Ontslag tussen compromis en akte

• Tags akte compromis
  • Lid geworden
    30 jan 2026
    Waarderingsscore
    1
    Punten
    3
    Ik heb net een huis gekocht als alleenstaande. Ik ben nu volop bezig met mijn lening te regelen.

Maar wat als het tussen compromis en akte misloopt? Stel dat ik binnen een paar weken goedkeuring krijg van de bank. En iets later vervallen ook mijn opschortende voorwaarden, en plots krijg ik mijn ontslag?

Gaat de lening dan nog door? Als ik die niet krijg, gaat het enorm moeilijk zijn om op zo een korte tijd een nieuwe job te vinden. Wil dat dan zeggen dat Ik uiteindelijk 10% schadevergoeding aan de verkoper zal moeten betalen?

EDIT: Voor de duidelijkheid, ik heb een ruime buffer om dat ontslag op te vangen. Het gaat hier puur over het feit dat de bank nog kan terugkomen op een goedgekeurde lening door mijn ontslag

Laatst bewerkt:
    Ik denk dat je tijd hebt tot het vervallen van de opschortende voorwaarden. Als je daar voor naar je bank gaat met de nieuwe situatie zal je in overleg misschien een weigering krijgen. Daarna is het boete of overleg

Als het misloopt tussen compromis en akte? Met het feit dat je eventueel je werk zou verliezen daar houdt de notaris (of akte) geen rekening mee. Dus ja, alles loopt gewoon door.
    Blaas jij de overeenkomst af dan dien jij inderdaad 10% van de overeengekomen aankoopwaarde te betalen als schadevergoeding (tenzij de verkoper van goede wil is maar dat heb ik nog niet geweten dat deze de vergoeding laat vallen).
    Eventueel bij 3 banken een attest bekomen waarbij ze (=de bank) jou de lening weigeren is dan een mogelijke oplossing: de opschortende voorwaarde.

Daarom moet je een buffer van meerdere maandlonen hebben, om zulke situaties op te vangen.

Eerst buffer, dan sparen om kosten (belastingen) aankoop op te vangen, dan kopen.

Daarom moet je een buffer van meerdere maandlonen hebben, om zulke situaties op te vangen.

Eerst buffer, dan sparen om kosten (belastingen) aankoop op te vangen, dan kopen.
    Die buffer heb ik. Mijn vraag gaat hier puur over de lening. Kan de bank na goedkeuring nog zeggen dat het niet doorgaat door onvrijwillig ontslag? Waardoor ik de aankoop niet meer kan uitvoeren.

• Leuk
    Waarderingen: DDVL
    Ik heb ook als alleenstaande gekocht en is uiteraard een groter risico. Je kan ook ontslag krijgen 6 maanden na de aankoop.
    Denk dat je niet moet door laten tegenhouden maar wel bewust van zijn (kiezen voor extra spaarbuffer ipv vakantie, niet van job veranderen en opgebouwde ontslagrechten verliezen,…)

Wat als. Wat als je morgen je been breekt, wat als je baas je ontslaat ( ze zoeken overal goed volk dus geen paniek), wat als je morgen ziek wordt ( ook gehad 5 maand op de top van onze schulden), wat als.... Gewoon doordoen, niet bang zijn.

Die buffer heb ik. Mijn vraag gaat hier puur over de lening. Kan de bank na goedkeuring nog zeggen dat het niet doorgaat door onvrijwillig ontslag? Waardoor ik de aankoop niet meer kan uitvoeren.
    Na goedkeuring niet meer nee. Ik zou ook niet weten hoe ze dat kunnen achterhalen.
    Zou ook wel straf zijn om juist in die paar weken ontslag te krijgen.

Eens je je loonbrieven doorgestuurd hebben van de laatste 3 maanden en je hebt goedkeuring van de lening maakt dat niet meer uit toch? Die krijgen geen verwittiging van ontslag hoor.

Ik heb ook als alleenstaande gekocht en is uiteraard een groter risico. Je kan ook ontslag krijgen 6 maanden na de aankoop.
    Denk dat je niet moet door laten tegenhouden maar wel bewust van zijn (kiezen voor extra spaarbuffer ipv vakantie, niet van job veranderen en opgebouwde ontslagrechten verliezen,…)
    verzekering tegen inkomensverlies bestaat ook, voor sommige (bijna) kosteloos

Eens je je loonbrieven doorgestuurd hebben van de laatste 3 maanden en je hebt goedkeuring van de lening maakt dat niet meer uit toch? Die krijgen geen verwittiging van ontslag hoor.
    ze zien wel dat er geen maandelijks loon meer zal gestort worden ;-)

Dan is het TS om te schakelen. Desnoods tijdelijk een minder gewilde job tot je vindt wat je wil.

ik denk niet dat de bank naar jouw inkomsten en uitgaven mag kijken.

Wat als is een slechte raadgever voor zoiets
    Wat als ik ontslagen wordt
    Beter is :
    Hoe kan ik me wapenen tegen ontslag ?
    Ik kan me gerust wapenen tegen ontslag. Het probleem is eerder dat als de hypotheek ineens niet meer doorgaat vlak voor de akte, met alle gevolgen van dien.

Waarom zou de hypotheek niet meer doorgaan? Als de bank jouw lening heeft goedgekeurd, is ze goedgekeurd. Of je nu ontslagen wordt of binnen 10 jaar, eens je krabbel onder je contract staat (lening en akte) maakt dat niet meer uit. De bank moet maandelijks zijn centjes krijgen.

Waarom zou bank het doen? Ze hebben voldaan aan hun plicht om alle risico’s te vermijden. Zeker als alleenstaande moet je wat meer buffer en zekerheid aantonen.
    Alle bankmanagers hebben getekend. Vanaf nu is het aan jou om elke maand te betalen en als dat niet lukt hebben ze een onderpand.

in de rand: eens de lening getekend is, vraag dan ook maar de gratis verzekering gewaarborgd wonen aan van de Vlaamse overheid. Die helpt tussen komen in de kosten als je tijdens het afbetalen van de lening plots zonder werk valt

die zien juist niets. On loon komt op onze eigen rekeningen. We storten maandelijks een deel door naar d egezamelijke rekening, waar de lening van wordt afbetaald

Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Terug
Bovenaan