Onze huisbaas kwam meedelen dat de huurprijs omhoog gaat....

G

Guest

Guest
ivan de natuursteenman wrote:
Opgepast, indexaanpassingen die nooit gebeurt zijn mogen wel bijgetelt worden.

Dus waarschijnlijk zoals ik zei dan, dan heeft ie ff gewoon alle indexaanpassingen van de voorbije jaren bijeengeteld.

9 jaar, pak aan 1,1% indexaanpassing/jaar komt op 10% uit afgerond.

10% van 300 euro is 30 euro, en de indexaanpassingscijfers van MyriamC gebruikmakende, schommelen die tussen de 1,2 en 1,6 zoin de rapte gekeken, dus zou me niet verbazen als ie opeens aan 50 euro komt om bij de huur te smijten.

andy666

Zeer Actief lid
Lid geworden
12 mrt 2006
Waarderingsscore
1
Punten
38
ben je zeker dat je de indexaanpassingen van de vorige jaren er mag bijtellen?

in ons laatste huurhuis heeft onze huisbaas dat ook willen doen en toen heeft de huurdersbond duidelijk gezegd dat dit niet mocht (is nu wel al een jaar of 7,8 geleden).

Lid geworden
3 dec 2006
Waarderingsscore
0
Punten
0
falcon10 wrote:
Dus waarschijnlijk zoals ik zei dan, dan heeft ie ff gewoon alle indexaanpassingen van de voorbije jaren bijeengeteld.

Indexaanpassingen werden de voorgaande jaren reeds verrekend. Het is dus niet zo dat die nu afkomt met de indexverhogingen van de voorbije jaren maar het gaat om een werkelijke verhoging van de huurprijs.

Volgens mij waren ze van plan de huurprijs te verhogen maar wisten nog niet met hoeveel precies.

Ze hebben eerst het huis komen keuren op de verbeteringen die wij hebben aangebracht om daarna even een extra meerwaarde te berekenen bij het afscheid :)

Lid geworden
30 jan 2007
Waarderingsscore
0
Punten
0
voor de indexaanpassing mag je maximaal 3 maanden terug gaan in de tijd.

Lid geworden
11 mrt 2006
Waarderingsscore
1
Punten
0
andy666 wrote:
ben je zeker dat je de indexaanpassingen van de vorige jaren er mag bijtellen?

in ons laatste huurhuis heeft onze huisbaas dat ook willen doen en toen heeft de huurdersbond duidelijk gezegd dat dit niet mocht (is nu wel al een jaar of 7,8 geleden).

Lijkt me nu toch wel logisch? Het berekenen van de nieuwe huurprijs komt ongeveer neer op hetvolgende: basishuurprijs x nieuw index / index bij aanvang huurcontract. Het is niet omdat er 4 jaar geen indexaanpassing gebeurd is, dat in jaar 5 enkel moet rekening gehouden worden met de indexaanpassing van het laatste jaar.

Lid geworden
11 mrt 2006
Waarderingsscore
1
Punten
0
kaybxl wrote:
voor de indexaanpassing mag je maximaal 3 maanden terug gaan in de tijd.

Dan heb je het over het effectief terugvorderen van te weinig betaalde huurgelden door de verhuurder omdat de huurprijs niet tijdig werd aangepast aan de index.

'k Ken de termijn niet uit het hoofd, maar de eerder link zal dat wel uitgelegd staan.

Lid geworden
11 mrt 2006
Waarderingsscore
1
Punten
0
'k Heb al meermaals de reactie gelezen: inderdaad het is goedkoop, maar de verhuurder mag de huurprijs niet verhogen.

Het mag niet zomaar, maar na 3, 6 of 9 jaar mag zowel de huurder als de verhuurder vragen om de huurprijs aan te passen. Het is aan de vrederechter om te oordelen of de vraag gegrond is. En dan speelt het verschil met de huurprijzen van andere woningen in de streek wél een rol.

'k Vond de opmerking van dieke ook wel belangrijk. Zorg dat je het niet dubbel terugkrijgt als je het contract opzegt. Wordt ieder niet gespecifieerd contract niet automatisch een contract van 9 jaar? En dan begin je nu aan een nieuwe periode van 9 jaar waar je niet zomaar onderuit kan.

Ik zou me gewoon eens informeren bij de huurdersbond zodat je zeker geen problemen hebt.

Lid geworden
26 mrt 2006
Waarderingsscore
0
Punten
0
kleine tip, als je een huurwaarborg betaald hebt van vermoedelijk 3 maanden, hou dan in het oog dat je die ook terugkrijgt. als je geen beschrijf hebt laten maken binnen de 30 dagen na het in dienst nemen van je huurhuis heeft je huisbaas niet het recht om defecten en gebreken van je huurwaarborg te trekken. als je denkt dat hij deze niet zal teruggeven, denk dan niet dat je dit kan oplossen door de laatste 3 mnd niet te betalen want dan ben je al je rechten kwijt.

Lid geworden
12 feb 2008
Waarderingsscore
0
Punten
0
andy666 wrote:
nogmaals, hoe kan je weten of 420€ goedkoop is als je pand nog nooit gezien hebt!

misschien hebben deze mensen wel bewust gekozen om gedurende enkele jaren in een piepklein, vervallen huisje te gaan wonen in de hoop zo wat sneller geld bijeen te sparen voor hun droomhuisje? 't is niet omdat 90% van dit forum een A1 heeft en in de IT branche zit dat dit voor iedereen geldt hé... ik krijg echt soms het sch... als ik zie hoe de rekening van andere mensen hier gemaakt wordt!

vraag is duidelijk: mag de huisbaas er zo maar 50€ bij doen? NEEN!

mag hij de indexaanpassing die hij de vorige jaren vergeten is nu bijeentellen? NEEN!

Omdat ze bij ons in de streek al 600 euro vragen voor een vervallen krot ...

En ik probeerde helemaal niet hun rekening te maken, maar me een beetje in te leven in hun situatie. Sorry hè, dat er nog meelevende mensen zijn. :?

Bovenaan