Op zoek naar aanplantingsadvies voortuin

KoendeBouwer

Nieuw Lid
Lid geworden
16 mei 2015
Waarderingsscore
3
Punten
8
Hoi iedereen,

We willen binnenkort graag starten met de aanleg van onze voortuin. We hebben wel wat plannen in ons hoofd, en willen vooral ook veel groen (en andere kleuren uiteraard) voorzien. Probleem is dat we niet zoveel kaas hebben gegeten van geschikte plant- en boomkeuzes.

Een volledig tuinontwerp kunnen we op dit moment cru gezegd niet betalen, maar we vroegen ons af of er ook professionals zijn die bereid zijn om (niet gratis natuurlijk) ook louter advies te geven in de keuze voor planten, bloemen en bomen na een bezoekje ter plaatse? Bestaat zo'n service?

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Waarderingsscore
5.395
Punten
113
tikkoppe.
lastig
Ik werk alleen totaalprojecten uit . Dus een volledige ontwerpstudie van de tuin, voortuin en achtertuin. Terras en voordeurpad, knuppelpad en serrekes met de tomaat en augurk , hoe gekker hoe plezanter.

Een onderdeeltje daar uit lichten , bv de voortuin en later de achtertuin ontwerpen wordt duur. Ik moet 2 keer langskomen. Ik moet 2 keer analyses maken, Ik moet 2 keer mijn denken en ideeën opstoken. Daarom ontwerp ik GANS de tuin. Het verhaal blijft, ik zit in de mood voor jullie tuin, ik denk jullie tuin.

En nu vragen voor een beplantingsplan en dan nog enkel de voortuin?
Dan komen me nu al zaken voor de kop zoals: grondsoort ? liggen er leidingen en waar ? Putten? Wat met oprit, pad naar de voordeur. Merde dat pad is via de oprit , plezant als je met die grote kado afstaat en nonkel isidoor hed met zenne wagen alles weer schots en scheef geblokkeerd . Hoe komen die krassen er toch in, kinderen kunnen met de fiets niet langs, die brievenbus staat wel ambetant en als ik aan de voordeur aanbel moet ik zien waar ik mijn voeten zet want eigenlijk kun je amperkes daar met 2 staan...

Dus , ik ken mijn eigen, ik ga veel te veel buiten de zuivere opdracht van welk plantje waar zetten, zo werkt dat niet bij mij.
Want ontwerpen van de tuin is in eerste instantie de relatie van de bewoners met hun huis vertalen en versterken in de tuin.
Dat is het verhaal van jullie tuin.

Maar als je hier je eerste gedachten op dit forum zet, gegarandeerd dat ik daar menne zeg wel over zal doen.
Ongezouten, met wat peper en lukiaans.

luk
PS
niks belet je om advies te vragen natuurlijk of zelfs van gedachten te wisselen over ontwerpen . Daarvoor hebben we als eerste contact onze website.

invis

Gewaardeerd lid
Lid geworden
7 jan 2018
Waarderingsscore
491
Punten
63
Er zijn ook tuinaanleggers die op basis van een eenvoudigere schets (geen volwaardig plan) aan de slag gaan. Of tegen betaling een schets maken met plantkeuzes. Als de oppervlakte niet al te groot is gaat de prijs daarvan wel meevallen.

Maar ik geef Luk ook wel gelijk, het is meer dan wat planten in de grond steken. Persoonlijk vind ik dat de tuin het perceel/de ervaring af maakt. Het maakt of kraakt de bijhorende woning. Je mag nog zo een prachtige woning hebben, als de tuin op niks trekt is het bleh.

Tomvdw

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
28 jun 2017
Waarderingsscore
2.351
Punten
113
Ik weet niet uit welke regio je komt?
Plantenkwekers kunnen je vaak ook helpen. Als je daar met een plattegrond afkomt en wat ideeen naar kleuren en hoogtes kunnen die je vaak al wel adviseren.
In het verleden goede ervaring gehad met Houtmeyers en Laakdal.

Ik zeg wel 'plantenkwekers' en niet 'tuincentrum' want die 2 liggen tegenwoordig kilometers uit elkaar.
Bij een plantenkweker draait het om de plantjes, in dat tuincentrum moet die jobstudent zoveel mogelijk brievenbussen en prullaria verkopen.

I.V.

Zeer Actief lid
Lid geworden
1 jul 2011
Waarderingsscore
115
Punten
43
Wij gingen dit jaar advies inwinnen bij een tuincentrum i.v.m. onze tuin, maar het is er nog niet van gekomen.
Het ene tuincentrum is natuurlijk ook het andere niet, mocht Zwevegem in jullie regio zijn, dan kunnen ze jullie hier misschien ook helpen.
Zelf dus nog geen ervaring mee.

Lid geworden
8 mei 2007
Waarderingsscore
13
Punten
18
ooit zaten we met hetzelfde probleem, maar we hebben dan toch advies ingewonnen bij een tuinarchitect ( die hier ook een beetje actief is :cool: ).
Het is een investering want je krijgt er heel veel voor terug en ook wij doen alles op ons eigen (financiële) tempo.
Dus ik zou toch het advies geven om eens met een tuinarchitect te praten want uiteindelijk komt er meer uit dan je verwacht.

fido

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
15 jun 2006
Waarderingsscore
707
Punten
113
Het is misschien ook niet slecht eens de voortuin te definiëren, want er zijn voortuinen van een zakdoek groot en andere van een halve hectare.

KoendeBouwer

Nieuw Lid
Lid geworden
16 mei 2015
Waarderingsscore
3
Punten
8
Bedankt voor jullie reacties en suggesties. Ik heb contact opgenomen met een plantenkwekerij in de buurt (Kampenhout), en ik mag volgende week eens langsgaan voor wat plantadvies.

• Leuk
Waarderingen: I.V.
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan