• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Onduidelijkheid E-peil

Lid geworden
5 mrt 2010
Berichten
125
Waarderingsscore
9
Punten
18
Hallo allemaal,

Wij moeten een E-peil halen van 40. We zitten nu aan E43, maar we isoleren extra, blowerdoor moet er nog af en we voorzien vraaggestuurde ventilatie waardoor we op 40 (of 39) zouden uitkomen. Wat verder staat dat er nog geen rekening werd gehouden met het aandeel hernieuwbare energie. Vandaar mijn vraag, valt een warmtepomp ook onder hernieuwbare energie? Of doelt dit op zonnepanelen (die we niet willen)... Want als de warmtepomp niet onder hernieuwbare energie valt, moeten we naar E36 gaan... 

Alvast bedankt voor jullie verduidelijking!

Nathalie
 

D I Y

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 aug 2013
Berichten
16.038
Waarderingsscore
4.939
Punten
113
Warmtepomp en zonneboiler vallen daar ook onder....
 

Nu7s

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 aug 2011
Berichten
8.396
Waarderingsscore
354
Punten
83
Waarom wil je geen zonnepanelen?
 

Tom DV

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
29 aug 2009
Berichten
2.147
Waarderingsscore
503
Punten
113
Bedoel je echt een warmtepomp om het water van de vloerverwarming en sanitair mee op te warmen of een airco met warmtepomp?  (lucht - lucht) 

Airco met warmtepomp telt volgens mij niet mee,
 
Lid geworden
5 mrt 2010
Berichten
125
Waarderingsscore
9
Punten
18
Nu7s zei:
Waarom wil je geen zonnepanelen?

 

Wij hebben onze zaak ernaast (zelfde adres) en daar gaan we zonnepanelen op leggen indien nodig. Tot voor kort was het nog onduidelijk of ze op een ander gebouw mochten liggen, maar het mag dus wel. 
 
Lid geworden
5 mrt 2010
Berichten
125
Waarderingsscore
9
Punten
18
D I Y zei:
Warmtepomp en zonneboiler vallen daar ook onder....

 

Okay, maar de winst qua E-peil met PV staat er bij, van de warmtepomp niet. Is het niet mogelijk op voorhand te zeggen hoeveel punten we winnen met een warmtepomp dan?

Groetjes,

Nathalie
 
Lid geworden
5 mrt 2010
Berichten
125
Waarderingsscore
9
Punten
18
Tom DV zei:
Bedoel je echt een warmtepomp om het water van de vloerverwarming en sanitair mee op te warmen of een airco met warmtepomp?  (lucht - lucht) 

Airco met warmtepomp telt volgens mij niet mee,

 

Het is de warmtepomp voor de VV en sanitair. Airco hebben we niet 
regular_smile.png
 

D I Y

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 aug 2013
Berichten
16.038
Waarderingsscore
4.939
Punten
113
Volgens de wbsite van daikin 20 tot 30 punten...
 

Qacino

Gewaardeerd lid
Lid geworden
11 jan 2019
Berichten
817
Waarderingsscore
296
Punten
63
Uw epb verslaggever zal het u in 5min kunnen zeggen normaal. Is letterlijk 1 knop op uw warmtebron te veranferent en wat extra randinfo toe te voegen. Maar hij kan met waarde van onstentitin rekenen op u al een idee te geven op zijn minst. 

Vraaggestuurde ventilatie C of D ? Ik heb zelfs een brochure gezien van vrazggestuurde ventilatie type A ... Maakt ook heel wat uit. 
 
Lid geworden
5 mrt 2010
Berichten
125
Waarderingsscore
9
Punten
18
Qacino zei:
Uw epb verslaggever zal het u in 5min kunnen zeggen normaal. Is letterlijk 1 knop op uw warmtebron te veranferent en wat extra randinfo toe te voegen. Maar hij kan met waarde van onstentitin rekenen op u al een idee te geven op zijn minst. 

Vraaggestuurde ventilatie C of D ? Ik heb zelfs een brochure gezien van vrazggestuurde ventilatie type A ... Maakt ook heel wat uit. 

 

Het is al een heel gedoe geweest om de wp erin te krijgen blijkbaar. We hebben nog extra info bij weishaupt moeten opvragen, ir. heeft zelf ook contact gehad met weishaupt aangezien we blijkbaar de eersten zijn die zo’n wp gebruiken 
omg_smile.png
 Het enige antwoord dat we steeds krijgen is dat het tekort met pv’s zal moeten gecompenseerd worden. Ik heb al 10 x gevraagd of we er niet komen zonder pv’s, maar dat kan ze niet zeggen.

Het is type D, vraaggestuurd. Dat zou volgens ir. ook wat schelen, maar hoeveel kan ze niet zeggen.

Ben bang dat we niet aan het maximale E-peil geraken...

Groetjes,

Nathalie
 

D I Y

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 aug 2013
Berichten
16.038
Waarderingsscore
4.939
Punten
113
Ik snap vooral niet dat jullie niet aan E20 komen met al die technieken. Te lichte isolatie? Dat blijft natuurlijk de rest van je leven geld kosten...
 
Lid geworden
5 mrt 2010
Berichten
125
Waarderingsscore
9
Punten
18
D I Y zei:
Ik snap vooral niet dat jullie niet aan E20 komen met al die technieken. Te lichte isolatie? Dat blijft natuurlijk de rest van je leven geld kosten...

 

Ik had ook niet gedacht dat we zo zouden moeten worstelen om er te komen... Collega van mij bouwt heel modern met veel glas en weet nu al dat ze een boete zal moeten betalen. Soit, dat terzijde. Wij hebben een traditionele bouw (type pastorie) met echt geen overdreven raampartijen, isolatie is dik in orde (letterlijk en figuurlijk), hellend dak nu opgetrokken naar 24 cm), pvc schrijnwerk van Schuco,  warmtepomp, vloerverwarming, ... Ir. zegt dat er nog maar weinig woningen aan het gewenste peil geraken zonder pv’s. Kan ik onze studie hier ergens uploaden? Of mag dat niet? Volgens mij staan er geen geheimen in 
tongue_smile.png


Groetjes,

Nathalie
 

Tom DV

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
29 aug 2009
Berichten
2.147
Waarderingsscore
503
Punten
113
Nathalie_1979 schreef:

 

. Kan ik onze studie hier ergens uploaden? Of mag dat niet? Volgens mij staan er geen geheimen in 
tongue_smile.png


Groetjes,

Nathalie

Wanneer je een reactie plaatst staat er onderaan een knopje "bestand kiezen" 

Grtz
 

11221

Zeer Actief lid
Lid geworden
6 sep 2015
Berichten
1.164
Waarderingsscore
3
Punten
38
Wij hebben E25 gehaald, zonder warmtepomp, zonder pv, dus het kan zeker.

Maar wel deftig geisoleerd
 

Qacino

Gewaardeerd lid
Lid geworden
11 jan 2019
Berichten
817
Waarderingsscore
296
Punten
63
Je mag het rapportje eens hierop zetten, wil er gerust naar kijken. Maar lijkt mij overdreven dzt je nog zo hoog uitkomt... Misschien is de epv verslaggever wat te lui om bepaalde gegevens wat meer te specificeren. 
 
Lid geworden
5 mrt 2010
Berichten
125
Waarderingsscore
9
Punten
18
Qacino zei:
Je mag het rapportje eens hierop zetten, wil er gerust naar kijken. Maar lijkt mij overdreven dzt je nog zo hoog uitkomt... Misschien is de epv verslaggever wat te lui om bepaalde gegevens wat meer te specificeren. 

 

Ik heb het bijgevoegd, hartelijk bedankt voor de hulp!

Nathalie
 

Bijlagen

  • epb-verslag.pdf
    585,4 KB · Weergaven: 13

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Berichten
20.143
Waarderingsscore
6.697
Punten
113
22cm minerale wol is toch wel minimum vermoed ik, ik zou persoonlijk het heel wat dikker isoleren met minerale wol.

Glas heb je ook niet voor 3v gekozen. Wat ik toch standaard zou nemen.
 

Qacino

Gewaardeerd lid
Lid geworden
11 jan 2019
Berichten
817
Waarderingsscore
296
Punten
63
Zal niet aan het isolatie liggen denk ik hoor.

Ik zit zelf met 16cm minerale wol (isover mupan facade) en glas van 1,0 w/m2K. (Dubbel HR) en k kom uit aan E22. Met paar panelen extra zit ik aan E-2 .. en zit "maar" met een L/W warmtepomp (welliswaar een goede maar swat) + koeling met deze warmtepomp.

Ik zal het verslagje wat meer in detail doornemen als k thuis ben.

Eerste wat me opvalt is het schandalig laag thermisch rendement van u ventilatie D, welk merk en type heb je?
 
Lid geworden
5 mrt 2010
Berichten
125
Waarderingsscore
9
Punten
18
Mario_ zei:
22cm minerale wol is toch wel minimum vermoed ik, ik zou persoonlijk het heel wat dikker isoleren met minerale wol.

Glas heb je ook niet voor 3v gekozen. Wat ik toch standaard zou nemen.

 

Het is 24 cm: 20 cm minerale wol en dan 4 cm recticel-platen waartegen dan gyproc komt. Wat het glas betreft, volg ik je wel, maar werd ons gezegd dat het niet veel zou uitmaken (door ir., nu blijkt natuurlijk wel dat we daar niet met ons gat in de boter zijn gevallen...)

Groetjes,

Nathalie
 
Lid geworden
5 mrt 2010
Berichten
125
Waarderingsscore
9
Punten
18
Qacino zei:
Zal niet aan het isolatie liggen denk ik hoor.

Ik zit zelf met 16cm minerale wol (isover mupan facade) en glas van 1,0 w/m2K. (Dubbel HR) en k kom uit aan E22. Met paar panelen extra zit ik aan E-2 .. en zit "maar" met een L/W warmtepomp (welliswaar een goede maar swat) + koeling met deze warmtepomp.

Ik zal het verslagje wat meer in detail doornemen als k thuis ben.

Eerste wat me opvalt is het schandalig laag thermisch rendement van u ventilatie D, welk merk en type heb je?

 

Alvast heel erg bedankt! Wij gaan Vasco D350 zetten (vraaggestuurd), zij zetten uitdrukkelijk op de website dat het een groot voordeel oplevert bij EPB... Kan natuurlijk een verkooppspraatje zijn.

Groetjes,

Nathalie
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan