• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Onze droomkeuken! - maar hoe uit te voeren?

Lid geworden
4 mei 2010
Berichten
22
Waarderingsscore
0
Punten
0
Ik heb op internet een foto van onze droomkeuken gevonden. We willen dus een volledige kastenwand met verticale greeplijsten. We hadden hier ook graag een paar inschuifdeuren in gezien, waar de 'ontbijtkast' achter zou komen.

De schrijnwerker die onze keuken zou maken, botst hierbij op 2 problemen qua uitvoering:

1. de kast boven en onder de toestellen - hoe de verticale greep hier realiseren?

2. hoe de greeploze 'ontbijtkast' met inschuifdeuren realiseren?



Hij zelf zou op deze kasten grepen plaatsen, maar daar zijn we zo niet voor te vinden. Uit de foto's hieronder blijkt toch dat het te realiseren valt, maar het is me niet helemaal duidelijk hoe. Tips?



http://www.keukenarchitecten.be/rea/rea050.html

http://www.keukenarchitecten.be/rea/rea051.html
 

Andy78

Zeer Actief lid
Lid geworden
6 feb 2007
Berichten
1.293
Waarderingsscore
0
Punten
36
Wij hebben de tip-on's en dat is toch even wennen.

Vooral als je 'per ongeluk' tegen een schuif of onderkastdeur staat met de knie en die openspringt.
 

monalisa

Zeer Actief lid
Lid geworden
27 mrt 2006
Berichten
7.633
Waarderingsscore
5
Punten
38
Ik heb ook mijn twijfels bij tip-on systeem. Ik kocht bij Ikea Besta-kasten en nam er tip-on systeem bij. Maar om die deurtjes te kunnen induwen moet je deurtje toch altijd een klein beetje van de kast zelf afstaan hè, maw altijd bovenaan een klein spleetje te zien/deuren zijn niet volledig dicht.



Ok, het is MAAR een Ikeasysteem, dus het zal misschien wat minder gevoelig werken dan duurdere systemen maar het principe blijft toch altijd dat je met je deur het systeem moet induwen hè? Dus nooit helemaal toe...



Bij ons kan je die deurtjes eigenlijk ook openen door de bovenrand vast te nemen, dus ik denk dat ik dat tip-on systeem er gewoon weer ga uitvijzen.
 
Lid geworden
4 mei 2010
Berichten
22
Waarderingsscore
0
Punten
0
Het zou dus idd zo'n systeem zoals pocket door worden. Het inschuiven zelf is niet het probleem. Wel het uitvoeren van die verticale greeplijst: tussen de 2 deuren moet een opening van 3cm zijn om achterdoor te grijpen, maar er is geen stijl aanwezig in het midden van de kast waartegen de deuren dichtvallen. En het kan natuurlijk niet de bedoeling zijn dat we los in de kast kijken, wanneer deze gesloten is...



Probleem bij de toestellen: kast is hier sowieso 60 cm voor de toestellen. Deur boven en onder breder uitvoeren om de verticale greep te realiseren is geen zicht.
 

Andy78

Zeer Actief lid
Lid geworden
6 feb 2007
Berichten
1.293
Waarderingsscore
0
Punten
36
Het klopt dat de deur met een tip-on niet perfect dicht is, maar dat gaat dan ook maar om 1a2mm max, ik had daar eigenlijk zelf nog nooit bij stilgestaan.

Normaalgezien komt daar dan toch een werkblad bovenop, en zie je er niks van.

De deuren van de keukenkastjes (boven) zijn niet met tipon, die schieten gewoon een paar cm extra door, zodat je ze onderaan kan vastnemen om te openen. Dat komt goed uit, want daaronder hangt ook de TL verlichting, dus die zit daarmee dan ook weg.



Alle lades (pottenwagens) zijn ook met het tip-on systeem, dan niet met pinnetjes maar met links en rechts een rail met geîntegreerde tip-on, ik denk van Bloom.



Enig probleem is een vaatwas en een ingebouwde frigo, daar heb je handvaten voor nodig ! Gezien in de kolom daarnaast dan toch de ovens zitten met handvaten stoort dat niet voor de frigo.
 
Lid geworden
30 nov 2009
Berichten
120
Waarderingsscore
0
Punten
0
volgens mij kan je dit realiseren door met dikkere deuren te werken.

Vb deuren van 30mm, waarbij 1 deur breder is, maar zo gefreest alsof het een even brede deur van 18mm is en de resterende 12 mm dus achter de andere deur valt.

Of je kan gewoon een deur van 18mm nemen en er een lat op bevestigen zodat het er uitziet zoals de verticale greep.

Ik zou dit bij inschuifdeuren echter niet doen, omdat je dit ziet als je deuren ingeschoven zijn.
 
Lid geworden
4 mei 2010
Berichten
22
Waarderingsscore
0
Punten
0
Ik dacht ook eerst zoiets, maar schrijnwerker zag dit precies toch niet zo zitten. Die lat erop had hij ook wel vermeld, maar das idd niet zo mooi als de deur open staat. En kan een deur van 30 mm dan nog wel ingeschoven worden?
 
Lid geworden
9 jun 2010
Berichten
160
Waarderingsscore
0
Punten
0
Je kan eens langsgaan bij het bedrijf voor een offerte, mss valt deze nog heel goed mee.

Je kan dan tijdens het bespreken van de offerte ook meer uitleg vragen.
 
Lid geworden
24 jun 2006
Berichten
121
Waarderingsscore
2
Punten
0
Normaal gezien moet je de kast aan de kant waar de vertikale (kom)greep komt, de zijkant van de corpus de dikte van de greep korter maken. De (kom)greep is dus breder dan 30 mm, 30mm + 2x de wanddikte van je corpus. De toestellen, die +/- 60 cm breed zijn, schuif je gewoon tot tegen deze greep en de deuren, ook +/- 60 cm breed, gaan dan voorbij de greep en zijn dan precies in lijn met het toestel.
 
Lid geworden
4 mei 2010
Berichten
22
Waarderingsscore
0
Punten
0
Kijk je op deze manier dan niet altijd een beetje in de kast, wanneer je hier schuin op kijkt? Of heb ik het nu helemaal verkeerd voor?
 
Lid geworden
24 jun 2006
Berichten
121
Waarderingsscore
2
Punten
0
Nee want er is geen opening. De greeplijst komt in die opening. Dit gaat wel alleen met enkel deuren. Bij een dubbel deur heb ik dit nog nooit gezien, toch niet bij onze fabrikant, zie www.cesar.it Het voorbeeld wat je aanhaalt van Eggersmann moet volgens mij gemaakt zijn met een opdeklat op de achterkant van 1 van de deuren. Ik zie het niet goed, maar kan bijna niet anders.
 
Lid geworden
14 jan 2009
Berichten
280
Waarderingsscore
0
Punten
0
Hier ook een soort inbouwkast. Met scharnieren die 170 graden draaien. Deuren die we konden inschuiven was een heel stuk duurder en de naden tussen de kasten zouden iets groter zijn.



foto-uicon4z8.jpg
 
Lid geworden
17 okt 2010
Berichten
2.195
Waarderingsscore
1
Punten
0
Wij hebben een keuken van die keukenzaak, niet die, ( deze is ook heeeel mooi en heeft wel veel weg van de onze qua concept) Wij hebben ook geprobeerd ze zelf te laten maken, en we kwamen amper goedkoper uit.... dus, sparen en een echte kopen! :))
 
Lid geworden
4 mei 2010
Berichten
22
Waarderingsscore
0
Punten
0
Het idee van zo'n keuken zat al langer in mijn hoofd. Alleen zat ik nog met de twijfel of alles in 't wit niet té wit zou worden. Ben achteraf maar uitgekomen bij deze foto's (en die hebben mij overtuigd).

Maar op batibouw zal ik zeker een afspraak maken met deze firma!
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan