• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Onverwarmd tuinhuis isoleren tegen zomerwarmte: nuttig of niet?

Chris_147

Nieuw Lid
Lid geworden
21 mrt 2007
Berichten
88
Waarderingsscore
2
Punten
8
Hey,

ik zie het hier al verscheidene malen aan bod geweest zijn, maar door alle antwoorden, heb ik nog meer twijfels gekregen.

Vorige week een tuinhuis met zithoek laten zetten in hout.
Het viel me al snel op, dat het best warm kan worden als de zon er even op staat.
Ventilatie is er niet echt, enkel dubbele deur die open kan.

Dus ik dacht het dak en 2 muren die in de zon staan te isoleren.
Echter door alle verhalen over condens etc begin ik te twijfelen of alle kosten het wel waard zijn.

Voor het dak dacht ik Knauf glaswol te gebruiken (18cm dik).
In de muren heb ik minder ruimte (6,5cm diep en 45 cm breed), dus keek ik naar XPS schuimplaten (5cm dik)
Daarna afwerken met gyproc platen.

Voorlopig is de bedoeling niet dat dat verwarmd wordt in de winter of dat ik daar in ga werken.
Aan de andere kant is het wel de enige plaats waar ik wat 'vuil' werk in zou kunnen doen, dus misschien wil ik dat op termijn wel.
Als het moet gebeuren, doe ik het liefst ineens, nu het nog leeg staat.

Wat doen? Wel of niet isoleren?
Als wel isoleren: hoe best?
Moet ik eerst nog een soort scherm tegen het hout bevestigen voor ik de isolatie plaats?
Daarna ook weer scherm plaatsen en dan gyproc?

Is het op dit moment eigenlijk de moeite om isolatie te kopen, of staat dat door de Covid allemaal veel te duur?
(ik hoor nogal verhalen over prijzen en beschikbaarheid, tuinhuis was ook 3 maanden te laat door geen hout)
 

Bijlagen

  • 2021-09-12 11.29.29.jpg
    2021-09-12 11.29.29.jpg
    94,2 KB · Weergaven: 46

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Berichten
20.143
Waarderingsscore
6.697
Punten
113
Je gaat het opwarmen even uitstellen. Maar ook het afkoelen nadien.
Open raam of deur, brengt op hete dagen net ook warmte binnen.

Een boom, doek dat de zon blokt van uw tuinhuis gaat ook veel helpen.
 

Chris_147

Nieuw Lid
Lid geworden
21 mrt 2007
Berichten
88
Waarderingsscore
2
Punten
8
Euhm Mario, bedankt voor je reactie, maar ik weet eigenlijk niet goed wat ik met dat advies nu ben.
Boom heb ik aan de ene kant, maar aan de oostelijke en zuidelijke kant niet. Kan ik daar ook niet zetten.
Dus van 's morgens tot 14u in de zomer staat daar de zon op.
Tuinhuis incl zithoek is 4m x 8m, dus een doek zal niet lukken, ook omdat het tegen de scheiding met de buren staat.
 

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Berichten
20.143
Waarderingsscore
6.697
Punten
113
Hoeveel keer ga je in je tuinhuis echt verblijven ?
Persoonlijk is dat iets waar ik zeer vluchtig in ben om zitmaaier te nemen of om even wat dingen op te bergen.
Verder moet je het voor jezelf uitmaken.
Met te isoleren ga je het opwarmpunt verlaten , maar als de warmte dan toch binnen is, gaat die ook trager terug weg.

De moeite waard? Voor mij absoluut niet. Maar misschien voor jou wel.
 

MarcMarc

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
20 okt 2012
Berichten
1.369
Waarderingsscore
361
Punten
83
Of je maakt het dak (en muren) wit zodat de zon maximaal reflecteert en het tuinhuis minder opwarmt.
 

Kaffe

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 jun 2013
Berichten
1.493
Waarderingsscore
972
Punten
113
Zoals @Mario_ zegt. Dat is persoonlijk. Met de huidige prijzen zou ik het zeker niet doen. Warm wordt het toch en koud in de winter ook. Je gaat het enkel uitstellen indien de ruimte niet verwarmd wordt.
Wil je er een werkruimte van maken waar je meerdere uren in verblijft is het mss wel de moeite maar dat hangt van jezelf af.
 

Chris_147

Nieuw Lid
Lid geworden
21 mrt 2007
Berichten
88
Waarderingsscore
2
Punten
8
Ja, misschien moet ik het volgende zomer eens aanzien of de warmte een probleem is of niet.
Ik ben aan het denken dat verluchting in de achterste muur tegenover de deur wel kan helpen. Maar dat moet dan natuurlijk wel droog blijven in de winter. Bestaan daar kant en klare systemen voor?
 

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Berichten
20.143
Waarderingsscore
6.697
Punten
113
Verluchten gaat net de warme buitenlucht binnentrekken.
 

Chris_147

Nieuw Lid
Lid geworden
21 mrt 2007
Berichten
88
Waarderingsscore
2
Punten
8
Als de zon er op staat, is het binnen heus wel heel wat warmer dan buiten.
 

JokeVDH

Zeer Actief lid
Lid geworden
4 aug 2012
Berichten
477
Waarderingsscore
116
Punten
43
De batterij van mijn fiets houdt bij hoe warm het wordt in ons tuinhuis. Minimaal 0.75 graad en maximaal 41 hebben we het gehad in de vier jaar dat ik mijn fiets heb. Niet geïsoleerd, wel een hellend dak dus een nok waar de warmte een beetje naartoe kan stijgen
 

Chris_147

Nieuw Lid
Lid geworden
21 mrt 2007
Berichten
88
Waarderingsscore
2
Punten
8
41 graden waarschijnlijk op een meter van de grond is toch iets heel anders dan 25-30 graden in de buitenlucht.
 

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Berichten
20.143
Waarderingsscore
6.697
Punten
113
41 graden waarschijnlijk op een meter van de grond is toch iets heel anders dan 25-30 graden in de buitenlucht.
Wat bedoel je hier juist mee ?
Temp wordt gemeten in de schaduw. Dus zoals de fiets aangeeft is er idd een piek geweeest van 41° wat ook klopt met de effectieve max temp de afgelopen jaren in de zomer.
 

Chris_147

Nieuw Lid
Lid geworden
21 mrt 2007
Berichten
88
Waarderingsscore
2
Punten
8
Tja, dus die batterij van de fiets staat waarschijnlijk op 1m van de grond.
41 graden daar is tegen het plafond wel heel wat meer, misschien 50?
Buitenlucht komt toch al moeilijk boven de 30-35 graden uit.
Dus als ik deftig kan ventileren, kan ik toch van 50 graden zakken naar 35 graden (heetste zomer he)
 

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Berichten
20.143
Waarderingsscore
6.697
Punten
113
Tja, dus die batterij van de fiets staat waarschijnlijk op 1m van de grond.
41 graden daar is tegen het plafond wel heel wat meer, misschien 50?
Buitenlucht komt toch al moeilijk boven de 30-35 graden uit.
Dus als ik deftig kan ventileren, kan ik toch van 50 graden zakken naar 35 graden (heetste zomer he)
?? Als het 41°C is in de zomer. Dan is de buitenlucht 41° in de schaduw. In de zon is het dan veel warmer.
En nogmaals hoeveel en hoelang ga je in het tuinhuis vertoeven ?
 

D I Y

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 aug 2013
Berichten
16.038
Waarderingsscore
4.939
Punten
113
Als het 41° is in een afgesloten tuinhuis, heeft dat met temperatuur in de schaduw niet veel te maken... dan is dat kot gewoon een oventje en dan kan het evengoed buiten 25° (onder thermometerhut) zijn maar zonnig.
Ventileren zal dan de hete lucht afvoeren. Maar dat dak en die muren blijven natuurlijk stralen want die zijn in de massa opgewarmd en de zon zit er nog altijd op.
 

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Berichten
20.143
Waarderingsscore
6.697
Punten
113
Als het 41° is in een afgesloten tuinhuis, heeft dat met temperatuur in de schaduw niet veel te maken... dan is dat kot gewoon een oventje en dan kan het evengoed buiten 25° (onder thermometerhut) zijn maar zonnig.
Ventileren zal dan de hete lucht afvoeren. Maar dat dak en die muren blijven natuurlijk stralen want die zijn in de massa opgewarmd en de zon zit er nog altijd op.
De waarneming ging over de laatste jaren en de max temp in het tuinhuis was 41°. Wat ook klopt met de warmste dag dat er de afgelopen jaren is geweest.
 

albarius

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
6 mrt 2008
Berichten
2.793
Waarderingsscore
1.083
Punten
113
Ik lees in de openingspost iets over gyprocplaten in dit onverwarmde tuinhuis??? Geen gewone gyproc nemen, die is daar niet tegen bestand, kwestie van luchtvochtigheid "buitenshuis". Als je dat wil doen, neem je de glasroc platen van Gyproc of de WAB platen van Siniat. Dat zijn 2 platen die je in die opstelling wel veilig kan gebruiken.
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan