• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!
  • Vraag hier je gratis tickets voor bis beurs 2024 in gent aan!

ontwerp HOB (modern)

chob

Lid
Reaction score
1
In navolging van eerdere vragen (oa http://www.bouwinfo.be/forum/viewtopic.php?f=27&t=62555) is dit het bijna definitieve ontwerp. We komen net van de architect en er worden nog enkele aanpassingen gedaan welke ik zal vermelden bij de tekeningen. Ben benieuwd naar eventuele opmerkingen / verbeteringen / tips!

Doorsnede:

zwxlhu.jpg

Voorgevel: hier komt de deur aan de linkerkant en niet rechts zoals hij nu getekend is, daarbij zal de deur ook veel breder worden en zal er een smal raam langs de deur komen. Boven wordt dan hetzelfde aanpast zodat we boven ook kunnen verluchten en dat dit hetzelfde oogt als beneden.

hv3ryo.jpg

Zijgevel: de lijn de onderaan de tekening loopt is van een muurtje dat de trap afschermt die langs buiten (vanuit de achtertuin) naar de kelder loopt, dit muurtje komt te vervallen en hier gaan we struiken planten zodat we niet vanuit onze living op een muurtje kijken. Het smalle raam komt te vervallen en het grote raam wordt verplaatst naar links.

33djcrd.jpg

Achtergevel: het rechtse raam beneden wordt ook een schuifraam over de gehele breedte. Raam aan de living waarschijnlijk vast maar daar zijn we nog niet helemaal uit.

21l09if.jpg

Kelder: enkel het voorste gedeelte (links op de tekening) staat vast. De muren in het achterste gedeelte verdwijnen en er worden kolommen geplaatst waar nodig zodat we later nog kunnen bepalen wat we met de ruimte willen.

23htws5.jpg

Gelijkvloers: het raam en de open haard worden omgedraaid zodat er nog meer daglicht in de kamer komt en in de speelkamer en dat de open haard op een meer logische plaats (naar onze mening) staat in de living. De eetplaats bij de keuken wordt misschien nog uitgebreid met een meter naar achteren, afhankelijk van het budget. Het keukenblok wordt doorgetrokken tot aan het kookeiland waarmee de doorgang vervalt. We twijfelen ook nog om de overstek achter het huis aan de rechterkant (zo breed als het schuifpui) verlengen tot 3 meter. De twijfel omdat we bang zijn veel daglicht te verliezen maar een plezier in de zomer want het is zuid georiënteerd.

2zf1zfa.jpg

Verdieping: Er komt ook een wc op de grote badkamer waardoor de douche minder diep wordt. De douchecel op de gang wordt dieper wat ten koste gaat van de kasten op de kamers.

dovwvr.jpg

mooie bovenverdieping!

beneden vind ik het wat minder

de trap naar tuin mag wat breder

meeega inkom (zoveel ruimte weggesmeten)

tvhoek,speelhoek, verstiairehoek, frigohoek - nog juist een bureauhoek :?

de living is ook te veel transit (maar valt nog mee omdat hier geen tv komt)

de architect heeft alles op het gelijkvloers opgekregen, maar ik mis wat meer doordachte/originele oplossingen

grtz

Olaf

Juppiter wrote:
mooie bovenverdieping!

Bedankt, daar zijn we zelf ook zeer tevreden over en twijfelen we over (bijna) niets meer.

Quote:
beneden vind ik het wat minder

de trap naar tuin mag wat breder

Je bedoelt de trap die vanuit de kelder naar de tuin loopt? Die mag niet breder omdat we 3 meter van de zijkant moeten blijven.

Quote:
meeega inkom (zoveel ruimte weggesmeten)

Das helemaal waar en ook helemaal de bedoeling :wink: Mijn vriendin en ik vinden een grote inkom mooi. Maar het is compleet nutteloos.

Quote:
tvhoek,speelhoek, verstiairehoek, frigohoek - nog juist een bureauhoek :?

Ik merk aan de opmerkingen op het forum dat dit de nieuwe trend is, schoppen tegen alle plannen waar "hoeken" in verwerkt zitten. Heeft Archiklusser die trend gezet :D ? Ik snap die opmerkingen soms wel en soms niet. Moet alles tegenwoordig open zijn misschien? Neem nou je commentaar op onze "hoeken", de tv-hoek is een wens van mijn vriendin en moet de uitleg bij dat zij graag rotzooi maakt en ik dit niet graag zie en daarmee kiezen we voor een aparte ruimte. Daarbij kunnen hier later de kinderen zelf tv kijken en dan zonderen ze zich niet af boven op hun kamer. Voor mijn gevoel heb ik ze dan toch nog iets dichter bij ons.

Speelhoek, wij willen een ruimte (hoek) waar we het speelgoed kunnen opbergen, meer niet. Ze mogen door het ganse huis spelen, liefst zelf maar af en toe de boel aan de kant lijkt ons toch praktisch.

Vestiare, indien we dit open laten hangen de jassen altijd in het zicht en wij vinden dat rommelig: wij zijn niet van rommelig. Vergis je niet, we willen geen "klinisch wit strak steriel" huis maar wel een opgeruimd huis.

Frigohoek is een inloopfrigo, hoe zie je dat anders als in een hoek? Die ruimte moet afgesloten worden maar dat zal ik niet hoeven uit te leggen.

Bureauhoek? Nee daar ben ik dus fel op tegen :wink: Lang leve de laptop!!!

Kortom, ik begrijp je opmerking en ga daar ook in mee als het ten koste gaat van andere ruimtes. Maar we hebben een ruime inkom, berging, keuken en living. Zijn die hoeken dan zo'n probleem?

Quote:
de living is ook te veel transit (maar valt nog mee omdat hier geen tv komt)

Daar heb je misschien gelijk in maar de indeling zoals hij op tekening is gaat het niet worden, we willen sowieso een ruime living en heel misschien nog een "kleine" 6 persoons eettafel tegenover de speelkamer plaatsen.

Quote:
de architect heeft alles op het gelijkvloers opgekregen, maar ik mis wat meer doordachte/originele oplossingen

grtz

Olaf

Wat kan er volgens u doordachter en/of origineler? Ik bedoel, dat is een snel gemaakte opmerking maar je staaft hem niet. Wat moet er dan doordachter? Naar mijn mening moet het logisch en vooral praktisch zijn. Origineler kan het altijd maar dat kost geld...

Ik begrijp de "hoekskes" in dit ontwerp wel. De woning is op het eerste zich ruim genoeg om hoekskes te maken. Op mijn eigen plan staat ook nen "bureauhoek" maar eigenlijk gaat die gebruikt worden als extra tv/speelhoek.

Die frigohoek vind ik wel grappig klinken. Misschien schat ik het verkeerd in, maar is de eetplaats niet wat klein uitgevallen t.o.v. de rest van de woning? Zelf heb ik gekozen voor een grote eetplaats/keuken om mijn eten te bewaren, dan moet ik geen 100 keer naar de berging lopen. Persoonlijk zou ik de inkomhal een pak kleiner maken ten gunste van die keuken/eetplaats, omdat volgens mij ook hier de kinderen veel gaan vertoeven (knutselen, huiswerk maken, ...).

ik was eigenlijk een beetje sarcatisch over die hoeken,

omdat ik denk dat ondanks de naamgeving ze vaak meer dan 1 nut gaan hebben

en een hoek is dan ook zo een minderwaardige naam als het een echt nuttige plaats is

chob wrote:
Citaat:

grtz

Olaf

Wat kan er volgens u doordachter en/of origineler? Ik bedoel, dat is een snel gemaakte opmerking maar je staaft hem niet. Wat moet er dan doordachter? Naar mijn mening moet het logisch en vooral praktisch zijn. Origineler kan het altijd maar dat kost geld...

De onderliggende reden is eigenlijk gewoon dat er redelijk wat ruimte verloren gaat volgens mij.

Bedenk ook dat een huis voor meedere levensfase dient en dus zich daar moet kunnen aan aanpassen ...

Vandaar mijn punt over de ruime inkom. Goed als jullie die zo willen, ik vind dat weggesmeten geld.

Die vestiaire is ook zo overdreven ruim.

De leefruimte heeft een grote 'minder' gezellige vorm.

De tv ruimte vind ik dan weer wat te klein als er met het hele gezin gaat plaatsgenomen worden.

De speelhoek is goed vind ik. Die kan ook dienen (als de kinderen ouder zijn) als bureauruimte mss ook als tv ruimte voor hun (later op de avond).

Het komt erop neer dat ik het zeker geen slecht plan vind, maar dat er (voor mij persoonlijk) zaken overbodig zijn ...

grtz

Olaf

Ik vind die speelhoek ook een goed idee. De eettafel/ruimte zoals die nu is lijkt me dan weer te klein. Persoonlijk zou ik nooit een onderscheid maken tussen een TV hoel en de zitruimte, tenzij jullie natuurlijk heel weinig TV kijken - dan begrijp ik waarom je het op deze manier oplost. Als dat niet het geval is, zou ik hier toch nog eens goed over nadenken. Veel plaats heeft je vrouw alvast niet om rommel te maken in de tv ruimte :wink:

Wat de stijl betreft, is jullie huis helemaal mijn ding.

dustindewind wrote:
Ik begrijp de "hoekskes" in dit ontwerp wel. De woning is op het eerste zich ruim genoeg om hoekskes te maken. Op mijn eigen plan staat ook nen "bureauhoek" maar eigenlijk gaat die gebruikt worden als extra tv/speelhoek.

Dat is mijn menig dus ook.

Quote:
Die frigohoek vind ik wel grappig klinken. Misschien schat ik het verkeerd in, maar is de eetplaats niet wat klein uitgevallen t.o.v. de rest van de woning?

Ja, dit is dus een discussiepunt. Ik denk dat zelf ook, mijn vriendin die twijfelt nog. Niet dat 3m (gemeten vanaf kookeiland tot aan raam) smal is maar het lijkt zo wat krap in de opstelling. 1m naar achter uitbouwen is een optie maar een dure (kelder groter, vloer, plafond, ramen)

Quote:
Zelf heb ik gekozen voor een grote eetplaats/keuken om mijn eten te bewaren, dan moet ik geen 100 keer naar de berging lopen. Persoonlijk zou ik de inkomhal een pak kleiner maken ten gunste van die keuken/eetplaats, omdat volgens mij ook hier de kinderen veel gaan vertoeven (knutselen, huiswerk maken, ...).

Inkom verkleinen voor een grotere keuken is geen optie omdat dan het hele plan op de schop moet. Daar is geen tijd voor (moet indienen voor 1 april voor btw verlaging) en in principe willen we de inkom ook zo houden.

Juppiter wrote:
ik was eigenlijk een beetje sarcatisch over die hoeken

Dacht dat het gemeend was omdat ik daar zoveel opmerkingen over lees hier.

Quote:
De onderliggende reden is eigenlijk gewoon dat er redelijk wat ruimte verloren gaat volgens mij.

Bedenk ook dat een huis voor meedere levensfase dient en dus zich daar moet kunnen aan aanpassen ...

Vandaar mijn punt over de ruime inkom. Goed als jullie die zo willen, ik vind dat weggesmeten geld.

Die vestiaire is ook zo overdreven ruim.

Inderdaad, niet alle m2 worden even goed benut maar je moet je ook niet verkijken op z'n tekening want het lijkt kaal/leeg maar her en der aankleden met planten/kunst en je transit wordt verkleind snel.

Quote:
De leefruimte heeft een grote 'minder' gezellige vorm.

Hij is rechthoekig zoals ik denk 9 van de 10 leefruimtes, heb ik geen problemen mee

Quote:
De tv ruimte vind ik dan weer wat te klein als er met het hele gezin gaat plaatsgenomen worden.

Er komt ook nog een (verborgen) tv in de leefruimte. De tv-hoek is echt als extra. Geloof me, over die tv-hoek zijn is al veel gediscussieerd tussen mij en mijn vriendin :D en ik heb niet gewonnen :wink:

Quote:
De speelhoek is goed vind ik. Die kan ook dienen (als de kinderen ouder zijn) als bureauruimte mss ook als tv ruimte voor hun (later op de avond).

Precies ons gedacht ook!

Quote:
Het komt erop neer dat ik het zeker geen slecht plan vind, maar dat er (voor mij persoonlijk) zaken overbodig zijn ...

grtz

Olaf

Kan ik inkomen, iedereen heeft zo zijn eigen wensen natuurlijk. Bedankt voor je feedback!

Roma wrote:
Ik vind die speelhoek ook een goed idee. De eettafel/ruimte zoals die nu is lijkt me dan weer te klein. Persoonlijk zou ik nooit een onderscheid maken tussen een TV hoel en de zitruimte, tenzij jullie natuurlijk heel weinig TV kijken - dan begrijp ik waarom je het op deze manier oplost. Als dat niet het geval is, zou ik hier toch nog eens goed over nadenken. Veel plaats heeft je vrouw alvast niet om rommel te maken in de tv ruimte :wink:

Wat de stijl betreft, is jullie huis helemaal mijn ding.

De tv-hoek is als extra bedoeld, er zal dus ook een tv zijn (verborgen) in de zitruimte. De aparte tv-hoek is een ruime 10m2, lijkt me groot genoeg voor een tv, bank en wat rommel :wink:

ah! Dat had ik niet begrepen. In dat geval zou ik persoonlijk kiezen voor één iets grotere ruimte die de combinatie is van TV ruimte en speelkamer (later bureau), in plaats van beide uit te splitsen. Dan kan je de keuken ook uitbreiden.

@ TS

je schrijft "Het keukenblok wordt doorgetrokken tot aan het kookeiland waarmee de doorgang vervalt."

Moet je dan niet heel erg omlopen als je in de zetel zit en iets uit de frigo of keuken wil halen?

@Mientje, ja dat zou idd het gevolg zijn. De 1 zegt "helemaal omlopen", de ander "das maar een paar meter". Voor ons is dat ook het discussiepunt. Onze architect heeft een punt, die zegt dat als je er eenmaal woont en aan gewend bent dat het dan allemaal niet meer uitmaakt en daar kan ik wel inkomen.

Roma wrote:
ah! Dat had ik niet begrepen. In dat geval zou ik persoonlijk kiezen voor één iets grotere ruimte die de combinatie is van TV ruimte en speelkamer (later bureau), in plaats van beide uit te splitsen. Dan kan je de keuken ook uitbreiden.

hmmm dus speelhoek laten vervallen en bij de keuken en/of berging betrekken? Dat is "plantechnisch" mogelijk lijkt me. En dan de kasten in de inkom bij de tv-hoek betrekken om die zo te vergroten. De moeite waard om dat eens te bekijken!

Ik heb het plan even aangepast n.a.v. de commentaren. De speelhoek is verdwenen maar de tv-hoek is vergroot waardoor dit tevens speelhoek zou worden. Vervolgens trek ik een stuk van de speelhoek bij de berging omdat ik hier een gedeelte van inneem omdat ik de keuken groter maak.

Is dit een verbetering?

10onyw6.jpg

Ik vind het zeker en vast een verbetering! Ik weet alleen niet of je met dat smalle gangetje in je berging iets zal kunnen doen...

Roma wrote:
Ik vind het zeker en vast een verbetering! Ik weet alleen niet of je met dat smalle gangetje in je berging iets zal kunnen doen...

Dat was mijn gedachte ook en heb het dan ook als volgt opgelost:

Deur van de frigo komt waar eerst het gangetje zat zodat we in de frigo in een U-vorm rekken kunnen zetten.

De wasmachine en droger komen dan tegen de frigo aan zodat we geen geluidsoverlast hebben in de living, of tenminste minimaal.

ygck4.jpg

Ziet er goed uit! Ik vind het een enorme verbetering tov je originele plan, vooral omdat je nu meteen een volwaardige eetruimte hebt. Ik ga er van uit dat je instap-frigo extra geïsoleerd wordt? Een droogkast geeft natuurlijk wel warmte af, dus om die tegen de frigo te plaatsen is niet echt ideaal.

Roma wrote:
Ziet er goed uit! Ik vind het een enorme verbetering tov je originele plan, vooral omdat je nu meteen een volwaardige eetruimte hebt.
Bedankt! Ben zelf ook redelijk tevreden :wink: Nu is de vraag, waar leggen we onze prioriteiten, bij de tv-hoek, aparte speelkamer of een grotere keuken met eetplaats? Keuzes, keuzes, keuzes...

Quote:
Ik ga er van uit dat je instap-frigo extra geïsoleerd wordt? Een droogkast geeft natuurlijk wel warmte af, dus om die tegen de frigo te plaatsen is niet echt ideaal.

Hij wordt geïsoleerd met platen van 12cm dik dus dat zou geen probleem moeten zijn denk ik.

Een ontwerp met enkele werkelijk onbegrijpelijke stoten… Zo veel nutteloze en dure hoekskes en kantjes die nergens toe dienen. Dan heb ik het geeneens over de “koterij-structuur” van het gelijkvloers (ieder zijn meug, dus van mij mag het gerust), maar wel over echt onbegrijpelijke missers in de uitvoering. Ik ga ze niet allemaal opsommen, maar de volgende springen wel echt in het oog:

. De muur tussen keuken en berging die op amper 50cm van de verdiepingsmuur ligt, met een nodeloos grote overspanning tot gevolg. Waarom heeft de architect dat niet uitgelijnd?

. De “schaammuur” van de vestiaire, die pal in de looplijn van de trap ligt. Dat gaat “mooi” en “opgeruimd” ogen, telkenmale je van die trap naar beneden komt;

. De positie van de deur van de hal naar de berging. De veel te grote hal (ieder zijn keuze) is al zo grillig – en dus niet erg mooi - van vorm, en dan wordt er daar nog een hoek extra uit weggeknipt. Dat kon toch ook uitgelijnd worden!?

. Dat L-vormpje aan de keuken dat Godbetert 30cm voorbij de steunpilaar steekt. Een L-vorm, die trouwens meer ruimte in de hoek onbereikbaar maakt dan dat je wint in het L-been op zich;

. Een aanrecht van 1m diep tegen de muur. Hoe hoop je ooit de hangkasten te bereiken zonder trapje?

. Die flatscreen op 2m van de tegenoverliggende muur vond ik ook wel grappig;

Een poging om een en ander op te kuisen (zonder aan het basisconcept te raken):

ohrbqe.jpg

Meteen is de footprint kleiner zonder dat je echt aan ruimte(lijkheid) inboet, en ben je verlost van de overspanning der overspanningen voor je achtergevel. Het is nog altijd niet mijn ding, en dat moet ook niet, maar er zit nu toch al wat meer structuur in.

Achteraf bekeken: eigelijk zou je gewoon een bordestrap (90° of 180°) in die “vide” moeten steken. Dan heeft de vide ten minste een toegevoegde waarde, en de hal kan alweer wat smaller zodat je de keuken en berginghokken naar de voorgevel kan opschuiven (en desnoods gans het bouwvolume weer een meter ingekort kan worden). Links naast de voordeur kan je dan veel beter de WC en een al dan niet afgesloten vestiaire kwijt, want de trap hoeft niet meer in die uithoek bereikbaar te zijn. De slaapkamer en dressing boven varen er ook wel bij. Ik had evenwel geen goesting meer om dat allemaal eens uit te tekenen :).

Jimbo

(die ook wel eens TV wil kijken… op 4m00 afstand)

Zoooo Jimbooo, das een stevig commentaar! En daarvoor heb ik het ook gepost natuurlijk :wink: . Ik en mn vriendin hebben het even op ons in laten werken en meerdere malen bekeken. Wat vinden wij van jou, soms beetje overdreven, reactie:

Quote:
Een ontwerp met enkele werkelijk onbegrijpelijke stoten… Zo veel nutteloze en dure hoekskes en kantjes die nergens toe dienen.

Dit lijkt ons dus licht overdreven, die "onbegrijpelijk stoten" vooral. De in jouw ogen nutteloze hoekjes en kantjes vinden wij juist tof aan het ontwerp

Quote:
Dan heb ik het geeneens over de “koterij-structuur” van het gelijkvloers (ieder zijn meug, dus van mij mag het gerust),

Hmmm, zoals ik al in bovenstaande posts aangaf, ik merk dat dit de nieuw trend is op het forum maar ik vind het bij ons echt wel meevallen hoor. Welke koterij zie je dan?

Een aparte inkom is logisch lijkt me

Een speelkamer waar we voornamelijk speelgoed willen opruimen of tenminste uit het zicht willen hebben

Een living die gedeeltelijk "overloopt" in de keuken met eetplaats

Een aparte tv-hoek, als je dit bedoelt met koterij kan ik je gelijk geven

Een aparte berging is ook logisch

Inloop-frigo moet apart

Dus ik snap die koterij-opmerking niet. Als ik jou moet geloven kijk jij als je tv kijkt (op 4m afstand), of in de living zit ook uit op je wasmachine/droger (over het geluid heb ik het dan nog niet), vestiare, de vuile vaat en tegen de voordeur...Geen koterij, alles is open bij jou...?

Quote:
maar wel over echt onbegrijpelijke missers in de uitvoering. Ik ga ze niet allemaal opsommen, maar de volgende springen wel echt in het oog:

Mocht je nog zin hebben om ze allemaal op te sommen dan graag :wink:

Quote:
. De muur tussen keuken en berging die op amper 50cm van de verdiepingsmuur ligt, met een nodeloos grote overspanning tot gevolg. Waarom heeft de architect dat niet uitgelijnd?

Goeie vraag. Mijn plan-inzicht is van dat niveau dat ik een paar keer moest kijken wat je bedoelde. Mijn idee? Anders was de bad- en slaapkamer wel erg smal geweest, 3,10 om precies te zijn. En op ons verzoek moest het zo getekend worden dat het bed in de mb uitkeek naar buiten. Ik ga het nog wel met hem bespreken.

Quote:
De “schaammuur” van de vestiaire, die pal in de looplijn van de trap ligt. Dat gaat “mooi” en “opgeruimd” ogen, telkenmale je van die trap naar beneden komt

Goed punt! Oplossing heb ik nog niet direct want ik zie daar wel graag een "afscheiding".

Quote:
De positie van de deur van de hal naar de berging. De veel te grote hal (ieder zijn keuze) is al zo grillig – en dus niet erg mooi - van vorm, en dan wordt er daar nog een hoek extra uit weggeknipt. Dat kon toch ook uitgelijnd worden!?

Ook hier heb je een punt maarrrr wij vinden de hoek in de trap wel mooi eigenlijk. Ook dit ga ik in functie van de kostprijs bespreken.

Quote:
Dat L-vormpje aan de keuken dat Godbetert 30cm voorbij de steunpilaar steekt. Een L-vorm, die trouwens meer ruimte in de hoek onbereikbaar maakt dan dat je wint in het L-been op zich;

Zoals ik al eerder zei, dit wordt doorgetrokken naar het kookeiland en krijgen we een u-vorm. En ja, dan weet ik dat we elke keer moet "omlopen". Dat zal een kwestie van wennen zijn.

Quote:
Een aanrecht van 1m diep tegen de muur. Hoe hoop je ooit de hangkasten te bereiken zonder trapje?

Wie heeft het hier over hangkasten? Die komen er dus niet. En hij is zo diep omdat in die 40cm komen onze losse apparaten te staan (blender, mixer, broodrooster, etc..) die staan op een plank die je zo uit je kast trekt als je ze nodig hebt. Ze staan daar "verborgen" zeg maar, achter deurtjes, rolluik,,... moeten we nog uitzoeken.

Quote:
Die flatscreen op 2m van de tegenoverliggende muur vond ik ook wel grappig;

Goed punt, das idd te smal. Om 60cm te winnen, betrekken we de kasten uit de inkom erbij want die zijn toch overbodig.

Quote:
Een poging om een en ander op te kuisen (zonder aan het basisconcept te raken):

Super dat je je gedachten even hebt gevisualiseerd! Maar je verandert toch wel, naar onze mening, een paar essentiële zaken.

De kamer en de keuken worden zo wel twee heel aparte ruimtes, de speelkamer onnodig groot en eigenlijk vooral saaier maar nogmaals dat is onze mening.

ohrbqe.jpg

Quote:
Meteen is de footprint kleiner zonder dat je echt aan ruimte(lijkheid) inboet, en ben je verlost van de overspanning der overspanningen voor je achtergevel. Het is nog altijd niet mijn ding, en dat moet ook niet, maar er zit nu toch al wat meer structuur in.

Tja, die overspanning, daar moet ik het nog eens met de archi over hebben. Ik vind jou oplossing, de keuken langer en minder diep maken niet mooi en hiermee verliezen we ook werkbladruimte.

Quote:
Achteraf bekeken: eigelijk zou je gewoon een bordestrap (90° of 180°) in die “vide” moeten steken. Dan heeft de vide ten minste een toegevoegde waarde, en de hal kan alweer wat smaller zodat je de keuken en berginghokken naar de voorgevel kan opschuiven (en desnoods gans het bouwvolume weer een meter ingekort kan worden). Links naast de voordeur kan je dan veel beter de WC en een al dan niet afgesloten vestiaire kwijt, want de trap hoeft niet meer in die uithoek bereikbaar te zijn. De slaapkamer en dressing boven varen er ook wel bij. Ik had evenwel geen goesting meer om dat allemaal eens uit te tekenen :).

Ik begrijp wat je bedoelt maar dan had de trap midden in mijn garage gestaan en dat parkeert zo lastig :wink:

Mag ik puur uit nieuwsgierigheid vragen waarom jullie zo'n grote frigo-kamer willen? Wat zijn de voordelen daarvan?

Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief