• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Onverklaarbaar piep geluid in de bureaukamer

Gent32m

Nieuw Lid
Lid geworden
14 dec 2015
Berichten
85
Waarderingsscore
15
Punten
8
Hoi,

Sinds een twee tal jaar heb ik last van een vervelend 'gepiep' in de bureau kamer.
Ik hoor de geluid heel duidelijk daar. Soms nog een beetje in de wc ernaast (maar daar is het veel minder storend).

Heb me al zot gezocht en van alles geprobeerd, zoals:
- De CV ketel op zolder uitschakelen.
- Elektriciteit (hoofdschakelaar) uitschakelen.

Het gepiep blijft aanwezig.

Mijn vriendin (en vrienden) horen het ook. Het ligt dus niet aan mijn gehoor.
Ik woon al 15 jaar in dit huis. Heb dat geluid vroeger nooit gehad. De laatste twee jaar wel nu.

Onze cv ketel hebben we vervangen 2 jaar geleden. Van een Bulex naar een Vaillant. Maar dit kan niet de oorzaak zijn (denk ik).
Gezien het geluid aanwezig blijft, ook als ik die cv 10 minuten ketel uitleg. Het gepiep is ook maar begonnen rond december. De ketel werd vervangen in maart.
In de lente lijkt het geluid afwezig te blijven. Als dat deze lente terug zo is. Moet het toch iets met "verwarming" (of uitzetting) te maken hebben, denk ik zo.

Het water en de gas kan ik nog eens proberen dichtdraaien.

Ik woon in een half open bebouwing. De muur achteraan grenst met mijn buurman.
Hij hoort geen gepiep in zijn huis. Ik ben in die kamer die grenst aan de bureau al eens gaan luisteren.
Je hoort daar niets. Er staat daar ook niets van elektronica. Enkel een logeerbed voor de kleinkinderen.

Om een oplossing te kunnen vinden, moet ik eerst de oorzaak kunnen vinden.
Waar komt dat geluid vandaan ?

Buiten hoor ik het ook niet.

Wie heeft er een idee (goede tip) in welke hoek ik dit verder kan onderzoeken ?
Of wie ik hiervoor kan contacteren (inschakelen).

Mvg,
Bart
 

gvo

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
5 okt 2014
Berichten
927
Waarderingsscore
617
Punten
93
Is dat een continu gepiep of slechts af en toe? Een aantal piepjes per minuut of eentje om het kwartier of ...? Korte biepjes of langere fluittoon?
In elk seizoen?
 

Koenraad123

Actief Lid
Lid geworden
18 feb 2020
Berichten
178
Waarderingsscore
93
Punten
28
Toch geen adapter voor een telefoon of zoiets, want die kunnen ook wel eens piepen als de lading voltooid is,... (ik denk maar mee hé :) )
 
  • Leuk
Waarderingen: Nu7s

Gent32m

Nieuw Lid
Lid geworden
14 dec 2015
Berichten
85
Waarderingsscore
15
Punten
8
Is dat een continu gepiep of slechts af en toe? Een aantal piepjes per minuut of eentje om het kwartier of ...? Korte biepjes of langere fluittoon?
In elk seizoen?
Goede vraag. De toon zelf zou ik als een lange (zeurende) fluittoon omschrijven. Dus zeker geen korte piepjes.

Die fluittoon (gepiep) is gevoelsmatig eerder continue aanwezig. Neem bijvoorbeeld de volle 5 of 10 minuten dat je ze duidelijk hoort. Waarna ze plots totaal wegvalt. De kamer wordt dan terug zalig (en muis) stil. Maar dit slechts voor een paar seconden (of ook soms minuten). Waarna die piep toon terugkeert.

Op sommige dagen keert die pieptoon niet meteen terug. Kan het een uur (of langer) stil zijn.
Op andere dagen blijft ze wel aanwezig (met eerder korte pauzes van stilte)

Wat ik ook vreemd (en frustrerend) vind, is dat die zeurende fluittoon van toonhoogte verandert. Er zijn momenten waarop ze stiller klinkt. Op andere momenten neemt de intensiteit (kracht van het gepiep) toe. Waarbij het iets later plots terug wegvalt. Totale stilte. Alsof er een soort "spanning" weer even verdwenen is. Die iets later weer opbouwt (en aanhoudt).

Ik heb me al zot zitten denken wat dit nu kan zijn. Zou het echt graag vinden.
Wie de oorzaak vindt, krijgt 50 euro van me (soort vinders beloning).
 

Gent32m

Nieuw Lid
Lid geworden
14 dec 2015
Berichten
85
Waarderingsscore
15
Punten
8
Toch geen adapter voor een telefoon of zoiets, want die kunnen ook wel eens piepen als de lading voltooid is,... (ik denk maar mee hé :) )
Elektrische apparaten sluit ik uit. In de bureau zit één stroomblok (van Belkin), waarop alle elektrische apparaten zijn aangesloten. De computer, printer, switch, nas, etc. Ik heb die stroomblok al uit het stopcontact getrokken. Het gepiep (die fluittoon) blijft komen. Ook heb ik mijn oor al te luisteren gelegd. Moest het een adapter (of bv iets in mijn pc zijn), ik zou dit geluid kunnen lokaliseren.

Dat lukt me bij die fluittoon niet. Het 'hangt' in de ruimte. Maar ik kan het (met de beste wil ter wereld) echt niet lokaliseren. Het kan mogelijks uit de muren komen (of iets in de vloer). Ik weet het echt niet. Er loopt een gas leiding achteraan in de muur, die gaat naar de zolder. Er zullen naast cv leidingen, wellicht ook waterleidingen en natuurlijk elektriciteitsleidingen liggen.

Kan het iets met kalk te maken hebben (in leidingen) ?
Of uitzetting van leidingen (door warmte) ?

Ik heb geen idee.
 

Koenraad123

Actief Lid
Lid geworden
18 feb 2020
Berichten
178
Waarderingsscore
93
Punten
28
Je spreekt van een aantal electronische zaken,... ook al denk je dat alles af staat, dan nog kunnen die storend werken (bijv. een lekkende condensator, batterij,...).
Ben je in de mogelijkheid van je ganse kamer eens leeg te maken, om alles wat er in staat uit te sluiten?

Een jaar of wat geleden hoorde ik een sissend geluid, af en toe, dan weer niet, dan weer wel,...om gek van te worden. Ik heb me dan midden in de kamer gezet, alles afgesloten om dat geluid te kunnen localiseren. Bleek om een lekkend AAA batterijte te gaan die af en toe het gas los liet,.... om maar een idee te geven hoe iets kleins groot lawaai kan maken.

Wil er nog aan toevoegen: heb je al eens een geluidsmeter op losgelaten, tegenwoordig zijn er wel apps voor te vinden.
 
Laatst bewerkt:
Lid geworden
18 feb 2023
Berichten
64
Waarderingsscore
43
Punten
18
Geen rookdetector of bewegingsdetector alarm die op bayterijen gevoed zijn of van de bayterij van het alarm systeem?
 

D I Y

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 aug 2013
Berichten
16.038
Waarderingsscore
4.939
Punten
113
Ik heb dat hier ook. Is een Chinese 100W USB-C voeding. Maar ik hoor het maar ‘s nachts als het muisstil is, en dan zit ik niet te werken.
 

Rebel_

Zeer Actief lid
Lid geworden
19 dec 2009
Berichten
309
Waarderingsscore
142
Punten
43
Idd, elektronische voeding die "zoomt".
Heb je daar soms led verlichting? Of andere verbruikers die gevoed worden?
 

disco stu

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
13 dec 2012
Berichten
3.327
Waarderingsscore
2.260
Punten
113
Ja maar TS heeft al de elektriciteit uitgeschakeld, dus dan zou ik verwachten dat het geluid wegvalt.

Ik zou toch eens "alle energieën" uitschakelen op het hoogste niveau:
- elektriciteit hoofdschakelaar teller
- gas hoofdkraan (denk aan stromingsgeluid/turbulentie gas door leiding, onwaarschijnlijk maar je weet maar nooit)
- water hoofdkraan (denk aan stromingsgeluid/turbulentie water door leiding)
- alle batterijtjes uit alle toestellen in de buurt van de geïmpacteerde kamer

Nog het gepiep?
Alle toestellen, of alles met elektronica uit de kamer ergens verder weg zetten (zoals eerder gezegd: piepende/lekkende condensatoren).
 

julien

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 mrt 2006
Berichten
6.372
Waarderingsscore
529
Punten
113
Ik heb me ook eens suf gezocht in een lokaal waar ik hoorndol werd van het gepiep.
Het bleek daar te gaan over een radiatorkraan die half dicht gedraaid was. Een beetje meer open of toe draaien en 't was opgelost.

Mijn ex heeft ook eens zoiets gehad, maar bij haar was het een heel oud donkey kong spel (zo'n open flap ding van nintendo) dat continu piepte. Ook heel moeilijk te lokaliseren.
 

Onwetende doehetzelver

Zeer Actief lid
Lid geworden
7 sep 2018
Berichten
560
Waarderingsscore
233
Punten
43
Zo'n piepende radiator heb ik ook al gehad. En inderdaad, met een kleine draai was het opgelost.
 

Gent32m

Nieuw Lid
Lid geworden
14 dec 2015
Berichten
85
Waarderingsscore
15
Punten
8
Bedankt allen om mee te denken.

Wind in een rolluik kast ?
Heb ik ook al aan gedacht. Maar is het niet. Bij totaal geen wind, toch het gepiep. Toen het vorig jaar eens heel zwaar stormde, was de fluittoon heel de tijd (8u) totaal afwezig ! Toen de storm weer ging liggen, kwam het (in fases) weer terug. Of er een verband is, weet ik niet.

Je spreekt van een aantal electronische zaken,... ook al denk je dat alles af staat, dan nog kunnen die storend werken (bijv. een lekkende condensator, batterij,...).
Ben je in de mogelijkheid van je ganse kamer eens leeg te maken, om alles wat er in staat uit te sluiten?

Een jaar of wat geleden hoorde ik een sissend geluid, af en toe, dan weer niet, dan weer wel,...om gek van te worden. Ik heb me dan midden in de kamer gezet, alles afgesloten om dat geluid te kunnen localiseren. Bleek om een lekkend AAA batterijte te gaan die af en toe het gas los liet,.... om maar een idee te geven hoe iets kleins groot lawaai kan maken.

Wil er nog aan toevoegen: heb je al eens een geluidsmeter op losgelaten, tegenwoordig zijn er wel apps voor te vinden.
Goede tip om eens uit te proberen, om zaken te verwijderen en terug te plaatsen. Ook je tip ivm de batterijen bekijk ik nog eens verder. Al heb ik in die hoek ook al gezocht. Ik heb een geluidsmeter app op mijn smartphone staan, maar die neemt dat geluid (of geluiden in het algemeen) niet zo goed waar. Ik kan dat daar niet echt op aflezen of mee lokaliseren. Mijn gehoor werkt het best. Probleem is, dat dit "zeurende" geluid vooral in de ruimte hangt. Dat maakt het zo lastig om te vinden. De transistoren van mijn Epson printer bv piepen ook. Maar dit geluid vond ik meteen terug en is ook gemakkelijk om te lokaliseren (zoals het geluid van een laptop of andere adapter, etc).

Geen rookdetector of bewegingsdetector alarm die op bayterijen gevoed zijn of van de bayterij van het alarm systeem?
Nee. Er hangt enkel eentje beneden in de keuken. Ik hoor daar geen gepiep.

Idd, elektronische voeding die "zoomt".
Heb je daar soms led verlichting? Of andere verbruikers die gevoed worden?
De verlichting in de bureau (aan het plafond) is vervangen. In die TL armatuur zaten twee TL buizen. Ik heb die vervangen door LED TL lampen. Wel maar één LED lamp in de armatuur laten zitten, omdat ze teveel licht gaf. Die verlichting aan het plafond, heb ik ook al eens onderzocht. Maakt geen verschil. Er zit ook een led lamp in de staanlamp op de bureau. Maar die ligt niet aan. Ik heb de hoofdschakelaar van de stroom al eens uitgezet. Het gepiep bleef. In de richting van elektronica zoek ik dan ook niet zo echt meer. Maar sluit het wel niet 100% uit. You never know.

Ja maar TS heeft al de elektriciteit uitgeschakeld, dus dan zou ik verwachten dat het geluid wegvalt.

Ik zou toch eens "alle energieën" uitschakelen op het hoogste niveau:
- elektriciteit hoofdschakelaar teller
- gas hoofdkraan (denk aan stromingsgeluid/turbulentie gas door leiding, onwaarschijnlijk maar je weet maar nooit)
- water hoofdkraan (denk aan stromingsgeluid/turbulentie water door leiding)
- alle batterijtjes uit alle toestellen in de buurt van de geïmpacteerde kamer

Nog het gepiep?
Alle toestellen, of alles met elektronica uit de kamer ergens verder weg zetten (zoals eerder gezegd: piepende/lekkende condensatoren).
Die gas moet ik nog eens proberen.
Idem met de waterkraan.
Alsook om wat meer objecten uit de bureau eens te verwijderen. Er staat daar veel elektronica. En ook een schuif vol batterijen. ;) Maar ligt het daaraan ? Ik hoor heel goed en zou dergelijk gepiep dan meteen lokaliseren. Zoals ik met mijn printer deed. En dat is het niet. Het is een ander soort geluid.

Een zeurende fluittoon die in de ruimte 'hangt'. Ik vermoed eerder dat het wel eens vanuit de vloer of muur zou kunnen komen. Als ik mijn gehoor op de gedeelde muur (tussen mijn buurman en de bureau) leg, lijkt die fluittoon daar wat sterker door te komen. Maar echt 100% zeker ben ik hiervan niet.

Ik heb me ook eens suf gezocht in een lokaal waar ik hoorndol werd van het gepiep.
Het bleek daar te gaan over een radiatorkraan die half dicht gedraaid was. Een beetje meer open of toe draaien en 't was opgelost.

Mijn ex heeft ook eens zoiets gehad, maar bij haar was het een heel oud donkey kong spel (zo'n open flap ding van nintendo) dat continu piepte. Ook heel moeilijk te lokaliseren.
Heb ik ook al geprobeerd. Met de radiator kranen gespeeld. De CV ontlucht, etc. Ik heb de temperatuur in de Vaillant ketel ook al wat lager gezet. Maar hielp niet. Wat ik ook al gedacht heb is of het aan een slecht gebraamde (gas) leiding kan liggen ? Die leidingen werden in de nieuwe Vaillant ketel allemaal opnieuw aangesloten. Of de installateur daar misschien iets verkeerd gedaan heeft. Maar ook hier twijfel ik.

De grootste test, zal terug in de lente en zomer (de warmste maanden van het jaar) zijn. Als ik dit gepiep in die periode opnieuw (gedurende weken en maanden) totaal niet meer hoor. En het vanaf de herfst weer terugkomt, moet het iets met een "verwarmings" element te maken hebben. Vraag is dan wel. Of het aan mijn verwarming (nieuwe Vaillant ketel), de Viessmann ketel bij mijn buurman, of iets anders 'verwarmd' gerelateerd ligt.

Mijn CV ketel staat op zolder. Mijn buurman zijn ketel op de 1ste verdieping. Het is ook op die 1ste verdieping (in ons huis) waar ik dit gepiep hoor. Niet beneden (gelijkvloers) of op zolder. Waarom ik die fluittoon in de bureau zo luid (en storend) ervaar is me een totaal raadsel. Zeker gezien mijn buurman zijn ketel twee kamers verder staat (achter onze douche). De ruimte achter de bureau is een logeerkamer (bij mijn buurman). Die is stil. Zij horen dat gepiep in hun huis ook niet. In onze wc (naast de bureau) hoor ik dat gepiep soms ook. Maar het valt daar niet zo op. Je moet er al echt op letten. In de bureau grijpt dit gepiep veel sterker je aandacht. Je kan het niet negeren. Het is om zot van te komen. Mijn vriendin hoorde het gisteren ook terug.

De enige oplossing die ik momenteel gevonden heb (en voor me werkt) is een noise cancelling hoofdtelefoon van Sony op te zetten. Die filtert dat gepiep weg. Wel is het niet zo fijn, om heel de tijd met die hoofdtelefoon in de bureau op te zitten. Ik zet hem liever af. Want die noise cancelling geneert passief ook een soort van white noise (echt stil is dat niet). Maar wel een pak beter dan dat vervelend gepiep heel de tijd te moeten aanhoren!

Dat ik 50 euro bezorg aan wie het gepiep kan vinden, is geen grap. Ik kan het met mijn buurman ook eens verder bespreken en bekijken. Al betwijfel ik of het bij hem vandaan komt. Ik zou hem wel eens kunnen vragen of hij zijn CV verwarming even af zou willen zetten, gedurende een paar uur in de winter. Om dan te merken of ik dat gepiep nog hoor. Probleem is wel dat die man dan even geen warmte in huis heeft. En dat vind ik nogal veel (of lastig) om te vragen. Zou ik pas doen, als ik echt zeker ben, dat het geluid uit die hoek komt. En echt niets anders kan zijn. Ook zou ik willen vermijden dat hij zich persoonlijk aangevallen voelt. Hij treft geen schuld. Ik ben enkel op zoek naar een oplossing. En oorzaak. Waar komt dit gepiep vandaan ? Zodat een oplossing gevonden kan worden. Waarvoor ik ook kan betalen.
 
Laatst bewerkt:

JensSwinnen

Zeer Actief lid
Lid geworden
16 dec 2021
Berichten
356
Waarderingsscore
226
Punten
43
Bij mij op de bureau maakt mijn monitor een piepend continu geluid als het scherm op 'stand-by' staat. Als hij volledig uit staat doet hij dit niet.
Misschien kan het zoiets zijn?
 
Lid geworden
27 feb 2010
Berichten
12
Waarderingsscore
2
Punten
3
Installeer een spectrum analyser app op uw GSM.
Daarmee zie je op welke frequentie die toon zit, en kan je zien waar die piek het sterkst is. (en de oorzaak vinden).
 

disco stu

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
13 dec 2012
Berichten
3.327
Waarderingsscore
2.260
Punten
113
Alles wat mogelijk van de CV, gas, radiatoren zou kunnen komen (zeker omdat je zegt dat het seizoensgebonden is) kan je toch onmiddellijk testen en uitsluiten door de energieën uit te schakelen.
Als je buur een beetje meewerkend is, kan je vragen of je dat bij hem ook eens mag doen.

Dus gewoon effe de handen uit de mouwen en aan de slag om dat te testen. Dan kan je van alles wat hier al gezegd/geopperd is al ineens 90% uitsluiten. Of net niet, maar dan ben je wel al een stap dichter bij het vinden van de oorzaak.
Anders blijven we hier duizend-en-één ideeën spuien, maar met wat terugkoppeling van die test kunnen we al wat gerichter gaan nadenken.
 

Gent32m

Nieuw Lid
Lid geworden
14 dec 2015
Berichten
85
Waarderingsscore
15
Punten
8
Bij mij op de bureau maakt mijn monitor een piepend continu geluid als het scherm op 'stand-by' staat. Als hij volledig uit staat doet hij dit niet.
Misschien kan het zoiets zijn?
Ik ken dit fenomeen. Ook al aan gedacht (en voorgehad met een monitor op mijn werk). Maar is het niet.

Ik neem alle tips zeker mee. Probeer die op een gepast moment verder uit. Voorlopig heb ik me al wat berust in gebruik van mijn noise cancelling hoofdtelefoon. Want die zeurende fluittoon in de bureau kan ik maar niet vinden. Ik zoek al meer dan twee jaar ondertussen. Vorig jaar in de lente/zomer was het volledig weg. Dus ben benieuwd, of dit weer zo zal zijn. Eventjes rust :)
 

Caroto

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 okt 2019
Berichten
3.668
Waarderingsscore
1.827
Punten
113
Fluittoon door water drukval in je chauffages. Leg je circulatiepomp van de chauffages af.
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan