• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

onzichtbaar bevestigen terrasplank 145x36

selle

Lid
Lid geworden
22 mrt 2006
Berichten
219
Waarderingsscore
0
Punten
16
Beste



Welk systeem zou ik best kunnen gebruiken voor het onzichtbaar bevestigen van een hardhouten terrasplank van 145x36?



Ik weet dat er verschillende systemen bestaan en diegene die mij het meest interesseren zijn de plaatjes van Früh (http://www.frueh-schnellbautechnik.de/index.php?typ=Artikel&kat=HolzGarten&MenueID=97&lang=de) of het I-GEL systeem. De vraag is: kan ik deze ook gebruiken voor deze dikte (36 mm)?



Zijn er eventueel andere systemen die deze dikte aankunnen waarbij er geen profiel in de plank moet voorzien worden?



Alvast bedankt voor jullie input!
 

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Berichten
21.935
Waarderingsscore
6.588
Punten
113
Het fruh systeem vind ik omslachtig en moet je geduld voor hebben om de planken juist te positioneren. Duurt gewoon veel te lang en dan worden de klanten niet goed gezind omdat het reteduur is aan werkuren.



Igelsysteem is een handig systeem en vrij snel voor plaatsing, je moet niet aan de onderkant zijn van de lat. Enigste nadeel , duur in aanschaf en je hebt minstens 2 , beter 3 klemtrekkers nodig.



Wij gebruiken B-fix, snel handig en simpel je hebt enkel een goede accuschroevedraaier nodig.

Nadeel je moet een sleufje laten frezen in de zijkant van je planken.
 

KurZon

Lid
Lid geworden
11 dec 2011
Berichten
130
Waarderingsscore
7
Punten
18
selle;1913160 wrote:
Beste



Welk systeem zou ik best kunnen gebruiken voor het onzichtbaar bevestigen van een hardhouten terrasplank van 145x36?



Ik weet dat er verschillende systemen bestaan en diegene die mij het meest interesseren zijn de plaatjes van Früh (http://www.frueh-schnellbautechnik.de/index.php?typ=Artikel&kat=HolzGarten&MenueID=97&lang=de) of het I-GEL systeem. De vraag is: kan ik deze ook gebruiken voor deze dikte (36 mm)?



Ik heb die van Frûh - zeer tevreden van - zelf geplaatst (IPE terrasplanken)



Je mag altijd komen kijken als je wil - ik ben van Hasselt



KurZon
 

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Berichten
21.935
Waarderingsscore
6.588
Punten
113
@Kurzon

Je bent een van de weinige die niet horendul werden /worden van fruh.

Plank van stapel nemen.

Eerste kop zagen ( is langs bovenkant)

Plank draaien

Plank ondersteboven leggen op de plaats waar deze moet komen.

Aanduiden waar onderbalken zitten + aanduiding waar de eindkop moet gezaagd worden.

Plank weer draaien,eindkop zagen.

Plank weer draaien , beugels vijzen

Plank weer draaien en plaatsen.



Nee ben er niet voor, voor je het weet ben je zot gedraaid.



luk (allé ik toch)
 

selle

Lid
Lid geworden
22 mrt 2006
Berichten
219
Waarderingsscore
0
Punten
16
Bedankt beide voor de reactie's.



Aangezien ik geen rekening moet houden met werkuren wegens zelfplaatsing, denk ik toch dat ik voor het Früh systeem ga gaan.



Zot gedraaid ben ik toch al :p!



Oorspronkelijk was ik van plan om het IGEL systeem toe te passen, maar blijkbaar mogen deze systemen maar gebruikt worden tot 28 mm plankdikte en die van mij zijn 36 mm...



Naar mijn bescheiden mening is dan het Früh systeem beter. De invoerders van het systeem hebben mij alleszins laten weten dat de plankdikte geen probleem mag zijn (natuurlijk in hoeverre je altijd kan vertrouwen op de info van verkopers)



Dus tenzij alsnog iemand mij een ander systeem kan voorstellen of mij laat weten dat hij het IGEL systeem ook gebruikt heeft bij dikkere planken, zal het toch Früh worden;



@Lukanar: bedankt voor uw professioneel advies. Ik zal ongetwijfeld aan u denken wanneer ik het terras aan het plaatsen ben met het Früh systeem? Heb jij toevallig al planken gelegd van 36 mm dikte? B-fix zal ook niet mogelijk zijn aangezien de planken werden gekocht via een faillissementsverkoop en groeven laten frezen dus niet mogelijk is. Ik heb wel een lamellofrees, maar als ik daar groeven mee moet gaan frezen ik elke plank ben ik al even lang bezig.



@Kurzon: Bedankt voor het aanbod om eventueel eens langs te komen. Momenteel heb ik niet zoveel tijd, maar als ik ergens een gaatje zie om eens te passeren, neem ik nog wel contact op! Waar heb jij het systeem trouwens aangekocht? Misschien nog een idee van de aankoopprijs?
 

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Berichten
21.935
Waarderingsscore
6.588
Punten
113
Gangbaar is 28mm.

36 mm heb ik vrpeger een paar keer gelegd, maar was toen gevezen.

55mm planken heb ik een jaar of 2,3 geleden gelegd.

Dat waren zwaar gusten.



Laat je iets weten of je ook zot gedraaid geraakt door die fruh systeem?

Als je nog moet laten frezen voor de B-fix , zou ik het ook niet doen. Het kan met een lamellenfrees, maar je moet dan het juiste freeskopje dan nog hebben. Dan op elke balk effe in de plank frezen, forget it.



Schiet ze dan beter vast met schietpistool en nagels en daarna invijzen. Maar dan heb je geen blinde verbindingen. ( of je moet helemaal doorgedraaid zijn en elke vijs gaan afkoppen met hout :D )
 

KurZon

Lid
Lid geworden
11 dec 2011
Berichten
130
Waarderingsscore
7
Punten
18
selle;1916196 wrote:
@Kurzon: Bedankt voor het aanbod om eventueel eens langs te komen. Momenteel heb ik niet zoveel tijd, maar als ik ergens een gaatje zie om eens te passeren, neem ik nog wel contact op! Waar heb jij het systeem trouwens aangekocht? Misschien nog een idee van de aankoopprijs?



Bij verschillende houthandels in het Limburgse verkopen ze Fruh, bv in Zonhoven bij Vanhamel en in Zonhoven bij Buntinx. Prijs weet ik niet meer...



Maar ook op Internet kan je aanbieders vinden - vooral uit Duitsland



Als je de planken hebt, is dat ook een optie natuurlijk.



Ik heb mijn plaatjes gekocht bij mijn houthandelaar - voor een goede service ben ik bereid om die mens ook te plezieren door er mijn plaatjes van Fruh te kopen...



KurZon - die niet zot gedraaid is ;-) Ik heb de planken gelegd op de onderbalken, en gewoon met een potlood aangeduid waar het plaatje diende te komen - als de onderbalken breed genog zijn, steekt dat niet op 1 mm...
 

selle

Lid
Lid geworden
22 mrt 2006
Berichten
219
Waarderingsscore
0
Punten
16
Nogmaals bedankt aan beiden!



Ik zou als onderbalken Merbau gevingerlast 42x70 nemen. Zouden deze breed genoeg zijn? Lukt het om 2 plaatjes op 42 mm te plaatsen?



Nog een laatste vraagje betreffende de fundering. Zou het mogelijk zijn om in plaats van een stabilisebed te plaatsen over de volledige oppervlakte, te werken met greppels?



Dus greppels graven zodat de volledige dikte van de stabilisé 15 cm is en tussen de greppels een laag van 5 cm om onkruid tegen te gaan (uiteraard met daarop een worteldoek)?

Zie tekening voor meer duidelijkheid, bruin is de stabilisé.



Bekijk bijlage 11182

Of toch betere de volledige oppervlakte met stabilisé 15 dik? Ik werk maar alleen, dus het zou mij veel graaf en sleur werk besparen.



Thanks!



En lukanar: Ik houd u zeker op de hoogte betreffende mijn ervaring met de Fruh plaatjes!
 

Bijlagen

  • terras_6.jpg
    terras_6.jpg
    15,8 KB · Weergaven: 0

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Berichten
21.935
Waarderingsscore
6.588
Punten
113
Greppels in stabilise, daar een plaat stabilisé op en dan gokken of haarjust meten dat daar juist je onderbalken liggen. Veel te omslachtig, tegen dat je alles heb uitgemeten en met piketten je greppels hebt aangeduid is alles op -10 cm/-15cm uitgegraven, aangedrild en afgetrokken.

Je maakt het je zelf moeilijker
 

KurZon

Lid
Lid geworden
11 dec 2011
Berichten
130
Waarderingsscore
7
Punten
18
selle;1918122 wrote:
Ik zou als onderbalken Merbau gevingerlast 42x70 nemen. Zouden deze breed genoeg zijn? Lukt het om 2 plaatjes op 42 mm te plaatsen?



