• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Onzin van ruimelijke ordening - lelijk

ST5

Lid geworden
11 okt 2010
Berichten
1.211
Waarderingsscore
1
Punten
0
Natuurlijk is er nood aan (een beetje) ruimtelijke ordening, maar teveel is teveel.



Verkaveld

Als ik zo nieuw bebouwde verkavelde huizen zie, valt me op dat alle voorgevels in 1 vlak liggen,

afstand tot de perceelgrens is gelijk, de hoek en hoogte van het dak is overal hetzelfde,

bijna enkel de kleurtjes verschillen wat.



Alsof dit een voorbereiding is om er rijwoningen van te maken. Telkens nog een huis ertussen en klaar.



Zones

Industriezone, woonzone, landbouwzone, winkelzone,.. zodat iedereen tesamen in de file staat tussen het ene en het andere.

Dit mag volgens mij veel harder door elkaar gegooid worden. Ik vind het geen schande om naast een schrijnwerker of chaufagist te wonen.

Liever dat, dan een zuivere "woonfunctie", waar niks mag en kan, enkel playstation spelen.



Hier zou enkel de beboste gebieden, de nacht-lawaaierige activiteiten en de zware industrie wat gereglementeerd moeten blijven.







Ben je geen ambtenaar? Geef dan gerust uw mening hierover.



.
 

K.B.

Zeer Actief lid
Lid geworden
19 feb 2009
Berichten
8.683
Waarderingsscore
30
Punten
48
Vaak ligt de oorzaak ook nog bij de SOD die dit verkavelingetje neerpoot.



Al hun plannetjes verschillen enkel van bladschikking en arcering ...

als je zelf met een idee komt ... wordt dit ondetaalbaar ... waarna iedereen vervalt in de éénheidsworst .



Wij hebben bewust gekozen om niet in dit hokjessysteem te gaan wonen ... en hebben dan ook een "gewoon perceel" aangekocht ...



Momenteel woon ik zonevreemd in een industriegebied ... daar volg ik je toch niet. Als er 's nachts zo wat vrieswagens staan is de pret snel over ...

De straat wordt gewoon aanflarden gereden ...



Maar binnen een woonzone zou men wel wat minder betuttelend mogen zijn ...



k.b.
 
Lid geworden
23 jan 2007
Berichten
15.605
Waarderingsscore
1
Punten
0
tja, men klaagde hier ook ooit over het feit dat alle stijlen doorheen stonden op een verkaveling.

zwarte dozen naast pastorijen enzo.



persoonlijke smaak.





ik ben nu ook bezig met een reeks gelijke woningen voor in een grote verkaveling.

rijwoningen en halfopen, 7meter breed, 10 meter diep; een leefruimte die niet veel groter is dan de inpandige garage, piepklein achtertuintjes,...

Maar de ontwikkelaar weet uit ervaring dat deze kleine, goedkope, woningen met garage verkopen als zoete broodjes.



dus ja... wat doe je eraan.

Je probeert er het beste uit te halen.
 

chime

Zeer Actief lid
Lid geworden
10 apr 2007
Berichten
9.178
Waarderingsscore
4
Punten
38
Naast een schrijnwerker, chauffagist wonen is leuk totdat het bedrijfje uit zijn voegen begint te groeien.



Ik vind het op zich niet lelijk dat er een wat meer uniforme stijl is.
 
Lid geworden
12 nov 2007
Berichten
1.031
Waarderingsscore
0
Punten
0
Aan de ene kant is men te streng:

Wat doet de dakheling er bijvoorbeeld toe ? Is het nu echt zo aanstootgevend om huizen met verschillende gevelbekleding naast elkaar te zien ? Is de kleur van de dakpannen zo belangrijk ?



Aan de andere kant is men te laks:

Kantoren bouwen zonder verplichting tot parking. Met als gevolg parkeerproblemen, klachten van omwonende,....

Tuinen zonder bomen, alles vol gezet met tuinhuisjes, carports, terrassen opritten. Men zou strenger moeten toezien om meer groen te verplichten. Iedereen verplicht 1 boom in de voortuin.

Zelfde met rijhuisjes. Allemaal grijze gevels, niks groen. Waarom niet wat bomen aanplanten op de voetpaden, mensen verplichten om iets groen te voorzien (klimop, bloembakken, ...)
 
Lid geworden
12 nov 2007
Berichten
1.031
Waarderingsscore
0
Punten
0
hoow wrote:
tja, men klaagde hier ook ooit over het feit dat alle stijlen doorheen stonden op een verkaveling.

zwarte dozen naast pastorijen enzo.



persoonlijke smaak.





ik ben nu ook bezig met een reeks gelijke woningen voor in een grote verkaveling.

rijwoningen en halfopen, 7meter breed, 10 meter diep; een leefruimte die niet veel groter is dan de inpandige garage, piepklein achtertuintjes,...

Maar de ontwikkelaar weet uit ervaring dat deze kleine, goedkope, woningen met garage verkopen als zoete broodjes.



dus ja... wat doe je eraan.

Je probeert er het beste uit te halen.



Ik hoop dat je dan wat reserve in het budget hebt gekregen om er iets moois van de maken.

Bij veel van dat soort woningen zijn erg slaapverwekkend. Geen uitsprongen of speciale ramen, vormen, materialen,... Alles zo standaard mogelijk om de kosten te drukken.
 
Lid geworden
23 jan 2007
Berichten
15.605
Waarderingsscore
1
Punten
0
uhja alles standaard want dat is wat de consument koopt standaard goedkope woningen met een ietsofwat modern voorkomen.

Beetje ceder in de voorgevel enzo



specialekes verkopen niet
 
Lid geworden
27 dec 2006
Berichten
217
Waarderingsscore
0
Punten
0
betonmolen wrote:
Aan de andere kant is men te laks:

Kantoren bouwen zonder verplichting tot parking. Met als gevolg parkeerproblemen, klachten van omwonende,....

Tuinen zonder bomen, alles vol gezet met tuinhuisjes, carports, terrassen opritten. Men zou strenger moeten toezien om meer groen te verplichten. Iedereen verplicht 1 boom in de voortuin.

Zelfde met rijhuisjes. Allemaal grijze gevels, niks groen. Waarom niet wat bomen aanplanten op de voetpaden, mensen verplichten om iets groen te voorzien (klimop, bloembakken, ...)



In het eerste deel van deze quote volg ik je helemaal. Hier is sinds een jaartje een kantoorgebouw in de straat gekomen. 25 werknemers, 3 parkeerplaatsen voor de deur. Gevolg is dat heel de straat vol staat met bedrijfswagens, tot halverwege onze oprit. Van de oprit rijden is supergevaarlijk. We wonen aan een wat drukkere weg en soms is het gokken en hopen dat er geen auto afkomt.



Het stukje over het groen volg ik je dan weer iets minder. Soms zijn ze dan weer te streng: Om de veiligheid bij het afrijden van onze oprit te verhogen willen we een extra parkeerplaats voor ons huis voorzien (zodat de auto's niet meer tot vlak tegen onze oprit kunnen parkeren en wij een beter zicht op de straat krijgen). Hiervoor moet een deel van de haag die tussen straat en fietspad verdwijnen. En dat kan dan weer niet. Ze willen meer groen in de straat. Alsof die 3 meter haag wat uitmaakt. Je kan ze nu ook niet zien want er staan constant auto's voor!
 
Lid geworden
6 jan 2008
Berichten
475
Waarderingsscore
0
Punten
0
betonmolen wrote:
hoow wrote:
tja, men klaagde hier ook ooit over het feit dat alle stijlen doorheen stonden op een verkaveling.

zwarte dozen naast pastorijen enzo.



persoonlijke smaak.





ik ben nu ook bezig met een reeks gelijke woningen voor in een grote verkaveling.

rijwoningen en halfopen, 7meter breed, 10 meter diep; een leefruimte die niet veel groter is dan de inpandige garage, piepklein achtertuintjes,...

Maar de ontwikkelaar weet uit ervaring dat deze kleine, goedkope, woningen met garage verkopen als zoete broodjes.



dus ja... wat doe je eraan.

Je probeert er het beste uit te halen.



Ik hoop dat je dan wat reserve in het budget hebt gekregen om er iets moois van de maken.

