Oneffen gevel isoleren

Lid geworden
5 dec 2020
Waarderingsscore
0
Punten
1
We zijn een oud huis aan het verbouwen uit de jaren 1960. De gevelsteen is afgebroken en we zouden nu willen isoleren en afwerken met hout.
De betonstenen die toen gebruikt werden zijn niet echt maatvast te noemen waardoor deze heel oneffen is. Ook hebben we delen vervangen/dichtgemenst met snelbouwsteen. De oude steen is 15cm en snelbouw is 13,8cm... Kortom een oneffen geheel.

Hoe isoleer ik deze gevel best? Aangezien er een houten kaderwerk tegen de isolatie komt had ik graag PUR platen gebruikt, maar met de oneffenheden zie ik dat niet goed komen. Er bestaan PUR platen met een laagje (2,5cm) glaswol, maar deze zijn 50%(!) duurder. Een andere optie is met PU schuim bevestigen,...

Ik ga er van uit dat ik niet de eerste ben die voor deze uitdaging sta. Hoe hebben jullie dit aangepakt?

Marco vh

Lid
Lid geworden
5 nov 2020
Waarderingsscore
38
Punten
18
Zoek eens facafix op in google. 2 vliegen in 1 klap. je plaatst je pur platen tegen de oneffen gevel, plaatst wat cls'en, en je hebt een 100% recht kader waar je later je hout kan tegen bevestigen, en je hebt een degelijke verluchting achter je hout. De pur platen kan je vastzetten met isolatiepluggen, totdat de clsen zijn bevestigd

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Waarderingsscore
5.082
Punten
113
Zoek eens facafix op in google. 2 vliegen in 1 klap. je plaatst je pur platen tegen de oneffen gevel, plaatst wat cls'en, en je hebt een 100% recht kader waar je later je hout kan tegen bevestigen, en je hebt een degelijke verluchting achter je hout. De pur platen kan je vastzetten met isolatiepluggen, totdat de clsen zijn bevestigd
Het gaat over de verschillen tussen PUR en gevel. Als doe niet mooi aansluit, die je isolatiewaarde deels teniet.

Marco vh

Lid
Lid geworden
5 nov 2020
Waarderingsscore
38
Punten
18
Het gaat over de verschillen tussen PUR en gevel. Als doe niet mooi aansluit, die je isolatiewaarde deels teniet.
als je isolatie met tand en groef neemt, en je plaatst telkens enkele platen vooraleer je ze vastboord, is er geen probleem. Je kan ook nog de stukken die het meest uitsteken wegslagen.
Of je neemt glaswol isolatie voor buiten, welke men in de spouw steekt

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Waarderingsscore
5.082
Punten
113
als je isolatie met tand en groef neemt, en je plaatst telkens enkele platen vooraleer je ze vastboord, is er geen probleem. Je kan ook nog de stukken die het meest uitsteken wegslagen.
Of je neemt glaswol isolatie voor buiten, welke men in de spouw steekt
Daar gaat het dus over. . de spouw die je creërt tussen steen en PUR.
Degene met laagje glaswol zijn idd zeer duur.

Lid geworden
5 dec 2020
Waarderingsscore
0
Punten
1
Ik was van plan een dergelijk systeem te gebruiken om het kaderwerk op de isolatie te bevestigen om een doorlopende isolatieschil te bekomen.

Ik had ook gedacht om evt in 2 lagen te isoleren, geschrankt en de eerste laag met schuim te bevestigen. Op die manier kan er ook geen lucht circuleren tussen de muur en de isolatie. Mijn ervaring met EasyFix is dat dat nog eventjes blijft uitzetten, dus weet ik nu niet als de platen op hun plaats gaan blijven zitten tijdens het uitdrogen van het schuim. Of gebruik ik best ander schuim?

Marco vh

Lid
Lid geworden
5 nov 2020
Waarderingsscore
38
Punten
18
er bestaat alsook turbo easy fix. na 10minuutjes plakt dit al vrij hard. Je kan voor alle veiligheid (zeker als er wat wind staat) elke plaat gauw vastzetten met een isolatieplug. Bij de 2de laag pur platen kan je gebruik maken van een isolatieschroef

Rebel_

Actief Lid
Lid geworden
19 dec 2009
Waarderingsscore
59
Punten
28
Koop glaswol met siliconen (geschikt voor buiten dus) en koop klassieke pur plaat.
Je maakt gewoon zelf de combinatie, niets moeilijk aan.

Lid geworden
5 dec 2020
Waarderingsscore
0
Punten
1
Koop glaswol met siliconen (geschikt voor buiten dus) en koop klassieke pur plaat.
Dat heb ik ook al bekeken, maar dunne glaswolisolatie + PUR platen komt duurder uit dan PUR platen met een 2cm glaswol op.

Rebel_

Actief Lid
Lid geworden
19 dec 2009
Waarderingsscore
59
Punten
28
Dat heb ik ook al bekeken, maar dunne glaswolisolatie + PUR platen komt duurder uit dan PUR platen met een 2cm glaswol op.
Koop gewoon een normale dikte, je kan daar perfect meerdere lagen uit halen.

Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan