• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Ontkoppelingsmat ardex ds20

Lid geworden
10 nov 2020
Waarderingsscore
0
Punten
1
ik zou graag de ontkoppelingsmat van ardex gebruiken de ds20 , maar ik kan nergens terug vinden welke formaten tetels ik hierop mag plaatsen , of als iemand mij alternatieven kan mee geven , schluther ken ik ook , gr Thijs

rdr2180

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
18 mrt 2006
Waarderingsscore
562
Punten
113
Het is niet gebruikelijk om vanuit de ontkoppelingsmat te vertrekken om de tegels te kiezen, is er een specifieke reden voor die volgorde ? De meeste mensen vertrekken vanuit de keuze van de tegels en beslissen aan de hand van de tegelafmetingen, het tegelmateriaal, de afmetingen van de vloer en de ondergrond (typisch vloerverwarming of niet) of een ontkoppelingsmat nodig is of niet.

Er zijn verschillende meningen over, voor mij is de eerste stap om flexlijm te gebruiken van zodra een van de tegelafmetingen meer is dan 30cm (eigenlijk ook voor kleinere, maar dat is om geen verschillende lijmen te moeten kopen en niet omdat de tegelafmetingen dat vereisen). Tweede stap: vanaf 60cm ga ik uitzettingsvoegen overwegen, zeker als er vloerverwarming ligt. De beslissing om een ontkoppelingsmat te gebruiken is de derde stap en die komt voor mij als uitzettingsvoegen niet op een zinvolle manier geplaatst kunnen worden, bij voorbeeld door de vorm van de ruimte, omdat je tegels in verband legt of je gebruikt lange tegels (lengte > breedte en lengte > 60cm zoals bij keramisch parket).
Een vertegenwoordiger van Schlüter garandeerde me een paar jaar geleden dat als we in de woonkamer tegels van 120x120 wilden leggen, de Ditra-mat de perfecte oplossing zou zijn om barsten te vermijden (er ligt vloerverwarming). Dat zou volgens hem ook kunnen bij van die gigategels. Behalve de hogere prijs (meer dan de dubbele lijmhoeveelheid én de prijs van de mat), is het belangrijkste nadeel de extra dikte van de hechtingslaag - de mat kan volgens de producenten meer beweging aan dan die van Ardex, maar de plaatsing heeft 3 tot 6mm meer hoogte nodig.
(Voor de volledigheid: wij hebben uiteindelijk gekozen voor tegels van 75x75 met vrijwel onzichtbaar aangebrachte uitzettingsvoegen en zonder ontkoppelingsmat)

Lid geworden
10 nov 2020
Waarderingsscore
0
Punten
1
Het is niet gebruikelijk om vanuit de ontkoppelingsmat te vertrekken om de tegels te kiezen, is er een specifieke reden voor die volgorde ? De meeste mensen vertrekken vanuit de keuze van de tegels en beslissen aan de hand van de tegelafmetingen, het tegelmateriaal, de afmetingen van de vloer en de ondergrond (typisch vloerverwarming of niet) of een ontkoppelingsmat nodig is of niet.

Er zijn verschillende meningen over, voor mij is de eerste stap om flexlijm te gebruiken van zodra een van de tegelafmetingen meer is dan 30cm (eigenlijk ook voor kleinere, maar dat is om geen verschillende lijmen te moeten kopen en niet omdat de tegelafmetingen dat vereisen). Tweede stap: vanaf 60cm ga ik uitzettingsvoegen overwegen, zeker als er vloerverwarming ligt. De beslissing om een ontkoppelingsmat te gebruiken is de derde stap en die komt voor mij als uitzettingsvoegen niet op een zinvolle manier geplaatst kunnen worden, bij voorbeeld door de vorm van de ruimte, omdat je tegels in verband legt of je gebruikt lange tegels (lengte > breedte en lengte > 60cm zoals bij keramisch parket).
Een vertegenwoordiger van Schlüter garandeerde me een paar jaar geleden dat als we in de woonkamer tegels van 120x120 wilden leggen, de Ditra-mat de perfecte oplossing zou zijn om barsten te vermijden (er ligt vloerverwarming). Dat zou volgens hem ook kunnen bij van die gigategels. Behalve de hogere prijs (meer dan de dubbele lijmhoeveelheid én de prijs van de mat), is het belangrijkste nadeel de extra dikte van de hechtingslaag - de mat kan volgens de producenten meer beweging aan dan die van Ardex, maar de plaatsing heeft 3 tot 6mm meer hoogte nodig.
(Voor de volledigheid: wij hebben uiteindelijk gekozen voor tegels van 75x75 met vrijwel onzichtbaar aangebrachte uitzettingsvoegen en zonder ontkoppelingsmat)
Beste , mijn vraag was hoe hoe groot de tegels max mogen zijn op deze mat van ardex aangezien er op de site vermeld staat 40x 40 max en ik dit raar vond aangezien een ontkoppelingsmat altijd pas gebruikt word vanaf boven 60/60, ik ga 90/90 gebruiken op vloerverwarming , daarom wil ik het zekere voor het onzekere , ik heb hoogte genoeg

Tomvdw

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
28 jun 2017
Waarderingsscore
2.777
Punten
113

Beste , mijn vraag was hoe hoe groot de tegels max mogen zijn op deze mat van ardex aangezien er op de site vermeld staat 40x 40 max en ik dit raar vond aangezien een ontkoppelingsmat altijd pas gebruikt word vanaf boven 60/60, ik ga 90/90 gebruiken op vloerverwarming , daarom wil ik het zekere voor het onzekere , ik heb hoogte genoeg
Je geeft het antwoord zelf, ardex neemt dus geen aansprakelijkheid als jij er tegels van 90x90 op plaatst.

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Waarderingsscore
6.008
Punten
113
Op welke site staat dat vermeld ?
Wat is de beweegreden om dit vlies te kiezen ?

Tomvdw

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
28 jun 2017
Waarderingsscore
2.777
Punten
113
Op welke site staat dat vermeld ?
Wat is de beweegreden om dit vlies te kiezen ?
Het staat in de technische fiche van Ardex. Ik vind het ook maar vreemd ?

Bijlagen

• NL_1053_ARDEX_DS_20.pdf
    42,4 KB · Weergaven: 7

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Waarderingsscore
6.008
Punten
113
Idd dus voor een tegelmaat waar een ontkoppelingsmat eigenlijk nooit voor gebruikt wordt....

rdr2180

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
18 mrt 2006
Waarderingsscore
562
Punten
113
Hm, dat bevestigt de bewering van die vertegenwoordiger van Schlüter dat de Ditramat meer beweging aankan dan den Ardex. Als ik de beschrijving van die DS20 in detail nalees, lijkt mij het hoofddoel van die ontkoppelingsmat om op een ondergrond die achteraf terug in dezelfde toestand moet kunnen gebracht worden, tegels te plaatsen die terug weggehaald (meegenomen) kunnen worden. Het hele systeem wordt dan "zwevend" en dan begrijp ik wel dat de tegels best niet te groot zijn.
Voor 90x90 op een ondergrond met vloerverwarming zou ik eerder Ditramat aanraden.

Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan