  • Hoofdwoning (waartegen de garage momenteel is aangebouw) bestaat uit binnenblad betonblok 14cm, buitenblad 9cm gevelsteen uitgevuld met 7cm glaswol

Gepland voor de optopping:

  • Binnenblad in Ytong 15cm, geplaatst temidden van de bestaande garagemuur (gelijke opleg op zowel binnen/buitenblad).
  • 2x 7cm PIR plaat
  • UV bestendige geveldoek (houten gevelbekleding zal wellicht eigen project voor volgend voorjaar worden)
  • Dubbel regelwerk
  • Houten gevelbekleding (vermoedelijk Thermo Ayous)
  • Plaatdorpel alu bij plaatsing schrijnwerk
Vraagstelling:
  1. Klopt de tekening wat betreft aansluiting met raamprofiel?
  2. Wat is de gangbare afmeting van de panlatten die het regelwerk vormen? Ik heb reeds gehoord 27mm alsook 36mm dik?
  3. Aannemer zei dat we idealiter best gevel hoofdwoning inslijpen zodat de nieuwe PIR isolatie kan aansluiten met de glaswol in de oude spouw (eventueel dat stuk van de oude spouw de glaswol vervangen door stuk PIR plaat op dat moment?) om koudebrug te voorkomen.

Alvast bedankt!
 
Wat bedoel je eigenlijk met "Optopping"? Het eerste wat in mij opkomt is iets dat je op je taart of pizza legt :)

Ik vermoed dat de tekening een doorsnede langs boven is, klopt?

Persoonlijk zou ik graag de raam in de isolatie hebben, je hebt nu een korte overgang die geisoleerd is.

Als je facade doek volledig vrij laat hangen, kies dan voor doek die langdurig bestand is tegen UV. Ik gebruik altijd Dörken en deze hebben twee varianten, neem de beste dus.

De opbouw van een gevel kan op verschillende manieren. Jij hebt PUR/PIR isolatie dus dan is de meest handige manier om CLS verticaal vast te boren met afstandsschroeven. (Borgh noemt dit facafix kost een godsvermogen en is eigenlijk gewoon om gebatchte Mungo, die aanzienlijk minder kost).
Deze CLS laag zet je waterpas en op 1 lijn met maximale HOH van 60cm (afhankelijk van uw hout afwerking).
Daarop je doek met panlatten afgenageld en dan afhankelijk van horizontaal/verticaal moet je dan nog een laag panlatten zetten.
 
Wat bedoel je eigenlijk met "Optopping"? Het eerste wat in mij opkomt is iets dat je op je taart of pizza legt :)

Ik vermoed dat de tekening een doorsnede langs boven is, klopt?

Persoonlijk zou ik graag de raam in de isolatie hebben, je hebt nu een korte overgang die geisoleerd is.

Als je facade doek volledig vrij laat hangen, kies dan voor doek die langdurig bestand is tegen UV. Ik gebruik altijd Dörken en deze hebben twee varianten, neem de beste dus.

De opbouw van een gevel kan op verschillende manieren. Jij hebt PUR/PIR isolatie dus dan is de meest handige manier om CLS verticaal vast te boren met afstandsschroeven. (Borgh noemt dit facafix kost een godsvermogen en is eigenlijk gewoon om gebatchte Mungo, die aanzienlijk minder kost).
Deze CLS laag zet je waterpas en op 1 lijn met maximale HOH van 60cm (afhankelijk van uw hout afwerking).
Daarop je doek met panlatten afgenageld en dan afhankelijk van horizontaal/verticaal moet je dan nog een laag panlatten zetten.

Zie het als de ananas (nieuwe volume) op de pizza (bestaande garage) ... :D

Klopt, is bovenaanzicht, wou het zo duidelijk mogelijk laten zien.

Wist niet dat er nog andere manieren bestonden, welke zou je aanraden? (verticale planchetten). Wat betreft de facadedoek was ik inderdaad al bewust dat ik een goeie kwaliteit moest pakken voor de UV.

Ik voorzie momenteel isolatie>doek>verticale panlat met afstandsschroef>Horizontale panlat>planchetten?

1724430196164.png
 
  • Leuk
Waarderingen: BnB2
Ps: je bedoelde de ramen zwevend te laten plaatsen "voor" de Ytong vol in de isolatie? Vermoed dat je dan ook extra afdichting moet voorzien naast het feit dat plaatsing ("zwevend") een meerkost met zich meebracht dacht ik.
 
Wist niet dat er nog andere manieren bestonden, welke zou je aanraden? (verticale planchetten). Wat betreft de facadedoek was ik inderdaad al bewust dat ik een goeie kwaliteit moest pakken voor de UV.
Vele wegen naar Rome.
Ik heb voor mijn eigen woning met wol gewerkt.
2 lagen van kepers 10 dik in kruisverband vast geboord op de snelbouw en deze opgevuld met wol, dus geen verbinding met afstandsschroeven. Dan daarop verder gewerkt met 2 lagen panlatten en een afwerklaag in padoek en 1 in bebording met zink staande naad.

Ik voorzie momenteel isolatie>doek>verticale panlat met afstandsschroef>Horizontale panlat>planchetten?
Hoe ga jeje scherm vastmaken?
 
Ps: je bedoelde de ramen zwevend te laten plaatsen "voor" de Ytong vol in de isolatie? Vermoed dat je dan ook extra afdichting moet voorzien naast het feit dat plaatsing ("zwevend") een meerkost met zich meebracht dacht ik.
Ja dat bedoel ik.

