we zijn bezig met het zoeken/aankopen van kranen voor de nieuwbouw en in de achtergrond probeer ik me wat wegwijs te maken in de keuring voor het drink- en regenwater circuit.
Veel kranen die ik vind (online of bouwmarkt) zijn niet belgaqua gekeurd. Moeten alle drinkwater kranen deze keuring hebben?
ik begrijp dat een bad en douche mengkraan met slang gekeurd moet zijn of een terugslag klep hebben op de slang.
Maar wat met een mengkraan welke boven een uitgietbak hangt? (zonder slang of tuinslang aansluiting). Of een lavabo mengkraan?
En een standaard keuken mengkraan zonder slang? in onze keuken staat volgende kraan "caressi CABL002L", maar deze vindt ik niet terug op de belgaqua lijst.
Als ik de aquaflanders richtlijnen lees begrijp ik het volgende:
Wat met reserve waterleidingen die niet zijn aangesloten zowel niet op de collector en niet aan de muur. dit een probleem?
Kan iemand wat duidelijkheid scheppen in dit geheel?
Veel kranen die ik vind (online of bouwmarkt) zijn niet belgaqua gekeurd. Moeten alle drinkwater kranen deze keuring hebben?
ik begrijp dat een bad en douche mengkraan met slang gekeurd moet zijn of een terugslag klep hebben op de slang.
Maar wat met een mengkraan welke boven een uitgietbak hangt? (zonder slang of tuinslang aansluiting). Of een lavabo mengkraan?
En een standaard keuken mengkraan zonder slang? in onze keuken staat volgende kraan "caressi CABL002L", maar deze vindt ik niet terug op de belgaqua lijst.
Als ik de aquaflanders richtlijnen lees begrijp ik het volgende:
- Een mengkraan ZONDER slang moet enkel beveiligd op de koude zijde, en dit mag met een EB keerklep op de muur aansluiting of een EA keerklep bij de watermeter (Deze EA zit al in de standaard set bij de watermeter)
- Een mengkraan MET slang moet beveiligd zijn op de slang of aan beide koude en warme muur aansluitingen
Wat met reserve waterleidingen die niet zijn aangesloten zowel niet op de collector en niet aan de muur. dit een probleem?
Kan iemand wat duidelijkheid scheppen in dit geheel?