onderwaterlijm voor kabeldoorgang

rdr2180

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
18 mrt 2006
Waarderingsscore
520
Punten
113
Sinds een paar weken hebben we de indruk dat onze zwemvijver / biologisch zwembad vrij veel water verliest, ook als er niet gezwommen wordt en het helemaal niet zo warm is. Heel precies is het niet te meten, maar gisteren zakte het peil in de plantenfilter zo te zien ongeveer 3 cm (omgerekend naar de afmetingen van het bad is dat toch zo'n 250 liter)

Nu zijn er bij het plaatsen (een drietal jaar geleden) twee LED onderwaterspots geplaatst, een van de twee met een wat slordige kabeldoorvoer die door de plaatser gedicht is door o.m. de sluitmoer vast te lijmen. Uiteraard is de buitenrand intussen al lang aangevuld en ligt er een terras rond het zwembad, zodat we daar niet meer aan kunnen.

Beide spots vertonen intussen een defect (AquaDelight failliet en plaatser vindt dat het het "gemakkelijkst" is als wij dat zelf oplossen), daarom heb ik ze van hun connectortjes losgekoppeld om eens te laten drogen. De kabel van die spot die in het begin lekte, blijkt heel los te zitten en gemakkelijk in de doorvoer te bewegen, dus vermoed ik dat daar ook water door kan wegsijpelen.

Ik zou de doorvoer aan de binnenkant kunnen afkitten, maar met de producten die ik daar normaal voor zou gebruiken, moet de plaats van de toepassing goed droog zijn en dan moet het waterniveau een halve meter zakken (dat is toch een dikke 6 m³ waterverlies). Ik ben daarom op zoek naar onderwaterlijm of -kit.

heeft iemand op dit forum daar ervaring mee ?

enig idee waar ik zoiets zou kunnen vinden ?

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Waarderingsscore
4.239
Punten
113
Er bestaat inderdaad onderwatersilicone lijm , maar zijn duur en bij het gebruik ? Je ziet je werk niet fatsoenlijk door de waterbreking. Enigste oplossing, vijver leegpompen ruim onder het

werkvlak.

En even realistisch zijn: je spreekt over een verlies van cc 6m³ water, aan ...zeg 5€ /m³ : 30€.

Ik kan je verzekeren als je de uren en gesakker reken van onderwaterkitten dat je dan aan werkuren x2 moogt rekenen tov leegpomen +kitten.

rdr2180

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
18 mrt 2006
Waarderingsscore
520
Punten
113
thx,

dat houdt wel steek

ik dacht eerder aan de verkwisting van het water dan aan de prijs, maar zoals het nu is, gooien we ook veel weg, natuurlijk

Dako

Lid
Lid geworden
10 jan 2010
Waarderingsscore
23
Punten
18
Vul dan vanaf nu niet meer aan, en wacht eventueel tot een warme(re)/droge periode, om met het deel dat je alsnog moet wegpompen op de gazon/tuin te sproeien. En aanvullen kan volgens mij wel met regenwater.

Maar ik zou zo'n herstellingen ook enkel uitvoeren boven de waterlijn, en alles goed laten drogen. Je kan mss van de situatie gebruik maken om ook eventuele andere dingen/onderhoud aan je vijver te doen.

Lid geworden
23 mei 2012
Waarderingsscore
1
Punten
0
Wat voor kabel wil je trouwens gaan verlijmen? Afhankelijk van het type isolatie (soort kunststof) gaat dat misschien helemaal niet lukken!

Kijk dus eerst het type kabel na voordat je er uw gebruikelijke siliconelijm tegenaan spuit!

Lid geworden
4 jan 2011
Waarderingsscore
0
Punten
0
Bovenaan