Ik heb ook Merbau in deze breedte - geen enkel probleem.

Het Früh-plaatje is maar iets van plusminus 10 mm breed



ZonKur
 

selle

Lid
Lid geworden
22 mrt 2006
Berichten
219
Waarderingsscore
0
Punten
16
Nogmaals bedankt voor de reactie's!



Kurzon (of Zonkur ;)) nog een laatste vraagje. Enig idee van de dikte van het plaatje? Op één plaats zal het terras overlopen naar megategels. Liefst zou ik hier geen hoogteverschil tussen hebben. De dikte van het plaatje moet dus meegenomen worden in de totale berekening.



@Lukanar: zal het dan inderdaad maar gewoon volledig met stabilisé doen. Ik ben toch al twee weken graszoden aan het afgraven, Koffer voor gepolierde beton (60 m², 18 cm diep) en koffer voor het houten terras aan het uitgraven (ook ongeveer 50 m² in totaal schat ik). Getraind ben ik dus al wel :D



Edit: @Lukanar, ik was nog even aan het "snuisteren" op het forum en blijkbaar heb je ooit iemand het advies gegeven om Breekzand te gebruiken ipv Stabilisé. Dit omwille van de lange verwerkperiode. Ik doe zelf ook alles alleen en 10 m³ stabilisé kan ik nooit alleen verwerken. Ik heb wel mensen om te helpen kruien met kruiwagens enzo, maar dan nog. Is het misschien ook geen optie om eerst een laag breekzand te leggen (bv 15 cm), dit aan te trillen en dan (de week erop ofzo) een laag van 5 cm stabilisé en deze ook aantrillen en afreien? Op deze manier kan ik het rustig alleen doen. Breekzand om mijn gemak erin kuieren en aantrillen. Vervolgens kan ik per 0,5 m³ stabilisé gaan halen(dat kan ik met de remorque gaan halen en ineens naar achter rijden) en deze erin kappen en afwerken?



Of misschien nog beter alles in breekzand? Maar is dit even stevig, waterdoorlatend,... als stabilisé? Eventuele nadelen voor gebruik als ondergrond (bv prijs,duurzaamheid,...)



Selle
 

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Berichten
21.935
Waarderingsscore
6.588
Punten
113
Kan je perfect met breekzand doen.

De functie van deze laag stabilisé /breekzand is om een egaal, effen, onder afschot geplaatste werkvloer te hebben. De draagkracht van het houten terras wordt grotendeels bereikt door de onderbalkenconstructie.

Breekzand na aandrillen wordt ook vast zoals stablisé.
 

selle

Lid
Lid geworden
22 mrt 2006
Berichten
219
Waarderingsscore
0
Punten
16
lukanar;1918512 wrote:
Kan je perfect met breekzand doen.

De functie van deze laag stabilisé /breekzand is om een egaal, effen, onder afschot geplaatste werkvloer te hebben. De draagkracht van het houten terras wordt grotendeels bereikt door de onderbalkenconstructie.

Breekzand na aandrillen wordt ook vast zoals stablisé.



Kan ik dit breekzand gebruiken of is dit te fijn? http://www.tuinmaterialenbvba.be/shop/grind-split-rotsen-keien-0-8-cm/02CM03977-straatzand-0-2-breekzand-b072.html



Thanks!!
 

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Berichten
21.935
Waarderingsscore
6.588
Punten
113
Wij gebruiken 0/6 en die zie grijzer, deze is geel , bel anders eens naar leverancier.

Je kan breekzand ook in de bouwhandel verkrijgen.
 
Lid geworden
3 feb 2012
Berichten
466
Waarderingsscore
0
Punten
0
Breekzand is gewoon het fijnste granulaat dat uit uit de breker, en eventueel zeef, komt. Meestal is dat inderdaad 0-6



Afhankelijk van de regio, site, gesteente dat op die plaats gebroken wordt kan je kleurverschil hebben uiteraard.



Als je op zoek gaat naar een grote grondwerken of top die zijn materiaal breekt kan je normaal ook breekzand bekomen. Dit is dan wel geen zuiver gesteente. Hier gebruiken we breekzand van het breken van zuiver beton. Dat is even goed en kost 2x niets.
 

selle

Lid
Lid geworden
22 mrt 2006
Berichten
219
Waarderingsscore
0
Punten
16
Miniac;1919344 wrote:
Breekzand is gewoon het fijnste granulaat dat uit uit de breker, en eventueel zeef, komt. Meestal is dat inderdaad 0-6



Afhankelijk van de regio, site, gesteente dat op die plaats gebroken wordt kan je kleurverschil hebben uiteraard.



