• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Onevenwichtigheid van clausules

Sylvain 12

Actief Lid
Lid geworden
27 okt 2010
Berichten
821
Waarderingsscore
46
Punten
28
We wachten nu bijna een jaar op de uitvoering van het vervangen van onze dakgoten.
Korte tijdlijn van de situatie:

- Bij ondertekening van de offerte in november 2020, sprak men van een wachttijd tot februari 2021. Is inderdaad geen concrete datum. Men is op de hoogte van vochtproblemen door lekkende dakgoten.
- In maart telefonisch contact. Een concrete datum in mei wordt mondeling vastgelegd.
- In mei opnieuw contact, werken uitgesteld, maar ik krijg mondeling bevestiging dat zéker voor het bouwverlof de werken uitgevoerd zullen worden.
- In juli opnieuw telefonisch contact, werken gaan niet door. Terug bellen eind augustus.
- Eind augustus telefonisch contact. De werken gaan door op een specifieke dag in oktober. Wordt per mail bevestigd. Men stuurt ook een voorschotfactuur, waarvan we schriftelijk overeenkomen om deze pas te betalen net voor het begin van de werken. Leek geen slechte zet achteraf gezien, want ik voelde al nattigheid. Letterlijk en figuurlijk.
- Ik mail vorige week met de vraag om te bevestigen dat de werken doorgaan. Geen antwoord. Ik bel enkele dagen later. Werken gaan opnieuw niet door. Er wordt geen alternatieve datum gegeven en er wordt een kredietnota opgesteld voor de voorschotfactuur, wat ons niet sterkt in de overtuiging dat men vlug wil overgaan tot oplevering van de werken.
- Ik heb deze week opnieuw gemaild met de eis dat de werken tegen eind januari 2022 opgeleverd moeten worden omdat de redelijke termijn ruim overschreden is voor dergelijke werken, dat we bovendien premies mis lopen doordat facturen van andere werken de leeftijd van 2 jaar overschrijden en het vochtprobleem maar niet opgelost geraakt op deze manier.

Ik ben het beu en ik wil de aannemer in gebreke stellen. Nu heb ik de voorwaarden gelezen en daar staat dat de klant een schadevergoeding van 35% verschuldigd is bij contractbreuk, maar dat de aannemer niets is verschuldigd als de aannemer de oplevering niet kan voltooien. Ik vond nu terug dat dit een onevenwichtigheid van clausules betekent en dat dergelijke contracten nietig zouden zijn.(zie link) Ik zou graag zelf een schadevergoeding eisen voor de misgelopen premies, maar nu vraag ik me af of dit slim is. Want in de voorwaarden staat er ook dat de aannemer met dagprijzen kan werken, en ik ben bang dat hij onder druk van de schadeclaim de werken zal uitvoeren, maar onder het mom van dagprijzen de factuur een heel stuk duurder zal maken dan de offerte. Zeker met de stijgende grondstofprijzen. Maar maakt de onevenwichtigheid clausule het hele contract nietig of niet? Dus ook de bepaling van de dagprijzen? Of moet ik al blij zijn met gewoon de ontbinding van de overeenkomst, en gewoon een andere aannemer te zoeken.
 

roosen00

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
20 nov 2016
Berichten
1.562
Waarderingsscore
1.049
Punten
113
beetje vijgen na pasen maar ik zou zelf na elk telefonisch contact een mail gestuurd hebben waarin je het gesprek even samenvat

dan had je iets tastbaarders in handen om eventueel voor rechtbank je ontbinding te staven van overschrijding redelijke termijn
bijkomstig zie ik geen enkel aangetekend schrijven (nog steeds beste manier )staan om je punt over te brengen
 

Dixie

Zeer Actief lid
Lid geworden
29 sep 2006
Berichten
489
Waarderingsscore
128
Punten
43
Aangetekend in gebreke stellen - korte chronologie geven van de eerder afgesproken data + daarin laatste redelijke termijn vooropstellen, bv. uitvoering binnen de maand bij gebreke waaraan je aanneemt dat de aannemer niet langer de intentie heeft om de werken uit te voeren waardoor je gedwongen wordt om een andere aannemer te zoeken. Indien nog geen creditnota ontvangen kan je in één moeite die factuur van destijds protesteren en verwijzen naar de beloofde creditering.

Tevens opnemen dat de aannemer door het herhaaldelijk niet nakomen van gemaakte afspraken de oorzaak is van de verbreking van de aannemingsovereenkomst (uiteraard indien hij als reactie niet snel komt om de werken uit te voeren) en dat je voorbehoud maakt voor het vorderen van een passende schadevergoeding.

In feite kan alleen een rechtbank een aannemingsovereenkomst ontbinden, maar in regel volgt geen of weinig nieuws na dergelijke actie. Een procedure kost te veel geld.

De passus uit marktpraktijken inzake evenwicht in clausules is een bescherming van de consument maar dit handelt over aannemingsrecht, waar andere regels op van toepassing zijn. In theorie kan je een vergoeding eisen, maar dergelijke procedure kost zonder garantie op een goede afloop vrijwel zeker meer dan de aanneming op zich.

Dus in dat geval een beetje blij zijn en een andere aannemer zoeken. Allemaal niet professioneel van die aannemer, maar er loopt wat rond he...
 

Sylvain 12

Actief Lid
Lid geworden
27 okt 2010
Berichten
821
Waarderingsscore
46
Punten
28
beetje vijgen na pasen maar ik zou zelf na elk telefonisch contact een mail gestuurd hebben waarin je het gesprek even samenvat

dan had je iets tastbaarders in handen om eventueel voor rechtbank je ontbinding te staven van overschrijding redelijke termijn
bijkomstig zie ik geen enkel aangetekend schrijven (nog steeds beste manier )staan om je punt over te brengen
In het begin toon je nog wat begrip en zet je niet elk gesprek op papier, natuurlijk. Eenmaal je met aangetekende zendingen begint, ben je helemaal op ramkoers en dat wou ik zo lang mogelijk vermijden.
De passus uit marktpraktijken inzake evenwicht in clausules is een bescherming van de consument maar dit handelt over aannemingsrecht, waar andere regels op van toepassing zijn.
Zeker? Ik had nochtans gelezen dat het zelfs uitgebreid was naar ondernemingen met onderaannemers?

In theorie kan je een vergoeding eisen, maar dergelijke procedure kost zonder garantie op een goede afloop vrijwel zeker meer dan de aanneming op zich.
Ook voor de vrederechter zonder advocaat?
Dus in dat geval een beetje blij zijn en een andere aannemer zoeken. Allemaal niet professioneel van die aannemer, maar er loopt wat rond he...
Misschien wel...
 

Dixie

Zeer Actief lid
Lid geworden
29 sep 2006
Berichten
489
Waarderingsscore
128
Punten
43
beetje vijgen na pasen maar ik zou zelf na elk telefonisch contact een mail gestuurd hebben waarin je het gesprek even samenvat

dan had je iets tastbaarders in handen om eventueel voor rechtbank je ontbinding te staven van overschrijding redelijke termijn
bijkomstig zie ik geen enkel aangetekend schrijven (nog steeds beste manier )staan om je punt over te brengen
In het begin toon je nog wat begrip en zet je niet elk gesprek op papier, natuurlijk. Eenmaal je met aangetekende zendingen begint, ben je helemaal op ramkoers en dat wou ik zo lang mogelijk vermijden.
Uiteraard, maar nu sta je verder en moet je duidelijk actie nemen - je hebt het toch zelf over procedures? Voorgaanden, zoals emails e.d. zijn ook relevant, maar niet voldoende. Aangetekende brief nu en vraag desgevallend tijdig advies.
De passus uit marktpraktijken inzake evenwicht in clausules is een bescherming van de consument maar dit handelt over aannemingsrecht, waar andere regels op van toepassing zijn.
Zeker? Ik had nochtans gelezen dat het zelfs uitgebreid was naar ondernemingen met onderaannemers?
Er zijn nu ook bepaalde regels over evenwichtige clausules B2B, maar dit is een aannemingsovereenkomst met een particulier waarbij je rekening moet houden met de regels rond aannemingsrecht, bv. rond de beëindiging van een aanneming: als jij verbreekt ben je een vergoeding verschuldigd … vandaar de opmerking dat je moet opnemen dat de aannemer verbreekt. Maar als je wil investeren in een procedure rond clausules, be my guest ?
In theorie kan je een vergoeding eisen, maar dergelijke procedure kost zonder garantie op een goede afloop vrijwel zeker meer dan de aanneming op zich.
Ook voor de vrederechter zonder advocaat?
zal afhangen van het bedrag, wellicht rb 1e aanleg, maar ook daar mag je zelf pleiten. Zet wel onmiddellijk de fantasie uit je hoofd dat je dat even mooi zelf gaat doen - neem een advocaat, anders stapel je de onnozele fouten op. Maar dat kost geld natuurlijk. Meestal is het sop de kool niet waard, behalve als je er een princiepszaak van maakt die je eender wat mag kosten (Dus geld en tijd en grijze haren)

Dus in dat geval een beetje blij zijn en een andere aannemer zoeken. Allemaal niet professioneel van die aannemer, maar er loopt wat rond he...
Misschien wel...
Zeker, gelukkig zijn er ook heel wat correcte aannemers. Je weet het niet altijd vooraf helaas… en voor alle duidelijkheid: er zijn ook klanten/ particulieren die het al eens uithangen. Maar met die wetenschap zijn je dakgoten niet geholpen.
 

Sylvain 12

Actief Lid
Lid geworden
27 okt 2010
Berichten
821
Waarderingsscore
46
Punten
28
Even ter info. Ik heb bevestiging gekregen van een advocaat dat deze clausule inderdaad onevenwichtig is en niet rechtsgeldig.

Ik ga hier ook even een ontzettend naïeve vraag poneren. Er staat dat een rechtszaak veel kost, maar ik dacht voor een vrederechter dat dit quasi kosteloos is? Als ik naar het programma de rechtbank kijk, zie ik dat mensen daar voor een factuur van 100 of 200 euro voor de vrederechter moeten verschijnen, dat kan toch niet allemaal duizenden euro's kosten?
 
V

Verwijderd lid 172838

Guest
vredegerecht is ook beperkt voor discussies aangaande bedragen tot 5000€.
maar je kan idd vragen dat tegenpartij vrijwillig verschijnt.
Hij zal wellicht zijn kat sturen.
 

Sylvain 12

Actief Lid
Lid geworden
27 okt 2010
Berichten
821
Waarderingsscore
46
Punten
28
Maar als ik nu de ontbinding van het contract lastens de aannemer moet vragen via een vrederechter, wat ik blijkbaar sowieso zou moeten doen, wat maakt het verschil als je daarbij een schadevergoeding vraagt. Die trouwens minder dan 5000 euro zou bedragen.
 

c00kie

Beheerder
Forumleiding
Lid geworden
22 mrt 2006
Berichten
12.110
Waarderingsscore
2.340
Punten
113
Heb je nu al een aangetekende brief verstuurd? Ik begrijp maar al te goed dat een aangetekende brief het gevoel geeft van ramkoers, maar je wil niet meer verder met die aannemer, dus wat maakt het nog uit...
Je hebt nu contact met een advocaat gehad. Wat zegt hij?
Moest ik in jouw geval zijn:
1. Nog 1 keer telefonisch contact proberen leggen met die aannemer.
2. Tijdens dat gesprek duidelijk maken dat het werkje voor 31/01/2022 gedaan moet zijn.
3. Op 31/01/2022 niet klaar, wordt het contract automatisch verbroken zonder enige daar aan verbonden kosten.
4. Als de aannemer dit niet kan/wil nakomen kan het contract ook vroeger verbroken worden zonder enige vergoeding.
5. Weerverlet is niet meer van tel, er is ondertussen meer dan een jaar tijd geweest om de werken uit te voeren.

Laat dit door je advocaat op papier zetten, op een deftige manier. Dat moet niet te aanvallend zijn, maar wel duidelijk. Meestal helpt dat wel ;). Op 01/02 weet je of je nieuwe dakgoten hebt of niet. Indien niet => 2e aangetekend briefje sturen: In navolging van ons aangetekend schrijven op xx/xx/xxxx laat ik u hierbij wetne dat het contract kosteloos verbroken is omdat ik nog altijd geen dakgoten heb...
Ook dat 2e briefje laat je best juridisch deftig opstellen.

Kost je misschien een paar 100 euro, maar dan ben je er wel vanaf... En anders... anders blijft het duren...
 

Sylvain 12

Actief Lid
Lid geworden
27 okt 2010
Berichten
821
Waarderingsscore
46
Punten
28
De advocaat heeft inderdaad een brief opgesteld.

Maar ondertussen heb ik nog eens uitdrukkelijk een mail gestuurd naar de aannemer of hij van plan is de werken uit te voeren en waarop hij antwoordt dat hij er geen probleem mee heeft als we een andere aannemer zoeken.

Dus ik vermoed dat hij geen intentie meer heeft deze uit te voeren. Ik ga dus de brief opsturen en ook verwijzen naar deze mail.

Ik heb de advocaat gevraagd of een schadevergoeding eisen wenselijk en/of realistisch is, maar daar heb ik nog geen antwoord op gekregen.

Ter info het is juridisch advies van onze rechtsbijstand, dus gratis. Maar we zijn niet verzekerd om een advocaat te krijgen bij een rechtzaak. Dus ik vermoed dat zijn advies objectief zal zijn. Ondertussen hebben we ons bijverzekerd voor de toekomst.
 

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Berichten
21.937
Waarderingsscore
6.589
Punten
113
Maar als ik nu de ontbinding van het contract lastens de aannemer moet vragen via een vrederechter, wat ik blijkbaar sowieso zou moeten doen, wat maakt het verschil als je daarbij een schadevergoeding vraagt. Die trouwens minder dan 5000 euro zou bedragen.
Het bedrag wordt niet bepaalt door de hoogte van je schadevergoeding maar door het totaal dat vermeld is in de offerte die jij hebt goedgekeurd.
Als ddat bedrag INCLUSIEF BTW kleiner is dan 5000€ mag je naar de vrederechter, anders is het naar 1 ste aanleg.

OOk opletten : als in de algemene voorwaarden staat dat enkel de rechtbank van bachendekuppenieverans is dan mag je niet naar je eigenwoonplaats gaan maar dan moet je naar bachendekuppennierans rijden. Ik kan verzekeren dat dit qua verplaatsingskosten aardig kan oplopen.

Sowieso begint het met een aangetekend schrijven waarbij je de aannemer in gebreke stelt door het NIET uitvoeren van zijn aandeel in de contractuele verbintenis .
Je stelt heel duidelijk( zoals dixie al zie) dat je hem een laatste kans geeft om aan zijn contractueel verplichtingen te voldoen door de werken voor 15 januari afgerond en opgeleverd te hebben. Je zet duidelijk in dat als je van zijnen twege geen schrijven ontvangt ter bevestiging en met de startdatum dat je de werken zult aanzien als van zijn kant verbroken.

Ik zou niet meer bellen, dat heb je al een paar keer veel gedaan en je zijt elke keer bedrogen eruit gekomen.
En als je wat twijfelt aan je zelf, stap naar de advocaat of zet die ingebrekestelling even hier , we zullen ons gedacht wel zeggen ( verwijder wel de gegevens he)
 

Dixie

Zeer Actief lid
Lid geworden
29 sep 2006
Berichten
489
Waarderingsscore
128
Punten
43
hmm, dat klopt niet helemaal - het is het bedrag van de vordering dat bepalend is, niet dat van het contract. Het is dus niet omdat je een contract van 15.000 euro hebt dat de REA onmiddellijk bevoegd zou zijn.

Je kan daar wat mee spelen trouwens, je kan zelf de waarde van de vordering ramen (één euro provisoneel en begroten op bv. 4.000 euro) en later aanpassen.

Voor het overige ben ik het eens met Luk. Maar is die trein al niet gepasseerd? Heeft de aannemer 'uitdrukkelijk' (brief, mail, ...) bevestigd dat je iemand anders mag zoeken? Dan zou ik uitsluitend een procedure starten als je schade wil verhalen.
 

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Berichten
21.937
Waarderingsscore
6.589
Punten
113
ha oke
dan heb ik dat altijd verkeerd begrepen.
Dacht dat de schadevergoeding steeds geraamd werd als een percentage van de aannemingssom en omdat daardoor de vordering moet gestoeld worden hoe je komt op dat bedrag dat alzo de aannemingssom ook mee zat in het ' rechtbankenverhaal'
Weer iet bijgeleerd.
 

Sylvain 12

Actief Lid
Lid geworden
27 okt 2010
Berichten
821
Waarderingsscore
46
Punten
28
We weten nog niet of we schade willen verhalen. We wachten advies af van de advocaat en dan zien we weer verder.

Principieel wil ik dat doen, aangezien we een stuk premies gaan verliezen doordat de facturen van onze elektriciteitswerken meer dan 2 jaar oud zullen zijn en omdat door de hoge inflatie en schaarste op de markt een nieuwe offerte sowieso een stuk duurder zal uitvallen.
Mijn vrouw vindt het echter de miserie niet waard en zou enkel een brief sturen om te dreigen met een rechtszaak om misschien zo toch nog de oplevering te bekomen. Maar ik ben nogal wraakzuchtig van karakter. ?
 

Dixie

Zeer Actief lid
Lid geworden
29 sep 2006
Berichten
489
Waarderingsscore
128
Punten
43
We weten nog niet of we schade willen verhalen. We wachten advies af van de advocaat en dan zien we weer verder.

Principieel wil ik dat doen, aangezien we een stuk premies gaan verliezen doordat de facturen van onze elektriciteitswerken meer dan 2 jaar oud zullen zijn en omdat door de hoge inflatie en schaarste op de markt een nieuwe offerte sowieso een stuk duurder zal uitvallen.
Mijn vrouw vindt het echter de miserie niet waard en zou enkel een brief sturen om te dreigen met een rechtszaak om misschien zo toch nog de oplevering te bekomen. Maar ik ben nogal wraakzuchtig van karakter. ?
Je hebt een verstandige vrouw, Sylvain ;-)

Je moet een kosten-batenanalyse maken, maar het heeft doorgaans niet zoveel zin om enkele jaren te procederen (en investeren) voor die premies en die inflatie is al helemaal een moeilijk te staven verhaal voor de rechtbank.
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan