• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

onderstructuur gyplat of stucanet

Lid geworden
30 okt 2024
Berichten
5
Waarderingsscore
0
Punten
1
Hallo,

nieuw hier , maar nergens antwoord gevonden op mijn vraag.

Na jaren zouden we de zolder willen afwerken. Isolatie / dampscherm zitten er in. Nu is het tijd voor het plaatsen van gyplat of stucanet. Het gaat over een gordingen dak waarvan de gordingen max 125cm uiteen liggen.

Welke onderstructuur / maat van houten balkjes zou ik nodig hebben voor gyplat of stucanet ? ( voor/tegens = heb ik wel gevonden in vorige topics)

Wie zou dit kunnen weten ? Berekenen? Aan wie richt ik mijn vraag hieromtrent?

mvg
 
Ik gebruik al ruim 25 jaar houten latten 22 x 45 mm. Nooit problemen mee gehad.
Wat wel belangrijk is (en belangrijker dan de maat van die latten), is de tussenafstand.
Hier altijd 40 cm h.o.h. max.
Dampscherm tussen gordingen en latten steken. Tussen de latten kan je nog weg met elektriciteit.

Als je wil kiezen tussen gyplat of stucanet voor je dak, neem dan stucanet. Veel sterker. Er gaat ook wel veel meer pleister aan.
Wat je wel moet doen na het pleisteren: de pleisterlaag van de onderkant van je dak lossnijden van de pleister van de muren en dan later (na volledige droging) afkitten met een elastische voeg. Zo kan het leven (een dak leeft altijd wat) zonder dat het gaat barsten.
 
Hoi Albarius,

alvast bedankt voor uw bijdrage. Maar u neemt latten van 22 mm en de voorgestelde nieten voor gyplat zij 30/35 mm ? deze gaan dan door het dampscherm geschoten worden ? of zet je deze met kortere nieten ? of moet ik uitdikken met extra lat?



mvg
 
Ik zou toch wel wat zwaardere latten nemen dan 22x45 om een afstand van 125cm te overbruggen. Dat is helemaal onvoldoende.
Ben je daar niet verkeerd in geweest of verkeerd gelezen? @albarius
 
Hoi Albarius,

alvast bedankt voor uw bijdrage. Maar u neemt latten van 22 mm en de voorgestelde nieten voor gyplat zij 30/35 mm ?
deze gaan dan door het dampscherm geschoten worden ? of zet je deze met kortere nieten ? of moet ik uitdikken met extra lat?

mvg
Net om die reden gebruik ik latten van 28x45mm.
 
waarvan de gordingen max 125cm uiteen liggen.
om een afstand van 125cm te overbruggen
Je slaat je latten op de opgaande keepers, nooit op de gordingen. Dat lukt natuurlijk niet.
Maar dan blijven die gordingen wel deels in het zicht natuurlijk. Dit is een afwerking die zeer dikwijs gebeurt.
Hou je ook meer ruimtegevoel en hoogte over.

Als je die gordingen wil wegwerken, dan zet je bvb een latwerk in die compartimenten tussen de gordingen op een dusdanige manier dat je over je volledige dakoppervlakte 1 mooi recht vlak krijgt. En de afwerking over de gordingen valt. En dan kan je ook gyproc gebruiken. Stucanet is moeilijk op metalstud, gyplat kan wel maar dan zou ik over de volledige oppervlakte een gitex wapeningsnet hangen en zorgen dat ook de gyplatplaten perfect geplaatst zijn volgens de instructies van de fabrikant. Zeker lossnijden rondom na het pleisteren.
Heel dikwijls hangen oude gordingen wat door, niet altijd makkelijk om dat mooi recht af te werken en in de nok strak aan elkaar te zetten.
Minder ruimtegevoel en lager afgewerkt.

Die nieten van 30mm moeten eerst door 10mm gyplat + dan door 22mm houten lat = 32mm, geen enkel probleem.
Als je nieten van 35mm neemt, gebruik je inderdaad latten van 28x45. Anders zit het er door.
 
Ja ik had de indruk dat TS op de gordingen wil plaatsen?
 
hoi , even verduidelijken.

er werd tussen de gordingen geisoleerd. Gordingen moeten als het ware verdwijnen uit het zicht.

Dus momenteel geen onderverdeling tussen de gordingen. Ik moet de afstand tussen de gordingen volledige overbruggen met latten. Geen achterstructuur.


dus latten van 28/45 gebruiken.? ook als we toch voor stucanet zouden kiezen?
 
Nee dan moet je het anders doen en zijn die latten te licht. Heb je geen foto om de situatie echt duidelijk te maken?
 
Niet vergeten dat Gyproc schroeven ook 35mm zijn.
 
hoi , even verduidelijken.

er werd tussen de gordingen geisoleerd. Gordingen moeten als het ware verdwijnen uit het zicht.

Dus momenteel geen onderverdeling tussen de gordingen. Ik moet de afstand tussen de gordingen volledige overbruggen met latten. Geen achterstructuur.


dus latten van 28/45 gebruiken.? ook als we toch voor stucanet zouden kiezen?
Kan je makkelijk oplossen met een Plagyp onderstructuur van gyproc. Die kan dat overbruggen. Kan je wel geen stucanet gebruiken. Normaal wordt daar gyproc over gezet. Eventueel wel gyplat + pleister. In dit laatste geval, neem eerst even contact met de technische dienst van de firma Gyproc om te horen of plagyp-S + gyplat + pleister bijzondere noodwendigheden heeft voor montage op een schuin dak op gordingen. Ik zou dan zeker extra profielen gebruiken om de 30cm bvb. en zeker lossnijden rondom.
Eventueel is er ook de Isover suspente om die plagyp profielen te monteren, maar dan zal je gyprocplaat moeten zetten.

In je huidige opbouw zou ik zelf geen stucanet zetten. Je gaat echt heel dik moeten opbouwen qua houtwerk om dat fatsoenlijk te krijgen en scheurvrij te houden op lange termijn.
 
@_remi_ : je hebt er toch ook van 25 mm ?
Vijzen van 25mm zijn ontoereikend voor gebruik in hout. Dan gebruik je altijd 35mm. Waarom? Als de houtstructuur niet overal even vast is, draaien een aantal vijzen "zot" en heb je te weinig aanhechting. Je moet immers eerst door 12,5mm gyproc en dan hou je slechts 12 à 13 mm over van je vijzen om in dat hout te pakken. Die van 35mm pakken altijd.
 
in bijlage, huidige situatie
 

Bijlagen

  • damps.png
    damps.png
    1 MB · Weergaven: 6
@_remi_ : je hebt er toch ook van 25 mm ?
Vijzen van 25mm zijn ontoereikend voor gebruik in hout. Dan gebruik je altijd 35mm. Waarom? Als de houtstructuur niet overal even vast is, draaien een aantal vijzen "zot" en heb je te weinig aanhechting. Je moet immers eerst door 12,5mm gyproc en dan hou je slechts 12 à 13 mm over van je vijzen om in dat hout te pakken. Die van 35mm pakken altijd.
Ik heb nu echt al 10000'en vijzen van 25mm in gyproc van 12,5mm met achterliggend hout gedraaid, en er is echt geen enkele vijs die zot draait. Dat is echt wel meer dan voldoende. Heb een paar jaar geleden eens een plaat van 22kg verticaal aan 1 vijs van 25mm geschroefd in 12mm OSB gehangen, die aan nacht laten hangen en s'ochtends hangt die er nog hoor. 25mm voldoet.
Je hebt overigens ook vijzen van 30mm, ook op snelschroefband.
 
@albarius : welke hout dikte zou je voorstellen bij stucanet? of sowieso niet doen bij deze overbrugging tussen de spanten ?
 
@_remi_ : je hebt er toch ook van 25 mm ?
Vijzen van 25mm zijn ontoereikend voor gebruik in hout. Dan gebruik je altijd 35mm. Waarom? Als de houtstructuur niet overal even vast is, draaien een aantal vijzen "zot" en heb je te weinig aanhechting. Je moet immers eerst door 12,5mm gyproc en dan hou je slechts 12 à 13 mm over van je vijzen om in dat hout te pakken. Die van 35mm pakken altijd.
Ik heb nu echt al 10000'en vijzen van 25mm in gyproc van 12,5mm met achterliggend hout gedraaid, en er is echt geen enkele vijs die zot draait. Dat is echt wel meer dan voldoende. Heb een paar jaar geleden eens een plaat van 22kg verticaal aan 1 vijs van 25mm geschroefd in 12mm OSB gehangen, die aan nacht laten hangen en s'ochtends hangt die er nog hoor. 25mm voldoet.
Je hebt overigens ook vijzen van 30mm, ook op snelschroefband.
Ik heb daar andere ervaringen mee. 25mm draait soms wel zot met een plaat van 12,5. 30mm kan inderdaad ook gebruikt worden in hout, maar dat is niet overal verkrijgbaar.

Om die plaat (gyproc en 12,5mm dik?) van 22 kg voor een nacht omhoog te hangen in osb 12 met een vijs van 25.. ik kan 's nachts ook 350km/uur rijden op de autostrade met een auto, maar om dat nu altijd overal te gaan doen?? Dat loopt ooit wel eens verkeerd af. Het zou leuk zijn dat je die plaat ook eens omhoog hangt in een huis vlak naast een spoorweg, of met zwaar verkeer of zo en dan 2 weken laten hangen.. snap je?
@albarius : welke hout dikte zou je voorstellen bij stucanet? of sowieso niet doen bij deze overbrugging tussen de spanten ?
Ik zou het niet doen. Waarom niet? Dan moet je heel dik gaan opbouwen met keepers. Technisch is dat wel mogelijk, maar dan mag je ze max 40cm uit elkaar zetten opdat die stucanet niet te veel uitzakt. En ga je heel veel supplementair gewicht aan die gordingen hangen. Best eerst even uitrekenen. En ook een fortuin aan recht hout uitgeven op die lengtes en heel veel tijd steken in uitlatten.

Welk kwaliteitsverschil beoog je tussen stucanet+pleister of gyproc? En welke prijs mag dat kosten? Een deugelijk geplaatste gyproc op plagyp zal sneller en goedkoper zijn. Plus je hebt droge afwerking. en verliest minder plaats.

In een volgend project eerst de totale opbouw bekijken en vastleggen en dan planmatig monteren. Deze opbouw valt buiten elke normaal systeem, ik kan/wil hier helaas geen waterdicht advies over geven. Te veel kans dat het mis loopt omdat ik er geen normen voor heb. Ofwel je heel goed informeren bij een schrijnwerker of houtspecialist.

Hoe is je dampscherm luchtdicht afgewerkt tegen dat metselwerk aan?
 
Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Bovenaan