Als je op zoek gaat naar een grote grondwerken of top die zijn materiaal breekt kan je normaal ook breekzand bekomen. Dit is dan wel geen zuiver gesteente. Hier gebruiken we breekzand van het breken van zuiver beton. Dat is even goed en kost 2x niets.



Is breekzand dan hetzelfde als zeefzand? Zeefzand van bv Abar uit meerhout?

Weet er per toeval iemand een leverancier van goed breekzand - zeefzand regio kempen (Olen)?



Bos, bomen...:(
 
Lid geworden
3 feb 2012
Berichten
466
Waarderingsscore
0
Punten
0
zeefzand = zand

breekzand = gesteente.





zeefzand is bv een container die jij vult met grond/stenen/whatever en die je afkapt bij een plaatselijke grondwerker. Hij verwerkt dit door het materiaal uit te zeven. Daarbij worden grotere fracties (de stenen in dit geval) gescheiden van de aarde die er tussen zit. Hij krijgt 2 eindproducten; stenen en zand.



dat zand is zeefzand. Heeft 0 structuur en leven en is zo goed als waardeloos. Is goed voor uit te vullen.





Als die grondwerker zijn materiaal gescheiden heeft en gesorteerd. (bv alle rode steen ligt op een hoop, alle betonstenen liggen op een hoop) gaat hij dit breken, zo bekom je een bruikbaar resultaat. De rode steen wordt mengpuin, de betonstenen worden betonpuin. Kan weer ingezet worden voor diverse toepassingen.



Bij het breken van bv dat beton komt er een super fijne fractie tevoorschijn (eerder 'zand' als je het vasthebt, maar het is wel degelijk beton) en dat is breekzand. Als ze bv in een kalksteengroeve hun resten breken heb je ook breekzand, maar dan van kalksteen.



hopelijk is het zo wat duidelijker.



eigenlijk zou het breeksteen moeten heten :p
 

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Berichten
21.935
Waarderingsscore
6.588
Punten
113
Perfect uitgelegd.

luk ('k was al aant peinzen , hoe krijg ik dat verschil uitgeklaard???)
 

selle

Lid
Lid geworden
22 mrt 2006
Berichten
219
Waarderingsscore
0
Punten
16
lukanar;1916424 wrote:
Gangbaar is 28mm.

36 mm heb ik vrpeger een paar keer gelegd, maar was toen gevezen.

55mm planken heb ik een jaar of 2,3 geleden gelegd.

Dat waren zwaar gusten.



Laat je iets weten of je ook zot gedraaid geraakt door die fruh systeem?

Als je nog moet laten frezen voor de B-fix , zou ik het ook niet doen. Het kan met een lamellenfrees, maar je moet dan het juiste freeskopje dan nog hebben. Dan op elke balk effe in de plank frezen, forget it.



Schiet ze dan beter vast met schietpistool en nagels en daarna invijzen. Maar dan heb je geen blinde verbindingen. ( of je moet helemaal doorgedraaid zijn en elke vijs gaan afkoppen met hout :D )



@Lukanar: Ik heb het fruh systeem dus gebruikt en moet eerlijk toegeven dat jij als proffesioneel gelijk hebt om dit systeem niet te gebruiken. Het is inderdaad vrij arbeidsintensief en dus tijdrovend.

Langs de andere kant werkt het wel goed en kan ik het particulieren die hun terras zelf willen leggen wel aanbevelen.

Ben blij dat ik er bijna vanaf ben ( nog 4 plankjes), maar prijs -kwaliteit ben ik tevreden van mijn keuze.



Foto's kan je trouwend vinden op [url=http://www.bouwinfo.be/forum/...www.bouwinfo.be/forum/showthread.php?t=196946 [/URL]



Verstuurd vanaf mijn XT1032 met Tapatalk
 

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Berichten
21.935
Waarderingsscore
6.588
Punten
113
Tof dat je hier even komt zeggen hoe zot je gedraaid bent.

Heb het resultaat gezien en het mag er wezen. Dikke proficiat.

Eén vraag ( beroepsmisvorming in de hoogste graad) --

Waarom heb je rondom het houtwerk die betonboorden geplaatst??

-- persoonlijk had ik in naam van de esthetica dit toch anders opgelost, met een plank onder het terras die de grond uitspoeling tegenhield.



luk
 

Geen antwoord op je vraag? Misschien vind je iets in onderstaande topics.

Onderwerp
Aangemaakt door
Laatste reactie
Reacties
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan