• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Oorzaak Scheuren in gepolierde beton?

Wim9000

Actief Lid
Lid geworden
25 feb 2023
Berichten
104
Waarderingsscore
36
Punten
28
Mijn garage is ongeveer 2 jaar geleden gebouwd.

De gepolierde beton is beginnen scheuren aan beide deuren(zie foto’s). De scheuren zijn ongeveer 1 meter lang en 0,5 cm breed. Ze zijn blijkbaar ook diep want aan één deur groeit er zelfs vegetatie door(en mogelijks ook door de isolatie). Onder de beton ligt 10 cm isolatie, voor de beton zijn er betonnetten gebruikt. Wat is hiervan de oorzaak?



Ook aan het raam zijn er scheuren, en zelfs de dorpel is gescheurd! Wat is hiervan de oorzaak? Moet ik mij zorgen maken dat mijn raam zal zakken of omhoog geduwd zal worden?









Alvast bedankt!
 

Bijlagen

  • Deur2scheur2.jpg
    Deur2scheur2.jpg
    98,1 KB · Weergaven: 229
  • Deur1.jpg
    Deur1.jpg
    148,8 KB · Weergaven: 233
  • Deur1scheur.jpg
    Deur1scheur.jpg
    244,1 KB · Weergaven: 221
  • Deur2.jpg
    Deur2.jpg
    180,9 KB · Weergaven: 227
  • Deur2scheur1.jpg
    Deur2scheur1.jpg
    306,1 KB · Weergaven: 231
  • Deur2scheur.jpg
    Deur2scheur.jpg
    222,6 KB · Weergaven: 236
  • Raam.jpg
    Raam.jpg
    94,7 KB · Weergaven: 228
  • Dorpel2.jpg
    Dorpel2.jpg
    191,6 KB · Weergaven: 225
  • Dorpel.jpg
    Dorpel.jpg
    204,3 KB · Weergaven: 227

Wim9000

Actief Lid
Lid geworden
25 feb 2023
Berichten
104
Waarderingsscore
36
Punten
28
Dat heb ik al gedaan, t.t.z ik heb hem aangetekend op hoogte gebracht van de scheuren in de gepolierde beton. Zijn enige reactie is dat alles volgens de regels der kunst gedaan is.
 
Laatst bewerkt:
V

Verwijderd lid 172838

Guest
Briefje van advocaat dan.
je hebt hier niets te verliezen.
 

Wim9000

Actief Lid
Lid geworden
25 feb 2023
Berichten
104
Waarderingsscore
36
Punten
28
Daar vreesde ik ook al voor, maar zover zijn we nog niet.



Zou ik hem kunnen verplichten de oorzaak aan te pakken?



Stel dat dat zo is(in de praktijk is dat bijna onmogelijk want dan moet hij die vloer uitbreken)dan heb ik een stevig argument! Dan zal hij misschien bereid zijn om die scheuren deftig aan te pakken en de eerder beloofde afwerking en terugbetaling te doen.
 
V

Verwijderd lid 172838

Guest
Daar vreesde ik ook al voor, maar zover zijn we nog niet.



Zou ik hem kunnen verplichten de oorzaak aan te pakken?



Stel dat dat zo is(in de praktijk is dat bijna onmogelijk want dan moet hij die vloer uitbreken)dan heb ik een stevig argument! Dan zal hij misschien bereid zijn om die scheuren deftig aan te pakken en de eerder beloofde afwerking en terugbetaling te doen.
tuurlijk kan je hem daartoe verplichten!
je hebt een contract; hij heeft voor een bepaalde som aannemerswerken uitgevoerd en die horen correct te zijn uitgevoerd. Scheuren en vegetatie horen daar niet bij. Dat alles is beschreven in documenten (bv het WTCB) die als richtlijn en zelfs als norm kunnen gebruikt worden.

Als je dat niet ziet zitten om alleen te doen, zoek je dan een deskundige die die (vervelende) gesprekken voor jou voort en er over waakt dat het correct wordt hersteld.
 
Lid geworden
18 feb 2023
Berichten
64
Waarderingsscore
43
Punten
18
Daar vreesde ik ook al voor, maar zover zijn we nog niet.



Zou ik hem kunnen verplichten de oorzaak aan te pakken?



Stel dat dat zo is(in de praktijk is dat bijna onmogelijk want dan moet hij die vloer uitbreken)dan heb ik een stevig argument! Dan zal hij misschien bereid zijn om die scheuren deftig aan te pakken en de eerder beloofde afwerking en terugbetaling te doen.
tuurlijk kan je hem daartoe verplichten!
je hebt een contract; hij heeft voor een bepaalde som aannemerswerken uitgevoerd en die horen correct te zijn uitgevoerd. Scheuren en vegetatie horen daar niet bij. Dat alles is beschreven in documenten (bv het WTCB) die als richtlijn en zelfs als norm kunnen gebruikt worden.

Als je dat niet ziet zitten om alleen te doen, zoek je dan een deskundige die die (vervelende) gesprekken voor jou voort en er over waakt dat het correct wordt hersteld.
Ik zou ook een deskundige onder de arm nemen.
Zie je dat niet zitten maak dan dat je goed voorbereid bent zodat je niet met een kluitje in het riet gestuurd wordt.

Hiermee bedoel ik;
maak een documentje waarin je alle zichtbare schade oplijst, zodat je niets vergeet,
schrijf hierbij ook wat de schade veroorzaakt.
zie dat je de foto's (voeral die waar je nu niets meer van ziet) bij de hand hebt zodat je niet ter plaatse op uw GSM moet gaan zoeken (BV de scheuren aan de deuren, daar heb je foto's van waar je duidelijk ziet dat de bewapening niet tot op de fundering loopt en dat ook hier de voeg foutief of niet is ingeslepen) (foto's van de vorstrand die niet diep genoeg is)....

probeer hem ook bij de les te houden en niet af te dwalen. (het gesprek tot de essentie te houden) zodat hij de aandacht niet ergens anders kan leggen zodat je achteraf niet het gevoel hebt dat je uw uitleg niet hebt kunnen doen/niet gehoord bent. Ook hierbij kan dat document handig zijn.

Mijn excuses dat het weer een rommelig antwoord is maar je begrijpt vast de essentie.

edit: ik zie net je ander topic. Ook vooraf goed weten hoe het kan/moet opgelost worden en ook in het document opnemen.
 

Wim9000

Actief Lid
Lid geworden
25 feb 2023
Berichten
104
Waarderingsscore
36
Punten
28
Bedankt Pollepel123!



Wat mij nog niet duidelijk is: hoe zie je dat de vorstrand niet diep genoeg is en dat de voeg foutief of niet ingeslepen is?
 

Wim9000

Actief Lid
Lid geworden
25 feb 2023
Berichten
104
Waarderingsscore
36
Punten
28
Niemand ?
 

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Berichten
20.143
Waarderingsscore
6.698
Punten
113
Vorstrand ? Jou gepolierde beton is de afwerking op een isolatie...
 

Wim9000

Actief Lid
Lid geworden
25 feb 2023
Berichten
104
Waarderingsscore
36
Punten
28
Hé Mario, bedoel je daarmee dat er geen vorstrand nodig is?
 

Wim9000

Actief Lid
Lid geworden
25 feb 2023
Berichten
104
Waarderingsscore
36
Punten
28
Indien ik het goed begrijp ligt de vloerplaat (gedeeltelijk)op de funderingen zonder ontkoppeld te zijn, dus maakt ze toch deel uit van die fundering, of niet?
 

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Berichten
20.143
Waarderingsscore
6.698
Punten
113
Indien ik het goed begrijp ligt de vloerplaat (gedeeltelijk)op de funderingen zonder ontkoppeld te zijn, dus maakt ze toch deel uit van die fundering, of niet?
Wat noem jij vloerplaat ? Het ging toch over je gepolierde betonvloer ? En die is op een isolatielaag geplaatst.
Als je de welfsels bedoelt , die liggen idd op je fundering, maar wat heeft het een vorstrand gieten en je gepolierde beton te maken ?
 

Wim9000

Actief Lid
Lid geworden
25 feb 2023
Berichten
104
Waarderingsscore
36
Punten
28
Ik probeer dat van die vorstranden te begrijpen:



- Patricio vraagt hoe diep de vorstrand zit(dus vorstranden zijn nodig)

- JeroenDF merkt op dat de prefabs niet tot op vorstvrije diepte zitten(dus vorstranden zijn nodig)

- Volgens Mario zouden geen vorstranden nodig zijn.



Zijn er nu vorstranden nodig of niet?







Met vloerplaat bedoel ik inderdaad de gepolierde beton(verkeerde terminologie van mij zeker?).

Die gepolierde beton ligt op de funderingen aan de ramen.





Stefan schreef: “Randen van vloer ligt op de fundering, centraal deel ligt op de grond, dus verschil in zakking, zetting
betonvloer is te dun uitgevoerd met te weinig wapening”




Pollepel123 schreef:”Betonplaat draagd op de fundering ter hoogte van de Ramen.”





Dus dan lijkt mij dat die vloer deel van de fundering is of toch niet?
 

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Berichten
20.143
Waarderingsscore
6.698
Punten
113
Nee, jou gepolierde betonvloer is de afwerking bovenop een isolatielaag (zoals je zelf aangeeft)
Heeft niets met de fundering te maken.
 

D I Y

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 aug 2013
Berichten
16.038
Waarderingsscore
4.939
Punten
113
Heeft niets met de fundering te maken.
Behalve dat de isolatie tussen de funderingsbalken ligt, en de betonplaat deels op de balken, zonder wapening over die overgang.
Betonplaat steunt dus rechtstreeks op de funderingsbalken zonder daarop voorzien te zijn.
De zetting van isolatie op volle grond is niet dezelfde als die van funderingsbalken op diepe funderingsvoeten, en er is geen wapening op de overgang of zettingsvoeg, dus dat moet barsten.
Mogelijks is er zelfs een vochtprobleem in de isolatie.
De funderingsbalken zijn wel geïsoleerd.

Of het echt funderingsbalken dan wel de onderste laag buitenwanden zijn, dat is een detail, de wapening ligt ertussen, de betonlaag er op, en dat zet zich verschillend.

Dat moest waarschijnlijk gewapend zijn over die rand heen, en dan ingezaagd zijn op de grens van de funderingsbalk.
Dat zou zich daarna nog altijd gezet hebben, en dat zou ter hoogte van de zaagsnede volledig doorgescheurd zijn, maar dankzij de wapening zou die zaagsnede daar ingeklinkt zijn en zich toe gezet hebben, weliswaar met een kleine hellingsknik naar binnen.
Het eindresultaat zou dus net hetzelfde geweest zijn, maar het zou minder opgevallen hebben.
 
Laatst bewerkt:

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Berichten
20.143
Waarderingsscore
6.698
Punten
113
Heeft niets met de fundering te maken.
Behalve dat de isolatie tussen de funderingsbalken ligt, en de betonplaat deels op de balken, zonder wapening over die overgang.
Betonplaat steunt dus rechtstreeks op de funderingsbalken zonder daarop voorzien te zijn.
De zetting van isolatie op volle grond is niet dezelfde als die van funderingsbalken op diepe funderingsvoeten, en er is geen wapening op de overgang of zettingsvoeg, dus dat moet barsten.
Mogelijks is er zelfs een vochtprobleem in de isolatie.
De funderingsbalken zijn wel geïsoleerd.

Of het echt funderingsbalken dan wel de onderste laag buitenwanden zijn, dat is een detail, de wapening ligt ertussen, de betonlaag er op, en dat zet zich verschillend.

Dat moest waarschijnlijk gewapend zijn over die rand heen, en dan ingezaagd zijn op de grens van de funderingsbalk.
Dat zou zich daarna nog altijd gezet hebben, en dat zou ter hoogte van de zaagsnede volledig doorgescheurd zijn, maar dankzij de wapening zou die zaagsnede daar ingeklinkt zijn en zich toe gezet hebben, weliswaar met een kleine hellingsknik naar binnen.
Het eindresultaat zou dus net hetzelfde geweest zijn, maar het zou minder opgevallen hebben.
Je trekt nu wel een deel van mijn antwoord uit zijn context.
De gepolierde vloer is een afwerking en geen deel van de fundering.
 

D I Y

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 aug 2013
Berichten
16.038
Waarderingsscore
4.939
Punten
113
Oké, geen deel van de fundering, maar je zei letterlijk ‘[ligt] op de isolatie, heeft niets met de fundering te maken’ terwijl het probleem juist alles met de fundering te maken heeft, en het níet enkel op de isolatie liggen van de betonvloer.

Dat was een beetje dubbelzinnig verwoord dan.
 

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Berichten
20.143
Waarderingsscore
6.698
Punten
113
Oké, geen deel van de fundering, maar je zei letterlijk ‘[ligt] op de isolatie, heeft niets met de fundering te maken’ terwijl het probleem juist alles met de fundering te maken heeft, en het níet enkel op de isolatie liggen van de betonvloer.

Dat was een beetje dubbelzinnig verwoord dan.
TS vroeg of er geen vorstrand nodig was aan zijn gepolierde beton....
 

Wim9000

Actief Lid
Lid geworden
25 feb 2023
Berichten
104
Waarderingsscore
36
Punten
28
Inderdaad!

Ik probeer dan ook via deze weg zo goed mogelijk de oorzaak van het probleem te begrijpen, en ik heb hier al veel geleerd!

Van bouwtechnieken ken ik niet veel, en die materie is blijkbaar net iets ingewikkelder dan het lijkt!



Die fundering bijvoorbeeld: aangezien mijn vloer op die fundering ligt zou ik denken dat dat één geheel is en dus die vloer deel is van de fundering… . Blijkbaan niet dus?!



En die vorstranden: Het principe lijkt mij heel simpel. Een rand rondom tot op vorstdiepte zodat alles daarbinnen beschermd is tegen vorst. Maar zo simpel is het blijkbaar niet want bij mij zouden geen vorstranden nodig zijn! Als ik het goed begrijp, zou die vloer beschermd zijn door de isolatie die eronder ligt, maar aan de zijkant is er toch geen vorstbescherming?Ik dacht zelfs even een nieuw draadje te beginnen over vorstranden, om het overzichtelijk te houden.



Nog even dit: Het is niet zomaar een garage, die loods is bedoeld om mijn oldtimers die ik aan het restaureren ben(mijn hobby) in te plaatsen. Vandaar ook dat grote raam tussen woonruimte en loods! Het is de bedoeling dat ik vanuit mijn woonruimte die oldtimer(s) zie staan. Nu zie ik door dat raam een gebarsten dorpel en een grote scheur!
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan