• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Onze huisbaas kwam meedelen dat de huurprijs omhoog gaat....

Lid geworden
3 dec 2006
Berichten
35
Waarderingsscore
0
Punten
0
Afgelopen week is de huisbaas langsgeweest voor bezichtiging van het pand waar we al 9 jaar huren.

Wij hebben met de huisbaas destijds een eenvoudig zelfgeschreven contractje opgemaakt waarin de huurprijs van 300 euro/maand vermeld werd.

Sinds enkele jaren (+-3) is de huurprijs telkens opgetrokken met de indexverhoging tot 374.33 euro.....

In het contract stond wel niets van indexverhogingen maar we gaan ervan uit dat ze hier wel recht op hebben dus betalen we.

Nu komt de huisbaas dus vorige week langs en verteld ons dat de huur vanaf volgende maand zomaar even 50 euro omhoog gaat.

Wij hebben hen dan ook maar meegedeeld dat we verhuizen binnen 3.5 maanden want dat ons eigen huis bijna klaar is ;-)

Kan dit zomaar zonder indexaanpassing de huur verhogen en zijn we verplicht te betalen??
 
Lid geworden
3 dec 2006
Berichten
35
Waarderingsscore
0
Punten
0
Let wel, wij hebben geen 3.6.9 contract enkel een papiertje waar instaat dat we huren vanaf een dag in het verleden.
 

julien

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 mrt 2006
Berichten
6.372
Waarderingsscore
529
Punten
113
Een 369 bestaat officiëel niet meer heeft onze notaris ons 5 jaar geleden gezegd. Verhuurders blijven dat gebruiken omdat dat goed uitkomt voor hen, maar het is niet meer wettelijk.

Aangezien je een huis gezet hebt veronderstel ik dat je ook via een notaris geweest bent. Vraag hem eens raad, hij kan je hierover beter informeren.

BTW, zelfs €425 is dezer dagen belachelijk goedkoop.
 
Lid geworden
2 aug 2006
Berichten
3.635
Waarderingsscore
0
Punten
0
idd, 369 bestaat niet meer, 't is ofwel korte termijn <=3 jaar, of normale termijn 9 jaar.



en uiteindelijk mag je staan hebben wat je wil in het contract, 't is toch de huurwetgeving die bepaalt wat en hoe...
 
Lid geworden
3 dec 2006
Berichten
35
Waarderingsscore
0
Punten
0
julien wrote:
BTW, zelfs €425 is dezer dagen belachelijk goedkoop.

425 is idd goedkoop maar het gaat hem om het principe.....

Ik zou moest ik in zijn schoenen staan wachten tot de nieuwe huurder komt om de huur op te trekken.
 
Lid geworden
6 jul 2007
Berichten
10.613
Waarderingsscore
0
Punten
0
Het zou mij verwonderen dat hij er zomaar 50 euro bij kan lappen. Destijds toen wij huurden heeft onze huisbaas dat ook eens geprobeerd maar heeft hij bot gevangen. Hij mocht, buiten de jaarlijkse indexaanpassing, alleen maar gradueel verhogen als hij kon bewijzen dat hij voor ??? BF (een serieus bedrag was dat) kosten had gedaan in het appartement.
 
M

marnix van glassmetal

Guest
MyriamC wrote:
Het zou mij verwonderen dat hij er zomaar 50 euro bij kan lappen. Destijds toen wij huurden heeft onze huisbaas dat ook eens geprobeerd maar heeft hij bot gevangen. Hij mocht, buiten de jaarlijkse indexaanpassing, alleen maar gradueel verhogen als hij kon bewijzen dat hij voor ??? BF (een serieus bedrag was dat) kosten had gedaan in het appartement.



idd myriam heeft gelijk en dan nog ......... een huisbaas mag een verhuurde woning niet zomaar zonder toestemming van de huurder gaan "upgrdane" en je dan voor voldongen feiten stellen en de prijsverhogen;

Denk dat de wet in dez eklaar en duidelijk is. Huurprijzen van lopende kontrakten kunnen één zijdig alleen verhogen door indexaanpassingen
 
G

Guest

Guest
ne huisbaas mag wettelijk, jaarlijks de indexaanpassing toepassen.

den onze heeft da toenertijd ook gezegd, met de nota :ben veel int buitenland, dus denk daar ni zoveel aan, dus zal ni elk jaar zijn da da voorvalt.

spijtig genoeg was em wel elke keer int land na een jaar, dus gedurende 3 jaar elk jaar indexaanpassing gekregen.

int begin zaten we op 600 euro/maand, na 3 jaar zaten we dik over de 700.

Dus ni te hard klagen over u 420 ofzo da ge nu gaat zitten.



als ge geen geld wilt buitensmijten, dan koopt ge u een huis ipv te huren, dan betaald ge tenminste u eigen kot af ipv da van een ander.
 

andy666

Zeer Actief lid
Lid geworden
12 mrt 2006
Berichten
2.730
Waarderingsscore
4
Punten
38
falcon10 wrote:
ne huisbaas mag wettelijk, jaarlijks de indexaanpassing toepassen.

den onze heeft da toenertijd ook gezegd, met de nota :ben veel int buitenland, dus denk daar ni zoveel aan, dus zal ni elk jaar zijn da da voorvalt.

spijtig genoeg was em wel elke keer int land na een jaar, dus gedurende 3 jaar elk jaar indexaanpassing gekregen.

int begin zaten we op 600 euro/maand, na 3 jaar zaten we dik over de 700.

Dus ni te hard klagen over u 420 ofzo da ge nu gaat zitten.



als ge geen geld wilt buitensmijten, dan koopt ge u een huis ipv te huren, dan betaald ge tenminste u eigen kot af ipv da van een ander.





dus omdat die mensen op dit moment minder huishuur betalen dan het gemiddelde is het maar normaal dat de huisbaas er zo maar 50€ lapt?

rare redenering hier!

je kent de streek niet, je hebt nog nooit het pand gezien en toch kan je over hun huishuur oordelen!



mijn mening: ja ge moet klagen daarover want het is inderdaad niet wettelijk!



toen ik nog huurde was de huisbaas het eerste jaar vergeten de indexering toe te passen. bij het tweede jaar lapte hij er dan maar de indexering van het eerste jaar bij. we zijn daar mee naar de huurdersbond geweest en daar bleek dat dit niet mocht.

als hij elk jaar een indexering wil moet hij dit elk jaar OP TIJD laten weten. geen officieel bericht is geen indexering. zo maar de huurprijs aanpassen kan al helemaal niet.
 
Lid geworden
6 jul 2007
Berichten
10.613
Waarderingsscore
0
Punten
0
falcon10 wrote:
int begin zaten we op 600 euro/maand, na 3 jaar zaten we dik over de 700.

Dus ni te hard klagen over u 420 ofzo da ge nu gaat zitten.

Dan hebt ge u dik in 't zak laten zetten. Huurindexering kan nooit 17% bedragen over 3 jaar! Het maximum is 2 punten per jaar.

Voorbeeldje: aanvang huur 1/1/98, indexcijfer 88.77 - 1/1/99, indexcijfer 90.09 - 1/1/2000, indexcijfer 91.25 - 1/1/2001 indexcijfer 92.82.

Nu even rekenen:

Einde jaar 1: 600 x 90.09 / 88.77 = 608.92

Einde jaar 2: 600 x 91.25 / 88.77 = 616.76

Einde jaar 3: 600 x 92.82 / 88.77 = 627.37



Dus ... dik over de 700 euro na drie jaar? Niet zeveren hé!
 
Lid geworden
3 dec 2006
Berichten
35
Waarderingsscore
0
Punten
0
falcon10 wrote:
als ge geen geld wilt buitensmijten, dan koopt ge u een huis ipv te huren, dan betaald ge tenminste u eigen kot af ipv da van een ander.



Dat huis hebben we reeds gebouwd wees gerust :twisted:

Zitten nog in de laatste 3.5 maanden in het huurhuis.

Zoals reeds eerder gezegd gaat het niet om die 420 euro maar wel op de verhoging die zomaar uit de lucht komt gevallen.



Ik heb zonet mijn bezwaarschrift op de verhoging trachten te maken....

Lijkt dit een redelijk schrijven:



Op DD 09/04/08 ontvingen wij uw schrijven aangaande het verhogen van de huurprijs van €373.41 naar €420 met ingang vanaf 15 mei 2008.



Verhogen van de huurprijs mag indien deze tussen de 9e en 6e maand die voorafgaat aan het beëindigen van een driejarige periode, aangetekend aangekondigd wordt.



Aangezien de laatste driejarige periode reeds verliep op 15 april 2008, diende de aankondiging betreffende het verhogen van de huurprijs ons reeds te bereiken tussen 15/07/2007 en 15/10/2007.



Vermits wij gedurende de vooropgestelde periode geen schrijven van u mochten ontvangen zullen wij t/m de beëindiging van ons contract, dat eindigt op 15/08/2008, de huidige huurprijs van €373.41 blijven hanteren en betalen via overschrijving op rekening.





Met de meeste hoogachting,
 
Lid geworden
10 mrt 2006
Berichten
4.307
Waarderingsscore
1
Punten
0
Ik weet niet wat de regels hierover zijn, maar zorg dan wel dat jij ook volledig in orde bent met de opzeg, want hierna zal je niet op veel begrip meer mogen rekenen als je daar wat te laat mee bent :wink: .
 
G

Guest

Guest
MyriamC wrote:
falcon10 wrote:
Dan hebt ge u dik in 't zak laten zetten. Huurindexering kan nooit 17% bedragen over 3 jaar! Het maximum is 2 punten per jaar.

Voorbeeldje: aanvang huur 1/1/98, indexcijfer 88.77 - 1/1/99, indexcijfer 90.09 - 1/1/2000, indexcijfer 91.25 - 1/1/2001 indexcijfer 92.82.

Nu even rekenen:

Einde jaar 1: 600 x 90.09 / 88.77 = 608.92

Einde jaar 2: 600 x 91.25 / 88.77 = 616.76

Einde jaar 3: 600 x 92.82 / 88.77 = 627.37



Dus ... dik over de 700 euro na drie jaar? Niet zeveren hé!



MyriamC : 't was om te beginnen huur van 2003 tot 2006, geen idee wat de indexaanpassingen zijn, en kan goe zijn da ik me int zak heb laten zetten, toen was ek nog heel lichtgelovig.



andy : 'k zeg niet da die huisbaas der zomaar 50 euro mag bijlappen, maar, dat het zeker ni abnormaal is en da hij zobiezo er de indexaanpassing mag bijzwieren.

Kan goed zijn aangezien dit de eerste aanpassing is, dat hij de indexaanpassingen van al die afgelopen jaren bijeen heeft opgeteld en toepast ? Weet ni of da mag, maart zou best kunnen denk ik.
 
Lid geworden
6 jul 2007
Berichten
10.613
Waarderingsscore
0
Punten
0
falcon10 wrote:
MyriamC : 't was om te beginnen huur van 2003 tot 2006, geen idee wat de indexaanpassingen zijn, en kan goe zijn da ik me int zak heb laten zetten, toen was ek nog heel lichtgelovig.

Het sommeke maken is 't zelfde hoor, alleen andere cijfertjes:

2003 (basis) = 97.19

2004: 99.05

2005: 100.95

2006: 104.78
 
Lid geworden
12 feb 2008
Berichten
462
Waarderingsscore
0
Punten
0
Ik snap PegMar wel. 420 is inderdaad nog zeer goedkoop voor een huis te huren (hier in de streek begint het ook rond de 700 euro, voor een appartement dan wel), maar het is het principe. Het gaat in totaal misschien maar over een 150-200 euro, maar als hij het recht niet zou hebben, waarom zou ze het dan betalen. Als ze net gebouwd hebben zal elke 100 euro die de deur uitgaat er wel 100 te veel zijn. En als ze dan toch hebben gezegd dat ze binnen 3,5 maanden gaan verhuizen, had hij misschien beter gewacht op de nieuwe huurders om de prijs op te slaan. Dat hij dan aan de nieuwe huurders 600 vraagt, dan heeft hij toch ook zijn winst.
 

andy666

Zeer Actief lid
Lid geworden
12 mrt 2006
Berichten
2.730
Waarderingsscore
4
Punten
38
tiesje wrote:
Ik snap PegMar wel. 420 is inderdaad nog zeer goedkoop voor een huis te huren (hier in de streek begint het ook rond de 700 euro, voor een appartement dan wel), maar het is het principe. Het gaat in totaal misschien maar over een 150-200 euro, maar als hij het recht niet zou hebben, waarom zou ze het dan betalen. Als ze net gebouwd hebben zal elke 100 euro die de deur uitgaat er wel 100 te veel zijn. En als ze dan toch hebben gezegd dat ze binnen 3,5 maanden gaan verhuizen, had hij misschien beter gewacht op de nieuwe huurders om de prijs op te slaan. Dat hij dan aan de nieuwe huurders 600 vraagt, dan heeft hij toch ook zijn winst.



nogmaals, hoe kan je weten of 420€ goedkoop is als je pand nog nooit gezien hebt!

misschien hebben deze mensen wel bewust gekozen om gedurende enkele jaren in een piepklein, vervallen huisje te gaan wonen in de hoop zo wat sneller geld bijeen te sparen voor hun droomhuisje? 't is niet omdat 90% van dit forum een A1 heeft en in de IT branche zit dat dit voor iedereen geldt hé... ik krijg echt soms het sch... als ik zie hoe de rekening van andere mensen hier gemaakt wordt!

vraag is duidelijk: mag de huisbaas er zo maar 50€ bij doen? NEEN!

mag hij de indexaanpassing die hij de vorige jaren vergeten is nu bijeentellen? NEEN!
 
Lid geworden
11 mrt 2006
Berichten
1.672
Waarderingsscore
0
Punten
0
Opgepast, indexaanpassingen die nooit gebeurt zijn mogen wel bijgetelt worden.

Er mag zelfs met terugwerkende kracht gerekend worden, het heeft zelfs tot 5 jaar terug geweest, maar op het ogenblik weet ik niet juist hoever ze terug mogen gaan.



Zomaar 50€ bijtellen mag dus niet.
 
Lid geworden
5 nov 2007
Berichten
42
Waarderingsscore
0
Punten
0
PegMar wrote:
Ik heb zonet mijn bezwaarschrift op de verhoging trachten te maken....

Lijkt dit een redelijk schrijven:



Op DD 09/04/08 ontvingen wij uw schrijven aangaande het verhogen van de huurprijs van €373.41 naar €420 met ingang vanaf 15 mei 2008.



Verhogen van de huurprijs mag indien deze tussen de 9e en 6e maand die voorafgaat aan het beëindigen van een driejarige periode, aangetekend aangekondigd wordt.(Art. 7, §1 van de huurwet)



Aangezien de laatste driejarige periode reeds verliep op 15 april 2008, diende de aankondiging betreffende het verhogen van de huurprijs ons reeds te bereiken tussen 15/07/2007 en 15/10/2007.



Vermits wij gedurende de vooropgestelde periode geen schrijven van u mochten ontvangen zullen wij t/m de beëindiging van ons contract, dat eindigt op 15/08/2008, de huidige huurprijs van €373.41 blijven hanteren en betalen via overschrijving op rekening.





Met de meeste hoogachting,
Lijkt mij in orde, maar ik zou wel nog wat ik in vet heb gezet erbij vermelden ( de rechtsgrond).
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan