• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Op zoek naar een manier om rotswol isolatie te verwijderen.

Lid geworden
21 feb 2020
Berichten
3
Waarderingsscore
0
Punten
1
Mijn partner en mijzelf hebben in 2019 onze eerste woning gekocht. Nu blijkt dat er hier en daar toch meer problemen zijn met de bouw dan aanvankelijk gedacht. Maar dat is voor een andere topic...

Eén van de 'problemen' zijn de slechte staat van de gevels, opstijgend vocht en bijgevolg mogelijks natte isolatie in de spouw.
Onze woning is gebouwd in 1977. Men heeft toen in de spouw rotswolmatten geplaatst van 7mm tegenaan de buitenmuur. Deze matten staan vermoedelijk vochtig door opstijgend vocht. 

Wij hadden volgende oplossing in gedachten:

* de isolatie uit de spouw stofzuigen en opnieuw isoleren;
* muren injecteren tegen opstijgend vocht;
*  de gevels zandstralen en vervolgens kaleien.

Vandaag is er een vakman naar de spouw komen kijken. Deze beweerde dat het onmogelijk is om de rotswolmatten uit de spouw te halen tenzij  we de buitenmuur afbreken, isolatie wegnemen en nieuwe facadesteen zetten. 

Zonder een afbreuk te willen doen aan de kennis van de vakman, vragen wij ons af of er echt geen alternatieven zijn om de isolatie weg te nemen. Klopt het wat de man zei? 

In bijlage een situatieschets.

Mocht je nog vragen hebben: shoot!
 
 

Bijlagen

  • spouw.jpg
    spouw.jpg
    48,2 KB · Weergaven: 2
Dat is wel een hele dikke 7mm :D Is het geen 7cm? Sowieso al vreemde plaatsing, normaal plaats je de isolatie tegen de buitenkant van de binnenmuur, dan luchtspouw, dan gevelsteen. Op deze manier van plaatsing hoeft de isolatie niet nat te worden van opstijgend vocht, dat kan al door vocht dat door de buitenmuur heen komt.

Wat betreft het verwijderen, ik weet niet hoe je dat precies ziet om die matten er uit te stofzuigen? Daarvoor ga je ze eerst uit elkaar moeten halen (je schrijft dat je matten hebt, geen vlokken, maar je kan er niet aan, dus..?) zodat het materiaal naar beneden valt, om het vervolgens op te kunnen zuigen. Daarvoor moeten dan weer gaten in de gevel gemaakt worden of dergelijke om er aan te kunnen, stukjes blijven hangen, etc.

Vrees dat de vakman het juist heeft als het op verwijderen aankomt..

 
 
Normaal is de spouwisolatie altijd tegen het binnenspouwblad gezet en is de luchtspouw tussen buitenspouwblad en isolatie.

Hier zou dat dan andersom zijn ? Ofwel vergis je je ofwel is het buitenspouwblad een origineel massieve muur van minstens 20 cm dikte en is daar later isolatie aan de binnenkant tegen gezet om vervolgens een nieuwe voorzetmuur te metselen binnen in de woning.

Kan je iets meer zeggen over de situatie nu en vroeger ?
 
Als je achteraf toch gaat kaleien, kan je er ook een aantal gevelstenen uithalen (en nadien terug inmetselen). Maar dat veel werk zijn.

Gewoon stofzuigen zal toch niet helemaal lukken denk ik.

 

P.S.: Ik vermoed 7cm ipv mm?
 
GertDR zei:
Eén van de 'problemen' zijn de slechte staat van de gevels, opstijgend vocht en bijgevolg mogelijks natte isolatie in de spouw.

Kan je daar niet wat foto's van maken, zowel binnen- als buitenzijde...
Onze woning is gebouwd in 1977. Men heeft toen in de spouw rotswolmatten geplaatst van 7mm tegenaan de buitenmuur. Deze matten staan vermoedelijk vochtig door opstijgend vocht. 

In 1977 gebruikte men toch al waterkeringen... misschien dat die niet getrapt is geplaatst, dat er geen spouwopeningen zijn onderaan, dat de spouw zelfs tot onder het maaiveld  komt, etc...

Eerst oorzaak van uw vochtprobleem klaar en duidelijk ophelderen, pas dan kan je gepaste maatregelen nemen... Voor hetzelfde geld lekt uw dak ergens en druppelt dat in de spouw...
 

 
 
Hoe hebben ze ze die isolatie daar in de eerste instantie in gekregen als ze tegen de buitenmuur bevestigd zijn?
 
Mea Culpa: het is inderdaad 7cm isolatie!
Tevens is de isolatie wellicht inderdaad bevestigd aan het binnenspouwblad met vervolgens een luchtspouw en dan de de facadesteen. Eén van de mannen die is komen kijken heeft een staande voeg uitgeboord ter hoogte van de slaapkamer in de buitenmuur. Ik heb gepoogd een foto te nemen van de spouw, maar dit was niet goed zichtbaar. Als je in deze voeg naar de spouw kijkt, lijkt het alsof de isolatie zowel de binnen- als buitenmuur raakt.  De binnen en buitenmuren zijn opgetrokken met 'boertjes' van 9cm dikte.

Ik heb met mijn beste paintskills een soort plattegrond gemaakt van onze woning. Het is een bungalow woning met één slaapkamer. Het is in principe een grote vierkanten blok waarvan het bewoonbaar gedeelte een L-vorm heeft en de rest een vrij grote binnentuin is. 
indeling_woning.jpg
De vochtproblemen in de slaapkamer zijn vermoedelijk het gevolg van condens.

Naar de toekomst toe wensen wij in de binnentuin een stuk bij te bouwen zodat het bewoonbaar gedeelte een U-vorm krijgt. De foto zal hier wat duidelijkheid over scheppen. 

Ik heb tevens foto's getrokken van de gevels. Je zult zien dat deze in slechte staat zijn. De vorige eigenaren hebben laag op laag verf ertegenaan gesmeten in plaats van de problemen aan te pakken. De vakman die vandaag is langsgeweest zei ook dat de muren echt nat stonden en had vermoedens dat het opstijgend vocht was. Je voelt ook in de boorgaten dat de stenen vrij nat aanvoelen. 

In de binnetuin ligt het maaiveld volgens mij hoger dan de waterkering. Dit is vrij simpel op te lossen door de tuin wat af te graven.

Er is inderdaad een waterkering aanwezig. Er zijn al een aantal firma's komen kijken. De ene zei dat "een waterkering niet kapot kan gaan". De andere zei dan weer dat "waterkeringen geplaatst in die tijdsperiode na verloop van tijd hun functie wel verliezen".

Stel dat de muren worden geïnjecteerd tegen opstijgend vocht: Zou het een optie zijn om de huidige isolatie te laten zitten en eventueel tegen de buitenmuur te isoleren en vervolgens gevelbekleding aan te brengen? 
 

Bijlagen

  • indeling_woning.jpg
    indeling_woning.jpg
    52,7 KB · Weergaven: 2
  • noordoost.jpg
    noordoost.jpg
    350,8 KB · Weergaven: 2
  • zuidwest.jpg
    zuidwest.jpg
    203,7 KB · Weergaven: 2
  • zuidoost.jpg
    zuidoost.jpg
    229,2 KB · Weergaven: 2
  • binnentuin_zuidoost.jpg
    binnentuin_zuidoost.jpg
    366,9 KB · Weergaven: 2
  • binnentuin_zuidwest.jpg
    binnentuin_zuidwest.jpg
    378,8 KB · Weergaven: 2
Uw vochtproblemen hebben waarschijnlijk niets te maken met opstijgend vocht maar met condensatie in de spouw.

Ik zie op de foto's dat er een bovenaan rondom een betonnen balk loopt... die sluit de spouw bovenaan af (wat op zich goed is voor de thermische prestaties van uw muren) maar als het koud is, gaat uw intern leefvocht daar tegen condenseren en druppelt alles naar beneden.

Plus, die witte verf maakt alles nog erger... dat is waarschijnlijk een goedkope latexverf geweest (heb je daar gegevens van?) om de verkoop te versnellen. En de meeste verven maken uw gevels dampremmend of zelfs dampdicht (latex).

Wat me ook niet aanstaat... die dakconstructie?! Wat zit daar allemaal onder? 

Slaapkamers hebben vaak het meest last van condens/vocht problemen vanwege de grote hoeveelheden leefvocht die er geproduceerd worden, zeker in geval van een kleine kamer met een dubbel bed.
 
GertDR zei:
Stel dat de muren worden geïnjecteerd tegen opstijgend vocht: Zou het een optie zijn om de huidige isolatie te laten zitten en eventueel tegen de buitenmuur te isoleren en vervolgens gevelbekleding aan te brengen? 


En wat denk je dat injecties doen tegen horizontale infiltratie van water thv je maaiveld ??
 
Hmm, zeer eigenaardige constructie ! Blijkbaar met een speciale bedoeling of motivering ontworpen.

Ik zie een woning waarin men zich volledig heeft willen afsluiten van de buitenwereld. Het ziet er naar uit dat men eerst een vierkant heeft gemetseld waarvan men dan slechts een deel van een dak heeft voorzien. De buitenmuren van de binnentuin schijnen gewoon door te lopen in het woongedeelte zonder enige thermische onderbreking. Je kan dat vermoeden als je kijkt naar de aansluiting van het slaapkamerraam aan de buitenmuur. Volgens wat je daar ziet schijnt de binnentuinmuur één grote koudebrug te vormen naar de in het verlengde liggende muur van de slaapkamer. Aan de andere kant van de binnentuin zal dat dan wellicht hetzelfde zijn.

Ik denk ook niet dat er bovenaan een betonnen balk is gemaakt maar eerder dat daar een strook cementbezetting is aangebracht die in de binnentuin al aan het barsten en afbrokkelen is.

Er zal allicht nog wel iets knap te maken zijn van die woning maar indien je niet echt veel ervaring hebt met bouwen en verbouwen zou ik hier zeker een architect inschakelen om tenminste al de voornaamste pijnpunten in kaart te brengen en hiervoor een oplossing te zoeken.

Doe dat eerst vooraleer ge u met die spouwisolatie gaat bezighouden.

Ps: ik vraag me af of dit een origineel vergunde woning is en niet een omvorming van een magazijn of werkplaats. Toch eens even nagaan ! Ook eens de originele plannen opzoeken.
 
Ik zie bovenaan , onder het dak , verticale open voegen. Ook onderaan de gevel zie ik die.

Tevens kun je buiten om een waterkering opmerken die ruim boven het maaiveld staat.

In de binnentuin is dit niet duidelijk. Ofwel ontbreekt deze ofwel is de grondslag hoger gelegd. Afgaand op de verharding aan het raam vermoed ik het laatste.

Dak ? Heb ik mijn twijfels over.

Maar injecteren als er een waterkering in zit is van de pot gerukt.

Ik vraag me dan wel af als die waterkering juist zit hoe krijg je het dan klaar om opstijgend vocht te hebben??  Hoe ben je tot deze bevinding gekomen ? wie heeft dat gezegd? En is dit gebaseerd op feiten of aannames. Want begot als ze tegen mij zeggen: je hebt opstijgend vocht en je isolatie is daardoor kletsnat dan ga ik er van uit dat ze  een paar stenen uit de gevel hebben gebroken.

Om dit effe te duiden kun je eens binnen een paar gaten boren in de steen. 

Een 30 cm boven de vloerpas: boorsel vochtig dan is er iets mis met de waterkering.

Een 1 meter boven de vloerpas : boorsel vochtig , opstijgend vocht , probleem met waterkering . droog geen opsijgend vocht

een 30 cm onder plafond : vochtig boorsel dan is het afkomstig van inslag regen ( lek dak) maar zeker geen opstijgend vocht

Dit is een trukje om al ergens een idee te hebben, geeft niet 100% zekerheid.

Vermoedelijk moet je het zoeken in wat Keon en Charel aanbrengen.

Condens , doorlopende tuinmuren in de binnenmuren, te hoog maaiveld in de binnentuin. Slechte afwatering van de deksteen op de tuinmuren, slechte aansluiting van eht dak ....
 
Keon zei:
Plus, die witte verf maakt alles nog erger... dat is waarschijnlijk een goedkope latexverf geweest (heb je daar gegevens van?) om de verkoop te versnellen. En de meeste verven maken uw gevels dampremmend of zelfs dampdicht (latex).

Wat me ook niet aanstaat... die dakconstructie?! Wat zit daar allemaal onder? 


Ik weet nog dat er een warm weekend was in november 2019. De zon scheen toen vol op de muren. Deze waren toen nat. Het was alsof de muur aan het zweten was. 

Vroeger had deze woning een plat dak. De eerste eigenaren (wij zijn derde) hadden problemen met de roofing. Zij hebben toen een zadeldak met kruipzolder bovenop hun plat dak laten zetten. Ik ben deze al een enkele keren gaan inspecteren op regenachtige dagen. Wij hebben toen meteen een vrij groot lek vastgesteld, maar hebben dit reeds verholpen. Het lek was bovendien op de kruipzolder boven de woonkamer, wat onmogleijk tot bij de slaapkamer kon geraken.
charel zei:
Hmm, zeer eigenaardige constructie ! Blijkbaar met een speciale bedoeling of motivering ontworpen.

Ik zie een woning waarin men zich volledig heeft willen afsluiten van de buitenwereld. Het ziet er naar uit dat men eerst een vierkant heeft gemetseld waarvan men dan slechts een deel van een dak heeft voorzien. De buitenmuren van de binnentuin schijnen gewoon door te lopen in het woongedeelte zonder enige thermische onderbreking. Je kan dat vermoeden als je kijkt naar de aansluiting van het slaapkamerraam aan de buitenmuur. Volgens wat je daar ziet schijnt de binnentuinmuur één grote koudebrug te vormen naar de in het verlengde liggende muur van de slaapkamer. Aan de andere kant van de binnentuin zal dat dan wellicht hetzelfde zijn.

Ik denk ook niet dat er bovenaan een betonnen balk is gemaakt maar eerder dat daar een strook cementbezetting is aangebracht die in de binnentuin al aan het barsten en afbrokkelen is.

Er zal allicht nog wel iets knap te maken zijn van die woning maar indien je niet echt veel ervaring hebt met bouwen en verbouwen zou ik hier zeker een architect inschakelen om tenminste al de voornaamste pijnpunten in kaart te brengen en hiervoor een oplossing te zoeken.

Doe dat eerst vooraleer ge u met die spouwisolatie gaat bezighouden.

Ps: ik vraag me af of dit een origineel vergunde woning is en niet een omvorming van een magazijn of werkplaats. Toch eens even nagaan ! Ook eens de originele plannen opzoeken.


Het antwoord op deze vraag ken ik wel! De eerste eigenaren waren namelijk nudisten. Vandaar ook de vreemde constructie. Zo konden zij op hun gemak naakt in de binnentuin zitten zonder inkijk van geburen.

Tevens kan ik bevestigen, na controle van de vakman met een camera, dat de buitenmuren van de binnentuin inderdaad gewoon doorlopen zonder onderbrekeing. Enkel de isolatie stopt uiteraard abruupt waar de muur overgaat van binnenmuur in de slaapkamer naar buitenmuur in de binnentuin. We zullen dit inderdaad moeten openbreken en dichtmetsen veronderstel ik dan.

Wat de betonnen balk betreft heb je hier ook gelijk. Is inderdaad een strookt cementbezetting. 
lukanar zei:
Ik zie bovenaan , onder het dak , verticale open voegen. Ook onderaan de gevel zie ik die.

Tevens kun je buiten om een waterkering opmerken die ruim boven het maaiveld staat.

In de binnentuin is dit niet duidelijk. Ofwel ontbreekt deze ofwel is de grondslag hoger gelegd. Afgaand op de verharding aan het raam vermoed ik het laatste.

Dak ? Heb ik mijn twijfels over.

Maar injecteren als er een waterkering in zit is van de pot gerukt.

Ik vraag me dan wel af als die waterkering juist zit hoe krijg je het dan klaar om opstijgend vocht te hebben??  Hoe ben je tot deze bevinding gekomen ? wie heeft dat gezegd? En is dit gebaseerd op feiten of aannames. Want begot als ze tegen mij zeggen: je hebt opstijgend vocht en je isolatie is daardoor kletsnat dan ga ik er van uit dat ze  een paar stenen uit de gevel hebben gebroken.

Om dit effe te duiden kun je eens binnen een paar gaten boren in de steen. 

Een 30 cm boven de vloerpas: boorsel vochtig dan is er iets mis met de waterkering.

Een 1 meter boven de vloerpas : boorsel vochtig , opstijgend vocht , probleem met waterkering . droog geen opsijgend vocht

een 30 cm onder plafond : vochtig boorsel dan is het afkomstig van inslag regen ( lek dak) maar zeker geen opstijgend vocht

Dit is een trukje om al ergens een idee te hebben, geeft niet 100% zekerheid.

Vermoedelijk moet je het zoeken in wat Keon en Charel aanbrengen.

Condens , doorlopende tuinmuren in de binnenmuren, te hoog maaiveld in de binnentuin. Slechte afwatering van de deksteen op de tuinmuren, slechte aansluiting van eht dak ....


De stootvoegen heb ik zelf aangebracht op aanraden van twee aannemers die zijn komen kijken. Zodoende dat de spouw kon verluchten. 

De opmerking van de dekstenen hebben wij ook gekregen van één van de aannemers. 

Ik zou deze zomer volgende zaken doen:
* binnentuin en voortuin gedeeltelijk afgraven zodat het maaiveld lager komt te liggen;
* dekstenen worden weggenomen en vervangen door grotere;
* ventilatie in de slaapkamer laten plaatsen tegen condens;
* in de binnentuin de muur ter hoogte van de slaapkamer openbreken en een onderbreking maken in de spouw.

Nu hadden wij ook graag de muren eens onder handen genomen. Zou het mogelijk zijn om deze in huidige toestand te zandstralen en de cementbezetting weg te kappen? 
Ik heb namelijk ergens gelezen dat het zandstralen van een kapotte gevel not done is om dat je nog meer schade zou kunnen aanrichten?

Alvast bedankt aan alle reageerders.
 
GertDR schreef:

Ik zou deze zomer volgende zaken doen:
* binnentuin en voortuin gedeeltelijk afgraven zodat het maaiveld lager komt te liggen;

Waarom denk je dat het maaiveld te hoog ligt ? Op welke hoogte zit de waterkering ?
* ventilatie in de slaapkamer laten plaatsen tegen condens;

Beter een ventilatiesysteem voor de gehele woning !
* in de binnentuin de muur ter hoogte van de slaapkamer openbreken en een onderbreking maken in de spouw.

Maar vooral ook een thermische onderbreking maken tussen het binnenspouwblad van de woning en dat van de binnentuin.
Nu hadden wij ook graag de muren eens onder handen genomen. Zou het mogelijk zijn om deze in huidige toestand te zandstralen en de cementbezetting weg te kappen? 
Ik heb namelijk ergens gelezen dat het zandstralen van een kapotte gevel not done is om dat je nog meer schade zou kunnen aanrichten?

Ik zou dat zeker overwegen om  dan daarna de muren te kaleien met een kalkmortel. Eventuele beschadigingen kunnen dan in één keer mee worden hersteld of dichtgestreken.

Je was niet van plan om een architect of minstens iemand met voldoende bouwervaring mee in te schakelen ?
 
Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Bovenaan