De meerkost zou eigenlijk vrij beperkt moeten blijven enkel enkele winkelhaken waar de raam op kan steunen.
 
Wist niet dat er nog andere manieren bestonden, welke zou je aanraden? (verticale planchetten). Wat betreft de facadedoek was ik inderdaad al bewust dat ik een goeie kwaliteit moest pakken voor de UV.
Vele wegen naar Rome.
Ik heb voor mijn eigen woning met wol gewerkt.
2 lagen van kepers 10 dik in kruisverband vast geboord op de snelbouw en deze opgevuld met wol, dus geen verbinding met afstandsschroeven. Dan daarop verder gewerkt met 2 lagen panlatten en een afwerklaag in padoek en 1 in bebording met zink staande naad.

Zijn er voordelen aan? Of bestaan de afstandsvijzen misschien niet in die lengte?

Ik voorzie momenteel isolatie>doek>verticale panlat met afstandsschroef>Horizontale panlat>planchetten?
Hoe ga jeje scherm vastmaken?

Goed punt, dus tussen de verticale en horizontale panlat dan. Welke sectie heb je gebruikt voor de CLS?
 
Zijn er voordelen aan? Of bestaan de afstandsvijzen misschien niet in die lengte?
Er is een rijk assortiment aan afstandsvijzen, jouw lengte moet normaal geen probleem zijn.

Goed punt, dus tussen de verticale en horizontale panlat dan. Welke sectie heb je gebruikt voor de CLS?
Ik heb geen CLS-en gebruikt ik heb kepers op maat laten schaven (omdat mijn autistische geest 10 cm wouw). Op de kepers heb ik zwart geimpregneerde panlatten van 28x40 geschoten. Daarop in horizontale montage opnieuw een laag 28x40 en daarop de padoek afwerking.
 
Zijn er voordelen aan? Of bestaan de afstandsvijzen misschien niet in die lengte?
Er is een rijk assortiment aan afstandsvijzen, jouw lengte moet normaal geen probleem zijn.

Goed punt, dus tussen de verticale en horizontale panlat dan. Welke sectie heb je gebruikt voor de CLS?
Ik heb geen CLS-en gebruikt ik heb kepers op maat laten schaven (omdat mijn autistische geest 10 cm wouw). Op de kepers heb ik zwart geimpregneerde panlatten van 28x40 geschoten. Daarop in horizontale montage opnieuw een laag 28x40 en daarop de padoek afwerking.
Prima, ik zag veel 38mm maar dan wordt het pakket wel heel dik.
 
Iemand nog wat te zeggen over de aansluiting met bestaande isolatie in gevel hoofdgebouw?
 
Uw isolatie schil moet altijd ononderbroken blijven om koudebruggen te vermijden.
 
Uw isolatie schil moet altijd ononderbroken blijven om koudebruggen te vermijden.
Dus het is ok om die PIR panelen te laten doorschieten tot tegen de glaswol van de oude gevel?
 
Uw isolatie schil moet altijd ononderbroken blijven om koudebruggen te vermijden.
Dus het is ok om die PIR panelen te laten doorschieten tot tegen de glaswol van de oude gevel?
Ik zou niet inzien waarom niet.

Je mag nergens een lijn kunnen trekken van binnen naar buiten zonder dat je isolatie doorkruist. Verschillende soorten isolatie tegen elkaar plaatsen is geen probleem.
 
Gisteren nog met de ramenboer samengezeten. Gaan de ramen wss in de eerste laag isolatie zetten om een mega plaatdorpel te vermijden. 👍
 
  • Leuk
Waarderingen: BnB2
Zijn er pro's/con's wat betreft bevestigen gevelpakket in de Ytong? Dan bedoel ik tussen de kepers bevestigen met hoekijzers tegen de gevel of de andere methode met het Facafix systeem (afstandsschroeven)?

@BnB2 wat bedoelde je met die gebatchte Mungo? :)

Wat met ventilatie van de gevelbekleding zelf, mag ik rondom rond gewoon aansluiten met 1) naastliggende gevel 2) onderstaande isolatie/steenstrips (zelfde gevelvlak) en 3) dakrandprofiel?

Misschien even een tekeningetje ter verduidelijk van beoogde resultaat. Onderbouw is dus bestaande garage, daarbovenop komt het nieuwe verdiep in Ytong met gevelbekleding die door de opbouw zal uitkragen tov bestaande onderliggende garagegevel. Bedoeling is uiteindelijk om de bestaande gevel onderaan uit te passen met isolatie/houten gevelbekleding en boord ertussen met isolatie/steenstrips.

1724918182468.png
 
Laatst bewerkt:
@BnB2 wat bedoelde je met die gebatchte Mungo? :)
Facafix is een systeem van Borgh. Uiteindelijk zijn dit gewoon afstandsschroeven met cls-en.
Borgh koopt echter hun afstandsschroeven en pluggen in bij het Zwitserse Mungo en verkoopt deze onder eigen naam. Sinds enkele jaren kan je echter Mungo bij de betere handelaar direct kopen voor een aanzienlijk voordeligere prijs.
 
Aha, vermoedde het maar wou even confirmeren! Terug te vinden onder de naam Mungo?
 

Geen antwoord op je vraag? Misschien vind je iets in onderstaande topics.

Subject
Aangemaakt door
Laatste reactie
Comments
Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Terug
Bovenaan