• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Opbouw elektrische installatie nieuwbouw

Reefer

Nieuw Lid
Lid geworden
26 jun 2017
Berichten
58
Waarderingsscore
14
Punten
8
Voor onze elektrische installatie in onze nieuwbouw zou de opbouw de volgende zijn:
- Berging met meterkast + kleine zekeringkast op technisch paneel
- Hoofdzekeringkast op +/-4m van de kleine zekeringkast in dezelfde ruimte
- Kleine zekeringkast in de vrijstaande garage.

Ik vroeg mij af hoe ik de verschillende kasten best met elkaar verbind.
De aansluiting zal 3x400v+N aan 32A zijn.

Opbouw kleine zekeringkast:
- 300mA hoofddifferentieel 4p
- 2x 25ap4 automaten voor de geothermische warmtepomp
- 2x 32ap4 automaten om de kabels naar de 2 andere kasten af te zekeren
- aansluiting zonnepanelen en thuisbatterij 3F

Opbouw hoofdzekeringkast:
- 30mA differentieel 4p
- Automaten voor de woning (verlichting/stopcontacten/inductiekookplaat)
- Niko Home Control modules

Opbouw garage zekeringkast:
- 30mA differentieel 4p
- Enkel automaten voor stopcontacten/verlichting in de tuin
- Laadpaal voor elektrische auto zal hier op aangesloten worden


De aarding dient met 16m2 doorgelust te worden en tussen de andere kasten zou ik een 5g6 leggen waarvan ik dan maar 4 aders gebruik.

Ik vraag mij af welk Ampere ik de differentiëlen moet nemen? Dienen deze allemaal met 32A uitgevoerd te worden?
In de hoofdkast zal enkel een 30mA differentieel zitten, wil dat dan zeggen dat alle kringen daar achter de 30mA differentieel zullen zitten?
Lijkt deze opbouw een beetje ok?
Ik kan de grote kast niet bij de teller hangen vanwege plaatsgebrek, vandaar dat ik met een kleiner kastje naast de teller zou werken en dan enkele meters verder de hoofdkast zou plaatsen.
 

disco stu

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
13 dec 2012
Berichten
3.327
Waarderingsscore
2.260
Punten
113
Kan je niet de inhoud van het eerste kleine zekeringkastje mee integreren in de hoofdkast. En dus van tellerkast rechtstreeks 4m verder naar de hoofdkast gaan?
Waarom aarding van 16mm² doortrekken naar de borden? Ga je daarachter nog equipotentiaalverbindingen laten vertrekken? Anders zou ik gewoon de PE van de 5G6 gebruiken.

Opgelet met de PV installatie en thuisbatterij als voedingsbron. De voeding die uit de teller komt en de voeding die uit de PV installatie / thuisbatterij komt moet je gecumuleerd beschouwen om de voedingsverdeling in de borden, de voedingskabels tussen de borden onderling en de onderliggende differentieelschakelaars op te dimensioneren.
 

D I Y

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 aug 2013
Berichten
16.038
Waarderingsscore
4.939
Punten
113
Hoe ver ligt de garage van de eerste kast?
 

Reefer

Nieuw Lid
Lid geworden
26 jun 2017
Berichten
58
Waarderingsscore
14
Punten
8
Kan je niet de inhoud van het eerste kleine zekeringkastje mee integreren in de hoofdkast. En dus van tellerkast rechtstreeks 4m verder naar de hoofdkast gaan?
Waarom aarding van 16mm² doortrekken naar de borden? Ga je daarachter nog equipotentiaalverbindingen laten vertrekken? Anders zou ik gewoon de PE van de 5G6 gebruiken.

Opgelet met de PV installatie en thuisbatterij als voedingsbron. De voeding die uit de teller komt en de voeding die uit de PV installatie / thuisbatterij komt moet je gecumuleerd beschouwen om de voedingsverdeling in de borden, de voedingskabels tussen de borden onderling en de onderliggende differentieelschakelaars op te dimensioneren.
Ik dacht dat er in dat geval best een automaat voorzien werd om de kabel van de teller naar de zekeringkast af te zekeren en dat er dus sowieso een klein kastje moest komen op het technisch paneel?
Moet aarding niet verplicht met 16mm² doorgetrokken worden tussen kasten? de PE gebruiken van de 5G6 kabel is uiteraard gemakkelijker in dat geval als dat toegestaan is.
ivm de voeding uit de zonnepanelen en thuisbatterij... Daar had ik nog niet over nagedacht. Er komt een 10kw omvormer en 15kwh batterij (beiden op 3F), bedoel je dan dat ik de kabels en automaten beter wat groter dimensioneer? Moet de hoofddifferentieel dan ook groter uitgevoerd worden?
 

disco stu

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
13 dec 2012
Berichten
3.327
Waarderingsscore
2.260
Punten
113
De kabel tussen teller en eerst bord, en de hoofddifferentieel (indien hij alleen is) zijn beveiligd door de automaat in de tellerkast, dus op 32A. Hoofdifferentieel 40A pakken.

Er is een verschil tussen de (hoofd)beschermingsgeleider van voedende stroombanen, een (hoofd)equipotentiaalverbinding, en de aardgeleider.
De aardgeleider moet minstens 16mm² zijn. (dit is de geleider tussen de aardingsklem en de scheider of tussen aardingsklemmen onderling)
De hoofdbeschermingsgeleider moet minstens 6mm² zijn.
De hoofdequipotentiaalverbinding moet minstens 6mm² zijn.
 

Reefer

Nieuw Lid
Lid geworden
26 jun 2017
Berichten
58
Waarderingsscore
14
Punten
8
Met alle respect maar gezien je vragen hier denk ik dat je de werken beter door een vakman laat uitvoeren.
Ik zal enkel de leidingen inslijpen en leggen. De kasten worden samengesteld en geplaatst, ik vraag mij enkel kritisch af of hetgeen voorgesteld wordt correct is (en stiekem wil ik het ook graag allemaal begrijpen waarom bepaalde keuzes gemaakt/nodig zijn).
@bert2 , de installateur van de warmtepomp vraagt om dit te voorzien, geen idee wat ze er mee van plan zijn :)
 

Reefer

Nieuw Lid
Lid geworden
26 jun 2017
Berichten
58
Waarderingsscore
14
Punten
8
1 december worden de zonnepanelen, thuisbatterij en laadpaal geplaatst.
Ter voorbereiding zal ik 2 kasten voorzien. Eentje binnen voor de zonnepanelen/thuisbatterij en eentje in de vrijstaande garage voor de laadpaal.
Op de kast binnen zal ik 1 stopcontact op het technisch paneel aansluiten, alsook de verbinding met de aardingslus (nieuwbouw).
9 december komen ze alles keuren en 16 december komt fluvius aansluiten.

Ik zou dus een tijdelijke keuring doen van dit alles om op die manier reeds een aansluiting te krijgen zodat we de zonnepanelen kunnen laten renderen.
Als de volledige installatie dan klaar is (over een 6 tal maand), zullen wij een volledige herkeuring laten doen uiteraard.

In de hoofdkast voorzie ik wel reeds een aantal 'reserve' automaten voor onderandere de warmtepomp, zodat deze ook reeds aangesloten kan worden volgende maand om de droogcyclus van de chape te kunnen doorlopen.

Ziet het eendraadschema er op deze manier goed uit? Er ontbreken nog stukken voor de omvormer van de zonnepanelen in het hoofdbord en voor de laadpaal in het 2e bord (achter automaat F), maar die laat ik aanvullen door de installateur dan.
Ik heb de 30ma differentieel in de hoofdkast naar 63A gebracht, zodat ik niet met een remautomaat hoef te werken.
 

Bijlagen

  • 1669369886256.png
    1669369886256.png
    34,1 KB · Weergaven: 15

disco stu

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
13 dec 2012
Berichten
3.327
Waarderingsscore
2.260
Punten
113
Welke automaten zijn nu net voorzien voor de zonnepanelen, thuisbatterij en laadpaal, en welke vermogens gaan deze toestellen hebben?
 

Reefer

Nieuw Lid
Lid geworden
26 jun 2017
Berichten
58
Waarderingsscore
14
Punten
8
Omvormer zonnepanelen en thuisbatterij is 10kW, dus zal op een 4p 16A gezet worden veronderstel ik. De aansluiting is 32A driefase + N .
De laadpaal is een zappi V2 die theoretisch 22kw haalt, maar mijn auto kan maar 11kw aan, dus deze zal wel afgetopt worden op max 11kw, zeker met het oog op het capaciteitstarief.
De automaten zijn nog niet voorzien op het schema. De automaten die daar nu op staan zijn voor de warmtepomp (2 keer 25A 4p) en voor de domotica kast die nog moet komen (1 keer 32 A 4p)
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan