Onrechtvaardig beroepschrift

• Tags administratie bouwvergunning nieuwbouw verkaveling woningbouw
  • Lid geworden
    17 aug 2023
    Waarderingsscore
    3
    Punten
    3
    Hallo iedereen,

Ik zou het enorm appreciëren moest ik wat advies krijgen over ons huidige situatie.

Eerst en vooral wil ik jullie graag wat meer achtergrond geven betreffende ons project:
    • We hebben in augustus 2021 een stuk grond gekocht onder de verkavelingsvoorschriften die bouwen mogelijk maken tot een diepte van 12 m, met een kroonlijsthoogte van 4 m (+/- 1,5 m). We zijn erop gewezen dat hoewel deze regels geen doorslaggevende basis vormen voor het weigeren van een bouwvergunning omdat ze meer dan 15 jaar oud zijn, het toch verstandig is om ze op te volgen.
    • Onze eerste aanvraag voor een bouwvergunning dienden we in december 2021 in, en in die aanvraag stelden we een zijdelings georiënteerde constructie voor om een al te diepe bouw te vermijden. We specificeerden ook dat de ruimte links van het huis alleen zou dienen als doorgang voor onze achterburen. Echter, deze aanvraag werd geweigerd omdat we de verplichte bouwvrije strook van 3 meter niet respecteerden.
    • Voor de tweede aanvraag hebben we onze plannen aangepast om te voldoen aan de verkavelingsvoorschriften en de algemene stedenbouwkundige regels.
    We hebben een vergunning aangevraagd voor sloop en herbouw, die is inmiddels al goedgekeurd door de gemeente. Tot nu toe voldoet ons project volledig aan de regels van de gemeente.

Tijdens het openbaar onderzoek dienden twee van onze buren bezwaren in, maar deze werden door de gemeente ongegrond verklaard.

Helaas heeft een van deze buren besloten om het ons moeilijker te maken. Op de laatste dag van de beroepsperiode (13/08) dienden zij een beroepschrift in dat naar onze mening alleen bedoeld is om ons te vertragen en te "pesten".

De reden dat ik dit zeg is omdat hun beroepschrift letterlijk een copy-paste is van het oorspronkelijke bezwaar dat ze bij de gemeente hebben ingediend, zonder enige rekening te houden met de eerdere beoordelingen door de gemeente.

Dit creëert nu serieuze problemen voor ons:
    1. We zouden dan niet kunnen profiteren van het verlaagde btw-tarief van 6% waarop we hadden gerekend. Ons initiële schema was al krap en elke extra vertraging zou betekenen dat we onverwacht 15% btw moeten betalen op de ruwbouw. Dit komt neer op een financiële last van tienduizenden euro's extra.
    2. In augustus 2021 hebben we een lening voor het huis afgesloten met een looptijd van drie jaar. Elke vertraging in de werkzaamheden zou ons belemmeren om het project binnen de geplande tijd af te ronden. Dit zou ons waarschijnlijk dwingen om een nieuwe lening aan te gaan, wat resulteert in extra kosten en mogelijk hogere rentetarieven.
    3. Bovendien zou elke vertraging betekenen dat de ruwbouw in de winter moet beginnen, wat ons project ernstig zou vertragen.

Ik zit dus met de vraag: wat kunnen we hier tegen doen?
    We hebben al een document opgesteld met een argument tegen elk bezwaar en dit naar de provincie gestuurd. Maar dat lijkt niet veel effect te hebben op het versnellen van de analyse en besluitvorming.

PS: De provincie heeft 30 dagen om dit beroepschrift te beoordelen op volledigheid en ontvankelijkheid vanaf het moment van indiening. Vervolgens hebben ze nog eens 60 dagen om tot een beslissing te komen.

Een vraagje daarover: wat betekent precies "volledig en ontvankelijk"?

Alvast bedankt voor jullie hulp!

Een vriendelijk gesprek gast imo niets opleveren. Dat hadden zij evengoed kunnen doen ipv betaald beroep aantekenen. Er zit denk ik helaas niets anders op dan de storm uitrijden. Zijn weer zo van het type mensen die denken dat de hele straat van hun is. Wij hebben er in onze nieuwe straat ook zo’n paar, gelukkig ver genoeg dat ze geen beroep hebben aangetekend.

Sja het is wat controversieel en koffiedik kijken hoe het uitdraait als je dat voorstelt
    Maar dat laten voor de relatie? Ik vrees dat dat kalf sowieso al verdrinken is.
    Als ze het beroep verliezen, gaan ze ook zuur zijn en is de relatie om zeep.
    En dan kunnen ze alsnog maar de RVVB stappen voor een 2e rondje beroepsprocedure waardoor de vertraging nog erger wordt dan nu al geanticipeerd. En er is niet veel dat hun tegenhoudt om dat te doen, die dossiertaks is maar 200euro uit mijn hoofd.

De beste optie voor TS zou zijn dat als de buren ervanaf stappen. Dat moet je overigens snel regelen. Het eenvoudigste is vóór dat het dossier ontvankelijk verklaard is.

@reilevucttoille kan je anders eens de referentie van het omgevingsdossier doorgeven? Eventueel via privé bericht? Daarmee kan je in omgevingsloket normaal status, deadline etc nakijken.

Een vriendelijk gesprek gast imo niets opleveren. Dat hadden zij evengoed kunnen doen ipv betaald beroep aantekenen. Er zit denk ik helaas niets anders op dan de storm uitrijden. Zijn weer zo van het type mensen die denken dat de hele straat van hun is. Wij hebben er in onze nieuwe straat ook zo’n paar, gelukkig ver genoeg dat ze geen beroep hebben aangetekend.
    Maar dat 'type mensen' hebben toch ook hun rechten en meningen?
    Zijn eerste aanvraag werd geweigerd en bij de 2de is er een openbaar onderzoek,...tja. En dan mogen de buren niets zeggen?
    Ik probeer de zaak te bekijken aan beide kanten.

Maar dat 'type mensen' hebben toch ook hun rechten en meningen?
    Zijn eerste aanvraag werd geweigerd en bij de 2de is er een openbaar onderzoek,...tja. En dan mogen de buren niets zeggen?
    Ik probeer de zaak te bekijken aan beide kanten.
    Ik ook, maar wat iedereen de ts voorstelt ( eens gaan praten) hebben de buren ook niet gedaan … maar mss reageer ik teveel door mijn emoties tov mijn buren :p niet genoeg parkeerplaats dus vrees dat er op straat wordt geparkeerd? Als er daar reglementair mag geparkeerd worden hebben de buren daar niets mee te maken als dat niet in de voorschriften staat.Klinkt eerder als ‘wij of ons bezoek staan daar graag dus liever niemand anders’ …

We hebben dus met de buurman gesproken, maar het heeft uiteindelijk niets opgeleverd. We probeerden zijn standpunt te begrijpen, maar dat is moeilijk omdat hij zich niet geïnformeerd heeft. Het eerste wat hij tegen ons zei (nadat hij een uur te laat was) was: "Ja, het is niet aangenaam, maar je had het waarschijnlijk kunnen verwachten..." Hierop vroegen we waarom, en toen zei hij dat we niet binnen de regels zijn, wat duidelijk niet het geval is.

Later in het gesprek bespraken we de beoordeling van zijn bezwaren door de gemeente, omdat hij vond dat ze zijn "uitgebreid gemotiveerde" punten niet voldoende hadden bekeken en ze gewoon snel hadden afgehandeld. Hiermee was ik het natuurlijk niet eens, en ik vroeg hem om uit te leggen wat er precies onduidelijk was beoordeeld, zodat we het misschien konden verduidelijken. Maar toen zagen we echt wat er aan de hand was, want hij kon zich niets herinneren en leek van niets op de hoogte te zijn.

Al met al denk ik dat deze persoon echt tegen ons is. Hij durfde zelfs het gesprek te beëindigen met: "Drie maanden vertraging is uiteindelijk toch niet zo erg, hè..." Het ergste is dat hij er zelf niet in gaat wonen, hij gaat eerst verhuren en dan zijn moeder er laten wonen.

We gaan nog één laatste poging doen om de beoordeling van de bezwaren samen met de gemeente te verduidelijken, zodat hij hier niets meer over kan zeggen, maar ik vrees dat dit niet veel zal veranderen...

@reilevucttoille kan je anders eens de referentie van het omgevingsdossier doorgeven? Eventueel via privé bericht? Daarmee kan je in omgevingsloket normaal status, deadline etc nakijken.
    Ik zou dit inderdaad via een privébericht kunnen sturen, maar via het omgevingsloket kun je niets meer terugvinden. Toch niet via het "Inzageloket". Weet je toevallig een andere plaats waar je dit kunt bekijken?

Als aanvrager ben je zelf niet beperkt tot het inzageloket, maar kan je je inloggen om je dossier op te volgen.
    Inloggen via eID of Itsme ofzo.

Als aanvrager ben je zelf niet beperkt tot het inzageloket, maar kan je je inloggen om je dossier op te volgen.
    Inloggen via eID of Itsme ofzo.
    Ja, dit weet ik, maar ik bedoel jou of iemand anders. Als het publiek niet meer beschikbaar is, dan is de enige mogelijkheid om via het omgevingsloket in te loggen.

Voor mij hoeft het niet perse als je er zelf je weg jan vinden hoor.

Ik vroeg me vooral af in welke fasering en met welke einddatums je kan zien in het omgevingsloket?

Wat is de status vandaag? Kan je zien of het beroep ontvankelijk verklaard is?
    Zonee, kan je zien of ze de administratieve kost hebben betaald? Misschien betalingsbewijs in bijlage van hun beroep? Of verwijzing naar in hun brief?

Het beroep is vorige donderdag ontvankelijk verklaard. Ze hebben nu 120 dagen om een beslissing te nemen.

Onze buurman voert zelf renovatiewerkzaamheden uit en heeft zijn dak en dakstructuur gerenoveerd. Zijn huis bevindt zich op de grens van zijn perceel aan de straatkant. Hij heeft aan de voorgevel gegraven om een drainage te plaatsen en ook werkzaamheden aan de stoep uitgevoerd. Deze opening bevindt zich dus volledig op de openbare ruimte.

Volgens wat ik op de website van de omgevingsdienst heb gelezen, zijn renovatiewerkzaamheden waarbij de dakstructuur wordt gerenoveerd niet vergunningsplichtig, maar wel meldingsplichtig. ECHTER, in dit geval heb ik een voor en na foto van zijn huis waarop duidelijk te zien is dat zijn dak nu 20-30 cm hoger ligt. Betekent dit dan dat het bouwvolume is aangepast en dat hij wel een vergunning had moeten aanvragen?

De werkzaamheden in de openbare ruimte lijken niet uitgevoerd te zijn door de gemeente, maar door zijn eigen aannemer. Is dit toegestaan?

Ik had liever niet op zo'n kinderachtige manier willen beginnen, maar hij geeft ons niet veel keus...

Het is jammer dat je daar nu mee afkomt nadat het beroep ontvankelijk verklaard is vorige donderdag.

Ik citeer mezelf:
    De beste optie voor TS zou zijn dat als de buren ervanaf stappen. Dat moet je overigens snel regelen. Het eenvoudigste is vóór dat het dossier ontvankelijk verklaard is.

Het was uit het eerste gesprek al duidelijk dat de buur niet voor rationeel overleg vatbaar is.

Nu heb je een potentiële stok om de spreekwoordelijke beer terug zijn hol mee in te jagen, maar laat je het na de stok te gebruiken tot het te laat is.

Je lijkt, op basis van de info hier, een vrij afwachtende houding aan te nemen.
    "Afwachten" is in dit geval de hele procedure-trein over je heen laten rijden. En dat is een lange trein met veel wagonnetjes....

Heb ie al bij een advocaat omgevingsrecht geïnformeerd?

Ofwel wacht je verder af (lange trein) ofwel ga je vol in de aanval (mogelijk ergere burenruzie). Je kan hem proberen af te dreigen (en ja, ik ga een kat een kat noemen en niet verbloemen) dat je zijn overtredingen gaat aanklagen bij de gemeente, politie, openbare diensten,...
    ... of, je zegt, dat je er persoonlijk eigenlijk niet door benadeeld wordt en dat je dat helemaal niet hoeft te doen, als hij er voor zorgt dat er een oplossing komt voor de situatie waarin je wel benadeeld wordt: zich terugtrekken uit het beroep.
    Als je in de aanval wil gaan, moet je snel handelen. En als je dreigt met bepaalde consequenties, moet je die ook durven uitvoeren als hij niet plooit.

Informeer vooraf bij een advocaat hoe de buur praktisch van zijn beroepsprocedure kan afzien in deze fase en hoe snel de opschorting van je vergunning dan opgeheven wordt.

Denk effe na en reflecteer over wat je wil doen (dat is niet aan mij).
    Maar naar mijn idee gebruik je die stok best ofwel helemaal niet tegen hem, ofwel voor de volle aanval (en zo snel mogelijk). Half werk is meestal aan het kortste eind trekken.

• Leuk
    Waarderingen: Kvgw
    Maar wat gaat zo een melding uithalen? De gemeente zal mss een vaststelling komen doen maar zal wss niet vragen om het dak terug in oorspronkelijke staat te herstellen maar mss gewoon laten regulariseren.

Ik ben er niet van overtuigd dat deze mogelijke overtredingen genoeg zijn om hem "schrik aan te jagen".

Timing is niet persé jammer hoor, als je uw buur kan "motiveren" om zijn beroep in te trekken is de kous af. Maar wacht er dan inderdaad geen weken meer mee.... Een beroep intrekken is een eenvoudige en onomkeerbare klik in het loket met onmiddellijke ingang.

Een beroep intrekken is een eenvoudige en onomkeerbare klik in het loket met onmiddellijke ingang.
    Interessant.
    Dus de buur kan dat eigenlijk onmiddellijk doen als hij inlogt, zonder dat er nog een ambtenaar in betrokken moet worden?

Ik weet niet hoe goed de buur is met IT, maar anders moet TS nog eens even aan de buur voorstellen samen in te loggen op het omgevingsloket om samen zijn bezwaarpunten door te nemen en de feedback van de gemeente erop...
    ... en in het proces snel "per ongeluk" op de knop "beroep intrekken" klikken. :D

dak 20-30 cm omhoog, dat is mogelijk een sarkingdak. Doordat de isolatie bovenop wordt gelegd komt het dak iets hoger uit. Men maakt daar over het algemeen geen probleem van.

Werken onder het trotoir. Je eigen aannemer mag

Het gaat er hier niet om of het mag of niet en of er uiteindelijk wel of niet een groot probleem van gemaakt wordt als je dat aanklaagt.
    Het gaat er om om naar de buur de perceptie te geven dat het niet mag en dat de poppen aan het dansen gaan. En dat hij zich van veel miserie kan besparen, door op een simpel knopje te duwen om zijn beroep in te trekken.

Een dak verhogen mag niet zomaar. Het kan ook zijn dat je dat niet vergund krijgt. Dat hangt er allemaal maar vanaf. En nee een aannemer in jou particuliere opdracht mag nooit op openbaar domein werken uitvoeren. Dat mag alleen in opdracht van de eigenaar van openbaar domein of door nutsvoorzieningsbedrijven.

Een beroep intrekken is een eenvoudige en onomkeerbare klik in het loket met onmiddellijke ingang.

Ik weet niet hoe goed de buur is met IT, maar anders moet TS nog eens even aan de buur voorstellen samen in te loggen op het omgevingsloket om samen zijn bezwaarpunten door te nemen en de feedback van de gemeente erop...
    ... en in het proces snel "per ongeluk" op de knop "beroep intrekken" klikken. :D
    Je moet de actie aanklikken, en dan komt er een nieuwe popup 'ben je zeker ?'. Je zal dus sneller moeten kunnen klikken dan de buur kan lezen :cool: .

Moment ,
    is dit de manier waarop je nu verder aktie plant?
    Je buurman heeft een klacht ingediend (terecht of niet intresseert me geen kloten ) maar dan wil je hem ook ff pakken op iets wat nog niet eens zeker is dat het illegaal is ??

FF meegaan; ik ben ambtenaar en krijg van buurman x weer opnieuw in beroep een klacht waar al uitvoerig is op geantwoord door de gemeente met steekhoudende en onderlegde aantoonbare bewijsbare argumenten dat zijn klacht ongegrond is.
    Buur X maakt gebruik van zijn recht om opnieuw in beroep te gaan maar brengt geen nieuwe elementen naar voren , zowel de gemeente als de eigenaar reageren op onderlegde, aantoonbare manier en weerleggen opnieuw zijn klachten.
    Ha en de eigenaar is nu op zen tenen getrapt omdat zen werken een jaar langer op zich moeten wachten en neemt nu wraak door buurman aan te klagen voor bouwmisdrijven ... en er zijn bij nader inzicht geen of wel.

Knap als ambtenaar zou ik alle begrip kunnen opbrengen dat dit en gij hebt dat gedaan thuishoort in de eerste kleuterklas en jullie daar allebei naar toe brengen.

Reageer adequaat, reageer scherp, reageer met argumenten die wettelijk zijn, steekhoudend en gebaseerd zijn op de wetgeving en de regels .

en schuif je emoties opzij... het is een puur zakelijke aangelegendheid... Dus vriendelijkheid is nu ff weg. Straigt face, geen glimlach meer, geen goeiedag meer... Emoties gaan je niet vooruit helpen, in tegendeel zelfs.

Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Terug
Bovenaan