• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Onze notarissen houden er een apparte beredenering + rekenwijze op na...

Sarina85

Nieuw Lid
Lid geworden
19 jun 2012
Waarderingsscore
0
Punten
6
Wij kopen samen een bouwgrond, die ik nu echter bijna in zijn volledigheid betaal, binnen 2 jaar zal daar een huis opstaan. Naast de bouwgrond die volledig wordt gefinancierd door mij, zal de ruwbouw ook volledig door mij betaald worden (gift van mijn ouders). Het staat voor ons vast hoeveel er nog geleend zal worden en hoeveel het totale budget zal bedragen voor het huis. Eerder zijn wij zowel naar mijn als zijn notaris geweest, beiden spreken heel andere taal...

Mijn notaris berekent het beschrijf met wat we NU in handen hebben (ik aanzienlijk meer dan hem) in mijn voordeel.

Zijn notaris rekent het te lenen bedrag erbij, wat natuurlijk de % van verdeling serieus uitvlakt in zijn voordeel.

We kunnen de lening 50/50 aflossen maar mijn vriend staat erop dat hij meer afbetaalt in de lening om zo zijn aandeel in het bouwproject te vergroten.

Ik heb hiertegen geen bezwaar, ook om dat extra deel dat hij dan afbetaalt bij zijn aandeel te rekenen, maar mijn notaris had hierover ook zijn eigen mening...

Wat denken jullie?!

* Ik heb duidelijkheid nodig over het te beschrijven % want de akte wordt beschreven...

* Is het correct dat we bij beschrijf aankoop bouwgrond reeds voor de definitieve verdeling gaan, gerekend dus eigenlijk met het huis er al op? Of hoe los je dat tussentijds op? -Heb ik in gesprekken met die notarissen destijds niet kunnen vragen, gezien die gesprekken plaatsvonden n.a.v. potentiële aankoop huis-

Wij hebben een notaris-probleem gehad in dezelfde aard.

Kijk eens naar het afgewerkte project. Als jullie uiteengaan na de bouw, wie krijgt hiervan welk %, wie heeft welk % hiervan betaald.

Als ik uw uitleg bekijk is dat geen 50%/50%, maar bijvoorbeeld 61% / 39%.

Volgens deze verdeelsleutel zou ik ook het beschrijf verdelen.

Tip: Laat in uw akte beschrijven wat er gebeurt als jullie uiteengaan tijdens de bouw (gebeurt wel eens) omdat jullie in deze periode met een bouwgrond én een hoop gedane kosten én een hoop getekende contrakten én een halve ruwbouw zitten, terwijl alles momenteel minder waard is dan de grond alleen.

U heeft toevallig toch niet MvdM uit O mag ik hopen?

Galenbo;1859865 wrote:
Wij hebben een notaris-probleem gehad in dezelfde aard.

Kijk eens naar het afgewerkte project. Als jullie uiteengaan na de bouw, wie krijgt hiervan welk %, wie heeft welk % hiervan betaald.

Als ik uw uitleg bekijk is dat geen 50%/50%, maar bijvoorbeeld 61% / 39%.

Volgens deze verdeelsleutel zou ik ook het beschrijf verdelen.

Tip: Laat in uw akte beschrijven wat er gebeurt als jullie uiteengaan tijdens de bouw (gebeurt wel eens) omdat jullie in deze periode met een bouwgrond én een hoop gedane kosten én een hoop getekende contrakten én een halve ruwbouw zitten, terwijl alles momenteel minder waard is dan de grond alleen.

U heeft toevallig toch niet MvdM uit O mag ik hopen?

Een bouwgrond en de ruwbouw samen zal eerder 70% zijn van het totaal project.

Zelfs als die partner de overige 30% ooit zal afbetaald krijgen kan hij nooit aan 50/50 komen?

Stel dat hem na een maand wil scheiden dan heeft hij nog praktisch geen euro betaald en gaat weg met de helft van een bouwgrond en de helft van een ruwbouw.

Even serieus blijven aub…

dus als ik het goed begrijp koop jij de grond en zetten jullie samen het huis.

is het dan niet beter dat je de grond op jou naam zet en dan recht van opstal heeft aan je partner voor het huis en dat je dan het huis in % zet naar inbreng?

diedjedoe;1860018 wrote:
dus als ik het goed begrijp koop jij de grond en zetten jullie samen het huis.

is het dan niet beter dat je de grond op jou naam zet en dan recht van opstal heeft aan je partner voor het huis en dat je dan het huis in % zet naar inbreng?

Neen, je begrijpt het niet goed, ook de volledige ruwbouw is van haar (via haar ouders via schenking).

Hetgeen extra inbreng is tov. de partner delen door twee, dat is de "schuld" tov. mekaar. Zet dat ook op papier. Betaal evenveel af. Verdeling huis en grond etc.: 50/50.

Eventuele winst bij eventuele verkoop wordt gemakshalve 50/50 gedeeld. Volledig mathematisch correct? Valt over te discussiëren, maar dan was je beter bankier geworden - die willen ook altijd het onderste uit de kan... :banghead:

stonebiker;1859989 wrote:

K had over het feit gelezen dat ook de ruwbouw vrouwelijk is.

Galenbo;1860037 wrote:
stonebiker;1859989 wrote:

K had over het feit gelezen dat ook de ruwbouw vrouwelijk is.

Inderdaad :D

@557a,

Wanneer je trouwt en je vergeet om eerst langs te gaan bij de notaris om alles correct te regelen dan heb je inderdaad 50/50 aan de broek/rok.:p

Wat belangrijk om weten is of jullie al getrouwd zijn, en zo ja hoe.

Je schrijft wel:

Sarina85;1859854 wrote:
Wij kopen samen een bouwgrond

Misschien kan volgende piste een mogelijkheid zijn in het geval jullie nog niet getrouwd zijn. Jullie sluiten nu een overeenkomst van wettelijk samenwonen met huwelijkscontract. Hierin kan een scheiding van goederen opgenomen worden uitgezonderd de grond en woning. Deze wordt in gemeenschap gebracht. Dit houdt in dat er 50-50 eigendom is. Sluit aan bij je zinnetje van samen iets te kopen. In dat zelfde contract laat je een voorafbepaald deel opnemen dat eerst u toekomt wanneer het contract verbroken wordt of de woning verkocht wordt. In feite is dit een schulderkentenis van hem aan u. Zo is jouw inbreng altijd 'veilig' gesteld. Bij een eventuele scheiding zal de lening volgens het contract terugbetaald worden en een eventuele meerwaarde zal 50/50 verdeeld worden. Bijkomend voordeel is dat naar successierechten ook één en ander geregeld wordt.

Ik betaal nu 90% van de aankoop van de bouwgrond. Ik zou het makkelijk alleen kunnen kopen mits die sponsoring van mijn ouders, maar die overige 10% zal hij betalen met (al) zijn spaarcenten.

Daarna kunnen we in theorie al een heel eind verder met mijn overige deel van m'n ouders. In praktijk zullen we eerst de lening vastleggen (60% - 40%), en die eerst volledig opnemen om dan pas daarna mijn sponsoring te gebruiken.

50%-50% beschrijven daar ga ik niet mee akkoord, zou hij zelf ook niet willen, die 'schuldbekentenis' daar doe je dan bij een eventuele scheiding toch zowiezo verlies mee (ervan uitgaande dat je niet uit elkaar gaat tijds het bouwproces).

Wij zullen inderdaad wettelijk gaan samen wonen, en zullen kinderloos blijven. Notaris stelde voor om een onderhandse akte naar elkaar op te maken waarin we elkaar als erfgenaam aanduiden. Mijn ouders zouden het natuurlijk spijtig vinden om te moeten zien dat -vooral hun- zuurverdiende centen volledig naar hem zouden gaan als ik bijv. volgend jaar onder een bus beland... Zij geven hun hebben en houden weg, terwijl schoonouders, beiden hooggeplaatste functies, fin. erg gesloten zijn en niets delen. Dat speelt ook een rol, en geeft een bittere nasmaak aan het hele bouwverhaal.

Ik ben er nog steeds niet uit, welke notaris rekent er nu op een gangbare methode?!

Uiteraard neem ik een clausule op waarin wordt duidelijk gemaakt dat ik meer dan wettelijke verdeling heb geïnvesteerd in de grond. Het zou zoveel gemakkelijker zijn om met iemand te bouwen die ongeveer in dezelfde fin. situatie zit. Het verschil is nu gewoon te groot en idd. zeker geen 60-40.

Sarina85;1860112 wrote:
50%-50% beschrijven daar ga ik niet mee akkoord, zou hij zelf ook niet willen, die 'schuldbekentenis' daar doe je dan bij een eventuele scheiding toch zowiezo verlies mee (ervan uitgaande dat je niet uit elkaar gaat tijds het bouwproces).

En welk verlies zie jij dan?

Edit: dat van die situatie met de schoonouders doet wel een ander licht op de zaak schijnen naar successie toe. Geen makkelijke situatie alles bij elkaar ...

Ik zit in dezelfde situatie , alle ti's te zeggen wij hebben gebouwd in 92 , de grond was van mij en de helft van de toenmalige winddichte ruwbouw ook , de andere helft van de ruwbouw en de afwerking kwam van een gemeenschappelijke lening . Bij ons is dat in 92 met een simpel notarieel contractje als volgt geregeld :

wanneer we nu zouden uiteen gaan dan word uit onze regio de gemiddelde bouwgrondprijs en de gemiddelde ruwbouwprijs genomen en word alzo mijn aandeel hiervan eerst van de totaalsom afgetrokken , overbijvend deel gewoon fiftyfifty .

Steellover;1860121 wrote:
Ik zit in dezelfde situatie , alle ti's te zeggen wij hebben gebouwd

in 92 , de grond was van mij en de helft van de toenmalige winddichte ruwbouw ook , de andere helft van de ruwbouw en de afwerking kwam van een gemeenschappelijke lening . Bij ons is dat in 92 met een simpel notarieel contractje als volgt geregeld :

wanneer we nu zouden uiteen gaan dan word uit onze regio de gemiddelde bouwgrondprijs en de gemiddelde ruwbouwprijs genomen en word alzo mijn aandeel hiervan eerst van de totaalsom afgetrokken , overbijvend deel gewoon fiftyfifty .

Als je de gemiddelde bouwgrond prijs + gemiddelde ruwbouwprijs zou aftrekken van de mogelijke verkoop prijs van woning, dan mag je partner misschien nog gaan opleggen denk ik. ;-)

Steellover;1860121 wrote:
Ik zit in dezelfde situatie , alle ti's te zeggen wij hebben gebouwd in 92 , de grond was van mij en de helft van de toenmalige winddichte ruwbouw ook , de andere helft van de ruwbouw en de afwerking kwam van een gemeenschappelijke lening . Bij ons is dat in 92 met een simpel notarieel contractje als volgt geregeld :

Tof te horen dat jullie nog altijd samen zijn :) Wel een goede regeling vind ik, want dan is die aftrek van jouw aandeel eigenlijk onafhankelijk van de verkoopsom (gaat dan vaak wat gehaast etc). Natuurlijk stel ik me wel de vraag, hoe je gemiddelde bouwgrondprijs en ruwbouwprijs dan zal gaan bepalen?

Wat wij betalen per m² (en geafficheerd zien/zagen) ligt een pak hoger dan wat ik vorige week las als gemiddelde m² prijs voor bouwgrond in diezelfde gemeente. Geloof dat het via nieuwsblad ofzo was...

Bart G;1860117 wrote:
Sarina85;1860112 wrote:

En welk verlies zie jij dan?

Edit: dat van die situatie met de schoonouders doet wel een ander licht op de zaak schijnen naar successie toe. Geen makkelijke situatie alles bij elkaar ...

Als we de eerste jaren ons huis zullen verkopen, of tijdens bouw zelf uiteen gaan, OK dat je dan niet eruit kan krijgen wat er reeds is ingepompt kan ik inkomen. Maar ik ga er toch vanuit dat het na x-aantal jaren winstgevend zal zijn om de woning te verkopen. Het is een zeer mooie bosrijke, residentiële omgeving, dit bouwproject zal zijn waarde niet verliezen... Als je dan gewoon die schuldbekentenis neemt en tegen de index afzet, denk ik dat het niet opweegt tegen de meerwaarde van dergelijke projecten in x-aantal jaren.

Anderzijds stel dat er toch een vastgoedcrash komt en de woning niet met winst wordt verkocht, buiten beschouwing gelaten waarom, dan is die regeling van schuldbekentenis + index ook niet geheel fair tegenover mijn partner en hem kennende zal hij daar niet mee akkoord gaan en op dat moment aanvechten.

Het verhaal met de schoonouders maakt alles inderdaad schrijnend, ik probeer er niet aan te denken en het van me af te zetten, maar voor mijn ouders is het enorm moeilijk.

Inderdaad dat 'gemiddelde' is nietbgemakkelijk maar er staat in dat contractje dat we op die moment gewoon prijs voorstellen van te koop stane gronden kunnen aanbrengen , prijzen van ruwbouw is gemakkelijker hè , het is nu ook zo dat je nooit een regeling zal vinden tot opde euro juist , dat hoeft ook niet voor mij , als het maar iet of wat in de buurt zit , uiteindelijk creëer je met zo een contract gewoon een verdeeelsleutel .

Ik herinner me ook nog een woorden van de toenmalige notaris : meneer en madam weet dat je met zo een contract eigenlijk al gescheiden bent voor je samen begint .....

Steellover;1860139 wrote:
...Ik herinner me ook nog een woorden van de toenmalige notaris : meneer en madam weet dat je met zo een contract eigenlijk al gescheiden bent voor je samen begint .....

Ik weet ook nog wat de mijne zei: T zijn alleen de koppels die uiteindelijk tóch samenblijven, die alles op voorhand tot in detail in een contract uitwerken.

.

Ik herinner me ook nog een woorden van de toenmalige notaris : meneer en madam weet dat je met zo een contract eigenlijk al gescheiden bent voor je samen begint .....

dat vind ik heel kort door de bocht.

Die van ons maakte zich de bemerking dat 2 mensen die samen een bvba oprichten alles tot de laatste centiem willen geregeld zien, terwijl mensen die een investering en een commitment (lening) van 20 of 25 jaar aangaan met alle onevenwichtigheid en complexiteit vandien zomaar aangaan en bedekken met "de mantel der liefde"...

Inderdaad dat 'gemiddelde' is nietbgemakkelijk maar er staat in dat contractje dat we op die moment gewoon prijs voorstellen van te koop stane gronden kunnen aanbrengen , prijzen van ruwbouw is gemakkelijker hè , het is nu ook zo dat je nooit een regeling zal vinden tot opde euro juist , dat hoeft ook niet voor mij , als het maar iet of wat in de buurt zit , uiteindelijk creëer je met zo een contract gewoon een verdeeelsleutel .

Ik ben wel te vinden voor deze regeling, en inderdaad het hoeft niet tot op den euro.

Toen ik zei tegen mijn notaris dat mijn partner zijn aandeel wil vergroten in het project door meer af te betalen in de lening (hij verdient ook meer) zei hij ook van: en hoever drijf je het door, gaan jullie ook een verdeelsleutel maken voor het huishoudbudget a.d.h.v. wie hoeveel aardappels per week eet?

Hoewel de schuldbekentenis wel heel hoog zal zijn om tot een verdeling van 50/50 te komen....

Anderzijds is het voor mijn vriend ook eerlijker op deze manier, gezien meubels, tuinafwerking en noem maar op ook niet 70-30 (of 75-25 wat dan ook) zullen betaald worden maar 50/50.

ik zit in ongeveer dezelfde situatie.

Wij hebben de lening van 50/50 beschreven.

De eigendom is 75/25 beschreven.

dwz dat ik 75% van de waarde woning bezit, als er toch een kink in de kabel komt moeten we ieders nog 50% van de openstaande lening vereffenen.

Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Bovenaan