Keon zei:
Plus, die witte verf maakt alles nog erger... dat is waarschijnlijk een goedkope latexverf geweest (heb je daar gegevens van?) om de verkoop te versnellen. En de meeste verven maken uw gevels dampremmend of zelfs dampdicht (latex).
Wat me ook niet aanstaat... die dakconstructie?! Wat zit daar allemaal onder?
Ik weet nog dat er een warm weekend was in november 2019. De zon scheen toen vol op de muren. Deze waren toen nat. Het was alsof de muur aan het zweten was.
Vroeger had deze woning een plat dak. De eerste eigenaren (wij zijn derde) hadden problemen met de roofing. Zij hebben toen een zadeldak met kruipzolder bovenop hun plat dak laten zetten. Ik ben deze al een enkele keren gaan inspecteren op regenachtige dagen. Wij hebben toen meteen een vrij groot lek vastgesteld, maar hebben dit reeds verholpen. Het lek was bovendien op de kruipzolder boven de woonkamer, wat onmogleijk tot bij de slaapkamer kon geraken.
charel zei:
Hmm, zeer eigenaardige constructie ! Blijkbaar met een speciale bedoeling of motivering ontworpen.
Ik zie een woning waarin men zich volledig heeft willen afsluiten van de buitenwereld. Het ziet er naar uit dat men eerst een vierkant heeft gemetseld waarvan men dan slechts een deel van een dak heeft voorzien. De buitenmuren van de binnentuin schijnen gewoon door te lopen in het woongedeelte zonder enige thermische onderbreking. Je kan dat vermoeden als je kijkt naar de aansluiting van het slaapkamerraam aan de buitenmuur. Volgens wat je daar ziet schijnt de binnentuinmuur één grote koudebrug te vormen naar de in het verlengde liggende muur van de slaapkamer. Aan de andere kant van de binnentuin zal dat dan wellicht hetzelfde zijn.
Ik denk ook niet dat er bovenaan een betonnen balk is gemaakt maar eerder dat daar een strook cementbezetting is aangebracht die in de binnentuin al aan het barsten en afbrokkelen is.
Er zal allicht nog wel iets knap te maken zijn van die woning maar indien je niet echt veel ervaring hebt met bouwen en verbouwen zou ik hier zeker een architect inschakelen om tenminste al de voornaamste pijnpunten in kaart te brengen en hiervoor een oplossing te zoeken.
Doe dat eerst vooraleer ge u met die spouwisolatie gaat bezighouden.
Ps: ik vraag me af of dit een origineel vergunde woning is en niet een omvorming van een magazijn of werkplaats. Toch eens even nagaan ! Ook eens de originele plannen opzoeken.
Het antwoord op deze vraag ken ik wel! De eerste eigenaren waren namelijk nudisten. Vandaar ook de vreemde constructie. Zo konden zij op hun gemak naakt in de binnentuin zitten zonder inkijk van geburen.
Tevens kan ik bevestigen, na controle van de vakman met een camera, dat de buitenmuren van de binnentuin inderdaad gewoon doorlopen zonder onderbrekeing. Enkel de isolatie stopt uiteraard abruupt waar de muur overgaat van binnenmuur in de slaapkamer naar buitenmuur in de binnentuin. We zullen dit inderdaad moeten openbreken en dichtmetsen veronderstel ik dan.
Wat de betonnen balk betreft heb je hier ook gelijk. Is inderdaad een strookt cementbezetting.
lukanar zei:
Ik zie bovenaan , onder het dak , verticale open voegen. Ook onderaan de gevel zie ik die.
Tevens kun je buiten om een waterkering opmerken die ruim boven het maaiveld staat.
In de binnentuin is dit niet duidelijk. Ofwel ontbreekt deze ofwel is de grondslag hoger gelegd. Afgaand op de verharding aan het raam vermoed ik het laatste.
Dak ? Heb ik mijn twijfels over.
Maar injecteren als er een waterkering in zit is van de pot gerukt.
Ik vraag me dan wel af als die waterkering juist zit hoe krijg je het dan klaar om opstijgend vocht te hebben?? Hoe ben je tot deze bevinding gekomen ? wie heeft dat gezegd? En is dit gebaseerd op feiten of aannames. Want begot als ze tegen mij zeggen: je hebt opstijgend vocht en je isolatie is daardoor kletsnat dan ga ik er van uit dat ze een paar stenen uit de gevel hebben gebroken.
Om dit effe te duiden kun je eens binnen een paar gaten boren in de steen.
Een 30 cm boven de vloerpas: boorsel vochtig dan is er iets mis met de waterkering.
Een 1 meter boven de vloerpas : boorsel vochtig , opstijgend vocht , probleem met waterkering . droog geen opsijgend vocht
een 30 cm onder plafond : vochtig boorsel dan is het afkomstig van inslag regen ( lek dak) maar zeker geen opstijgend vocht
Dit is een trukje om al ergens een idee te hebben, geeft niet 100% zekerheid.
Vermoedelijk moet je het zoeken in wat Keon en Charel aanbrengen.
Condens , doorlopende tuinmuren in de binnenmuren, te hoog maaiveld in de binnentuin. Slechte afwatering van de deksteen op de tuinmuren, slechte aansluiting van eht dak ....
De stootvoegen heb ik zelf aangebracht op aanraden van twee aannemers die zijn komen kijken. Zodoende dat de spouw kon verluchten.
De opmerking van de dekstenen hebben wij ook gekregen van één van de aannemers.
Ik zou deze zomer volgende zaken doen:
* binnentuin en voortuin gedeeltelijk afgraven zodat het maaiveld lager komt te liggen;
* dekstenen worden weggenomen en vervangen door grotere;
* ventilatie in de slaapkamer laten plaatsen tegen condens;
* in de binnentuin de muur ter hoogte van de slaapkamer openbreken en een onderbreking maken in de spouw.
Nu hadden wij ook graag de muren eens onder handen genomen. Zou het mogelijk zijn om deze in huidige toestand te zandstralen en de cementbezetting weg te kappen?
Ik heb namelijk ergens gelezen dat het zandstralen van een kapotte gevel
not done is om dat je nog meer schade zou kunnen aanrichten?
Alvast bedankt aan alle reageerders.