Ontluchter op toilet?

• Tags afvoerbuizen loodgieter riolering Sanitair water
  • karine01

Lid
    Lid geworden
    14 okt 2010
    Waarderingsscore
    21
    Punten
    18
    Mijn vader heeft boven een vergruis toilet geplaatst en dit mee aangesloten op de afloop van een bestaande lavabo met diameter 35mm.
    Werkt goed enkel wanneer hij doorspoelt begint de lavabo gaan te brubbelen tot zelfs terugloop van water.
    Hij veronderstelt dat zijn toilet te weinig lucht krijgt en het water niet weg geraakt en dan lucht gaat nemen aan de lavabo.
    Nu heeft hij een ontluchter geplaatst maar dit maakt geen enkel verschil.
    Plaatst hij nu de verluchter fout of is het een ander probleem?

Bijlagen

• Afbeelding van WhatsApp op 2025-05-25 om 18.53.49_3bd4619b.jpg
      Afbeelding van WhatsApp op 2025-05-25 om 18.53.49_3bd4619b.jpg
      81,9 KB · Weergaven: 32
    • Afbeelding van WhatsApp op 2025-05-25 om 18.55.15_2f7cab59.jpg
      Afbeelding van WhatsApp op 2025-05-25 om 18.55.15_2f7cab59.jpg
      90,5 KB · Weergaven: 33
    Een ontluchter omtlucht de afvoerleiding tussen het toilet en de ontluchter zelf zodat dit gedeelte sneller kan vollopen met vloeistof.
    Hoe dichter bij de toilet, hoe minder meters afvoerleiding hier profijt van hebben.

Diameter 35 (32?) lijkt me sowieso weinig voor het debiet en drukopnouw dat een vergruizerpomp produceert. Wat zeggen de installatievoorschriften van de vergruizer?

Een ontluchter omtlucht de afvoerleiding tussen het toilet en de ontluchter zelf zodat dit gedeelte sneller kan vollopen met vloeistof.
    Hoe dichter bij de toilet, hoe minder meters afvoerleiding hier profijt van hebben.

Diameter 35 (32?) lijkt me sowieso weinig voor het debiet en drukopnouw dat een vergruizerpomp produceert. Wat zeggen de installatievoorschriften van de vergruizer?
    Diameter 32(inderdaad niet 35) zijn de minimum vereisten voor het toilet.
    Ik zou denken dat het toilet zelf ook dergelijk systeem heeft ingebouwd maar helaas niet voldoende dan.(Lafiness compact vergruizer)

Zou het veel uitmaken als hij die ontluchter helemaal op het einde zet waar de afloop van het toilet samenkomt met de afloop van de lavabo ?

Zou het veel uitmaken als hij die ontluchter helemaal op het einde zet waar de afloop van het toilet samenkomt met de afloop van de lavabo ?
    Ja, indien het ontluchten effectief de oorzaak van het probleem is.
    Een ontluchter zet je zo ver mogelijk stroomafwaarts in het traject van 32mm.
    Hoe meer meters afvoerleiding er tussen het toilet en de ontluchter zitten, hoe meer meters leiding er ontlucht worden en hoe effectiever het werkt. Idealiter zet je de ontluchter na (stroomafwaarts) van het punt waar de leiding van toilet en lavabo samenkomen, zodanig dat er geen drukopbouw van lucht in dat gedeelte kan voorkomen.

Een beluchter zet je zo ver mogelijk stroomopwaarts in een traject van een toestel dat een zodanig hoog debiet creëert dat de leiding zich volledige vult en waarbij de leiding nadien bij het leeglopen terug belucht moet worden.

Wat ik nog niet had verteld is dat hij eerst de ontluchter helemaal vooraan had geplaatst en wanneer hij dan het toilet doorspoelde de ontluchter van de buis afvloog vanwege de druk. Ik stel mij de vraag wanneer de ontluchter bovenaan staat hij dan ook deze druk gaat krijgen want dat lost het probleem dan tenslotte ook niet op. Die druk zal er ook voor zorgen dat zelfs het water van de cyphon van de lavabo terug naar boven komt.

Schets eens de situatie wat beter.
    Hoe verloopt het traject met hoeveel meters?
    Bv:
    - aan WC vertrekkend met horizontaal traject, 3 bochten over een traject van 7m
    - dan naar verticaal traject van 3m
    - dan terug naar horizontaal traject van 1m
    - dan komt de lavabo toe met een Y-stuk
    - dan nog een horizontaal traject met 2 bochten van 4m
    - dan komt het toe in een verzamelleiding van 110mm

Zoiets?
    Waar stond de ontluchter eerst?

Als een ontluchter er af vliegt van overdruk, denk ik aan A) ontluchter op dat moment niet goed geplaatst, of B) leiding diameter te dun voor die toilet waardoor de pomp te veel druk opbouwt.

Het traject wc naar lavabo is maar een 1,5 meter en daarna een 0,5m omhoog. Dan het Y-stuk. Daar vertrekt het dan ook naar het gelijkvloers door een 32mm buis die eerst enkel voor de lavabo was voorzien.

Ik denk ook eerder aan optie B, pomp van toilet zet heel wat druk op de te smalle leiding waardoor deze in overdruk komt want het water kan niet weg en blaast dan zelfs de ontluchter eraf.

Ik kan als ik daar kom nog wel eens een paar duidelijke foto's nemen.

Mijn inziens dien je een beluchter te plaatsen, je schrijft zelf dat je vader bang is dat er lucht getrokken wordt uit de lavabo.
    Een ontluchter gaat daar niet aan verhelpen.

Mijn inziens dien je een beluchter te plaatsen, je schrijft zelf dat je vader bang is dat er lucht getrokken wordt uit de lavabo.
    Gaat daar dan geen water uitspuiten wanneer ze doorspoelen?

Bij een beluchter kan er alleen lucht in (je voegt lucht toe)
    Bij een ontluchter kan er lucht uit (je laat lucht uit de leiding)

Bij een beluchter kan er alleen lucht in (je voegt lucht toe)
    Bij een ontluchter kan er lucht uit (je laat lucht uit de leiding)

Ok, die beluchter volg ik. Dat zou een oplossing zijn.
    Maar waarom vliegt dan met de ontluchter, de ontluchter van de leiding af wanneer ze doorspoelen wegens teveel druk als je toch lucht uit de leiding laat hiermee?

Je moet duidelijk identificeren welk probleem en wanneer net dit zich voordoet.
    Er kunnen 2 problemen voorkomen:
    Een doorspoelcyclus gaat ongeveer als volgt
    - fase 0 - Je hebt nog niet doorgespoeld, het systeem is in rust. De afvoerleiding zit vol lucht. (*)
    - fase 1 - Het moment waarop je doorspoelt. De vergruizerpomp begint te werken en pompt/duwt vloeistof (+ vergruisde massa) de afvoerleiding in met een bepaalde drukopbouw en de debiet. De lucht die in fase 0 in de leiding zat moet dus geheel of gedeeltelijk uit de leiding weg kunnen om plaats te maken voor de massa die de pomp toevoegt in de leiding. Hoe dunner de leiding is in verhouding met de kracht van de pomp, hoe "brutaler" deze overgangssituatie in zijn werk gaat en hoe hoger de overdruk is die kan ontstaan. Indien deze fase te bruut verloopt krijg je een te hoge drukopbouw en kan er door de siphon van de lavabo lucht uit de afvoerleiding + water uit het waterslot naar boven geduwd worden. Het is in deze fase dat een "ontluchter" zou kunnen helpen.
    - fase 2 - Tijdens het pompen en na de initiële overgangssituatie. De pomp blijft massa richting afvoerleiding wegduwen, in een min-of-meer "steady-state" situatie.
    - fase 3 - De pomp is klaar en stopt met pompen. Op dit moment zit de afvoerleiding dus nog geheel of gedeeltelijk vol met vloeistof van uit fase 2 en deze vloeistof gaat nu gravitair verder afvloeien richting riolering. Het volume vloeistof in de leiding dat wegvloeit moet dus terug opgevuld worden met lucht. Als de beluchting van de afvoerleiding onvoldoende is kan het dus zijn dat het afvloeien van de vloeistof er voor zorgt dat er een onderdruk ontstaat. Deze onderdruk kan er voor zorgen dat er lucht vanuit de ruimte doorheen de siphon van de lavabo naar de afvoerleiding getrokken wordt. Het is in deze fase dat een "beluchter" zou kunnen helpen.

(*) in jouw geval heb je dus een stuk leiding van 1.5m + 0.5m = 2m vooraleer deze een hoogste punt bereikt waar dus het water vermoedelijk in gaat blijven staan en nooit lucht in komt. Dat maakt dat er initieel al quasi geen luchtvolume zit tussen het Y-stuk naar lavabo en toilet en de lavabo gaat dus nogal onderhevig zijn aan de overgangssituaties, zowel in overdruk als in onderdruk.

Probeer dus goed te identificeren, seconde na seconde, wat er exact gebeurt van zodra je start met doorspoelen. Op welk tijdsstip, in welke fase obeserveer je net welk gedrag? Wat gebeurt er net op welk moment? Wat kan je waarnemen aan de lavabo?

Maar waarom vliegt dan met de ontluchter, de ontluchter van de leiding af wanneer ze doorspoelen wegens teveel druk als je toch lucht uit de leiding laat hiermee?
    Kan het niet zijn dat jij of je vader ont of beluchters door elkaar halen?
    Een ontluchter zou inderdaad gewoon opengaan en er niet afvliegen.

Deze stond erop.
    HypAir Balance buisbeluchter, DN 32-63 of DN 70-110, ventilatieventiel voor sanitaire installaties (DN 32-63)

Laatst bewerkt door een moderator:
    Probeer dus goed te identificeren, seconde na seconde, wat er exact gebeurt van zodra je start met doorspoelen. Op welk tijdsstip, in welke fase obeserveer je net welk gedrag? Wat gebeurt er net op welk moment? Wat kan je waarnemen aan de lavabo?
    Zo vlug ik daar ben ga ik het bekijken en laat iets weten.

Beluchter versus Ontluchter dus

Verklaart veel

Daar vertrekt het dan ook naar het gelijkvloers door een 32mm buis die eerst enkel voor de lavabo was voorzien.
    Ik denk dat daar het probleem zit, de diameter van die buis is te klein voor een vergruizer. Moest die lavabo daar nu niet tussen zitten dan was er geen probleem geweest maar hier zit je met te veel druk van de vergruizer, een beluchter/ontluchter gaat hier volgens mij geen oplossing zijn.
    Het is moeilijk te zien op de foto's maar het lijkt dat er onder de lavabo gebruik gemaakt is van tussenstukken met rubber in plaats van gelijmd. Dat lijkt me dan de volgende plek waar de buizen uit elkaar zullen komen.
    De buis van verdiep naar beneden zou minstens 40mm moeten zijn. (de uitgang van de vergruizer is ook 40mm dacht ik?)

Daar vertrekt het dan ook naar het gelijkvloers door een 32mm buis die eerst enkel voor de lavabo was voorzien.
    Ik denk dat daar het probleem zit, de diameter van die buis is te klein voor een vergruizer. Moest die lavabo daar nu niet tussen zitten dan was er geen probleem geweest maar hier zit je met te veel druk van de vergruizer, een beluchter/ontluchter gaat hier volgens mij geen oplossing zijn.
    Het is moeilijk te zien op de foto's maar het lijkt dat er onder de lavabo gebruik gemaakt is van tussenstukken met rubber in plaats van gelijmd. Dat lijkt me dan de volgende plek waar de buizen uit elkaar zullen komen.
    De buis van verdiep naar beneden zou minstens 40mm moeten zijn. (de uitgang van de vergruizer is ook 40mm dacht ik?)
    Ja, maar 32mm zou voldoende zijn volgens de handleiding van de vergruizer.
    De andere buizen zullen niet uit elkaar gaan want de druk kan nu weg langs de cyphon van de lavabo.

Ja, maar 32mm zou voldoende zijn volgens de handleiding van de vergruizer.
    De andere buizen zullen niet uit elkaar gaan want de druk kan nu weg langs de cyphon van de lavabo.
    32mm zou inderdaad voldoende zijn, wanneer er verder niets tussen zit waarlangs de druk weg kan. (In dit geval de lavabo.)
    Een normale afvoerleiding watert af en heeft verticaal een vrije val en dan kan een beluchter (veel) effect hebben. In dit geval wordt de afvoerleiding onder druk gezet en krijg je een heel ander verhaal.

Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Terug
Bovenaan