Beste forumgebruikers,
Ik ben in het bezit van een stuk grond dat ik wens te verkavelen naar twee percelen bouwgrond in de Gemeente Olen (Provincie Antwerpen). In 2013 werd hiervoor reeds een verkavelingsaanvraag goedgekeurd maar deze is helaas komen te vervallen anno 2023. Aldus startte ik dit jaar een nieuwe (quasi-identieke) aanvraag om het perceel te verkavelen.
Helaas blijkt het perceel thans onderhevig te zijn aan "waterproblematiek". Volgens het overstromingsrapport krijgt het perceel een perceelscore C (kleine kans op overstromingen). Er zou immers een kleine kans zijn op "pluviale" overstromingen. Uit de pluviale overstromingskaarten (waterinfo.vlaanderen.be) blijkt nu zelfs dat er in het "toekomstig klimaat" een grote kans zou zijn op overstromingen.
Wij kregen dan ook een ongunstig advies van de Dienst Integraal Waterbeleid van de Provincie Antwerpen om de grond te verkavelen naar twee loten.
In samenwerking met mijn landmeter stelden we een aangepast voorstel op voor de verkavelingsvergunning waarbij maximaal rekening gehouden werd met alle risico's (verhoogd bouwpeil, overstroombare kruipkelder, infiltratiekom in de tuin, ...) en dienden we op basis hiervan een vraag tot preadvies in bij dezelfde Dienst Integraal Waterbeleid.
Ondanks het feit dat alle risico's volgens ons voorstel volledig werden ingeperkt kregen wij opnieuw een ongunstig advies.
In haar ongunstige adviezen verwijst de Dienst Integraal Waterbeleid telkens naar de (voor mij intussen) beruchte omzendbrief OMG/2022/1 waaruit zij meent te begrijpen:
In deze omzendbrief zelf wordt nochtans enkel melding gemaakt van het principe People@risk in het kader van fluviale overstromingsgebieden. Er wordt ook alleen maar vermeld dat het kunstmatig opdrijven van bouwmogelijkheden in fluviale overstromingsgebieden geen gewenste evolutie is.
Méér nog stelt deze omzendbrief expliciet dat de beoordeling van het "overstromingsrobuust bouwen" binnen pluviale overstromingsgebieden meer nuance gebracht dient te worden dan bij fluviale overstromingsgebieden.
Desondanks houdt de Dienst Integraal Waterbeleid vast aan haar interpretatie:
Ons inziens is deze dienst in dit advies aldus té streng en legt zij eenzijdig bijkomende voorwaarden/beperkingen op dit nergens expliciet staan vermeld; laat staan rekening houden met het effectieve risico. Helaas lijkt deze dienst aldus niet mee te gaan in onze argumentatie.
Met andere woorden zal deze Dienst elke verkavelingsvergunning om het perceel op te splitsen zonder meer weigeren, ongeacht de getroffen maatregelen.
Het Gemeentebestuur heeft al laten weten dat zij dit advies steeds volgen..
Zou het zin hebben om alsnog een nieuwe verkavelingsaanvraag in te dienen (die onvermijdelijk zal worden afgekeurd) om vervolgens in bezwaar te gaan tegen deze beslissing bij de Deputatie? Heeft iemand ervaring met deze problematiek? Enige nieuwe nuttige inzichten? Heeft dit enige kans op slagen of zou dit gewoon een gigantische waste of time zijn?
Alvast bedankt voor enige nieuwe inzichten... U begrijpt dat ik/wij in zak en as zitten sinds dit onfortuinlijke nieuws
Ik ben in het bezit van een stuk grond dat ik wens te verkavelen naar twee percelen bouwgrond in de Gemeente Olen (Provincie Antwerpen). In 2013 werd hiervoor reeds een verkavelingsaanvraag goedgekeurd maar deze is helaas komen te vervallen anno 2023. Aldus startte ik dit jaar een nieuwe (quasi-identieke) aanvraag om het perceel te verkavelen.
Helaas blijkt het perceel thans onderhevig te zijn aan "waterproblematiek". Volgens het overstromingsrapport krijgt het perceel een perceelscore C (kleine kans op overstromingen). Er zou immers een kleine kans zijn op "pluviale" overstromingen. Uit de pluviale overstromingskaarten (waterinfo.vlaanderen.be) blijkt nu zelfs dat er in het "toekomstig klimaat" een grote kans zou zijn op overstromingen.
Wij kregen dan ook een ongunstig advies van de Dienst Integraal Waterbeleid van de Provincie Antwerpen om de grond te verkavelen naar twee loten.
In samenwerking met mijn landmeter stelden we een aangepast voorstel op voor de verkavelingsvergunning waarbij maximaal rekening gehouden werd met alle risico's (verhoogd bouwpeil, overstroombare kruipkelder, infiltratiekom in de tuin, ...) en dienden we op basis hiervan een vraag tot preadvies in bij dezelfde Dienst Integraal Waterbeleid.
Ondanks het feit dat alle risico's volgens ons voorstel volledig werden ingeperkt kregen wij opnieuw een ongunstig advies.
In haar ongunstige adviezen verwijst de Dienst Integraal Waterbeleid telkens naar de (voor mij intussen) beruchte omzendbrief OMG/2022/1 waaruit zij meent te begrijpen:
"Conform de omzendbrief van minister Demir (OMG/2022/1) dienst steeds rekening gehouden te worden met het principe people@risk. Het kunstmatig opdrijven van de bouwmogelijkheden in overstromingsgevoelige gebieden, bovenop wat in principe bebouwbaar is, is hierdoor niet wenselijk. Om deze reden kan de opsplitsing van een perceel in 2 loten niet gunstig geadviseerd."
In deze omzendbrief zelf wordt nochtans enkel melding gemaakt van het principe People@risk in het kader van fluviale overstromingsgebieden. Er wordt ook alleen maar vermeld dat het kunstmatig opdrijven van bouwmogelijkheden in fluviale overstromingsgebieden geen gewenste evolutie is.
Méér nog stelt deze omzendbrief expliciet dat de beoordeling van het "overstromingsrobuust bouwen" binnen pluviale overstromingsgebieden meer nuance gebracht dient te worden dan bij fluviale overstromingsgebieden.
Desondanks houdt de Dienst Integraal Waterbeleid vast aan haar interpretatie:
"Dit neemt niet weg dat het people@risk principe toepasbaar op alle overstromingstypes, zowel fluviaal als pluviaal. Namelijk door opsplitsing van een perceel in meerdere bouwloten binnen een overstromingsgevoelige zone, worden meer mensen geïmpacteerd wat het overstromingsrisico doet toenemen. Het is met die reden dat we vanuit de dienst integraal waterbeleid dus steeds de opsplitsing van percelen binnen overstromingsgevoelig gebied vanaf middelgrote kans ongunstig zullen adviseren.
Ons inziens is deze dienst in dit advies aldus té streng en legt zij eenzijdig bijkomende voorwaarden/beperkingen op dit nergens expliciet staan vermeld; laat staan rekening houden met het effectieve risico. Helaas lijkt deze dienst aldus niet mee te gaan in onze argumentatie.
Met andere woorden zal deze Dienst elke verkavelingsvergunning om het perceel op te splitsen zonder meer weigeren, ongeacht de getroffen maatregelen.
Het Gemeentebestuur heeft al laten weten dat zij dit advies steeds volgen..
Zou het zin hebben om alsnog een nieuwe verkavelingsaanvraag in te dienen (die onvermijdelijk zal worden afgekeurd) om vervolgens in bezwaar te gaan tegen deze beslissing bij de Deputatie? Heeft iemand ervaring met deze problematiek? Enige nieuwe nuttige inzichten? Heeft dit enige kans op slagen of zou dit gewoon een gigantische waste of time zijn?
Alvast bedankt voor enige nieuwe inzichten... U begrijpt dat ik/wij in zak en as zitten sinds dit onfortuinlijke nieuws