Bij veel van dat soort woningen zijn erg slaapverwekkend. Geen uitsprongen of speciale ramen, vormen, materialen,... Alles zo standaard mogelijk om de kosten te drukken.



Tja,



het is gemakkelijk om zich negatief te uiten over slaapverwekkende ontwerpen zonder speciallekes en dure materialen als je inderdaad genoeg budget voorhanden hebt om wel je zin te kunnen doen op een stuk van pakweg 10 are.



Niet vergeten natuurlijk dat voor veel mensen bouwen bijna onbetaalbaar wordt, niet verwonderlijk dat er véél vraag is naar standaard woningen met een haalbaar prijskaartje. Daar is volgens mij niks negatiefs aan.



Wat is er mis met een standaardontwerp en een piepklein tuintje als dat wel betekent dat hierdoor voor héél wat meer mensen bouwen opnieuw betaalbaar wordt? Het kan niet allemaal superorigineel, karaktervol en design zijn.. Een eenvoudig basisontwerp, beperkte grootte, basismaterialen in combinatie met de lage volumeprijzen zorgen er net voor dat de prijs ferm gedrukt kan worden zodat kwalitatief wonen binnen ieders bereik blijft.



Ikea is ook een héél stuk goedkoper en allesbehalve origineel maar louter prijs/kwaliteit bekeken scoren ze zonder twijfel goed.
 
Lid geworden
11 feb 2009
Berichten
379
Waarderingsscore
1
Punten
0
Zo goedkoop vind ik die kleine verkavelingswoningen tegenwoordig nu ook weer niet. Ziet er allemaal mooi uit op papier en je merkt pas dat je bergruimte mist wanneer je er gaat wonen. Veel mensen zijn achteraf toch teleurgesteld. Anderzijds krijgt de gewone man geen kans om een degelijk perceel te vinden. Gemeenten laten alles over aan bouwpromotoren die op hun beurt het maximum uit elke vierkante meter persen.

Bij ons in de buurt is er nu zo'n verkaveling ongeveer half volgebouwd. Wat onmiddelijk opvalt is dat de trotoirs heel smal zijn en de wegen ook. Nochtans in hun reclame slagen ze er steeds in het te fotograferen zodat dit niet opvalt. Ach het is nen business als nen andere.
 
Lid geworden
12 nov 2007
Berichten
1.031
Waarderingsscore
0
Punten
0
robotic wrote:
Wat is er mis met een standaardontwerp en een piepklein tuintje als dat wel betekent dat hierdoor voor héél wat meer mensen bouwen opnieuw betaalbaar wordt? Het kan niet allemaal superorigineel, karaktervol en design zijn.. Een eenvoudig basisontwerp, beperkte grootte, basismaterialen in combinatie met de lage volumeprijzen zorgen er net voor dat de prijs ferm gedrukt kan worden zodat kwalitatief wonen binnen ieders bereik blijft.



Ikea is ook een héél stuk goedkoper en allesbehalve origineel maar louter prijs/kwaliteit bekeken scoren ze zonder twijfel goed.



Een belangrijk verschil is, dat een ikea meubel na een tijdje wordt weggesmeten. Een huis blijft daar nog makkelijk 100 jaar staat, bewoont door verschillende mensen.

Sommige fundamentele dingen kunnen nooit meer veranderd worden (vb: vloerisolatie).



Het zou zonde zijn op lange termijn, dat men nu een schaars stuk grond bebouwd met een slechte woning, omdat de bouwheer zijn budget te laag is, wetende dat dat huis nog makkelijk 100j wordt bewoond door verschillende andere mensen.



In die optiek is het niet slecht dat de overheid regels op legt om een minimum qualiteit te garanderen.
 

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Berichten
21.938
Waarderingsscore
6.589
Punten
113
hoow wrote:
uhja alles standaard want dat is wat de consument koopt standaard goedkope woningen met een ietsofwat modern voorkomen.

Beetje ceder in de voorgevel enzo



specialekes verkopen niet



en dan is het aan ons om toch wat creativiteit en persoonlijkheid in het tuintje te brengen :lol: :lol: :lol:

luk
 
Lid geworden
6 jan 2008
Berichten
475
Waarderingsscore
0
Punten
0
betonmolen wrote:
robotic wrote:
Wat is er mis met een standaardontwerp en een piepklein tuintje als dat wel betekent dat hierdoor voor héél wat meer mensen bouwen opnieuw betaalbaar wordt? Het kan niet allemaal superorigineel, karaktervol en design zijn.. Een eenvoudig basisontwerp, beperkte grootte, basismaterialen in combinatie met de lage volumeprijzen zorgen er net voor dat de prijs ferm gedrukt kan worden zodat kwalitatief wonen binnen ieders bereik blijft.



Ikea is ook een héél stuk goedkoper en allesbehalve origineel maar louter prijs/kwaliteit bekeken scoren ze zonder twijfel goed.



Een belangrijk verschil is, dat een ikea meubel na een tijdje wordt weggesmeten. Een huis blijft daar nog makkelijk 100 jaar staat, bewoont door verschillende mensen.

Sommige fundamentele dingen kunnen nooit meer veranderd worden (vb: vloerisolatie).



Het zou zonde zijn op lange termijn, dat men nu een schaars stuk grond bebouwd met een slechte woning, omdat de bouwheer zijn budget te laag is, wetende dat dat huis nog makkelijk 100j wordt bewoond door verschillende andere mensen.



In die optiek is het niet slecht dat de overheid regels op legt om een minimum qualiteit te garanderen.



Regels opleggen om een minimum aan kwaliteit te garanderen ben ik volledig mee akkoord hoor. Maar een klein huis op een beperkte oppervlakte hoeft toch niet synoniem te zijn voor een slecht huis?



Je kan wel degelijk de kosten beperken door grootschalig te werken met degelijke materialen op beperkte oppervlakte. Dat impliceert dan wel kleinere leefruimtes, kleine tuin en waarschijnlijk inderdaad ook architectuur die niet echt vernieuwend genoemd kan worden... Maar de meerkost om een goed geïsoleerd huis te bouwen is niet echt de reden waarom vandaag de dag bouwen zo duur is geworden hoor...



Mijn idee : kwalitatief wonen moet mogelijk zijn voor zo veel mogelijk mensen en niet enkel voor de happy few, dat impliceert kleinere woningen op een kleinere opppervlakte maar hoeft niet persé ten koste te gaan van de vereiste basiskwaliteit. Klein staat niet automatisch gelijk aan slecht!
 
Lid geworden
27 sep 2006
Berichten
11.646
Waarderingsscore
1
Punten
0
ST5 wrote:
Dit mag volgens mij veel harder door elkaar gegooid worden. Ik vind het geen schande om naast een schrijnwerker of chaufagist te wonen.

Liever dat, dan een zuivere "woonfunctie", waar niks mag en kan, enkel playstation spelen.

Ik wil gerust naar die man / vrouw wonen, maar daarom niet naast zijn bedrijf. Achter ons is er nu ook een magazijn van een aannemer, en s morgens vroeg is daar toch redelijk wat lawaai (laden & lossen v bouwmateriaal, ...). Er is gelukkig nog wat afstand (diepe tuin), en ons huis is ook nog redelijk geluidsisolerend. K mag het niet gedroomd hebben dat dat magazijn echt naast ons zou staan.



En op zich zou dat nog kunnen, aangezien de aannemer zelf effectief naast ons woont. Gelukkig is er een scheiding tussen woonzone en kmo zone.



Ook voor kmo's en industrie is het gewoon handiger om naast gelijkgezinden te wonen. Geen gedoe voor hinder, lawaai, ... Ook voor vb hoogte van de gebouwen: als we jouw redenering volgen:

- ofwel mag er dan een magazijn van 15m hoog naast je gezet worden

- ofwel moet de bouwhoogte beperkt worden tot in verhouding van een woning.

Ik denk dat beide opties niet interessant is.



Het fileprobleem wordt niet zozeer veroorzaakt door die scheiding woonfunctie en de rest, maar doordat bedrijven en openbare instanties per se hun headquarters in Brussel, Antwerpen, ... en andere grote steden willen hebben, terwijl die werknemers per ergens anders willen wonen.



Het is ook tegen mijn eigen winkel, maar de tegemoetkoming woon-werkverkeer mag gerust meer beperkt worden. Waarom de staat moet opdraaien voor het feit dat een Gentenaar per se in Brussel wil werken, of iemand van Hasselt per se in Antwerpen wil werken...
 
Lid geworden
27 sep 2006
Berichten
11.646
Waarderingsscore
1
Punten
0
En ivm de verkaveling met soortgelijke huisjes, of bijna-rijhuisjes: daar zie ik het probleem niet van in.
 

koebeest

Zeer Actief lid
Lid geworden
15 aug 2009
Berichten
1.457
Waarderingsscore
66
Punten
48
m pieter wrote:
En ivm de verkaveling met soortgelijke huisjes, of bijna-rijhuisjes: daar zie ik het probleem niet van in.



Zit niet veel persoonlijkheid in. Meest individuele dat in zo'n wijken vaak naar voor komt is vaak de grootte van de pompoen naast de deur of de soort kerstman die op de gevel klimt.



... Maar ik zou blij zijn zo'n nieuwbouwtje te kunnen kopen ipv het totaal te renoveren gehorig slecht geisoleerd rijgeval dat ik nu heb. Dus ik begrijp het wel dat mensen die dingen kopen als ze dat net aankunnen.
 
Lid geworden
27 sep 2006
Berichten
11.646
Waarderingsscore
1
Punten
0
Een woning MOET niet origineel zijn hé, het moet m.i. in de eerste plaats functioneel zijn, en als het even kan energiezuinig zijn. Origineel of speciaal zijn is niet noodzakelijk een pluspunt. Een goed doordacht ontwerp, dat eventueel al zijn nut heeft bewezen, kan dat wel zijn.



Ik heb al veel miskleunen gezien, onder het mom van originaliteit (en dan zwijg ik nog over de namen van kindjes ...) .
 
Lid geworden
12 nov 2007
Berichten
1.031
Waarderingsscore
0
Punten
0
m pieter wrote:
Een woning MOET niet origineel zijn hé, het moet m.i. in de eerste plaats functioneel zijn, en als het even kan energiezuinig zijn. Origineel of speciaal zijn is niet noodzakelijk een pluspunt. Een goed doordacht ontwerp, dat eventueel al zijn nut heeft bewezen, kan dat wel zijn.



Ik heb al veel miskleunen gezien, onder het mom van originaliteit (en dan zwijg ik nog over de namen van kindjes ...) .



Het oog wil ook wat.
 

ST5

Lid geworden
11 okt 2010
Berichten
1.211
Waarderingsscore
1
Punten
0
m pieter wrote:
Het fileprobleem wordt niet zozeer veroorzaakt door die scheiding woonfunctie en de rest, maar doordat bedrijven en openbare instanties per se hun headquarters in Brussel, Antwerpen, ... en andere grote steden willen hebben, terwijl die werknemers per ergens anders willen wonen.



In W-Vl is dat misschien anders, maar in onze buurt verhuist élke firma naar minstens 20 km verderop.

Da's geen wet, maar de-facto is niks anders mogelijk.

Een schrijnwerker of natuursteenhandelaar wil écht niet naar Brussel.



.
 

K.B.

Zeer Actief lid
Lid geworden
19 feb 2009
Berichten
8.683
Waarderingsscore
30
Punten
48
ST5 wrote:
m pieter wrote:
Het fileprobleem wordt niet zozeer veroorzaakt door die scheiding woonfunctie en de rest, maar doordat bedrijven en openbare instanties per se hun headquarters in Brussel, Antwerpen, ... en andere grote steden willen hebben, terwijl die werknemers per ergens anders willen wonen.



In W-Vl is dat misschien anders, maar in onze buurt verhuist élke firma naar minstens 20 km verderop.

Da's geen wet, maar de-facto is niks anders mogelijk.

Een schrijnwerker of natuursteenhandelaar wil écht niet naar Brussel.



.





Er zijn er bevoorbeeld een pak verhuist naar Mechelen ...

Je weet wel ... als je van Antwerpen naar Brussel rijdt ... een beetje voorbij waar de file richting Antwerpen stopte , en ongeveer ter hoogte waar de file richting Brussel begint ...

:shock:

Dat noemen de CEO's dan "de oplossing" ...



k.b.
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan